HBO:n käsittämätön hinnoittelu
Lehdet kirjoittavat HBO Maxista ja sen hinnoittelusta, mutta melkein jokaisesta jutusta puuttuu se varsinainen syy, miksi vanhat asiakkaat suuttuivat. HBO:n edustaja ei tunnu ymmärtävän ongelmaa ollenkaan.
Hesarissa kerrotaan: " 'Ei ole epätavallista, että uusille asiakkaille tarjotaan tutustumishintaa', viestintäpäällikkö Pauliina Harno HBO Nordicilta kertoo sähköpostilla". On ihan totta, että uusille asiakkaille annetaan usein halvempi tarjoushinta kuin vanhoille asiakkaille. Mutta ne tarjoukset ovat aina olleet määräaikaisia eli saat palvelun puoleen hintaan kuudeksi kuukaudeksi tai vuodeksi ja sen jälkeen siirrytään normaalihintaan. Mutta ei HBO:lla. HBO lupaa uusille asiakkaille: "Shh... nyt se alkaa! Tilaa HBO Max pysyvällä 50 % alennuksella". Uusi asiakas saa siis saman tuotteen pysyvästi halvemmalla hinnalla, kunhan ei katkaise tilaustaan.
Firmat saavat hinnoitella palvelunsa aivan niin kuin haluavat, siitä tässä ei ole kysymys. Mutta minun oikeustajuani loukkaa se, että HBO Nordicin asiakkaille lupaillaan uutta halvempaa hintaa ja automaattista siirtymistä uuteen palveluun. Sitten kerrotaan, että tiedot eivät siirrykään vanhasta palvelusta uuteen, vaan suosikkilistat pitää kopioida käsin ja tieto siitä, mitä on jo katsottu ei myöskään siirry, eikä sitä voi siirtää edes käsin. Mutta vakuuttelu uudesta edullisemmasta hinnasta jatkuu.
Lopulta tulee muutospäivä. Vanha asiakas on tyytyväinen, koska nyt pääsee katsomaan uutta toivottua sisältöä. Ensin muutospäivänä kerrotaan, että nyt voi kirjautua uuteen palveluun vanhoilla tunnuksilla. Kun sen on tehnyt ja kaikki näyttää hyvältä, HBO Max lähettää yllättäen sähköpostin, jossa mainostetaan uutta selvästi halvempaa uusien asiakkaiden pysyvää kampanjahintaa. Sitähän ei tietenkään saa, jos on jo ehtinyt siirtää tunnuksensa vanhasta palvelusta uuteen.
Kiitos HBO. Peruin tilaukseni. Maksoin palvelustanne useita vuosia, mutta nyt joudutte oikeasti näkemään vaivaa, jos haluatte rahani. En taatusti jätä kertomatta tutuille ja sukulaisille, miten kohtelette vanhoja asiakkaita.
Kommentit (5)
Melko naiivi asenne. Jos asiakasuskollisuudesta palkittaisiin, niin sopimuksia ei tarvitsisi kilpailuttaa jatkuvasti saadakseen halvinta sähköä, vakuutusturvaa, puhelinliittymän tms. Itsekään en nykysysteemiä haluaisi kannattaa ja sen vuoksi olen hyväksynyt, että passiivisuudellani maksan tietysti asioista enemmän kuin ne, jotka jaksavat kuunnella provikkamyyjien sonnanjauhantaa.
Vierailija kirjoitti:
Melko naiivi asenne. Jos asiakasuskollisuudesta palkittaisiin, niin sopimuksia ei tarvitsisi kilpailuttaa jatkuvasti saadakseen halvinta sähköä, vakuutusturvaa, puhelinliittymän tms. Itsekään en nykysysteemiä haluaisi kannattaa ja sen vuoksi olen hyväksynyt, että passiivisuudellani maksan tietysti asioista enemmän kuin ne, jotka jaksavat kuunnella provikkamyyjien sonnanjauhantaa.
Kyllä jotkut firman palkitsevat pitkäaikaisesta asiakkuudesta. Saatetaan soittaa ja tarjota entistä halvempaa liittymää, annetaan kanta-asiakas alennuksia, jopa ilmaisia tuotteita, kuten eräs kauppaketju. Jotkut ovat kysyttäessä antaneet hinnasta alennuksen.
