suomalaisten silmien väri
Mikä on yleisin? Mikä harvinaisin? Niin usein näkee sinisilmäisiä ja ruskeasilmäisiä. Harvemmin kuitenkaan vihreitä silmiä. Mielestäni vihreät on niin kauniit. Makuasioitahan nämä.
Kommentit (115)
Mulla on kanssa husky silmät. Oon kassalla töissä ja kuulen silmistäni usein, varsinkin ulkomaalaset niistä kyselee ja useat olettaa piilareiks. Kirkkaat vaaleansiniset ja ihan tummat ulkoreunat. Meidän suvussa on melkein jokasella.
Suvun ulkopuolella eniten tiedän, ruskea ja sekavärisiä silmiä. Mieheni silmät on upeat. Sellaset syvän graniitin siniset. Meidän lasten silmät on ihan samanlaiset kuin omani.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 04:13"]
Mulla on ruskeat, olen aina halunnut siniset silmät. Nykyään viehättää harmaat.
[/quote]
Nythän on olemassa se laserointi jolla ruskeista silmistä saadaan siniset. Ulkomailla todella suosittu operaatio ruskeasilmäisten keskuudessa ja suosio lisääntyy vain. Sinisiä silmiä kun pidetään eurooppalaisen aristokraattisina ja paremman yhteiskuntaluokan merkkinä tuolla muualla, ja siksi monet tummaihoiset käyttävät sinisiä tai harmaita värilinssejä. Näyttää hassulta kieltämättä jos omat piirteet ovat tummat mutta silmistä tehdään vaaleat.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 04:07"]Monella on sellaiset sekasen väriset vihreänruskeat, joista ei ota selvää, onko ne sammalta vai likavettä. Parhaat on siniset.
[/quote]
Mulla on just sellaiset vihertävän ruskeat, jossain valossa näyttävät siniharmailta. Otin joskus silmästä kuvan ja pipetillä poimin niitä värisävyjä lähempään tarkasteluun. Ne oli just sellaista mudanruskeaa ja harmaata. Mutta silmässä kokonaisuutena ne näyttää hyvältä, tykkään silmistäni.
Sininen on yleisin, ruskeasilmäisiä oli joskus 2000 luvun alkupuolella 10% väestöstä, maahanmuutto varmaan vaikuttanu tähän. Vihreistä en osaa sanoa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 06:20"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 06:16"]
Minulle oli kohteliaisuus, kun silmiäni sanottiin huskykoiran silmiksi.
[/quote]
Onko sinulla samanlaiset kun Norjalaisella hiihtäjä Vibeke Skofterudilla? Nuo on kauniit.
http://cdn03.nyheter24.se/23c3c5420802021d01/2013/01/29/797595/syc1dac7.jpg
[/quote]
Uuh tollaset ku sais ittelle!
M21
Tässä aika kattava silmävärikartta, suomalaisilla on lähinnä rivien 2 ja 3 väriset silmät, kuten muillakin pohjoismaalaisilla
https://eyemakeart.files.wordpress.com/2009/07/eye_colour_chart_by_delpigeon.jpg
Mulla on tummat vihertävän ruskeat. Kaukaa näyttää ruskeilta, mutta läheltä onkin enemmän vihreät. Mun pojalla on ihanat melkein mustat nappisilmät, haluan kanssa sellaiset! Mun mielestä tummat silmät on kauneimmat.
Kaverilla pieni ruskeasilmäinen poika (isänsä ja äitinsä ovat ihan suomalaisia) joka itki eräänä päivänä ihan hätääntyneenä että "mä en halua että mulla on pakolaisen väriset silmät!" :DDD
Toisaalta lapsen silmien väri saattaa vielä muuttua vanhemmiten ja hänen silmistä tulla vaikka vihertävät. Minulla muuttui kirkkaan sinisistä vedenvihreiksi teini-ikään mennessä.
Mulla on keskivihreät. Lapsena oli sinivihreät, teininä vihreät ruskealla renkaalla. Ja nyt se rengas on hävinnyt. Harmi. Se oli nätti. Jos olen itkenyt paljon, silmäni ovat vaaleanvihreät.
