Voinko työkyvyttömänä saada pienen asuntolainan?
Esimerkiksi 50 000-60 000 euron lainan?
Tuloni ovat pienet, noin 1200 eur kuussa, mutta minulla on säästöjä 20 000.
Jos ostaisin pienen asunnon ja maksaisin lainanlyhennystä saman verran mitä nyt vuokraa, jäisi lapsillekin edes jokin perintö.
Onko muut saaneet lainaa työttömyydestä, sairaudesta tai muuten pienistä tuloista huolimatta?
Kommentit (27)
Millaisen luukun meinasit löytää 70 000 eurolla?
Pankin täti kirjoitti:
Valitettavasti ei taida maksukyky riittää. Yksin asuvan kulutusmeno olettama on 700€ ja lapset nostavat sitä entisestään.
Lapset siis muuttaneet jo kotoa. Olen 48 v.
Ap
Jos sinulla on vakituiset tulot töistä niin mikä jottei. Tuilla jos elät niin olen kyllä hämmästynyt jos pankki antaa sinulle mitään lainaa.
Pankin täti kirjoitti:
Valitettavasti ei taida maksukyky riittää. Yksin asuvan kulutusmeno olettama on 700€ ja lapset nostavat sitä entisestään.
Jäähän tuosta sitten 500 € lainan maksuun kuussa, jos siis huollettavia lapsia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on vakituiset tulot töistä niin mikä jottei. Tuilla jos elät niin olen kyllä hämmästynyt jos pankki antaa sinulle mitään lainaa.
Luitko otsikon, työkyvyttömänä. Eli luultavasti joko sairaspäivärahan tai eläkkeensaaja.
Saatko vuokraan asumistukea? Lainan lyhennykseen et sitä saa, joten siltä osin tulot pienenevät. Lyhennyksen lisäksi laske menopuolelle yhtiövastike (siihen voi saada asumistukea).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko otsikon, työkyvyttömänä. Eli luultavasti joko sairaspäivärahan tai eläkkeensaaja.
Luin otsikon. En tiedä suoraan sanoen miten työkyvytön rahaa saa. Aloittaja kirjoittaa kuitenkin tuloista, joten ajattelin aloittajan olevan työkyvytön omasta mielestään, mutta töissä. En ajatellut, että tuet ovat tuloja. Olen omissa piireissä puhunut tuloista vain joko sijoitustulot tai työtulot. Ei kunnan/valtion sosiaalietuudet/avustukset.
Jos yksin ja työkyvytön niin miksi noinkaan kallista. Suomesta löytyy halvempiakin pikku taajamista tai syrjemmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin otsikon. En tiedä suoraan sanoen miten työkyvytön rahaa saa. Aloittaja kirjoittaa kuitenkin tuloista, joten ajattelin aloittajan olevan työkyvytön omasta mielestään, mutta töissä. En ajatellut, että tuet ovat tuloja. Olen omissa piireissä puhunut tuloista vain joko sijoitustulot tai työtulot. Ei kunnan/valtion sosiaalietuudet/avustukset.
Oikeasti työkyvytön saa yleensä eläkkeen. huom. yleensä
Pankkiin vaan kysymään ja kyllä tukea maksetaan omistusasuntoonkin. Mulla on kaveri maksellu tuilla asuntolainaas jo pitkään pois.
Saat, kun sopivan pankin. Löydät. Kyllä jossain vaiheeessa löydät. Ota tarjoukset.
Tuo oma pääoma on ihan hyvä.
Oletan että ap on pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä. Sellainen lasketaan vakituiseksi tuloksi. Mahdollisuuksien rajoissa tuo on, ap, jos löydät noin edullisen asunnon.
Reippaasti vaan pankkiin kysymään, jos sulla on säännölliset tulot ja omaa rahaakin noin hyvin niin tuskin on estettä.
Eläke ilmeisesti katsotaan tuloksi ja sen myötä ehkä saisit pienen lainan, työttömyyskorvaus on korvaus eikä tuloa sen perusteella et ehkä saisi. Tee laskelmat menoista ja tuloista ja mene pankkiin.
Ei taida riitä 1200 e kuukausitulot edes pieneen lainaan, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloahan se eläkekin on. Sitä paitsi se kertyy työuran aikana maksetuista työeläkemaksuista. Että ei se nyt ihan pelkkä "avustus" ole.
Kiitos kaikille. Olen tosiaan pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä eli sikäli tulot ovat säännölliset vaikkakin pienet. Olen tarkistanut että asumistukea voisin saada myös yhtiövastikkeeseen ja asuntolainan korkoihin. Ehkä katson vielä hieman halvempia asuntoja. Esim. synnyinkaupungistani saa yksiöitä 40 tonnilla.
Ap
kait kun takaajat on ja realistinen erä
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille. Olen tosiaan pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä eli sikäli tulot ovat säännölliset vaikkakin pienet. Olen tarkistanut että asumistukea voisin saada myös yhtiövastikkeeseen ja asuntolainan korkoihin. Ehkä katson vielä hieman halvempia asuntoja. Esim. synnyinkaupungistani saa yksiöitä 40 tonnilla.
Ap
Itselleni luvattiin tonnin eläkkeellä 40K€. Takaajan kanssa otin 60K€.
Tässä jonkun kommentoijan "piireissä" ainoastaan ansio -tai työtulot ovat tuloja. Pieni suomen kielen oppitunti tälle piirille lie paikallaan.
Tulo - tulla, tulee. Meno - mennä, menee.