Aika usein firmoille ovat parhaita asiakkaita ne, jotka pysyvät asiakkaita pitkään. He ovat yleensä tyytyväisiä, saattavat jopa kertoa ongelmista ja antaa parannusehdotuksia. Eivät kampanjatarjouksilla houkutellut asiakkaat pysy asiakkaina. Iso osa on asiakkaana vähän aikaa, kenties vuoden tai jopa pari, mutta sitten he lähtevät seuraavan tarjouksen perään. Firma myy tuotteen alennushinnalla ja saa ehkä ison määrän asiakkaita, mutta tulos jää laihaksi, koska firman potentiaalisista kanta-asiakkaista iso osa oli jo HBO Nordicin tilaajia. Uudet asiakkaat ovat paljon todennäköisemmin kampanjatarjousten perässä ryntääviä lyhytaikaisia asiakkaita, jotka pysyvät asiakkaina vähän aikaa, mutta eivät vuosia.
Esimerkiksi tässä HBO:n tapauksessa firma menettää jatkossa joka kuukausi 9€ (miinus verot), koska en enää maksa palvelusta. HBO tarvitsee kaksi uutta asiakasta saadakseen saman 9€ kuukaudessa tililleen. Nämä asiakkaat käyttävät palvelua vähintään kaksinkertaisesti minuun verrattuna. Jos avajaistarjous olisi ollut määräaikainen (esim. 12kk), olisin pysynyt asiakkaana ja firma olisi nyhtänyt rahat sekä minulta, että uusilta asiakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko naiivi asenne. Jos asiakasuskollisuudesta palkittaisiin, niin sopimuksia ei tarvitsisi kilpailuttaa jatkuvasti saadakseen halvinta sähköä, vakuutusturvaa, puhelinliittymän tms. Itsekään en nykysysteemiä haluaisi kannattaa ja sen vuoksi olen hyväksynyt, että passiivisuudellani maksan tietysti asioista enemmän kuin ne, jotka jaksavat kuunnella provikkamyyjien sonnanjauhantaa.
Kyllä jotkut firman palkitsevat pitkäaikaisesta asiakkuudesta. Saatetaan soittaa ja tarjota entistä halvempaa liittymää, annetaan kanta-asiakas alennuksia, jopa ilmaisia tuotteita, kuten eräs kauppaketju. Jotkut ovat kysyttäessä antaneet hinnasta alennuksen.
Aika usein firmoille ovat parhaita asiakkaita ne, jotka pysyvät asiakkaita pitkään. He ovat yleensä tyytyväisiä, saattavat jopa kertoa ongelmista ja antaa parannusehdotuksia. Eivät kampanjatarjouksilla houkutellut asiakkaat pysy asiakkaina. Iso osa on asiakkaana vähän aikaa, kenties vuoden tai jopa pari, mutta sitten he lähtevät seuraavan tarjouksen perään. Firma myy tuotteen alennushinnalla ja saa ehkä ison määrän asiakkaita, mutta tulos jää laihaksi, koska firman potentiaalisista kanta-asiakkaista iso osa oli jo HBO Nordicin tilaajia. Uudet asiakkaat ovat paljon todennäköisemmin kampanjatarjousten perässä ryntääviä lyhytaikaisia asiakkaita, jotka pysyvät asiakkaina vähän aikaa, mutta eivät vuosia.
Esimerkiksi tässä HBO:n tapauksessa firma menettää jatkossa joka kuukausi 9€ (miinus verot), koska en enää maksa palvelusta. HBO tarvitsee kaksi uutta asiakasta saadakseen saman 9€ kuukaudessa tililleen. Nämä asiakkaat käyttävät palvelua vähintään kaksinkertaisesti minuun verrattuna. Jos avajaistarjous olisi ollut määräaikainen (esim. 12kk), olisin pysynyt asiakkaana ja firma olisi nyhtänyt rahat sekä minulta, että uusilta asiakkailta.
Juu, nykyään teleoperaattorit laittavat vähän huonompaa tarjousta ennen kuin sopimuskausi on päättymässä, ettei asiakas lähtisi tekemään kilpailutuskierrosta. Streamauspalveluissa kannattaa sekä asiakkaan että palveluntarjoajan hyväksyä, että niitä tilataan ja perutaan sen mukaan onko käyttöä suosikkisarjojen muodossa vai ei. Toinen malli on polkea kuukausihinta niin naurettavan alas, ettei perumista katsota vaivan arvoiseksi. Mielenkiintoista katseltavaa ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan mikään palveluista ympärivuotisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko naiivi asenne. Jos asiakasuskollisuudesta palkittaisiin, niin sopimuksia ei tarvitsisi kilpailuttaa jatkuvasti saadakseen halvinta sähköä, vakuutusturvaa, puhelinliittymän tms. Itsekään en nykysysteemiä haluaisi kannattaa ja sen vuoksi olen hyväksynyt, että passiivisuudellani maksan tietysti asioista enemmän kuin ne, jotka jaksavat kuunnella provikkamyyjien sonnanjauhantaa.