Luulenpa että suomalaisilla yleisin silmienväri voisi olla nimenomaa se sekaväri, josta ei aivan ota selvää mikä se lopulta on.
Itsellänikin on "metsänvihreät"silmät, iiriksen ympärillä vähän rusehtavaa. Mutta kuitenkin yleissilmäykseltään tummanvihreät.
Paljon olen kehuja silmistäni saanut, ulkomailla ovat todella ihailtu.
Itse pidän todella tylsinä. Se suomalainen maantienharmaa hius ja epäväriset silmät. Niin suomalaista!.
Pojallani on sitten silmät joita en eläissäni ole nähnyt.
Niissä ei käytännössä oikeasti ole väriä. Ovat tummat, valokuvissa näyttäytyvät monesti ihan mustina, mutta ruskeat eivät ole lainkaan.
Läheltä katsottuna väri näyttää harmahtavalta tummanvioletilta :O.
Joissakin valossa ovat vain syvänharmaat. Ovat täysin yhdenväriset, mutta sitä väriä ei vain ole olemassakaan.
Todella erikoiset ovat. Tiedä sitten mistä ovat hänelle tulleet. Isä on sinisilmäinen ja minä tosiaan vihreäsilmäinen.
Ulkomaalaiset rakastaa meidän tuhkan sävyisiä hiuksia ja hailakoita silmiä :-) Me ei vaan osata arvostaa niitä sävyjä itse, ja oikean sävyisillä meikeilläkin saa ihmeitä aikaan.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 03:43"]
Siniharmaa on ehkä yleisin suomalainen silmienväri.
Suomalaiset virheät ovat usein semmoisia viileän fairyveden värisiä, en tykkää.
Ennemmän tykkään esim irkkujen syvän vihreistä. Se vasta kaunis väri onkin.
[/quote]
Kiva kuulla! Itselläni ovat tummanvihreät silmät ja lumivalkoinen iho. Monille tulee yllätyksenä etten olekaan oikeasti mustatukkainen. Minulla ovat luonnostaan tuhkanvaaleat hiukset. Silmät tulevat liikaa nappisilminä esille jos olen luomuna.
Olen kuullut, että vihreäsilmäisiä olisi vain 2% maailman väestöstä, mutta kuulostaa aika uskomattomalta. Itselläni on vihreät silmät, joissa on kellertävä rengas iiriksen vieressä ja turkoosi rengas ympärillä. Aika omituisen väriset.
Miesystävällä on vihreät/glasz -silmät, itelläni on tummanharmaa "rengas" ja sisempi osa iiriksestä vaaleanharmaata ja tummansinistä. Ihan kivat kun ei joka päivä tuu vastaan samanlaisia.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 03:41"]Yleisin siniset, harvinaisin vihreät.
[/quote] Keltaiset itselläni. En tunne ketään muuta keltasilmäistä.
Mä niin aina oon halunnut olla ruskeasilmäinen... Mutta minulla on tällaiset harmaat joissa sinistä/vihreää voi tietyssä valossa nähdä mutta kyllä nämä vaan on harmaat eikä mitkään sinivihreät tms siitä ei vaan pääse mihinkään. En tykkää ollenkaan, on niin tylsät.
Miehelläni on sammalen vihreät silmät. On perinyt ne äidiltään. Erikoiset ovat.
Olen nähnyt yhdet vähän kellertävät silmät eräällä naisella. Oli aivan oma väri.
Minulla on siniharmaavihreät, vielä sellaiset tosi viileät ja läpitunkeva katse monen mielestä. Ihoni sävy on lämmin joten siksi ne korostuvat erityisesti tästä naamasta. Minusta ne on tylsän väriset mutta ulkomailla kaikki kehuu niitä. Ovat siis erittäin eksoottiset tuolla maailmalla :D Maailman kansasta taitaa enää olla muutama prosentti vaaleasilmäisiä (sininen, harmaa, vihreä) joten olkaamme onnellisia että olemme erikoisia vielä tässä vaiheessa.