Beetasalpaajista kysymyksiä?
Luin juuri, että beetasalpaajat auttaisivat mm. esiintymisjännitykseen ja olisivat muutenkin melko turvallisia. Saako reseptin noin vain pyytämällä lääkäriltä vai tarvitaanko jotain "todisteita"? Verenpaine on ollut mitattaessa vähän yläkantissa ja leposyke korkea, yli satastakin. Olen stressaajatyyppiä ja vanhemmillani on verenpainelääkitys, epäilen itsekin joka tapauksessa saavani sen jossain vaiheessa.
Saatan jännittää ihan tolkuttomasti joitain normaalejakin asioita. Esim. jos vien pomolle nipun papereita, sydämen syke voi kohota sellaiseksi kuin juoksulenkillä. Puhelimessa puhuminen ja jopa kassatädille tervehtiminen saa hermoston ylikiihtyneeksi. Välillä myös tuntuu, että kehossa on vähän liikaa adrenaliinia... Toisaalta liikunta kyllä sujuu hyvin. Tilanne pahentui pari vuotta sitten. Olen yrittänyt tehdä kaikkeni rentoutuakseni. Auttaisivatko nuo beetasalpaajat säännöllisesti tai silloin tällöin otettuina? Minkähän hintaisia ovat?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:00"]
Vaikuttaako tuo myös suoliston toimintaan? On todella vilkas suoli ihan muutenkin ja hermostuessa saa ravata jatkuvasti vessassa. Entä kuinka paljon vähemmän energiaa keho kuluttaa lääkkeen myötä? Tuo sinänsä ei ole ongelma, kun olen laiha. Kädet ja jalat kyllä kylmettyvät nopeasti muutenkin kylmällä säällä. Mahtaakohan se sitten haitata, jos tulevat vielä enemmän kylmemmiksi...?
Kuinkahan usein tuota voi käyttää siten, että teho jännitysoireisiin säilyy? Muutaman kerran viikossa / kerran viikossa / harvemmin?
[/quote]
Kyllä se vaikuttaa. Käyttää voi useampia kertoja viikossa, muttei päivittäin. Joka toinen päivä? Riippuu toki sun verenpaineestakin, jos se on normaalitilanteissa kovin alhainen, niin lääke voi tehdä sen aivan liian alhaiseksi. Normaalilla verenpaineella tämä ei ole ongelma, mutta tottuminen on. Yhden tabletin teho on vähän ihmisestä riippuen muutamia tunteja.
Off topic, mutta joku mainitsi verenpaineen laskusta.. Eli jos on jo matala verenpaine (itsellä 93yläpaine/67alapaine mitattu lääkärissä). Heikottaa jo muutenkin, kuinkahan paljon beetasalpaaja laskee verenpainetta?
Auttaako noi jos jännittää niin paljon että ihan oksettaa?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:32"]Ennen juoksulenkkiä otettuna voivat viedä treenistä tehot. Sitä vaan jotenkin hyytyy, käsijarru on päällä. [/quote] Se olo on karmea! Happi ei tunnu riittävän mistään. Mutta ennemmin jätän sillon sen lenkin väliin kun kärsin paniikkioireista.
[/quote]
Paniikkihäiriöön on ihan muut lääkkeet ja hoito kuin beetasalpaajat. Beetasalpaajia käytetään psyykenpuolella vain esiintymisjännityksen hoitoon.
[/quote]
Niin siis tähän tähdennyksenä, että en missään nimessä halua rauhoittavia tai muita aineita, joihin voi jäädä koukkuun. Siksi en ole tajunnutkaan katsella ja kysyä lääkettä, kun olen jotenkin luullut, että kaikki rentouttavat lääkkeet ovat rauhoittavia. Ja paniikkihäiriöstä ei mielestäni ole kyse, vaan nimenomaan jännityksestä puhua muille ihmisille.
Joskus olen tehnyt myös niin, että olen valvonut ja nukkunut yöllä vain parisen tuntia, jotta keho ei jaksaisi hermostua niin paljon seuraavana päivänä. On nyt aikalailla huojentavaa tietää noista beetasalpaajista. Olen niin helpottunut, että ihan itkettää. Ap
[/quote]
No ei toki ole. Tuollaiseen jännitykseen tehoaa osa mielialalääkkeistä (eivät ole rauhoittavia, vaikka tämä on sitkeä urbaanilegenda) ja joku ratkaisukeskeinen terapia. Beetasalpaajista ei ole apua jokapäiväiseen ja jatkuvaan jännittämiseen, vain tietyissä, lyhytkestoisissa erikoistilanteissa tapahtuvaan, kuten juuri esiintyminen isolle yleisölle, työhaastattelu, tai vaikkapa uusien ihmisten tapaaminen. Beetasalpaajiin tottuu niin nopeasti, että massiivisia jännitysoireita ne eivät vie pois jos käyttö on säännöllistä.
