Beetasalpaajista kysymyksiä?
Luin juuri, että beetasalpaajat auttaisivat mm. esiintymisjännitykseen ja olisivat muutenkin melko turvallisia. Saako reseptin noin vain pyytämällä lääkäriltä vai tarvitaanko jotain "todisteita"? Verenpaine on ollut mitattaessa vähän yläkantissa ja leposyke korkea, yli satastakin. Olen stressaajatyyppiä ja vanhemmillani on verenpainelääkitys, epäilen itsekin joka tapauksessa saavani sen jossain vaiheessa.
Saatan jännittää ihan tolkuttomasti joitain normaalejakin asioita. Esim. jos vien pomolle nipun papereita, sydämen syke voi kohota sellaiseksi kuin juoksulenkillä. Puhelimessa puhuminen ja jopa kassatädille tervehtiminen saa hermoston ylikiihtyneeksi. Välillä myös tuntuu, että kehossa on vähän liikaa adrenaliinia... Toisaalta liikunta kyllä sujuu hyvin. Tilanne pahentui pari vuotta sitten. Olen yrittänyt tehdä kaikkeni rentoutuakseni. Auttaisivatko nuo beetasalpaajat säännöllisesti tai silloin tällöin otettuina? Minkähän hintaisia ovat?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:32"]Ennen juoksulenkkiä otettuna voivat viedä treenistä tehot. Sitä vaan jotenkin hyytyy, käsijarru on päällä.
[/quote]
Se olo on karmea! Happi ei tunnu riittävän mistään. Mutta ennemmin jätän sillon sen lenkin väliin kun kärsin paniikkioireista.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:32"]Ennen juoksulenkkiä otettuna voivat viedä treenistä tehot. Sitä vaan jotenkin hyytyy, käsijarru on päällä. [/quote] Se olo on karmea! Happi ei tunnu riittävän mistään. Mutta ennemmin jätän sillon sen lenkin väliin kun kärsin paniikkioireista.
[/quote]
Paniikkihäiriöön on ihan muut lääkkeet ja hoito kuin beetasalpaajat. Beetasalpaajia käytetään psyykenpuolella vain esiintymisjännityksen hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:32"]
Ennen juoksulenkkiä otettuna voivat viedä treenistä tehot. Sitä vaan jotenkin hyytyy, käsijarru on päällä.
[/quote]
Kauanko on vaikutusaika?
Jaaha, aika yleinen juttuvaikuttaa olevan.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:32"]Ennen juoksulenkkiä otettuna voivat viedä treenistä tehot. Sitä vaan jotenkin hyytyy, käsijarru on päällä.
[/quote]
Aivan totta! Itse käytin aikoinani Propralia ja huomasin ettei heti lääkkeen ottamisen jälkeen kannattanut lähteä lenkille. Luulen että lääke estää sykkeen nousua ja aiheuttaa näin hyytymisen tunteen.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:32"]Ennen juoksulenkkiä otettuna voivat viedä treenistä tehot. Sitä vaan jotenkin hyytyy, käsijarru on päällä.
[/quote]
Aivan totta! Itse käytin aikoinani Propralia ja huomasin ettei heti lääkkeen ottamisen jälkeen kannattanut lähteä lenkille. Luulen että lääke estää sykkeen nousua ja aiheuttaa näin hyytymisen tunteen.
[/quote]
No jos lääkkeen tarkoituksena on 'laskea kropan kierroksia' niin ei se tietenkään ole hyvä jos on tarkoitus tsempata liikuntasuoritukseen. Esiintymisjännitykseen yleisimmin määrätään ja siihen se sopii.
En jaksa lukea kaikkia viestejä, mutta tässä vähän omasta kokemuksesta.
Propral betasalpaaja auttaa kuvailemiisi oireisiin. Kokeilemalla löydät itsellesi sopivan annoksen. Minulle riittää jo puolet 10 mg tabletista, mutta moni tarvitsee esim. 40 mg. Mun annoksella voi hyvin urheilla ja mitään ihmeellisiä hengenahdistuksia siitä ei tule, vaikka minulla on alhainen verenpaine.
