Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektiossa olleet, hoi!

Vierailija
06.01.2015 |

Mitä tulisi huomioida ennen ja jälkeen?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ennen sektiota kerinny valmistella mitään. Oli hätäsektio. Mut jälkeen niin mahd nopeaa liikkeelle, vaikka tosi kipeää ottaiskin! Kaikki kipulääkeet mitä tarjotaan. Mulla helpotti kahdessa päivässä se olo mutta kyllä olisko ollu viikon vai kaks sellasta kun nousi niin kipua yms. Mä ainakin pystyn pitää bikinejä ja stringejä ilman et haava näkyy. Oli tosi siisti arpi :)

Vierailija
22/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:15"]

Hätäsektioon joutuneena en osannut etukäteen varautua. Nukutuksessa leikattiin piiiitkä rosoinen viilto ylhäätä alas. Katetri oli ekan pari päivää. Nouseminen sattui. Pumppasin maitoa eri osastolle olevalle vauvalleni, tämä nosti maidon ja imetys onnistui, kun kotiin pääsin. Olisin kai ruokkinut kuutoset niillä bosilla... Makailun ja minkälie aiheuttamat ilmavaivat sattuivat leikottuun mahaan niin, että luulin sen olvan vakavampaakin. Jouduin olemaan sairaalassa 8 pv, kotona en saanut nostaa mitään, hyvä kun pientä vauveliinia. Toipuminen kesti, ainakin kolme viikkoa olin ihan voimaton. Onneksi ei tullut jälkikäteen mitään ihmeellistä. Mahassa näkyy edelleen mutka-arpi, jota ei bikineihin piloteta, 13,5 vuoden jälkeen.

[/quote]

Mulla tui sektion jälkeen myös ilmaongelmia eli vatsa turposi kipeäksi palloksi. Sattui ihan tökeästi ja aloin kouristella. Laitettiin pari kertaa joku katetri peräaukkoon, mutta sekään ei juuri auttanut, ainoastaan jotkut kipuhuumeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla turposi jalat koko pituudelta, samoin lantio. Ihan järkyttävästi. Tuli raskausarpia ja synnäriltä lähtiessä sain jalkaan vaan äitiysverkkarit. Piti käydä ostamassa xl  (oma koko m) pikkareita ja lainata mieheltä alkkareita seuraavalle viikolle.

Vierailija
24/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piereskely oli vaikeaa :D mahassa oli hitosti ilmaa, mutta sitä ei meinannut saada ulos

Vierailija
25/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:58"]Varaudu siihen, että sektion jälkeen voi mennä pitkään, ennen kuin olet taas oma itsesi ja pystyt itsenäisesti tekemään kaikkea mitä ennenkin. Esimerkiksi käymään vessassa heti leikkauksen jälkeen, ja sitten kotona voi mennä yllättävän pitkään, ennen kuin voit edes nostella mitään. Laita kaikki mahdollisimman valmiiksi ja helposti käsillä olevaksi.
[/quote]. Olin viikon Naistenklinikalla ja kotona tein normaaliin tapaan työt.ruoanlaittoa.imurinkäyttöä .pyykit.tiskaus ja kauppa. Miehellä oli iltaan painottuva työ. Vauvaa hoiti. Ei ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
26/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:58"]Varaudu siihen, että sektion jälkeen voi mennä pitkään, ennen kuin olet taas oma itsesi ja pystyt itsenäisesti tekemään kaikkea mitä ennenkin. Esimerkiksi käymään vessassa heti leikkauksen jälkeen, ja sitten kotona voi mennä yllättävän pitkään, ennen kuin voit edes nostella mitään. Laita kaikki mahdollisimman valmiiksi ja helposti käsillä olevaksi.
[/quote]. Olin viikon Naistenklinikalla ja kotona tein normaaliin tapaan työt.ruoanlaittoa.imurinkäyttöä .pyykit.tiskaus ja kauppa. Miehellä oli iltaan painottuva työ. Vauvaa hoiti. Ei ollut mitään ongelmaa.
[/quote]. Vessassa kävin leikkauksesta seur päivänä sairaalassa ja yksin vaikkei olisi saanut. Kotona sen suhteen ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
27/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ilma oli kipein. Se oli mun mielestä ihon alla. Ei siis suolessa.

Vierailija
28/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:51"]Piereskely oli vaikeaa :D mahassa oli hitosti ilmaa, mutta sitä ei meinannut saada ulos
[/quote]
Mä sain jotain pierutabletteja. Ne oli hiton hyviä ja ilma tuli kuin itsestään pihalle :D ilman kertymisen vuoksi en saanut syödä leipääkään pariin päivään.

