Sinä työttömäksi jäänyt, miten työkkäri on sinua aktivoinut?
Ovatko lähettäneet työtarjouksia? Kursseja ja koulutuksia? Työkokeilua Jotain muuta? Väheneekö vai lisääntyykö yhteydenpito työttömyyden pidentyessä? Eli yrittävätkö enemmän aluksi vai vasta sitten kun näyttää siltä, ettei itse kykene työllistämään?
Ja se suuri kysymys: hyödyitkö millään tavoin työkkäri toimista?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tainnut "ilmoittautua" työkkäriin kolmesti elämässäni. Ensimmäisellä kerralla vastaanotti oli aika tyly ja tyyppi puhelimessa sanoikin, että näistä lähtökohdista aika hankala työllistyä. Muistan olleeni melko järkyttynyt.
Toisella kerralla sitten oltiin heti työntämässä joihinkin ihme tapahtumiin yms, heti kalenteri täyteen kaiken maailman hömpötyksiä. Näillä molemmilla kerroilla työllistyin kuitenkin heti ihan itse enkä loppujen lopuksi käyttänyt mitään työkkärin palveluja enkä ehtinyt etuuksiakaan nostaa. Apua ei siis näistä ollut ja jäi vain pahamieli.Nyt kolmannella kerralla olin jo ehtinyt aloittaa opinnot avoimessa yliopistossa ennen kuin jäin koronan takia työttömäksi ja lähinnä ilmoitin, että minä nyt aion hyödyntää tämän ajan opiskeluun ja hakea avoimen väylän kautta tutninto-opiskelijaksi ja henkilö jonka kanssa olen asioinut on kyllä ollut todella ymmärtäväinen ja avulias, sanoi heti että suunnitelmani on hyvä ja antoi vinkkejä miten asiaa hoitaa, jotta saisin mahdollisimman paljon opintoja tehtyä ilman, että sitä katsottaisiin päätoimiseksi. Tällä kierroksella ei siis valittamista, eikä ainakaan vielä ole mihinkään patisteltu eikä muutoinkaan ahdisteltu, kaiken järjen mukaan pääsen nyt keväällä myös opiskelijaksi avoimen väylää ja kesätöitä onkin jo tiedossa, puolisen vuotta kun antaisivat vielä olla rauhassa niin tällä kertaa jäisi ihan lämpimät muistot!
On se kyllä törkeää, ettei anneta ihmisen opiskella avoimessa kuin tietty tuntimäärä, vaikka se voisi johtaa tutkinto-opiskelijaksi. Parempi on syljeskellä kattoon ja olla tekemättä mitään ilmeisesti. Onhan ne nyt ihan hirveät rahat, mitä yhteiskunta joutuisi maksamaan esim. vuoden polkuopiskelusta AMK:ssa, parempi on vain odottaa tyhjänpanttina ja nostella työttömyyspäivärahoja.
Siis niin samaa mieltä! Mutta kun liika opiskeluhan voi vaikeuttaa työllistymistä työkkäri mukaan :'D
Olin juuri 2.5v työttömänä. Kukaan ei soittanut mulle kertaakaan työkkäristä. Kerran pyydettiin varmaan päivttämään joku työmnhakusuunnitelma. Omatoimisesti kävin 2 työkkärin kurssia, kun sai kivasti tehtyä etänä korona-aikaan. Sitten aloin etsiä töitä ja pääsinkin heti.
Aika jännä että joihinkin ollaan paljon enemmän yhteyksissä kuin toisiin. Johtuuko asuinpaikasta? Toiset isoista kaupungeista ja toiset pikkupaikkakunnilta?
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että joihinkin ollaan paljon enemmän yhteyksissä kuin toisiin. Johtuuko asuinpaikasta? Toiset isoista kaupungeista ja toiset pikkupaikkakunnilta?
edellinen vastaa (johon ei oltu 2.5 v yhteydessä). Asun Tampereen naapurikunnassa. Koulutus alempi korkeakoulututkinto jos sillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin, kun olin työtön, soittelivat perään ehkä 3 kk välein, mutta sen kummempaa aktivointia ei ollut. Hain itse tuolloin koko ajan töitä. Nyt teen osa-aikaista ja olen ollut kesäkuusta asti työttömän statuksella. Vielä eivät ole ottaneet yhteyttä. Ikää on 50+, joten varmasti tietävät, ettei kukaan minua enää palkkaa.
ja menemällä osa-aika työhön menetit ison osan eläkkeestäsi jos olet kokoaika töitä ennen tehnyt. Duunareilla lasketaan eläke viimeisen työpaikan palkan mukaan. Virkailijat ovat koulutettuja siihen että pyrkivät eläkkeitä laskemaan joten ei ne sinulle kokoaikatyötä enää tarjoa.