Annokseen ei totu ja sen teho ei häviä, vaikka joku sellaista täällä väittääkin. Välillä käytän propralia päivittäin, välillä vain ajoittain. Teho on säilynyt koko ajan ennallaan.
Propralista saat ensi apua tilanteeseesi. Voit myöhemminkin harkita jotain terapiaa, jos koet sen tarpeelliseksi.
59 jatkaa vielä. Lääkkeen vaikutus alkaa noin vartissa, mutta yleensä otan lääkkeen noin tuntia ennen tilannetta.
Kerran otin Tramal kipulääkettä ennen tärkeää kokousesiintymistä. Tuli sellaista euforiaa, että teki mieli halata kokousosanottajia ennen esiintymistä. Itse esiintyminen meni mainiosti, mutta toiste en tähän lääkkeeseen uskalla koskea.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:32"]Kerran otin Tramal kipulääkettä ennen tärkeää kokousesiintymistä. Tuli sellaista euforiaa, että teki mieli halata kokousosanottajia ennen esiintymistä. Itse esiintyminen meni mainiosti, mutta toiste en tähän lääkkeeseen uskalla koskea.
[/quote]
Propral on hyvä siksi että ajatus pysyy kirkkaana eikä mitenkään sekoita päätä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:32"]
Kerran otin Tramal kipulääkettä ennen tärkeää kokousesiintymistä. Tuli sellaista euforiaa, että teki mieli halata kokousosanottajia ennen esiintymistä. Itse esiintyminen meni mainiosti, mutta toiste en tähän lääkkeeseen uskalla koskea.
[/quote]
EI kai kipulääkettä ole tarkoitettu esiintymisjännitykseen?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:31"]
59 jatkaa vielä. Lääkkeen vaikutus alkaa noin vartissa, mutta yleensä otan lääkkeen noin tuntia ennen tilannetta.
[/quote]
Alkaako vaikutus nopeammin, jos lääkettä imeskelee suussa tai puraisee?
Tietenkään Tramal ei ole tarkoitettu esiintymisjännitykseeen. Selkäkipuun otin lääkkeen ja havaitsin jännitystä poistavan sivuvaikutuksen.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:31"]
[/quote]
Alkaako vaikutus nopeammin, jos lääkettä imeskelee suussa tai puraisee?
[/quote]
Jos tulee yhtäkkinen tarve. Imeytyykö elimistöön nopeammin puremalla? Vartti on pitkä aika olla ylikiihtyneenä, jos asioita tarvitsee kuitenkin hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:32"]Ennen juoksulenkkiä otettuna voivat viedä treenistä tehot. Sitä vaan jotenkin hyytyy, käsijarru on päällä. [/quote] Se olo on karmea! Happi ei tunnu riittävän mistään. Mutta ennemmin jätän sillon sen lenkin väliin kun kärsin paniikkioireista.
[/quote]
Paniikkihäiriöön on ihan muut lääkkeet ja hoito kuin beetasalpaajat. Beetasalpaajia käytetään psyykenpuolella vain esiintymisjännityksen hoitoon.
[/quote]
Niin siis tähän tähdennyksenä, että en missään nimessä halua rauhoittavia tai muita aineita, joihin voi jäädä koukkuun. Siksi en ole tajunnutkaan katsella ja kysyä lääkettä, kun olen jotenkin luullut, että kaikki rentouttavat lääkkeet ovat rauhoittavia. Ja paniikkihäiriöstä ei mielestäni ole kyse, vaan nimenomaan jännityksestä puhua muille ihmisille.
Joskus olen tehnyt myös niin, että olen valvonut ja nukkunut yöllä vain parisen tuntia, jotta keho ei jaksaisi hermostua niin paljon seuraavana päivänä. On nyt aikalailla huojentavaa tietää noista beetasalpaajista. Olen niin helpottunut, että ihan itkettää. Ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:43"]
[/quote]
[/quote]
Niin siis tähän tähdennyksenä, että en missään nimessä halua rauhoittavia tai muita aineita, joihin voi jäädä koukkuun. Siksi en ole tajunnutkaan katsella ja kysyä lääkettä, kun olen jotenkin luullut, että kaikki rentouttavat lääkkeet ovat rauhoittavia. Ja paniikkihäiriöstä ei mielestäni ole kyse, vaan nimenomaan jännityksestä puhua muille ihmisille.
