Sektiossa olleet, hoi!
Kommentit (53)
Mulla meni sectiosta toipuessa pari kuukautta ennenkun pystyin kävelemään ja kantamaan asioita normaalisti, käymään pissalla ja kakkaamaan ja nukkumaan yöt ilman kipuja. En suosittele sectiota omasta vapaasta tahdosta.
Mulle tehty 4sektiota.2ilman kipupumppua ja 2pumpun kanssa.Kipupumppu tosi paljon parempi!Pyydä niin paljon lääkettä,ettet Ole kivulias.Pyydä pierulääkettä ja umnetuslääkettä,jotta vatsas toimii sairaalassa,ilma mahassa joka EI tule ulos oli mulla kovin kipu koko sektiossa.Tena verkkohousut käytin noin 6-7 vkoa Aina sektion jälkeen ja vaippa vuodon mukaan siellä.verkkohousut ilmavat ja menevät korkealle,EI haavan päälle.Sulavat tikit paras jälki.Niiteillä ommeltu karmein jälki.Vatsalihaksia vasta noin vuosi sektion jälkeen,ettet saa pysyvää pömppövatsaa.Ei saa kantaa kun vaivaa sektion jälkeen.Vauvaa voi imettää heti heräämön puolella.Vauvan olen saanut rinnalle leikkaussalissa kapalossa sekä ilman vaatetta.syö sulavaa ennen leikkausta.Ei se kauheeta Ole,pahempaa on jos käsi murtuu,hampaan juurihoito tai peräpukamien hirtto.Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:09"]
Onko jollekin tehty samalla sterilisaatio kun sektio?
[/quote]
Minä olisin halunnut kohdunpoiston samalla, kun viimeisenikin sain sektiolla (liian ahdas lantio), mutta ainakaan sitä eivät suostuneet tekemään samalla kertaa jonkun suuremman verenvuotoriskin tms. takia. Korjatkoon joku lääkäri tai muuten tietävämpi, jos muistan syyn väärin.
Naura etukäteen varastoon. Kunnon nauru sattuu mahaan sairaasti. Äläkä missään nimessä sairastu yskään heti sektion jälkeen!!!
Pitääkö todella paikkansa tuo ettei sektion jälkeen saa pk-seudulla perhehuonetta?
Jos edellinen oli hätäsektio pitkittäisviillolla niin voidaanko seuraava suunniteltu sektio leikata samaa arpea pitkin?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:52"]
Pk-seudun sairaaloissa sektioäidit ovat aina osastolla tavallisissa huoneissa. Perhehuoneisiin ei pääse. Sekin kannattaa ottaa huomioon, että kaikki sujuu hyvin ja olet erittäin hyvässä kunnossa sektion jälkeen, samoin vauva. T 2x sektio
[/quote]
Ei nyt kuitenkaan ihan aina. Minä vietin osastoaikani vauvattomassa huoneessa. Suuret kiitokset Naistenklinikalle se olemassaolosta.
Mä työntelin vauvaa vaunuissa kotona ensimmäiset viikot sektiosta. Ei tarvinut niin paljon kannella vauvaa pitkin taloa, mutta sai tarvittaessa otettua syliin. Pitkältihän se meni sohvalla ollessa vauva sylissä. :)
Pidä haava puhtaana ja kuivaa hyvin suihkun jälkeen. Anna ilmakylpyä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:58"]Varaudu siihen, että sektion jälkeen voi mennä pitkään, ennen kuin olet taas oma itsesi ja pystyt itsenäisesti tekemään kaikkea mitä ennenkin. Esimerkiksi käymään vessassa heti leikkauksen jälkeen, ja sitten kotona voi mennä yllättävän pitkään, ennen kuin voit edes nostella mitään. Laita kaikki mahdollisimman valmiiksi ja helposti käsillä olevaksi. [/quote]. Olin viikon Naistenklinikalla ja kotona tein normaaliin tapaan työt.ruoanlaittoa.imurinkäyttöä .pyykit.tiskaus ja kauppa. Miehellä oli iltaan painottuva työ. Vauvaa hoiti. Ei ollut mitään ongelmaa.
[/quote] olin sentään 44 vee, ei edes jalat turvonneet
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:20"]Lähe liikkeelle mahdollisimman pian. Edistää toipumista.
[/quote]
Tämä :) itse päätin ennen sektiota, että leikkauspäivänä nousen ylös ja käyn kävelemässä. Eka ylösnousu oli kauhea kokemus, mutta seuraavat olikin jo helpompia.
[/quote]
Mä en saanut nousta sängystä samana päivänä. Tosin klo oli jo kahdeksan illalla, kun tulin heräämöstä. Kait tuo kunnosta riippuu, milloin saa nousta.