Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinkö väärin kun hermostuin lapselle?

Vierailija
28.10.2021 |

Lapsi on koko päivän tahallaan ärsyttänyt minua (lapsi ei ollut hoidossa tänään vaan kotona). Aamusta saakka ihmeellistä komentamista, tökkimistä, ärsyttämistä ja sellaista. Kiskoo paidasta, yrittää nipistellä, yrittää ruokapöydässä heittää lautaseni lattialle kun syön, jos kävelen ohi niin yrittää kampittaa, kun korjasin jotain hänen leluaan hetken lattialla niin tunki oman terävän lelun tarkoituksella varpaankynteni alle. Lähes tauotta koko päivä tällaista. Olen hoidellut muutamia omia juttujani mutta paljon myös tehnyt hänen kanssaan yhdessä hänen toivomia tai hänelle mieleisiä asioita, moni niistäkin on päättynyt siihen että lapsi potkii minua eikä lopeta vaikka kiellän niin koko tekeminen loppuu sitten siihen. Useita kertoja olen joutunut sanonaan tiukasti, pari kertaa ärähtämäänkin.

Ärsyttävintä kaikista silti on ollut se, että kun menen vessaan niin lapsi on avannut oven, laittanut kaikki valot pois ja oven takaisin kiinni, eli tarkoituksella jättänyt minut yksin pimeään vessaan tietäen että pöntöltä ei yllä ovelle eikä valokatkaisijaan. Olen tämän tiukasti kieltänyt ja selittänyt myös miksi, mutta ei kun toistui vain. Neljännen kerran kun hän tahallaan kävi sammuttassa minulta valot kun istuin pissalla hermostuin, kannoin lapsen vihaisena huoneeseensa ja karjaisin häivy vessasta heti (älkää säikähtäkö, lasta ei sattunut siinä eikä hän ruvennut itkemään tms). Nyt syyllisyyden tunteet painaa kun hermostuin sillä tavalla :( .

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, lapsesi on tosi huonosti käyttäytyvä. Toivottavasti oli provo tämä. Ei ole normaalia tollanen ääliökäytös.

Vierailija
42/49 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä vessan ovea ei voi laittaa lukkoon kun siellä käy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tehnyt väärin. Kyllä sinulla on oikeus pitää omat rajasi ja tarvittaessa puolustaa niitä ärjäisemällä ja kantamalla lapsi kauemmas. Mutta mielestäni voisit olla johdonmukaisempi ja pitää kuria selvemmin, siis että lapsi saa seuraamuksia jos toimii noin. Esim. jos korjaat lapsen lelua ja hän satuttaa sinua, niin lelu jää korjaamatta ja menee joksikin aikaa jäähylle. Jos ei käyttäydy ruokapöydässä, niin pöydästä pois ja takaisin pääsee kun on rauhoittunut.

Kyllä saa juuri nuo seuraamukset mitä kirjoitit, joutuikln tänään pois ruokapöydästä, lelun korjaaminen loppui siihen kun tuli satuttamaan, lapsi itse istunut kanssani jäähyllä monta kertaa tänään (en jätä yksin jäähylle vaan olen lapsen kanssa ja käydään tapahtunut läpi). Nämä kaikki tuntuvat vain provosoivan lasta entistä pahempaan tahalliseen ärsyttämiseen. Ap

Tunnekylmiin narskunalkuihin ei rangaistukset tehoa vaan pahentavat. Hyvää käytöstä tulee palkita. Ihan tosi tuollainen ilkeys ei ole normaalia lapsen käytöstä. Osoittaako myötätuntoa ylipäänsä?

Luulot niiltä pitää saada pois. Siihen eivät palkinnot auta.

Vierailija
44/49 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tehnyt väärin. Kyllä sinulla on oikeus pitää omat rajasi ja tarvittaessa puolustaa niitä ärjäisemällä ja kantamalla lapsi kauemmas. Mutta mielestäni voisit olla johdonmukaisempi ja pitää kuria selvemmin, siis että lapsi saa seuraamuksia jos toimii noin. Esim. jos korjaat lapsen lelua ja hän satuttaa sinua, niin lelu jää korjaamatta ja menee joksikin aikaa jäähylle. Jos ei käyttäydy ruokapöydässä, niin pöydästä pois ja takaisin pääsee kun on rauhoittunut.