Joskus olen tehnyt myös niin, että olen valvonut ja nukkunut yöllä vain parisen tuntia, jotta keho ei jaksaisi hermostua niin paljon seuraavana päivänä. On nyt aikalailla huojentavaa tietää noista beetasalpaajista. Olen niin helpottunut, että ihan itkettää. Ap
[/quote]
No ei toki ole. Tuollaiseen jännitykseen tehoaa osa mielialalääkkeistä (eivät ole rauhoittavia, vaikka tämä on sitkeä urbaanilegenda) ja joku ratkaisukeskeinen terapia. Beetasalpaajista ei ole apua jokapäiväiseen ja jatkuvaan jännittämiseen, vain tietyissä, lyhytkestoisissa erikoistilanteissa tapahtuvaan, kuten juuri esiintyminen isolle yleisölle, työhaastattelu, tai vaikkapa uusien ihmisten tapaaminen. Beetasalpaajiin tottuu niin nopeasti, että massiivisia jännitysoireita ne eivät vie pois jos käyttö on säännöllistä.
Mutta varmasti niistä on sulle silti suuri hyöty, selviydyt pahimmista tilanteista. Sitten rupeaa kyllä huomaamaan, että tilanteet käyvät ainakin jonkun verran helpommiksi ilman lääkettäkin. Sulle olisi varmasti hyvä jännittämisen ratkaisuun tarkoitettu terapia, esim. opiskelijaterveydenhuolto järjestää näitä, minkä tahansa lekurin kautta (joka ottaa sinut ylipäätään tosissaan jännittämisesi kautta) pääset jonnekin psykan puolen kontaktiin, jota kautta sinut ohjataan asianmukaiseen terapiaan. Toisinaan käytetään samalla jotakin tiettyä mielialalääkettä, koska niistä on saatu hyviä tuloksia, ei niinkään masennuksen hoidossa, mutta tässä asiassa kyllä.
Vaikuttaako tuo myös suoliston toimintaan? On todella vilkas suoli ihan muutenkin ja hermostuessa saa ravata jatkuvasti vessassa. Entä kuinka paljon vähemmän energiaa keho kuluttaa lääkkeen myötä? Tuo sinänsä ei ole ongelma, kun olen laiha. Kädet ja jalat kyllä kylmettyvät nopeasti muutenkin kylmällä säällä. Mahtaakohan se sitten haitata, jos tulevat vielä enemmän kylmemmiksi...?
Kuinkahan usein tuota voi käyttää siten, että teho jännitysoireisiin säilyy? Muutaman kerran viikossa / kerran viikossa / harvemmin?
Itsellä Propral 10mg... Otan 2 tarvittaessa.
Auttaa sydämentykytykseen ja käsien hikoiluunkin hieman, mutta jännitystä jne ja siitä johtuvaa "heikkoa" oloa ei poista. :\
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:16"]
Syökö kukaan päivittäin? Onko siitä jotain haittaa?
[/quote]
Päivittäin syömisessä menee se jännitystä lievittävä teho ja vaikutus muuttuu ihan normi verenpainelääkkeiksi. Ei voi siis syödä joka päivä jos haluaa syödä nimenomaan jännittämisen lieventämiseen, elimistö tottuu nopeasti.
[/quote]
Syön Propralia migreenin estolääkkeenä. En ole kyllä huomannut lääkkeen menettäneen tehoaan. Esiintymisjännityksestä minulla ei ole ollut koskaan mitään kokemusta, pikemminkin päinvastoin. Mitä suurempi yleisö, sitä jämäkämpi ja rauhallisempi esiintyminen sekä selkeämpi artikulaatio.
[/quote]
No ei ne tehoaan menetä kun niitä käytetään pakkausselosteessa käytettyihin indikaatioihin pitkäaikaishoidossa. Jännittämiseen niillä ei ole vaikutusta jos joka päivä syö. Jännittämisen fyysisten reaktioiden hoito ei ole niiden varsinainen käyttöaihe, vaikka yleisesti niitä siihen tarkoitukseen määrätäänkin.