Ainakin verenpaine nousee sen verran joka päivä hallituksen työttömyydenratkaisunäpertelyistä lukiessa ettei muuta liikuntaa sitten tarvitakaan koska riskinä on ylikunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin, kun olin työtön, soittelivat perään ehkä 3 kk välein, mutta sen kummempaa aktivointia ei ollut. Hain itse tuolloin koko ajan töitä. Nyt teen osa-aikaista ja olen ollut kesäkuusta asti työttömän statuksella. Vielä eivät ole ottaneet yhteyttä. Ikää on 50+, joten varmasti tietävät, ettei kukaan minua enää palkkaa.
ja menemällä osa-aika työhön menetit ison osan eläkkeestäsi jos olet kokoaika töitä ennen tehnyt. Duunareilla lasketaan eläke viimeisen työpaikan palkan mukaan. Virkailijat ovat koulutettuja siihen että pyrkivät eläkkeitä laskemaan joten ei ne sinulle kokoaikatyötä enää tarjoa.
wtf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tainnut "ilmoittautua" työkkäriin kolmesti elämässäni. Ensimmäisellä kerralla vastaanotti oli aika tyly ja tyyppi puhelimessa sanoikin, että näistä lähtökohdista aika hankala työllistyä. Muistan olleeni melko järkyttynyt.
Toisella kerralla sitten oltiin heti työntämässä joihinkin ihme tapahtumiin yms, heti kalenteri täyteen kaiken maailman hömpötyksiä. Näillä molemmilla kerroilla työllistyin kuitenkin heti ihan itse enkä loppujen lopuksi käyttänyt mitään työkkärin palveluja enkä ehtinyt etuuksiakaan nostaa. Apua ei siis näistä ollut ja jäi vain pahamieli.Nyt kolmannella kerralla olin jo ehtinyt aloittaa opinnot avoimessa yliopistossa ennen kuin jäin koronan takia työttömäksi ja lähinnä ilmoitin, että minä nyt aion hyödyntää tämän ajan opiskeluun ja hakea avoimen väylän kautta tutninto-opiskelijaksi ja henkilö jonka kanssa olen asioinut on kyllä ollut todella ymmärtäväinen ja avulias, sanoi heti että suunnitelmani on hyvä ja antoi vinkkejä miten asiaa hoitaa, jotta saisin mahdollisimman paljon opintoja tehtyä ilman, että sitä katsottaisiin päätoimiseksi. Tällä kierroksella ei siis valittamista, eikä ainakaan vielä ole mihinkään patisteltu eikä muutoinkaan ahdisteltu, kaiken järjen mukaan pääsen nyt keväällä myös opiskelijaksi avoimen väylää ja kesätöitä onkin jo tiedossa, puolisen vuotta kun antaisivat vielä olla rauhassa niin tällä kertaa jäisi ihan lämpimät muistot!
On se kyllä törkeää, ettei anneta ihmisen opiskella avoimessa kuin tietty tuntimäärä, vaikka se voisi johtaa tutkinto-opiskelijaksi. Parempi on syljeskellä kattoon ja olla tekemättä mitään ilmeisesti. Onhan ne nyt ihan hirveät rahat, mitä yhteiskunta joutuisi maksamaan esim. vuoden polkuopiskelusta AMK:ssa, parempi on vain odottaa tyhjänpanttina ja nostella työttömyyspäivärahoja.
Itse opiskelen tällä hetkellä polkuopintoja työkkärin rahalla! En tiennyt tämmöisestä vaihtoehdosta (polkuopiskeluista) ja olen vieläkin erittäin positiivisella mielellä työkkärin toimintaan. Tai itseasiassa olen kuntakokeilun puolella ja sitä kautta sain tiedon näistä opinnoista sekä opastettiin hakemaan työkkäriltä tukea! Osui nappiin tämä kokemus kyllä.
Noin vuosi työttömänä, toistaiseksi vain muutamia yleisiä ei-velvoittavia ilmoituksia joistain koulutuksista ja rekrytointitilaisuuksista. Kuntakokeiluun siirrettiin keväällä, koska sinne siirrettiin kaikki alle 30-vuotiaat. Eikä edes syntymävuoden perusteella vaan ihan tarkan syntymäajan :D On tarkkaa puuhaa! Nyt eivät enää vaan voi laittaa minua mihinkään alle kolmekymppisten palveluihin, koska täytin myöhemmin keväällä 30.