Mutta varmasti niistä on sulle silti suuri hyöty, selviydyt pahimmista tilanteista. Sitten rupeaa kyllä huomaamaan, että tilanteet käyvät ainakin jonkun verran helpommiksi ilman lääkettäkin. Sulle olisi varmasti hyvä jännittämisen ratkaisuun tarkoitettu terapia, esim. opiskelijaterveydenhuolto järjestää näitä, minkä tahansa lekurin kautta (joka ottaa sinut ylipäätään tosissaan jännittämisesi kautta) pääset jonnekin psykan puolen kontaktiin, jota kautta sinut ohjataan asianmukaiseen terapiaan. Toisinaan käytetään samalla jotakin tiettyä mielialalääkettä, koska niistä on saatu hyviä tuloksia, ei niinkään masennuksen hoidossa, mutta tässä asiassa kyllä.
[/quote]
Kiitos, en voi käyttää terapiaa. En koe mielialalääkkeitä tarpeelliseksi. Uskon minulle riittävän sen, että saan henkisen turvan lääkemahdollisuudesta ja pystyn suoriutumaan taas normaalisti tietyistä asioista, kunhan saan muutaman onnistuneen ja rauhallisen kokemuksen. Tiedän kyllä itse, minkä vuoksi ongelma on pahentunut. Ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:08"]
Off topic, mutta joku mainitsi verenpaineen laskusta.. Eli jos on jo matala verenpaine (itsellä 93yläpaine/67alapaine mitattu lääkärissä). Heikottaa jo muutenkin, kuinkahan paljon beetasalpaaja laskee verenpainetta?
[/quote]
Paljon, ei todennäköisesti ole oikea lääke sinulle. Kovin pienet annokset beetasalpaajaa eivät demppaa sitä jännityksestä johtuvaa äkillistä verenpaineen ja sykkeen nousua. Isommat annokset 20-40 mg esim. tämän tekevät, itse joudun ottamaan 60 mg ja jos minulla olisi matala verenpaine, ryömisin varmaan lattialla :)
Mutta ainahan voit kokeilla esim. 10 mg:n tableteilla saatko lääkkeestä enemmän hyötyä kuin haittaa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:10"]
[/quote]
Auttaa ainakin jonkin verran, ehkä ihan hyvinkin. Lisäksi kannattaa harjoitella jotakin rentoutumismenetelmiä. Ja ilman muuta selvitellä terapiassa syy miksi jännittää niin sairaalloisesti ja miten siitä pääsee eroon. Hyvät kokemukset lievittää jännittämistä, mutta niitä ei monille jännääjille kerry, esimerkiksi esitelmän pitäminen on ehkä mahdotonta, eikä kokemusta kerry.
Faktahan on, että jos pitää hyvin valmisteltua esitelmää, jännittäminen lievenee jokaisen onnistumiskokemuksen jälkeen hieman.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:08"]
[/quote]
Mulla suht samat paineet ja käytän tosiaan tuon 40mg silloin tällöin. Toisinaan heikottaa ja väsyttää ihan huomattavasti, mutta ikinä en ole pyörtynyt tms ja esitykset olen saanut hoidettua kunnialla. Nesteen juonti tuntuu auttavan. T: 2
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:32"]Ennen juoksulenkkiä otettuna voivat viedä treenistä tehot. Sitä vaan jotenkin hyytyy, käsijarru on päällä. [/quote] Se olo on karmea! Happi ei tunnu riittävän mistään. Mutta ennemmin jätän sillon sen lenkin väliin kun kärsin paniikkioireista.
[/quote]
Paniikkihäiriöön on ihan muut lääkkeet ja hoito kuin beetasalpaajat. Beetasalpaajia käytetään psyykenpuolella vain esiintymisjännityksen hoitoon.
[/quote]
Niin siis tähän tähdennyksenä, että en missään nimessä halua rauhoittavia tai muita aineita, joihin voi jäädä koukkuun. Siksi en ole tajunnutkaan katsella ja kysyä lääkettä, kun olen jotenkin luullut, että kaikki rentouttavat lääkkeet ovat rauhoittavia. Ja paniikkihäiriöstä ei mielestäni ole kyse, vaan nimenomaan jännityksestä puhua muille ihmisille.
Joskus olen tehnyt myös niin, että olen valvonut ja nukkunut yöllä vain parisen tuntia, jotta keho ei jaksaisi hermostua niin paljon seuraavana päivänä. On nyt aikalailla huojentavaa tietää noista beetasalpaajista. Olen niin helpottunut, että ihan itkettää. Ap
[/quote]
No ei toki ole. Tuollaiseen jännitykseen tehoaa osa mielialalääkkeistä (eivät ole rauhoittavia, vaikka tämä on sitkeä urbaanilegenda) ja joku ratkaisukeskeinen terapia. Beetasalpaajista ei ole apua jokapäiväiseen ja jatkuvaan jännittämiseen, vain tietyissä, lyhytkestoisissa erikoistilanteissa tapahtuvaan, kuten juuri esiintyminen isolle yleisölle, työhaastattelu, tai vaikkapa uusien ihmisten tapaaminen. Beetasalpaajiin tottuu niin nopeasti, että massiivisia jännitysoireita ne eivät vie pois jos käyttö on säännöllistä.
