Kuulutko heihin, jotka syövät halvinta mahdollista ruokaa, vaikka olisi varaa parempaan?
Ystäväperhe syö X-Tran tai parhaassa tapauksessa Rainbown tuotteita. Kahvi on halvinta, mitä kaupasta saa, ja koskaan ei osteta parempaa juustoa, vaan aina kaikkein halvinta. Oli tuote mikä tahansa, valitaan aina kaikkein halvin vaihtoehto.
Lisäksi ruoat ovat yleensä aina samat, koskaan ei tuhlata uusiin ja erikoisempiin ruokalajeihin, edes vaihtelun vuoksi.
Tämä siitä huolimatta, että rahaa on kuin roskaa.
Olen vilpittömän kiinnostunut ilmiöstä. Tämä ei tee ystävästäni ja hänen perheestään silmissäni jotenkin huonoa tai friikkiä, olen vain utelias. Jos nyt jotain säästökohdetta haluaa keksiä, niin ehkä tällaiset arkipäivän valinnat voisivat kertoa halusta säästää eläkepäiville, mutta kun nekin on turvattu. Rahaa siis todella on.
Olen siis puhtaasti utelias. En tarkoita, että pitäisi ostaa kalleintakaan, mutta miksi juoda pahaa X-Tran kahvia, jos on heittämällä varaa vaikkapa Juhla Mokkaan?
Miksi ei syödä hyvää ruokaa, kun siihen on varaa?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Kahvi ei ole ruokaa.
Elintarvike.
Ap
En nyt ihan noin pihi ole. Mutta syön välillä aleliputettua ja halpisspagettia ja välillä taas ravintolan kokin loihtimaa.
Ei, työttömänä syödään filettä ja paistia ja nautitaan kynttilänvalossa punaviiniä juoden.
Samaa mieltä. Arvostan edullisuutta mutta esimerkiksi X-tra tuotteet ovat usein niin pahoja, että otan suosiolla esim. Saarioisten tai Atrian vaihtoehdon samasta tuotteesta, niissäkin valitsen sen mistä pidän enemmän enkä välitä esimerkiksi muutaman kymmenen sentin hintaerosta. Kahvissakin otan sen mistä tykkään, en siitä mikä on halvin. Toisaalta en suostu maksamaan älyttömästi ylihintaakaan esimerkiksi uutuustuotteesta jos suunnilleen vastaava tuote on saatavilla halvemmalla. Ja jotkut Rainbow tuotteet ovat mielestäni ihan ok, joten en jätä ostamatta vain sen takia, että se on Rainbow.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan noin pihi ole. Mutta syön välillä aleliputettua ja halpisspagettia ja välillä taas ravintolan kokin loihtimaa.
Sama. En kyllä syö alelaputettua hinnan, vaan ruokahävikin vuoksi.
Aivan sama. Kaikki maistuu suussani tuhkalle, joten miksi be tuhlaisin siihen enemmän rahaa?
Toisaalta kuulun ja toisaalta en kuulu.
Kuulun, koska en huomaa suurta eroa Rainbown ja Oltermannin juustojen välillä.
En kuulu., koska x-Traa en osta. En mitään x-Tran tuotetta. Hyi.
Kuulun, koska ostan halpaa mehua.
En kuulu, koska en jo kokeiltuani juo Keskon tai Ässän omia kahveja.
Meillä mennään varmaan sellaista kultaista keskitietä.
Syön mahdollisimman halvalla, koska täytyy ostaa asunto.
Tuolla saa ainakin helpommin perussairaudet hommattua itselleen, koska ne halvimmat ovat yleensä täynnä kaikenlaista epäterveellistä täytettä.
Itse säästän mieluummin esim. sisustuksesta ja vaatemerkeissä kuin ruoan laadussa.
Käytän k- kauppaa ja joitakin Pirkka tuotteita ostan. Jotka olen todennut hyviksi. Muuten en käytä halpis tuotteita. Syön mielestäni normaalisti välillä panostan. Ei ole rahasta kiinni.
Sinkku M50
Ehkä he käyttävät rahaa johonkin muuhun. Olen itse hyvätuloinen mutta perheen kauppareissut hoidan pääasiassa Lidlissä hinnan vuoksi. Tosin uutuuksia ostan kokeilumielessä ja vaihtelen ja testailen eri reseptejä ja ruokia eli ihan noin tiukalla linjalla en ole kuin tuttusi. Ruokaan saa menemään todella isot määrät rahaa jos ei hintoja yhtään seuraa ja ostelee mitä vain. Minulle taas ei ole ongelmaa ostaa lapselle 200€ haalaria tai itselleni 300€ villapaitaa. Myös matkusteluun(kun mahdollista), harrastuksiin, kodin sisustukseen yms. on meillä aina panostettu.
Vanhempani 70v ovat hiukan tuollaisia. Selittyy ehkä ikäluokalla.
Prisman "Kotimainen" -tuotteet ovat usein ihan ok, ja pienikin säästö näkyy tilillä ajan kanssa. Jotkin Xtra-moisetkin kelpaavat mutta K-menu on säännöllisesti törkeää kuraa.
Heillä ei ole mitään erityisiä makunautintoja ja kaikki käy, joten ihan sama syödä halvempaakin.
Yksikään ystäväni ei tongi kaappejani ja etsi ruokien tuotemerkkejä.
Meillä syödään aika lailla halvinta mahdollista eli paljon lihaa, maitoa, kananmunia ja viljatuotteita, kesällä kerään marjoja ja hedelmiä säilöön, samoin vihanneksia. Kuukaudessa rahaa ruokaan 5-henkisellä perheellä menee keskimäärin 100 e, kesällä joinakin kuukausina ei euroakaan ja talvella esim. joulukuussa noin 200 e.
Miehen vuositulot ovat reilusti yli 300 000 e, minulla vähän alle 100 000 e.
Kuulumme! Jos jatkuvasti söisimme kalliimpia ruokia, ei meillä kovin pitkään olisi siihen varaa pienellä eläkkeellämme Ota sinäkin siitä opiksesi!
Samasta syystä varmasti kuin että maksetaan työntekijöille 8e tuntipalkkoja.
Säästäminen on sairautta ja piheys myös.
Se köyhdyttää ihan kaikkia ympärillämme.
Kahvi ei ole ruokaa.