Vuosi ulkomailla - ahdistaa palata Suomeen
Nyt olen ollut kymmenen kuukautta Australiassa, parin päivän päästä lähtö Aasiaan ja sieltä sitten Suomeen helmi-maaliskuussa. Jo nyt jotenkin ihan outo olo, stressaa ja vähän ahdistaa. En tiedä miksi. Olen täällä tehnyt pääsääntöisesti töitä, joten työelämässä olen ollut. Aasiassa tässä vähän lomailua, ennen lopullista paluuta.
Olen asunut ja työskennellyt ulkomailla tätäkin ennen pariin otteeseen. Toisella kertaa asuin reilut kaksi vuotta eräässä Euroopan maassa. Siinä kyllä kävin Suomessa aina lomilla. Mutta oli shokki palata Suomeen. Valitan varmaan vuoden, enkä nähnyt asioista positiivisia puolia.
En siis ole niitä ihmisiä, jotka haukkuvat Suomea, valittavat kuinka ankea paikka ym. (no minua kyllä ärsyttää suomen poliitikot ja huono taloudellinen tilanne), eikä minua todellakaan haittaa talvi. En ole siis niitä kuuluisia Saksan mammoja, joita täällä av:lla tapaa yhtenään. Mutta silti sellainen pieni ahdistus päällä. Onneksi Suomessa kuviot melko selkeä, mitä alan tehdä. Silti tuntuu, että niin rakas paikka Suomi onkin, en oikein osaa kuvitella itseäni siellä asumaan. Ehkä joku muu paikka olisi parempi minulle.
Onpa mukavaa avautua...
Kommentit (3)
Tuo on ihan luonnollista. Sama juttu tulee mulla ihan jo pienemmänkin ulkomaanreissun jälkeen - kiukuttelen ja vaivun melankoliaan (vaikka normaalisti olen turhankin hilpeä ja positiivinen luonne). Menee ajan kanssa ohi. Varaudu siihen, että ensimmäiset viikot saattaa masentaa ja kerro se läheisillekin, jotteivat pahastu ja hämmenny, kun käyttäydyt tavallista negatiivisemmin. Kulttuurishokki menee kyllä ohi, anna sille aikaa!
Minä muuttaisin heti takaisin Suomeen jos mies suostuisi! joka maassa on huonot politiikot, mitä väliä.
Ex-pat ongelmia on paljon. Onko sinulla lapsia, jotka ovat muissa maissa kasvaneet? Jos valitset maata mikä olisi perheellenne hyvä, niin onhan Suomi siinä kärkipäässä jos tutkimuksia seuraa, mikä ongelmasi lopulta on?