Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jenkkisarjojen värikkäät ja kodikkaat sisustukset

Vierailija
06.01.2015 |

vs suomalaisten pelkistetyt beiget, harmaat ja mustavalkoiset, tylsät ja kliiniset sisustukset! Valtava ero kulttuureissa ja itse pidän jenkkityylistä enemmän, vaikka sitä pidettäisiin Suomen oloissa "mauttomana" ja av-palstalla aivan varmasti wt:nä! :D

Katsokaa nyt rillit huurussa ihania sisustuksia: http://www.thelovelyside.com/2011/10/pennys-apartment-big-bang-theory.html

http://rugsgaloreinc.files.wordpress.com/2012/05/the-big-bang-theory-008.jpg

http://simplifyingfabulous.com/wp-content/uploads/2011/08/Sheldons-Apt-BigBangTheory-1024x682.jpg

Olen innokas organisoija ja katson youtubessa ja nettifoorumeilla jenkkiläiste organisointi ja minimalismijuttuja ja nekin ovat kuin eri maailmasta suomalaisten kanssa. Kodit ovat niiiin kodikkaita, persoonallisia ja ihania. Jopa jenkkiläiset minimalistit ovat täysin eri maata: kodit ovat silti runsaan kodikkaita ja värikkäitä, vaikka tavaraa on keskimääräistä vähemmän.

Huvitti kovasti kun katsoin youtubesta minimalismivideota, jossa jenkkinainen pääti luopua turhista mukeista. "Lahjoitan kaikki tylsät ja valkoiset mukit pois, pidän ainoastaan hienot värikkäät, kuvioidut ja lahjaksi saadut". Suomalainen minimalismi olisi heittänyt värikkäät lahjamukit pois ja pitänyt ne tylsät valkoiset geneeriset.

Suomalainen/skandinaavinen estetiikka on TYLSÄÄ. Meillä olisi tässä paljon opittavaa amerikkalaisilta. Suomessa on myös vallala käsitys, että aikuisuuteen liittyy tylsä beige ja hillitty, minimalistinen estetiikka. Jenkeissä vakavasti otettavatkin aikuiset voivat, ainakin mitä TV:n välityksellä olen saanut kuva, asua värikkäissä kierrätys/sekamelska-kirpparikodeissa.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nyt vaan on valitettavasti niin, että normisisustuskaupat myy kaikki sitä tasan samaa: on valkoista, vaaleanharmaata ja ihan vähän mustaa, sellaisia imeliä sisustustauluja, hörhelöitä ja jotain vaaleaa puuta. Jos tuntee jonkun sisustuksesta kuulemma innostuneen alle 50-vuotiaan, niin sen koti on sitten sellaisesta kaupasta reväisty. 

Tai sitten jos kyseessä on sellainen pukeutumisensa perusteella vähän värikkäämpi tyyppi, niin sen koko koti on sitten kuin iso lastenhuone: Vallilaa, Marimekkoa isoina kuvioina, niitä vuosikymmeniä vanhoja emali- ja muoviastioita, punaista, keltaista ja vihreää kirkuvina riitasointuina. Räsymattoja. Ikean huonekaluja. Matalia jakkaroita ja puutuoleja.

Nämä on nyt vaan ne nähtävästi ainoat sisustusintoilijoiden vaihtoehdot Suomessa. Sellainen aikuinen, hyvällä maulla toteutettu tyylikäs sisustus voimakkaillakin väreillä ei vain ole sellaista, jota osattaisiin. Tai sitten sellaiseen sopivia tilpehöörejä ei varmaan missään täällä myydäkään, jos ei netistä tilaa.

Vierailija
2/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton kulttuurinen paine? Mitä tää ap nyt sekoilee. Jokainenhan sisustaa just sen mukaan mistä itse tykkää. Kas se on näitä aikuiselämän hyviä puolia, että saa ihan itse päättää eikä tarvii toisilta ottaa käskyjä vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 02:39"]

Mikä hiton kulttuurinen paine? Mitä tää ap nyt sekoilee. Jokainenhan sisustaa just sen mukaan mistä itse tykkää. Kas se on näitä aikuiselämän hyviä puolia, että saa ihan itse päättää eikä tarvii toisilta ottaa käskyjä vastaan.

