Voinko työkyvyttömänä saada pienen asuntolainan?
Esimerkiksi 50 000-60 000 euron lainan?
Tuloni ovat pienet, noin 1200 eur kuussa, mutta minulla on säästöjä 20 000.
Jos ostaisin pienen asunnon ja maksaisin lainanlyhennystä saman verran mitä nyt vuokraa, jäisi lapsillekin edes jokin perintö.
Onko muut saaneet lainaa työttömyydestä, sairaudesta tai muuten pienistä tuloista huolimatta?
Kommentit (27)
Älä nyt ainakaan lasten perinnön takia mitään muuttotappiopaikkakunnan yksiötä laita. Entä jos se ei mene kaupaksi ja jää vain heille harmiksi? Yhtiövastikkeet syövät kaikki tilivarat ja jäävät vielä maksumiehiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on vakituiset tulot töistä niin mikä jottei. Tuilla jos elät niin olen kyllä hämmästynyt jos pankki antaa sinulle mitään lainaa.
Luitko otsikon, työkyvyttömänä. Eli luultavasti joko sairaspäivärahan tai eläkkeensaaja.
Luin otsikon. En tiedä suoraan sanoen miten työkyvytön rahaa saa. Aloittaja kirjoittaa kuitenkin tuloista, joten ajattelin aloittajan olevan työkyvytön omasta mielestään, mutta töissä. En ajatellut, että tuet ovat tuloja. Olen omissa piireissä puhunut tuloista vain joko sijoitustulot tai työtulot. Ei kunnan/valtion sosiaalietuudet/avustukset.
Kirjoituksesi sävy on sen kaltainen kuin ajattelisit, että eläkkeensaajalla ei olisi edes oikeutta lainaan saati että käyttäisin asumistukea omistusasunnon kuluihin. Tällaista asennetta kohtaa aika usein. No, minä en ole valinnut tätä sairautta, enkä sille mitään mahda. Olin kyllä töissä niin pitkään kuin pystyin. Miksi olisi jotenkin jalompi vaihtoehto asua vuokralla hamaan tappiin asti, kalliimmaksihan se tulee yhteiskunnalle viime kädessä maksaa minulle asumistukea vuokraan joka menee vuokrafirman pohjattomaan kaivoon kuin että joskus minulla olisi velaton omistusasunto johon en tarvitsisi mitään tukia. Ap
Rahoitusneuvoja kirjoitti:
Ei taida riitä 1200 e kuukausitulot edes pieneen lainaan, valitettavasti.
Minun työkyvyttömyyseläketulot on samaa luokkaa. Ne riitti pankille siihen, että saatiin puolison kanssa yhdessä rakennuslainaa vähän alle 200k€. Puolisolla vieläpä sijoitusasuntovelkaa n. 32k€. Omaa rahaa meillä on budjetista 1/3 osaa, lainan vakuutena on rakentuva omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on vakituiset tulot töistä niin mikä jottei. Tuilla jos elät niin olen kyllä hämmästynyt jos pankki antaa sinulle mitään lainaa.
Luitko otsikon, työkyvyttömänä. Eli luultavasti joko sairaspäivärahan tai eläkkeensaaja.
Luin otsikon. En tiedä suoraan sanoen miten työkyvytön rahaa saa. Aloittaja kirjoittaa kuitenkin tuloista, joten ajattelin aloittajan olevan työkyvytön omasta mielestään, mutta töissä. En ajatellut, että tuet ovat tuloja. Olen omissa piireissä puhunut tuloista vain joko sijoitustulot tai työtulot. Ei kunnan/valtion sosiaalietuudet/avustukset.
Kirjoituksesi sävy on sen kaltainen kuin ajattelisit, että eläkkeensaajalla ei olisi edes oikeutta lainaan saati että käyttäisin asumistukea omistusasunnon kuluihin. Tällaista asennetta kohtaa aika usein. No, minä en ole valinnut tätä sairautta, enkä sille mitään mahda. Olin kyllä töissä niin pitkään kuin pystyin. Miksi olisi jotenkin jalompi vaihtoehto asua vuokralla hamaan tappiin asti, kalliimmaksihan se tulee yhteiskunnalle viime kädessä maksaa minulle asumistukea vuokraan joka menee vuokrafirman pohjattomaan kaivoon kuin että joskus minulla olisi velaton omistusasunto johon en tarvitsisi mitään tukia. Ap
Minä olen törmännyt ihan livenä asenteeseen, että työkyvyttömyyseläkeläisenä en ansaitsisi puolisoani, tai tätä elintasoa mitä mitä meidän yhteiset tulot tuo (ei mitenkään hulppea, mutta pärjätään).
Joku tuolla kommentoi, että älä jätä lasten riesaksi yksiötä muuttotappiokunnasta. No ei kai sitä mistään perähikiältä tartte hankkia, ihan Kuopio, Jyväskylä ym. löytyy yksiöitä 50-60 k€ hintaluokassa.
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusneuvoja kirjoitti:
Ei taida riitä 1200 e kuukausitulot edes pieneen lainaan, valitettavasti.
Minun työkyvyttömyyseläketulot on samaa luokkaa. Ne riitti pankille siihen, että saatiin puolison kanssa yhdessä rakennuslainaa vähän alle 200k€. Puolisolla vieläpä sijoitusasuntovelkaa n. 32k€. Omaa rahaa meillä on budjetista 1/3 osaa, lainan vakuutena on rakentuva omakotitalo.
Miksi tähän on pitänyt painaa alanuolta?!
AP, hommaa itsellesi ASO -> halvempi, helpompi, ei stressiä!