Kuulutko heihin, jotka syövät halvinta mahdollista ruokaa, vaikka olisi varaa parempaan?
Ystäväperhe syö X-Tran tai parhaassa tapauksessa Rainbown tuotteita. Kahvi on halvinta, mitä kaupasta saa, ja koskaan ei osteta parempaa juustoa, vaan aina kaikkein halvinta. Oli tuote mikä tahansa, valitaan aina kaikkein halvin vaihtoehto.
Lisäksi ruoat ovat yleensä aina samat, koskaan ei tuhlata uusiin ja erikoisempiin ruokalajeihin, edes vaihtelun vuoksi.
Tämä siitä huolimatta, että rahaa on kuin roskaa.
Olen vilpittömän kiinnostunut ilmiöstä. Tämä ei tee ystävästäni ja hänen perheestään silmissäni jotenkin huonoa tai friikkiä, olen vain utelias. Jos nyt jotain säästökohdetta haluaa keksiä, niin ehkä tällaiset arkipäivän valinnat voisivat kertoa halusta säästää eläkepäiville, mutta kun nekin on turvattu. Rahaa siis todella on.
Olen siis puhtaasti utelias. En tarkoita, että pitäisi ostaa kalleintakaan, mutta miksi juoda pahaa X-Tran kahvia, jos on heittämällä varaa vaikkapa Juhla Mokkaan?
Miksi ei syödä hyvää ruokaa, kun siihen on varaa?
Kommentit (43)
Meitä ei kiinnosta matkusteleminen niin saamme ruokakaupassa ostaa herkkujamme hintoihin katselematta. Viihdymme kotimaassamme ja meillä on omakotitalo maaseudulla puutarha harrastuksineen ja muitakin harrastuksia on. Kokeilen edullisimpia tuotteita ja jos on hyvää niin kelpuutetaan. Katson tuoteselosteita ja makukin ratkaisee ostopäätökseen. Vapaan lehmän maito ja vapaan kananmunia on sen maun mukaan tullut suosikeiksi kun ne ovat paremman makuisia.
Peruselintarvikkeissa ei katsota hintoja jos ovat laadukkaampia ja paremman makuisia. Lihatuotteitta kokeillessa eivät ole halvimmat olleet hyviä elikkä niissä ei katsota hintoja ja joskus kalleimmatkaan eivät ole tyydyttäneet ja maku tai rakenne huono. Kun löytää sellaisen hyvän suosikin niin ei haluta paljoa kokeilla muita. Siinä on vain sen vaara että sen valmistus lopetetaan ja taas hakea uutta vastaa kissojen ja koirien kanssa.
Kaikessa muussa voimme säästää mutta ei ikinä ruuassa ja juomissa, se on kummankin mielipide. Köyhyyttä kokeneena osaan tehdä hintavertailuja ja olen hintatietoinen. Osaan katsoa kilohintoja kun mieheni ei taas välttämättä osaa katsoa niitä. Hintaa katsomatta olemme saaneet omat herkkumme ostaa. Minun ei tarvitse laskea kaupassa laskun loppu summaa ollenkaan vaan voi ottaa koriin ihan mitä haluan, perusherkkuni.
Lapsuuden kotiin jouduin alaikäisenä kun pääsin tienaamaan vähän maksamaan ruokarahaa ja kyllä se hävetti kun muilla ei ollut niin köyhää kotia. Muut saivat pitää tienestinsä jos tienasivat jotain niin minulta vaadittiin köyhään kotiin puolet tienestistä ja siltikään meillä ei ollut ruokaa yhtään sen enempää niin että jouduin ostamaan ruokaakin kotiin vaikka olin ruokarahat maksanut alaikäisenä.
Tuskinpa halpisruuilla ja kalliimmilla oikeasti on suurta eroa. Eiköhän kaikki juustot tehdä suunnilleen samalla tehtaalla, osalle paketeista laitetaan vaan kalliimpi tarra päälle. Itse en ainakaan maista juuri mitään eroja.
Kahvissa taas eniten vaikuttaa kahvinkeittimen puhtaus, samasta kasvista ne kaikki kahvit tehdään.
Kaikista tuotteista tehdään eri hintaisia versioita, vaikka pohjimmiltaan kyse on samasta tuotteesta. Audit tehdään samoista osista kuin Volkkarit jne. Hyvin soivat kaiuttimet saa muutamalla satasella, tai voit halutessasi maksaa niistä pari sataa tuhatta, ääni ei juurikaan eroa.
Minä otan halvinta jos en huomaa laadussa eroa kalliimpaan, ja todella monissa tuotteissa sitä ei huomaa.
Mutta tottakai markkinamiehet yrittävät myydä samaa tuotetta kaikille, jokaiselle ryhmälle omalla hinnallaan. Miljonääri haluaa satojen tuhansien eurojen kaiuttimet, kai ne sitten päässä soi paremmin.
En halvinta välttämättä mutta olen tarkka hinta-laatusuhteesta.
Esim rainbown pienet tonnikalapurkit (samaa kuin calvo) on hyviä ja erittäin hyvälaatuinen luomu extrav oliiviöljy.
Samoin Urtekramin luomutahini on parasta ja paljon halvempaa kuin moni muu
Naudanfileen sijasta syön 9/10 halvempia ruhonosia. En hinnan vaan maun vuoksi
Perheen vuositulot n 149000e/brutto