[/quote]

Saahan sitä päättää, mutta ihmiset eivät nähtävästi osaa. Nyt puhutaan oikeasti sisustukseen panostavista harrastajista: Niiden kodit on kaikki kuin yhdestä muotista repäistyjä, olleet jo vuosikausia. Suomalaiset sisustusblogitkin on tylsiä, aina tietää mitä on tulossa.

Vierailija
4/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:39"]Suomalainen minimalismi olisi heittänyt värikkäät lahjamukit pois ja pitänyt ne tylsät valkoiset geneeriset.[/quote]

Tuntuu kieltämättä vähän siltä, että minimalismiin kuuluu täällä vain ne valkoiset kodit.

Minä tykkään todella monesta erilaisesta sisustustyylistä, mikä tekee pienen kodin laittamisesta hankalaa. Kaikkia ideoita kun ei voi toteuttaa.

Vierailija
5/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kodistani ei tule värioksennusta, koska minä en viihdy sellaisessa. Minä viihdyn beigen, valkoisen, mustan, pieninä määrinä vaaleanpunaisen/pinkin ja hopeisten koristeiden seassa.

Vierailija
6/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Kamalia nuo aloitusviestin kuvat. En mistään hinnasta asuisi tuollaisissa.

Vierailija
7/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi elää tuolla. Mielestäni tuo ei ollut kodikasta, vaan pelkästään sotkuista. Hirveä määrä roinaa ja rauhattomasti huiskittuja asioita.

Makuasioille ei voi mitään, mutta en vaan pystyisi elämään esim. tuon ruskean nahkaisen sohvan kanssa, enkä tuossa ensimmäisten kuvien sekasotkussa.

Noi on sellaisia painajaisten kämppiä.

Vierailija
8/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä koteja löytyy joka makuun, runsaasta minimalistiseen. suomalaiset kodit näyttävät köyhiltä ja halvoilta niihin verrattuna vaikka niihin on satsattu, mikä lie syynä.

Vierailija
9/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 03:23"]

Jenkeissä koteja löytyy joka makuun, runsaasta minimalistiseen. suomalaiset kodit näyttävät köyhiltä ja halvoilta niihin verrattuna vaikka niihin on satsattu, mikä lie syynä.

[/quote]

No linkitätkö sellaisia tyylikkäitä, mutta kodikkaita ja arvokkaan näköisiä sisustuksia?

Jos noi alitusviestin kuvat olivat edustavinaan sitä, niin en oikein ymmärrä: Ikean kamaa, hirveästi rojua huiskin haiskin, muovinen kastelukannu ikkunalaudalla, kulahtanut vihreä sohva...

Katsoin eilen lasten kanssa sarjaa "Dance Moms", jossa rouvilla on rahaa niin, että ranteet notkuu. Yhdessäkään niiden mammojen kodeista en olisi halunnut asua. Se roinan paljous - koriste-esineitä kaikki pinnat täynnä, tunkkaisia värejä... Jos sinne olis pakotettu, olisin ensitöikseni tyhjentänyt sen kaiken Partylite-look-a-like -kaman niiltä pöydiltä ja roudannut ne massiiviset vaaleanruskeat nahkasohvat ulos.

Samoin esimerkiksi Teemu Selänteen linna siellä USA:ssa, jota paljonkin leffassa näytettiin, ei vaan kokonaisuutena houkuttele, vaikka taatusti ei ole rahaa säästetty sisutuksessa.