Kyllä saa juuri nuo seuraamukset mitä kirjoitit, joutuikln tänään pois ruokapöydästä, lelun korjaaminen loppui siihen kun tuli satuttamaan, lapsi itse istunut kanssani jäähyllä monta kertaa tänään (en jätä yksin jäähylle vaan olen lapsen kanssa ja käydään tapahtunut läpi). Nämä kaikki tuntuvat vain provosoivan lasta entistä pahempaan tahalliseen ärsyttämiseen. Ap

Tunnekylmiin narskunalkuihin ei rangaistukset tehoa vaan pahentavat. Hyvää käytöstä tulee palkita. Ihan tosi tuollainen ilkeys ei ole normaalia lapsen käytöstä. Osoittaako myötätuntoa ylipäänsä?

Näinhän sitä maallikko luulee, mutta tunnekylmän käytöstä rangaistukset vain provosoi. Ne on semmosia luonnehäiriön alkuja, joita pitää vaan yrittää silittää myötäkarvaan.

Vierailija
45/49 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän sitä maallikko luulee, mutta tunnekylmän käytöstä rangaistukset vain provosoi. Ne on semmosia luonnehäiriön alkuja, joita pitää vaan yrittää silittää myötäkarvaan.

Tunnekylmän?

Vierailija
46/49 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit väärin, kun hermostuit liian myöhään.

Vierailija
47/49 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi pistetty piste tuollaiselle käytökselle heti alkuunsa, ketään ei satuteta. Olisin kerännyt nuo lelut pois ja vienyt varastoon jos olisi minua satuttanut niillä. Ja lukinnut sen vessan oven.

Kysy lapselta suoraan miksi haluaa tehdä sulle pahan mielen ja satuttaa. Ja kyllä lapselle saa suuttua, lapsen pitää nähdä tunnereaktioita oppiakseen että niitä tulee ja niitä voi käsitellä. Voit pyytää anteeksi ja selittää miksi suutuit.

Vierailija
48/49 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi pistetty piste tuollaiselle käytökselle heti alkuunsa, ketään ei satuteta. Olisin kerännyt nuo lelut pois ja vienyt varastoon jos olisi minua satuttanut niillä. Ja lukinnut sen vessan oven.

Kysy lapselta suoraan miksi haluaa tehdä sulle pahan mielen ja satuttaa. Ja kyllä lapselle saa suuttua, lapsen pitää nähdä tunnereaktioita oppiakseen että niitä tulee ja niitä voi käsitellä. Voit pyytää anteeksi ja selittää miksi suutuit.

Tuo on suurinta epäjohdonmukaisuutta, mitä voi tehdä, että asiasta vanhempi suuttuu ja sitten pyytää anteeksi. Hyihyi äiti on paha. Tuossa tilanteessa lapsi pyytää anteeksi ja ottaa opiksi. Suuttuminen on kuria ja kasvatusta. Ei sitä pyydetä anteeksi.

Vierailija
49/49 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vielä puuttuisikin ettei lapselle saisi rajoja asettaa!

Sitä mietin että onko teillä liiankin liukuvat ja löysät rajat? Lapsi kokeilee paljonko siedät, miten pitkälle voi mennä.

Jokainen lapsi kokeilee rajojaan, se kuuluu kasvuun ja kehitykseen. Aikuisen rooli on olla rajojen asettaja, mutta niiden pitää olla selkeät ja määrätietoiset. Ei sallita jotain nyt mitä ei huomenna taas sallitakaan.

Lapsesta ilman rajoja kasvaa turvaton.  Riippuu lapsen temperamentista kuinka ison itku-parku-potkukohtauksen rajojen asettaminen aiheuttaa.  Vanhemman vaativa läksy on se, että tuottaa pettymyksiä ja vastaan ottaa seuraukset. Myös epävarmuuden, riittämättömyyden ja väsymisen tunteet rajojen asettamisessa ovat normaaleja riittävän hyvän vanhemman tunteita.

Lapsi ei vahingoitu siitä että tarvittaessa ollaan tiukkojakin, varsinkin isompi lapsi vaatii sitä usein. Tekee karhunpalveluksen lapselleen jos antaa kasvaa kuin pellossa.

Ehkä olisi itsellesi helpottavaa päästä puhumaan näistä jonnekin, vaikka saada vertaistukea toisilta vanhemmilta.  Voisiko lastenneuvolan th. neuvoa jotain vanhempainryhmää tms? Kannattaa kysellä!