Kyllä jotkut firman palkitsevat pitkäaikaisesta asiakkuudesta. Saatetaan soittaa ja tarjota entistä halvempaa liittymää, annetaan kanta-asiakas alennuksia, jopa ilmaisia tuotteita, kuten eräs kauppaketju. Jotkut ovat kysyttäessä antaneet hinnasta alennuksen.
Aika usein firmoille ovat parhaita asiakkaita ne, jotka pysyvät asiakkaita pitkään. He ovat yleensä tyytyväisiä, saattavat jopa kertoa ongelmista ja antaa parannusehdotuksia. Eivät kampanjatarjouksilla houkutellut asiakkaat pysy asiakkaina. Iso osa on asiakkaana vähän aikaa, kenties vuoden tai jopa pari, mutta sitten he lähtevät seuraavan tarjouksen perään. Firma myy tuotteen alennushinnalla ja saa ehkä ison määrän asiakkaita, mutta tulos jää laihaksi, koska firman potentiaalisista kanta-asiakkaista iso osa oli jo HBO Nordicin tilaajia. Uudet asiakkaat ovat paljon todennäköisemmin kampanjatarjousten perässä ryntääviä lyhytaikaisia asiakkaita, jotka pysyvät asiakkaina vähän aikaa, mutta eivät vuosia.
Esimerkiksi tässä HBO:n tapauksessa firma menettää jatkossa joka kuukausi 9€ (miinus verot), koska en enää maksa palvelusta. HBO tarvitsee kaksi uutta asiakasta saadakseen saman 9€ kuukaudessa tililleen. Nämä asiakkaat käyttävät palvelua vähintään kaksinkertaisesti minuun verrattuna. Jos avajaistarjous olisi ollut määräaikainen (esim. 12kk), olisin pysynyt asiakkaana ja firma olisi nyhtänyt rahat sekä minulta, että uusilta asiakkailta.
Juu, nykyään teleoperaattorit laittavat vähän huonompaa tarjousta ennen kuin sopimuskausi on päättymässä, ettei asiakas lähtisi tekemään kilpailutuskierrosta. Streamauspalveluissa kannattaa sekä asiakkaan että palveluntarjoajan hyväksyä, että niitä tilataan ja perutaan sen mukaan onko käyttöä suosikkisarjojen muodossa vai ei. Toinen malli on polkea kuukausihinta niin naurettavan alas, ettei perumista katsota vaivan arvoiseksi. Mielenkiintoista katseltavaa ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan mikään palveluista ympärivuotisesti.
Tuo juuri on se ongelma. Kampanjatarjouksella houkutellaan niitä asiakkaita, jotka haluavat nähdä sen yhden sarjan, mutta eivät muuta. Pitkäaikaiset asiakkaat ovat niitä, jotka tilaavat palvelua vaikka siellä ei juuri sillä hetkellä ole erityisen kiinnostavaa katsottavaa, mutta haluavat kuitenkin, että voivat koska tahansa katsoa jotain tarjolla olevaa tai kenties uudestaan jonkin elokuvan tai tv-sarjan jakson. Ensimmäisiltä tulee hetkellistä tulovirtaa, ehkä paljonkin, mutta jälkimmäisiltä tulee rahaa tasaisesti ympäri vuoden. Monihenkisessä perheessä on aina joku, jonka mielestä kiinnostavaa katsottavaa löytyy.
Näistä pitkäaikaisasiakkaista löytyvät myös ne, jotka saattavat tilata useammankin firman palvelua samaan aikaan. HBO:n rinnalla saattaa olla Netflix, Amazon Prime, Disney+ ja/tai Spotify. Joku saattaa maksaa jopa YouTube Premiumista. Yhden sarjan perässä kulkeva asiakas irtisanoo palvelun ja vaihtaa toiseen, pitkäaikainen asiakas tilaa samaan aikaan kahta tai useampaa palvelua, eikä irtisano niitä hetken mielijohteesta.
En ole tyytyväinen tähän uuteen HBO Maxiin. Vielä monen päivän jälkeenkin se on sekava ja mnee pitkä aika ennen kuin löydän niitä sarjoja joita haluaisin katsoa. Siellä ei myöskään ole uutta sisältöä ollenkaan niin paljon kuin luulin.