Mikä tytärtäni vaivaa?
Kyseessä on siis 13-vuotias tyttäremme. Viime viikkoina olen kiinnittänyt huomiota siihen, että tyttö ei syö mitään ja joskus hän valittelee päänsärkyä. Sosiaaliset suhteet ovat tietääkseni kunnossa, kavereita on ja oleilee mielellään heidän kanssaan. Koulussa sujuu hyvin. Tytön kuukautiset ovat alkaneet. On urheilullinen ja reipas, käy tallilla hoitamassa hoitohevostaan ja telinevoimistelee.
Miehenikin on huomannut asian. Välillä maha kutisee huoneen toiseen päähän asti, mutta kun tarjoan ruokaa, niin sanoo ettei ole nälkä. Joulunkin eli suurinpiirtein hedelmillä, suklaalla ja graavilohella. Nyt on alkanut jättää aamu- ja iltapalat pois kokonaan.
En tiedä, onko tämä sitten jotain nuorten laihuuden ihannoimista, vaikka tyttö on hoikka.
Vinkkejä? Pelkään tytön sairastuvan anoreksiaan tai jotain muuta. Alan olla epätoivoinen.
Kommentit (6)
Nostat kissan pöydälle. Puhuttu ja tarvittaessa laitat viestiä koululääkärille.
Voi olla orastavaa syömishäiriötä. Tarkkaile tyttöä. Pääkipuilu voi kuulua myös siihen ettei ole päivän aikana syönyt ja juonut tarpeeksi. Valmista kotona ruokaa ja tarjoa hänelle, niin näet. Usein henkilöillä, joilla on probleemia ruoan kanssa keksivät tekosyitä ettei tarvitse syödä.
Tärkeää olisi saada tuollainen loppumaan. Syömishäiriöstä parantuminen on sitä vaikeampaa, mitä pidemmälle se menee ja mitä kauemmin se kestää.
Eikö tuo nyt oo ihan selvä, ettei syö tarpeeksi!?
Minulla on samanikäisen kuusi kertaa viikossa lajia, jossa hoikkuus on suht. tärkeää, harrastava tyttö. Tyttö ymmärtää onneksi itsekin, että ilman kunnon ravitsemustasoa treenistä ei tule mitään. Olen lisäksi tehnyt selväksi, että ruoka syödään. Sen sijaan minun puolesta kaikki karkit, mehut, sokeroidut jugurtit ym. tyttö saa vapaasti jättää nauttimatta.
Kerro tytöllesi, että kaunis vartalo on vahva ja terve. Sellaista ei saa syömällä pelkkää suklaata ja graavilohta ja jättämällä väliin aterioita. Opasta myös riittävään veden juontiin (painota vaikka sitä, kuinka se pitää aineenvaihduntaa yllä). Kerro tytölle, mikä riski on syömättömyydessä (lapsettomuus, luuston haurastuminen ym.) ja jos sinun puhe ei mene perille, hae tytölle apua ajoissa!!
Kurisee, anteeksi virhe.
AP