Magneettikuvaus varjoaineen kanssa, mitä etsitään? Pelottaa :(
Hei,
Lääkäri määräsi minulle vatsanseudun magneettikuvauksen varjoaineen kanssa. Tarkoittaako tämä, että hän epäilee minulla olevan syövän? Menin lääkäriin alavatsakipujen (omasta mielestäni kohdun alueella) takia, ultrattiin ja lääkäri höpisi jotain endometrioosipesäkkeistä. Tietääkö kukaan, tehdäänkö magneettikuvaus myös endometrioosia tutkittaessa? Itse en taas kerran saanut suutani auki ajoissa, tiedän että olisi pitänyt kysyä lääkäriltä mutta nyt se on myöhäistä :(
Kiitos tuhannesti vastauksistanne!
Kommentit (10)
TT-kuvauksessa etsitään syöpää, magneettikuvauksessa jotain harmittomampaa. Näin sanoi minulle hoitaja kun muutama vuosi sitten panikoin samaa asiaa. Mulla oli silloin kystia munasarjoissa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 17:31"]
TT-kuvauksessa etsitään syöpää, magneettikuvauksessa jotain harmittomampaa. Näin sanoi minulle hoitaja kun muutama vuosi sitten panikoin samaa asiaa. Mulla oli silloin kystia munasarjoissa.
[/quote]
TT-kuvauksella ja magneettikuvauksella voidaan molemmilla etsiä syöpiä, hyvänlaatuisia kasvaimia, infektioita ja tulehdusmuutoksia, muun muassa. Magneettikuvauksessa ei tule säteilyä ja siksi sitä suositaan nuorilla, se saattaa olla myös tarkempi endon tutkimisessa kuin TT (tästä en ole varma). Mutta kumpikaan kuvaus ei siis ole pelkästään syövän etsimiseen, vaan niillä selvitellään laajaa skaalaa erilaisia oireita ja sairauksia.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:09"]
Mulla on tehty kans endoa tutkittaessa, varmistavat tosiaan et ei oo vatsaontelossa. Oo ihan rauhassa vaan :)
[/quote]
Kiitos myös sinulle :o)
ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 09:52"]
Mulle toi tehtiin kun epäiltiin tulehtunutta umpilisäkkettä, ja sehän sieltä kans löytyikin.
[/quote]
oikeasti magneettikuvaus? Vai tarkoitatko TT-kuvausta varjoaineen kanssa, se on se yleisempi (ja paljon magneettikuvausta halvempi).
No, ei epäile syöpää. Tuo on rutiinitoimenpide tutkimuksissa. Ole iloinen että sinulla on välittävä lääkäri.
Kyllä tehdään ihan vaan endometrioosia tutkittaessa, sillä selvitetään onko endoa esim. vatsaontelossa tai munanjohtimissakin.
Mulle toi tehtiin kun epäiltiin tulehtunutta umpilisäkkettä, ja sehän sieltä kans löytyikin.
Kiitos tuhannesti teille vastaajille, olette ihania! <3 ap
Mulla on tehty kans endoa tutkittaessa, varmistavat tosiaan et ei oo vatsaontelossa. Oo ihan rauhassa vaan :)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 09:52"]
[/quote]
oikeasti magneettikuvaus? Vai tarkoitatko TT-kuvausta varjoaineen kanssa, se on se yleisempi (ja paljon magneettikuvausta halvempi).
[/quote]
Joo, tämä on ihan kunnon magneettikuvaus lähetteen mukaan.
Ap