Ostan paljon ulkomaalaisia sisustuslehtiä, kas kun ulkomailla asun. Ihan siis kaikkialta maailmasta olevia lehtiä. En vaan mahda sille mitään, että en jaksa edes vilkuilla kuvia näistä "ihanan värikkäistä" kodeista, vaikka olis miten hienoja. Silmä aina hakeutuu niihin avariin, valkoisiin, jopa varmaan monen mielestä kolkkoihin kuviin. Vaikken todellakaan niin askeettisesti haluaisi asua, niin se tyyli vaan miellyttää omaa silmääni kuin värikkyys.

Vierailija
10/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas pidin "Täydelliset naiset"-sarjan kotien sisustuksista. Ainakin Breen ja Lynetten kodit olivat viihtyisiä olematta yli-imeliä.

Haluaisin tuon tyyppisen sohvan kuin Pennyn kodissa, mutta vähän "suoraselkäisempänä" ja pienempänä. Värinä sellainen satulanahan kulunut tummanruskea. Samoin jämäkämpi versio Ikean Ektorp-sohvasta  olisi mieleeni.

Tiedättekö, mistä saisi amerikkalaistyyliä topattuja nojatuoleja, jotka ovat sirompia kuin mammuttimaiset laiskanlinnat?

Vierailija
11/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan nähneeni sarjassa Dexter usein ihania sisustuksia ♡

Vierailija
12/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 22:41"]

Mua oikeasti ahdistaa miten amerikkalaiset ovat sisustaneet kotejaan. Eli mummontyyli vallitsee. Kaikkialla on krääsää, pitsejä, vanhanaikaisia  kukkakuoseja ja haisevia kokolattiamattoja. Värit ovat tunkkaisia, ulostus, oksennus ja räkä tulee lähinnä mieleen.

[/quote]Nuo jenkkikuvat olivat kamalia. pölyisiä, tunkkaisia, isotöisiä... Ei minulle todellakaan.

Vierailija
13/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mä en ole koskaan tykänny jenkkien ylitsepursuavasta tyylistä, tyyliin kuusikin koristellaan niin ettei kuusta edes näy. Ja paljon krääsää, muovia, jätettä, kertakäyttökamaa... nou thanks.

Vierailija
14/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuja on tosiaan niin monia. Viihdyn hyvin ystäväni värikkäässä kirppiskodissa, mutta olen onnellinen palatessani omaan "1960-luku kohtaa modernismin"- kotiluolaani. Sisutusintoilija olen itsekin ja olen samaa mieltä siitä, että Suomessakin on ehkä liikaa lähdetty superpelkistettyyn valkoiseen ja talonpoikaistyyliseen sisustukseen. Liikaa siinä mielessä, että tuntuu kaikista eri tyyleistä näiden olevan sisustuslehtien, -ohjelmien ja -blogien perushöttöä. Enemmän saisi olla variaatiota siinä mitä esitellään. Mutta kai niiden pitää seurata orjallisesti kulloinkin vallitsevia trendejä.

mutta eikö olisikin kiinnostavaa nähdä joskus lehdissään tuollaista sekaista viihtyisää huushollia ainaiseten sliipattujen sijaan. Vaihtelun vuoksi. Minusta olisi hauska nähdä, miten jonkun koti voi olla viihtyisä sikinsokisuudesta huolimatta. Joskus olen sellaisissa käynytkin. Oma koti sekaisena ei tunnu yhtään viihtyisältä.

Vierailija
16/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nuo jenkkien käyttämät värit on ihan hirvittäviä!! Kaikki tuommosta ei minkään väristä oksennuspuuroa :D

Vierailija
17/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
18/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiömutsilla on kivan värikäs koti! Lempibloggarini♥

Vierailija
19/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En seuraa tuota sarjaa mutta eikos ne ole jotain koyhia yliopistonortteja :). Ihmettelen miten miten polyisyys ja maton haju tulee lapi TVsta tai lehtikuvasta :D.

Suomalaisessa sisustuksessa minua hairitsee ikkunaverhot, aina liian lyhyita ja kamalan suurikuvioisia. Makuuhuoneet ovat kalseita, sangyt on kuin vaneripalan paalle viskattuja riepuja, on kylla mukavuus ja romantiikka kaukana.

Vierailija
20/100 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2