Frozen Elsa - häiriintyneen aggressio-ongelmaisen nuoren kasvutarina
Mitä mieltä leffasta? Lasteni lemppari. Kumpi tai kuka on sinun lempihahmosi? Minulla on Anna ja Kristoffer, myös Olaf.
Kommentit (28)
Frozen ja Elsa on mun tyttären (4v.) suosikit!
Minusta on toisaalta hyvä, että kiltin tytön vankilaa murretaan ja prinsessojen täydellisyydestä (tyyneys?) joustetaan. Aggressiivisuus kyllä arveluttaa ja koen, että tyttöni ottaakin Elsan asennetta käytökseensä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:53"]Voi kuulkaa mä olen ihan pihalla, mitkä ovat Disneyn klassikoita ja mitkä eivät. En ole lapsena(kaan) oikein nähnyt Disneyn leffoja, noita satuja kyllä lukenut prinsessoista. Voitte kyllä valaista asiasta. [/quote] Ei meidän lapsuudessa edes ollut Disney-leffoja. Tai oli Bernard ja Bianca ja Hiidenpata. En oo kans nähny mitään, t. Peräkylälapsuus [/quote] Kuinkas vanha sä olet? Eikös se Lumikki tehty jo -30 luvulla ja Tuhkimo Prinsessa Ruusunen -50 luvulla :DD
[/quote]
Olen syntynyt vuonna 1973, mutta ei meillä ollut mun lapsuudessa videoita (vasta kun olin 12v isä osti VHS:n), noita leffoja ei juurikaan näytetty töllöstä lapsuudessani (saimme kaapelin kun olin 11v ja sieltä tuli lähinnä länkkäreitä ja musavideoita). Katsoin lähinnä pikku kakkosta ja viuluviikareita.
Vanhempani eivät ole _koskaan_ vieneet minua lapsena elokuviin. Kävin katsomassa ekan leffani joskus 80-luvulla ja se oli Miekka kivessä. Seuraava näkemäni oli ET ja Paluu tulevaisuuteen.
Jotain Disneyn leffoja olen katsonut sisarusteni lasten kanssa 90-luvulla VHS:ltä kotona.
[/quote]
Meille tuli vhs-videot n. 85-86 eikä silloin 11-12-vuotianaa enää disney-piirrettyjä katosttu, TV:ssähän niitä ei edes esitetty kuin niitä jotain pätkiä samu sirkan joulutervehdyksessä. Itse olen nähnyt Disney-klassikkoja siis vasta omien lasten myötä ja uskon sen olevan varsin tavallista ikäisilleni.
Ja edelleenkin jotkut vanhat klassikot ovat rajoitetusti myynnissä, eli niitä ei välttämättä löydä vaikka etsii.
vm-74
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:16"]
Minusta on toisaalta hyvä, että kiltin tytön vankilaa murretaan ja prinsessojen täydellisyydestä (tyyneys?) joustetaan. Aggressiivisuus kyllä arveluttaa ja koen, että tyttöni ottaakin Elsan asennetta käytökseensä.
[/quote]
Joo ei mun mielestä prinsessojen tarvitse olla yhdestä puusta veistettyjä. On siinä sentään onnellinen loppu. Mun lapset eivät tunnu kyllä ottavan mallia kuin jostain pikku kakkosen sohvalla pomppivista lapsista ja joskus siitä hirveästä henristä. Elsasta tuntuu olevan liian vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:53"]Voi kuulkaa mä olen ihan pihalla, mitkä ovat Disneyn klassikoita ja mitkä eivät. En ole lapsena(kaan) oikein nähnyt Disneyn leffoja, noita satuja kyllä lukenut prinsessoista. Voitte kyllä valaista asiasta. [/quote] Ei meidän lapsuudessa edes ollut Disney-leffoja. Tai oli Bernard ja Bianca ja Hiidenpata. En oo kans nähny mitään, t. Peräkylälapsuus [/quote] Kuinkas vanha sä olet? Eikös se Lumikki tehty jo -30 luvulla ja Tuhkimo Prinsessa Ruusunen -50 luvulla :DD
[/quote]
Joku on nyt pikkaisen pihalla siitä millaista viihdetarjonta oli 80-luvulla. 90-luvun lapsi?
Meidän kaupungissa ei ollut videoita vuokralla muualla kuin Prismassa (oliko se joku Kengurumarket silloin?) eikä siellä ollut lapsille juuri mitään, ehkä se ET, ei muuta.
Tosiaankin niin luettua vain tuli 70-luvulla Disneyn sadut, joskus myöhemmin vasta tv:stä. 1984 tuli meille vhs videot mutta niillä lähinnä nauhoiteltiin ohjelmia. Koulussa näytettiin elokuvia valkokankaalta ja taisi itsellä olla joku James Deanin elokuva jonka kävin katsomassa 12-vuotiaana.
En tykänny Frozen-leffasta,vaikka onkin hienoa että Disneykin on siirtynyt 2000-luvulle ja "tavataan tänään ja mennään samana päivänä kihloihin"-kaava vihdoin kyseenalaistetaan,samoin se tarvitaanko onnelliseen loppuun välttämättä prinssi. Tarina oli jotenkin kökkö,muutenkin Disney-leffat on menneet huonommaksi sen jälkeen kun siirryttiin oikeista piirretyistä tietokoneanimaatioon.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:16"]
Joo ei mun mielestä prinsessojen tarvitse olla yhdestä puusta veistettyjä. On siinä sentään onnellinen loppu. Mun lapset eivät tunnu kyllä ottavan mallia kuin jostain pikku kakkosen sohvalla pomppivista lapsista ja joskus siitä hirveästä henristä. Elsasta tuntuu olevan liian vaikeaa.
Olen samaa mieltä. Frozen on minun lempi Disney animaatio filmi. (Annasta, Elsasta, Kristoffista, Olafista ja Svenistä tulee itselleni mieleen Aku Ankka ja Ankronikka.)
Frozen 2 on tulossa: joulukuu 2019!
[/quote]
Olen syntynyt vuonna 1973, mutta ei meillä ollut mun lapsuudessa videoita (vasta kun olin 12v isä osti VHS:n), noita leffoja ei juurikaan näytetty töllöstä lapsuudessani (saimme kaapelin kun olin 11v ja sieltä tuli lähinnä länkkäreitä ja musavideoita). Katsoin lähinnä pikku kakkosta ja viuluviikareita.
Vanhempani eivät ole _koskaan_ vieneet minua lapsena elokuviin. Kävin katsomassa ekan leffani joskus 80-luvulla ja se oli Miekka kivessä. Seuraava näkemäni oli ET ja Paluu tulevaisuuteen.
Jotain Disneyn leffoja olen katsonut sisarusteni lasten kanssa 90-luvulla VHS:ltä kotona.