Beetasalpaajista kysymyksiä?
Luin juuri, että beetasalpaajat auttaisivat mm. esiintymisjännitykseen ja olisivat muutenkin melko turvallisia. Saako reseptin noin vain pyytämällä lääkäriltä vai tarvitaanko jotain "todisteita"? Verenpaine on ollut mitattaessa vähän yläkantissa ja leposyke korkea, yli satastakin. Olen stressaajatyyppiä ja vanhemmillani on verenpainelääkitys, epäilen itsekin joka tapauksessa saavani sen jossain vaiheessa.
Saatan jännittää ihan tolkuttomasti joitain normaalejakin asioita. Esim. jos vien pomolle nipun papereita, sydämen syke voi kohota sellaiseksi kuin juoksulenkillä. Puhelimessa puhuminen ja jopa kassatädille tervehtiminen saa hermoston ylikiihtyneeksi. Välillä myös tuntuu, että kehossa on vähän liikaa adrenaliinia... Toisaalta liikunta kyllä sujuu hyvin. Tilanne pahentui pari vuotta sitten. Olen yrittänyt tehdä kaikkeni rentoutuakseni. Auttaisivatko nuo beetasalpaajat säännöllisesti tai silloin tällöin otettuina? Minkähän hintaisia ovat?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:10"] Auttaako noi jos jännittää niin paljon että ihan oksettaa? [/quote] Auttaa ainakin jonkin verran, ehkä ihan hyvinkin. Lisäksi kannattaa harjoitella jotakin rentoutumismenetelmiä. Ja ilman muuta selvitellä terapiassa syy miksi jännittää niin sairaalloisesti ja miten siitä pääsee eroon. Hyvät kokemukset lievittää jännittämistä, mutta niitä ei monille jännääjille kerry, esimerkiksi esitelmän pitäminen on ehkä mahdotonta, eikä kokemusta kerry. Faktahan on, että jos pitää hyvin valmisteltua esitelmää, jännittäminen lievenee jokaisen onnistumiskokemuksen jälkeen hieman. [/quote] Eikö toi terapia ole todella kallista..? Muuten pää toimii ookoo, mut tää jännittäminen iso ongelma.
[/quote]
Ne on lyhytterapioita, ei mitään vuosikausien psykoanalyysiä :) Julkisellakin puolella on jonkulaisia mahdolisuuksia päästä, erityisesti opiskelijaterveydenhuollon kautta. Työterveys on toinen.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:36"]
Mulla Propral auttaa edelleenkin oikein hyvin jännitysoireisiin, vaikka olen sitä syönyt nyt n. 13 vuotta päivittäin, 80 - 160 mg päivässä. Sitä ennen söin sitä vuosia tarvittaessa. Käytän Propralia rytmihäiriöihin ja verenpaineeseen ja saan siksi lääkkeestä erityiskorvauksen, vaikkei se kallista ole muutenkaan. Jännitykseen se siis todellakin auttaa, vaikka täällä mainittiin, ettei se auttaisi, jos sitä käyttää päivittäin verenpainelääkkeenä. En pärjäisi ilman Propralia edes kauppareissuilla, joissa täytyy jutella vieraitten kanssa. Sivuoireena mulla on tullut valkosormisuutta, tai ainakin oletan, että se johtuu Propralista. Ääreisverenkierto on älyttömän huono. Ja juoksulenkit eivät todellakaan ole onnistuneet vuosiin.
[/quote]
No mistä ihmeestä sinä tiedät että et selviäisi ilman Propralia jos olet kerran syönyt sitä 13 vuotta? Sitä paitsi sellaisessa tilanteessa lääkkeen ottamatta jättämisestä tulisi todennäköisesti "jännitysoireita" jokaiselle, myös ei jännittäjille.
Lääkkeen esiintymisjännitykseen määrännyt lääkäri kyllä kertoi tästä tottumisesta minulle, ihan vaan sen takia etten yhtäkkiä löydä itseäni paniikissa jostakin syötyäni sitä liian usein ja luotettuani että se toimii.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:36"]
Mulla Propral auttaa edelleenkin oikein hyvin jännitysoireisiin, vaikka olen sitä syönyt nyt n. 13 vuotta päivittäin, 80 - 160 mg päivässä. Sitä ennen söin sitä vuosia tarvittaessa. Käytän Propralia rytmihäiriöihin ja verenpaineeseen ja saan siksi lääkkeestä erityiskorvauksen, vaikkei se kallista ole muutenkaan. Jännitykseen se siis todellakin auttaa, vaikka täällä mainittiin, ettei se auttaisi, jos sitä käyttää päivittäin verenpainelääkkeenä. En pärjäisi ilman Propralia edes kauppareissuilla, joissa täytyy jutella vieraitten kanssa. Sivuoireena mulla on tullut valkosormisuutta, tai ainakin oletan, että se johtuu Propralista. Ääreisverenkierto on älyttömän huono. Ja juoksulenkit eivät todellakaan ole onnistuneet vuosiin.
[/quote]
No mistä ihmeestä sinä tiedät että et selviäisi ilman Propralia jos olet kerran syönyt sitä 13 vuotta? Sitä paitsi sellaisessa tilanteessa lääkkeen ottamatta jättämisestä tulisi todennäköisesti "jännitysoireita" jokaiselle, myös ei jännittäjille.
Lääkkeen esiintymisjännitykseen määrännyt lääkäri kyllä kertoi tästä tottumisesta minulle, ihan vaan sen takia etten yhtäkkiä löydä itseäni paniikissa jostakin syötyäni sitä liian usein ja luotettuani että se toimii.
[/quote]
No mulla se nyt vaan toimii edelleenkin. Jännitysoireita ei tule vieläkään, vaikka olen sen 13 vuotta sitä syönyt verenpaineeseen ja sitä ennen vuosia pelkästään jännitykseen.
Paljonko otatte ja kuinka kauan ennen esiintymistä?