Vierailija kirjoitti:
Noin vuosi työttömänä, toistaiseksi vain muutamia yleisiä ei-velvoittavia ilmoituksia joistain koulutuksista ja rekrytointitilaisuuksista. Kuntakokeiluun siirrettiin keväällä, koska sinne siirrettiin kaikki alle 30-vuotiaat. Eikä edes syntymävuoden perusteella vaan ihan tarkan syntymäajan :D On tarkkaa puuhaa! Nyt eivät enää vaan voi laittaa minua mihinkään alle kolmekymppisten palveluihin, koska täytin myöhemmin keväällä 30.
Eli kuntakokeilu ei muuta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne kyselee puhelimessa? Onko niillä jotain oikeasti hyödyllistä, rakentavaa sanottavaa?
En muista enää kovin tarkkaan, mutta käytiin läpi, millaisia paikkoja voisin hakea ja kerroin mitä olin jo hakenut. Mitään ei tarvinnut todistaa, mutta en minä valehdellutkaan, vaan tosissani hain täysin oman alan ulkopuoleltakin (kaupan kassaksi ja varastotöihin). Virkailija oli aina sama.
Sitten tein loppuun yliopisto-opinnot, mutta koska ikää on, niin en minä niihinkään hommiin enää kelpaa, ja ihan oikein on, että nuoremmat koulutetut pääsevät töihin minun sijastani.
Nykyisin minulla ei ole ihan samaa intoa hakea koko ajan töihin, kun en kuitenkaan pääse edes haastatteluun, ja jotenkin pärjään osa-aikatöilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne kyselee puhelimessa? Onko niillä jotain oikeasti hyödyllistä, rakentavaa sanottavaa?
Nr. 33 lisää vielä tähän kysymykseen, että en nyt heti väittäisi, että niistä puheluista oli hyötyä, ehkä ei haittaakaan.
Olen kuitenkin jäänyt miettimään, antoiko virkailija virheellistä tietoa opiskeluista. Minulle nimittäin sanottiin, että minun on luovuttava opiskeluoikeudesta, jos haluan saada työttömyyskorvausta. Av:lla oli joku aika sitten ketju, jossa sanottiin, että tämä ei pidä paikkansa, vaan olisi ollut vain mahdollista ilmoittautua poissaolevaksi. En nyt tiedä, kumpi on totta, mutta jos av:n tieto on oikein, työkkäri kertoi minulle väärin. En luopunut oikeudesta, vaan jouduin elämään kuukausia ilman tukea, jotta saatoin suorittaa tutkinnon loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että olisin saanut huippueläkkeen niillä töillä, mitä olin aiemmin tehnyt? En olisi. Minun eläkkeeni oli tuolloin pari kymppiä päälle kansaneläkkeen. Vau! Eipä paljon merkitystä, jos se jää saamatta ja jäljelle jää minimi.
Eikä työkkäri muutenkaan minulle työtä tarjoa, vaan korkeintaan velvoittaa hakemaan jotain, johon en edes sovellu. Itse se pitää tässä lisäansiot keksiä, jos ne on keksittävissä. Olen miettinyt, että pitäisi netissä ruveta myymään jotain.
Ovat tehneet kaikkea muuta kuin aktivoinut ja auttanut. Kohtelevat minua ja muita työttömiä kuin olisimme rikollisia ja sehän ei millään tavalla auta meitä, vaan saa meidät menettämään toivomme yhteiskuntaan.
Eivät oikeastaan enää lähesty mitenkään, kun työttömyys on kestänyt jo niin kauan. Kerran vuodessa ehkä soittelevat ja muutaman kerran vuodessa pitää käydä päivittämässä työnhakusuunnitelma netissä. Työtarjouksia olen saanut viiden vuoden aikana yhden käden sormilla laskettavan määrän.
Varmaankin he ovat katsoneet, että parempi keskittyä ihmisiin joilla on paremmat mahdollisuudet työllistyä ja meihin toivottomiin tapauksiin käytetään sitten vain se määrä työtä, mikä on lakisääteisesti määrätty.
Siellä on sosialistiämmät hoitamassa asioita, kun sellaiset pääsee pieneenkin vallankahvaan, niin se on niin kiva pompottaa.