Vierailija
29/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaa tulee leikkauksessa suolistoon ei voi mitään, pakko piereskellä!

Mä en ole pystynyt samana päivänä nousee, vaan vasta seuraavan päivän iltana. Imetys oli vaikeaa. Turvotukseen auttaa veden tankkaaminen ja nilkkojen pyörittely. Vikalla kerralla oli tukisukat hyvät. Nouseminen oli yhtä helvettiä ja eka suihkureissu 2pv sektiosta sai tärisemään ja yökkimään kun oli huono vointi.

Kiristämättömät vaatteet tärkeää, ja ei kannata säikähtää niukkaa vuotoa, jotkut ei vaan vuoda huolellisen kuivailun jälkeen enää paljon. Sektiossahan pyyhitään kohtu sisältä päin.

Kiinnikekipuja jäi multa kahdesta ekasta sektiosta paljon, tokalla kerralla meni puoli tuntia niitä leikellessä. Kolmas kerta laitettiin jotain geeliä mikä estää kiinnikkeitä eikä niitä ole tullut.

Paskominen on hirveetä kun suoli on järkyttynyt leikkauksesta ja toimii hitaasti siksi, voi jopa lamautua. Suoli on pidettävä toiminnassa sektion jälkeen, muuten et pääse kotiin ja maha on entistä kipeämpi. Luumusosetta ja viili jogurtti tms. Ja ne kakkalääkkeet.

Kannattaa siivota ja saunoa ennen sektioo kun niitä ei voi tehdä.

Tsemppiä ja toivottavasti kaikki menee hyvin.

Vierailija
30/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas kirjoitellaan sikin sokin kokemuksia paniikissa tehdyistä hätä-sektioista ja suunnitelluista sektioista.

Naisystävälle tehty (suunniteltu) sektio meni ihan hyvin 2 vuotta sitten. Monta vuotta aiemmin tehty hätä-sektio esikoiselle (ei mahtunut ulos alakautta). Muutaman päivän päästä oli liikkeellä (seksuaalisesti himoitsen häntä yhtä paljon seksion jälkeen) , tosin vaikea sanoa miten olisi mennyt jos olisi syntynyt alakautta, koska kapea lantio ja isokokoinen lapsi. 41v m

Vierailija
31/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:44"]

Et saa välttämättä vauvaa heti rinnalle (jos nukutetaan).

[/quote]

Vauva laitetaan kyllä nukutussektiossakin äidin rinnalle makaamaan ulos ottamisen jälkeen, vaikka imetystä ei siihen hätään aloitettaisikaan. Vauva saa siinä kuunnella hetken äidin sydämen ääntä, ennen kuin hänet viedään pesulle ja mitattavaksi ja kapaloitavaksi ja isän syliin paidan alle.

Vierailija
32/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudun sairaaloissa sektioäidit ovat aina osastolla tavallisissa huoneissa. Perhehuoneisiin ei pääse.

Sekin kannattaa ottaa huomioon, että kaikki sujuu hyvin ja olet erittäin hyvässä kunnossa sektion jälkeen, samoin vauva.
T 2x sektio

Vierailija
33/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä muuta ihmeellistä muista kuin sen, että alavatsan ihoon sai tuntoa odottaa yllättävän kauan.
Ja että muiden sanomiset synnytystavasta voivat ihmetyttää.

Vierailija
34/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sektiota takana, ja mielestäni pahinta oli juuri nuo leikkausten jälkeiset ilmavaivat! Luulen, että Cuplatoneista olisi voinut olla apua? Osastolla ainakin oltiin ihan kuutamolla ongelman kanssa, särkylääkkeitä annettiin vaan.

Vierailija
35/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu myös siihen että se menee hyvin ja paranet nopeasti ilman ongelmia.

Vierailija
38/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh kun näitä lukee niin muistaa oman sektiosta toipumisen, yäk! Kyllä alakautta synnyttämisestä toipui nopeammin ja mukavammin.

Vierailija
40/53 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kiireellinen sectio. Vauva syntyi n. klo 14, sain hänet vierelleni heräämöstä päästyäni, eka yö yhdessä kahdestaan. Seuraavana aamuna sain lähteä liikkeelle. Kotiin kolmantena, neljäntenä imuroin ja kannoin vauvaa kantokopassa 3krs rappuset.

Onhan se haava kipeä jne, mutta huomattavasti nopeampi paraneminen kuin (hyvin menneen) alatiesynnytyksen jälkeen. Pahinta olivat ilmavaivat... Tästä aikaa 3kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme