Ratkaiskaa meidän parisuhdeongelma, kumpi oikeassa?
Minä olen aamuvirkku joka tarvitsee normaalit 8 tuntia unta ja mies nukkuisi vaikka vuorokauden ympäri, varsinkin talvisin. Nukkuu noin klo 9:00 jos saa. Menemme viimeistään klo 22:00 nukkumaan molemmat kun lapset saattavat myös herätä erittäin aikaisin. Minä herään noin klo 6:00 ja koen ahdistavaksi jäädä sänkyyn loikoilemaan kun olen jo herännyt ja nukkunut tarpeeksi. Mies herää yleensä yöllä ja siirtyy olohuoneeseen valittaen pääkipua ja tilan puutetta ja sitten raivoaa melkein joka aamu kun minä herään ja syyttää minua kun nousen niin aikaisin. Minä väitän että olohuone ei ole hänen yksityinen makuuhuoneensa vaan kaikkien tila ja jos ei halua että herätän, niin nukkukoon makkarissa niinkuin muut perheenjäsenet.
Vinkkejä kehiin, kiitos! Olemme muuttamassa kuuden kk päästä jolloin ostamme isomman sängyn, tällä hetkellä se ei ole mahdollista.
Kommentit (53)
Jos miehen todellinen unentarve terveellisillä elämäntavoilla on 12 h, voisi mies osallistua rakentavammin nukkumisongelmansa ratkaisemiseen. On uniongelman lisäksi myös käytösongelma.
Käske mies lääkäriin, tuo päänsärky, 12 tunnin yöunet ja ärtyisyys ei kuulosta normaalilta. Mutta jos mies on täysin terve, niin ei tuollaista perseilyä tarvitse katsella. Ja kuulostaa siltä, että sinun ja lasten elämä olisi helpompaa ja mukavampaa, ilman tuota miestä draamailemassa.
Miehen pitäisi osallistua lasten aamu toimiin siinä missä sinunkin. Se, ettei tykkää aamu herätyksistä on voivoi, olisi miettinyt sitä ennen lasten hankintaa. T:aamu-uninen iltavirkku itsekkin.
Mulla mies ihan samanlainen. Hänen mielestään hän ei saa nukkua tarpeeksi jos herätyskello herättää klo 9, vaan hänen pitää saada nukkua niin kauan kunnes herää itsekseen. Yritän selittää, että aikuisväestöstä ani harva saa nukkua niin pitkään kun haluaa, mutta ei auta.
Jos miesparka joutuu selviämään 8-9h yöunilla, tulee hänelle siitä univelkaa ja koko elämä on päin persettä sen jälkeen sitten. On iltatöissä ja kuulemam iltatyöläisille ei 8-9h unet ole tarpeeksi... Hän on siis ihan tosissaan sitä mieltä että on ihmisoikeus herätä ilman herätyskelloa 365 päivää vuodessa. Jos hän joutuu esimerkiksi viemään lapsen hammaslääkäriin klo 10 aamulla, ja joutuu heräämään "jo" yhdeksän jälkeen (menee nujkkumaan puoiltaöin), tulee tästä hänelle järkyttävästi univelkaa ja iltapäivällä menee ottamaan nokoset. Tosi juttu. Ihan normaali, 2500 euroa nettona tienaava perusjamppa kyseessä, ei mikään työtön lusmu.
Niin se mieskin nukahtaa kymmeneltä illalla, eikä esim. pyöri siinä vaiheessa unta yrittäen paria tuntia? Ethän sinä voi tietää, kuinka sikeää miehen uni noin aikaisin illalla on, jos itse nukut kuin tukki silloin. Mietin vain, että jos miehesi on kuin minä, eli illanvirkku, ei uni välttämättä tule ennen puoltayötä, vaikka kuinka tuntisi itsensä väsyneeksi. Silloin ei tosiaan ole mikään ihme että väsyttää ja ärsyttää, jos kuudelta aamulla alkaa perhe möykkäämään vieressä.
Ekaksi ratkaisuksi mä ehdottaisin kompromissia: sinä siirryt olkkariin nukkuman ja miehesi vastaavasti sitoutuu nousemaan vaikka viimeistään klo 8.30 joka aamu.
Oletteko te molemmat aina kotona vai onko tämä lähinnä loma-aikojen ongelmaa? Se nimitäin on ihan normaalia, että lomalla nukkuu yli oman varsinaisen unentarpeensa, jollei työpäivinä saa koskaan nukuttua riittävästi. Ja jos illanvirkku ihminen on työssä, jonne pitää aamulla aikaisin lähteä, se merkitsee usein liian lyhyitä yöunia aina työpäivää vasten. Mulla on nyt ollut parin viikon loma ja vasta nyt viime päivinä on tuntunut siltä, että syksyn univajeet on kuitattu.
Miten isompi sänky vaikuttaisi ongelmaanne?
No ootat nyt vaan sen kuukauden tai älä itse herää niin aikaisin
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 07:12"]
No ootat nyt vaan sen kuukauden tai älä itse herää niin aikaisin
[/quote]
En pysty nukkumaan enemmän kuin 8 tuntia, minulle tulee siitä huono ja pökertynyt olo. Ja muuttoon on 6kk aikaa joka on pitkä aika tapella joka aamu.
Patjat lattialle sitten. Turha tuosta on nyt mitään kohtausta ottaa jos asian hyväksi voi tehdäkin jotakin.
oppikaa naiset että miehet ovat AINA oikeassa. antakjaa meidän levätä jotta jaksetaan vääntää uutta teknologiakeksintöjä naisille.
Oho sori luin että 1 kk vain. Mitä jos menisit myöhemmin nukkumaan
ottakaa vuoroyöt käyttöön. Vuorotellen kumpikin saa nukkua sängyssä ja sohvalla. Olisi edes joka toinen yö hyvin nukuttuna. Miksi mieheen päätä särkee? Huono tyyny, sisäilmaongelmat vai huono nukkumaan-asento?
Teillä on siis kaksio?
Helpointa olisi, että mies nukkuisi makkarissa yksin, sinä olohuoneessa. Silloin voisit herätä juuri silloin kun se sinulle ja lapsille sopii, mies saisi jatkaa uniaan.
Enemmän minua kiinnostaa miehen päänsärky: onko sitä tutkittu? Öinen päänsärky kertoo korkeasta verenpaineesta.
Nuku itse tämä viimeinen kuukausi sohvalla, anna miehen nukkua makuuhuoneessa yksin. Kuitenkin vain väliaikaista.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 07:18"]
Oho sori luin että 1 kk vain. Mitä jos menisit myöhemmin nukkumaan
[/quote]
Niinpä. Silloin tosin jäisin itse usein univajaiseksi kun lapset saattavat heräillä pitkin yötä ja/tai herätä jo klo 5:00. jolloin se on tietyisti minä jonka pitää herätä heidän kanssaan kun arvon herraa ei saa herättää.
ap
Teitä on liikaa pienessä makkarissa, ilmanlaatu menee huonoksi ja miehellä tulee pää kipeäksi. Mutta entä jos sinä nukkuisit rauhassa olohuoneessa sen minkä nukut, aamulla heräät ja valvot rauhassa siellä, mies saisi levyttää siellä kammarin puolella vaikka 24/7. Perustat olkkariin hyvän nukkumapaikan.
Miksi ei ole mahdollista ostaa isompaa sänkyä jo nyt?
Miksi miehen päätä alkaa särkeä yöllä? Huono ilmanvaihto, huono tyyny, mikä? Olisiko asia korjattavissa?
Minun mielestäni kenenkään ei tarvitse lojua sängyssä väkisin, jos ei nukuta. Mies siis siirtyy takaisin sänkyynsä aamulla.
Voisitko lähteä tunnin lenkille aamulla että mies saisi lisää nukkumisaikaa? Tai olisiko sohva niin mukava että voisit nukkua siinä koko yön puolen vuoden ajan ja mies saisi sängyn itselleen.
A