Mutta varmasti niistä on sulle silti suuri hyöty, selviydyt pahimmista tilanteista. Sitten rupeaa kyllä huomaamaan, että tilanteet käyvät ainakin jonkun verran helpommiksi ilman lääkettäkin. Sulle olisi varmasti hyvä jännittämisen ratkaisuun tarkoitettu terapia, esim. opiskelijaterveydenhuolto järjestää näitä, minkä tahansa lekurin kautta (joka ottaa sinut ylipäätään tosissaan jännittämisesi kautta) pääset jonnekin psykan puolen kontaktiin, jota kautta sinut ohjataan asianmukaiseen terapiaan. Toisinaan käytetään samalla jotakin tiettyä mielialalääkettä, koska niistä on saatu hyviä tuloksia, ei niinkään masennuksen hoidossa, mutta tässä asiassa kyllä.
[/quote]
Kiitos, en voi käyttää terapiaa. En koe mielialalääkkeitä tarpeelliseksi. Uskon minulle riittävän sen, että saan henkisen turvan lääkemahdollisuudesta ja pystyn suoriutumaan taas normaalisti tietyistä asioista, kunhan saan muutaman onnistuneen ja rauhallisen kokemuksen. Tiedän kyllä itse, minkä vuoksi ongelma on pahentunut. Ap
[/quote]
Kuulostaa hyvälle, itselläni on ollut sama tilanne ja nyt on kaikki oikein hyvin :) Kyllä se siitä!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:10"]
[/quote]
Auttaa ainakin jonkin verran, ehkä ihan hyvinkin. Lisäksi kannattaa harjoitella jotakin rentoutumismenetelmiä. Ja ilman muuta selvitellä terapiassa syy miksi jännittää niin sairaalloisesti ja miten siitä pääsee eroon. Hyvät kokemukset lievittää jännittämistä, mutta niitä ei monille jännääjille kerry, esimerkiksi esitelmän pitäminen on ehkä mahdotonta, eikä kokemusta kerry.
Faktahan on, että jos pitää hyvin valmisteltua esitelmää, jännittäminen lievenee jokaisen onnistumiskokemuksen jälkeen hieman.
[/quote]
Eikö toi terapia ole todella kallista..? Muuten pää toimii ookoo, mut tää jännittäminen iso ongelma.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:15"]
[/quote]
[/quote]
Noh. Minäkin olin jossain vaiheessa ihan hyvä esiintyjä. Ap
Aivan älyttömän hyödyllinen juttu itselleni on ollut ns kognitiivinen käyttäytymisterapia, englanniksi Cognitive Behaviour Therapy, CBT. Sanahirviön taake kätkeytyy hyödyllisiä juttuja, joita voi opetella itsekin sadoista self-help -kirjoista.
Lisätietoa esim Googlella hakusanoilla "CBT stage fright"
Mäkin kokeilin ekan kerran esiintymisjännitykseen ja toimi hienosti ilman mitään ikäviä sivuvaikutuksia. Otin 20mg tuntia ennen. Oli ihanaa esiintyä niin, että sai keskittyä pelkästään asiaan! Olen tottunut esiintyjä, mutta ko kerta oli äärimmäisen vaativa. Tuon kokemuksen jälkeen on kauheaa ajatella miten moni jättää tekemättä asioita jännittämisen vuoksi. Ja sen vuoksi, ettei uskalla, kehtaa tms hakea reseptiä. Kannattaa ehdottomasti hakea, jos on kova jännittämään. Lääkärillä ihan läpihuutojuttu.
Joskus voi käydä niinkin, että henkilö esiintyy työkseen vuosien ajan. Ei välttämättä nauti siitä yhtään, ehkä jopa inhoaa sitä. Mutta saattaa silti olla hyvä esiintyjä, saattaa saada paljon kiitosta ja tulosta. Paineiden ja tulosvaatimusten kasvaessa jännitystaso alkaa jatkuvasti kohota ja kohota, kunnes siitä ei pystykään enää palautumaan. Huomaa, että ei pysty enää tekemään työtä millään tavalla rennosti. Lopulta huomaa, että ei edes vapaa-ajalla pysty lievään esiintymiseen. Lopulta alkaa pelätä suun avaamista jo tunteja ennen kuin suu pitää avata.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:15"]
[/quote]
[/quote]
Noh. Minäkin olin jossain vaiheessa ihan hyvä esiintyjä. Ap
[/quote]
Sama täällä. Sitten kerran satuin pitämään esitelmän jota arvioimassa oli psyykkisesti sairas ihminen ja sen jälkeen en kyennytkään enää esitelmöimään. Tästä voi toki toipua yllä kuvatulla toiminnalla.
Propralin 40 Mg toimii minulla esiintymisjännityksen estäjänä 4-6 tunnin ajan. Sen sijaan juoksulenkille ei ole ollut asiaa vielä 8 tunnin jälkeenkään!