Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Frozen liian pelottava 7-vuotiaalle

Vierailija
04.01.2015 |

7-v tyttömme ei uskalla katsoa ko. elokuvaa kruunajaistanssiaisia pidemmälle. Katsoimme sen sitten miehen kanssa yhtenä iltana loppuun ja elokuvassa on itse asiassa todella pelottavaa tavaraa. Eli pistämme sen suosiolla ylähyllylle odottamaan tytön siirtymistä uudelle kymmenluvulle :)

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 34!

Vierailija
42/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun kolme vuotias todella tekee muutakin kuin katsoo elokuvia. Tiedoksi vaan. 

Edellinen vastaaja jonka lapsi ei juuri katso edes telkkua.

Vierailija
44/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:26"]Silloin eivät elokuvat kuuluneet olennaisena osana lasten kulttuuriin...

Mutta takaisin nykymaailmaan: itse en kyllä osaa nähdä huolestuttavana tätä asiaa, mutta aika moni näköjään on sitä mieltä että nyt opetat kakarasi ymmärtämään mediaa ja erottamaan tarun/todellisuuden..

Heitän takaisin: voisiko ajatella että ihmiset ovat yksilöitä tässäkin asiassa, eikä jännän elokuvan "kestäminen" loppuun asti ehkä kuitenkaan ole tärkeä kansalaistaito? Ja toisaalta veikkaan että 9-v:nä Frozen on tytöstä IHANA.

Onko tässä oikeasti mielestänne jokin ongelma?

Meillä muuten ihan oikeasti noudatetaan elokuvien ja pelien ikärajoja, mutta siitä voisikin tehdä oman avauksen ja taas nousisi myrsky ;)
[/quote]

Niin meilläkin k7 leffan saa aikuisen seurassa katsoa 5v ja k15 leffan 12v, näinhän ne virallisesti menevät.

Vierailija
45/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
46/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä arvostelua

Vierailija
47/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totoro on lastemme lemppari, n 5-v:stä lähtien. Muut Studio Ghiblit ovat vielä liian pelottavia.

Vierailija
48/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meilläkin k7 leffan saa aikuisen seurassa katsoa 5v ja k15 leffan 12v, näinhän ne virallisesti menevät.

Aika moni tässä ketjussa ei tuota noudata ;)

Vierailija
49/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ehdottomasti "mediataitoja" pitää opettaa 7-vuotiaalle pakottamalla katsomaan liian pelottavia elokuvia. Ehkä aikalailla viisaampaa laittaa elokuva odottamaan, että herkän tytön mielikuvitus ja kehitys on sillä tasolla, että pystyy elokuvan käsittelemään. Ei sitä tarvi yrittää jouduttaa.

Vierailija
50/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:46"]Joo ehdottomasti "mediataitoja" pitää opettaa 7-vuotiaalle pakottamalla katsomaan liian pelottavia elokuvia. Ehkä aikalailla viisaampaa laittaa elokuva odottamaan, että herkän tytön mielikuvitus ja kehitys on sillä tasolla, että pystyy elokuvan käsittelemään. Ei sitä tarvi yrittää jouduttaa.
[/quote]

Mites koulussa ja kavereiden luona? Eikö olisi tytölle paljon turvallisemman tuntuista opetella käsittelemään näitä tunteita kotona äidin kanssa kuin sitten shokkihoitona koulussa tai ihan yllättäen kaverin luona, kun ei osatakaan sanoa ettei uskalla katsoa lastenleffaa?

Vierailija
51/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:46"]Joo ehdottomasti "mediataitoja" pitää opettaa 7-vuotiaalle pakottamalla katsomaan liian pelottavia elokuvia. Ehkä aikalailla viisaampaa laittaa elokuva odottamaan, että herkän tytön mielikuvitus ja kehitys on sillä tasolla, että pystyy elokuvan käsittelemään. Ei sitä tarvi yrittää jouduttaa.
[/quote]
Ei kukaan puhunut tuon elokuvan pakko katsottamisesta. Yleisesti tekemään eroa tarinalle ja todelle muiden satujen ja elokuvien avulla.

Vierailija
52/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi tällainen kaveri. Vielä yläasteella, olikohan kasiluokalla, tuli historiantunnille vanhempien kirjoittaman lapun kanssa että ei saa katso jotain sotaleffaa/-dokumenttia mikä kurssiin kuului...

Vierailija
53/64 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotias rakastaa Frozenia. Se pyörii nonstoppina kaiket päivät. Ihan ok, itsekin tykkään siitä. Huomasin vasta neljännen katselukerran jälkeen, että sehän on K-7, mutta ei meidän lapsi ole sitä pelännyt ollenkaan (toisin kuin Lumikkia ja Prinsessa Ruususta, joista tuli niin pahoja painajaisia, että ei uskaltanut pariin yöhön nukkua yksin).

Moni samanikäinen kuulemma pelkää Frozenia, en tiedä miksi. Ehkä heillä ei ole kotona luettu esim. sellaisia kirjoja, joissa on tullut vastaan hiukan pelottavia asioita. No, ei meilläkään nyt mitään kauheuksia lueta, mutta jänniä kohtia löytyy vaikka Miinasta ja Manustakin :) .

Koska lapsi katsoo Frozenia myös youtubesta tauotta, olen sivukorvalla kuullut sen kaikilla mahdollisilla kielillä, millä se sieltä löytyy. Minusta suomalainen versio on tosi hyvä. Äänet ovat hyvät ja laulut tarttuvia, vaikkakin suomalaiseen tapaan ne lauletaan hieman huutaen. Lapsella on paha korvamato siitä Taakse jää -biisistä, hän laulaa sitä jatkuvasti ja tanssii kuin Elsa... Olaf on minusta ehdottomasti paras.

Englanninkielinen versio on kaikkein tyhmimmän kuuloinen. Kristoff on todella epäluonteva, ja Elsan äänen värisävy on kuin vanhalla ämmällä.

Vierailija
54/64 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on erilaisia ja ymmärrän täysin aloittajaa. Mun tyttö ei tykkää vieläkään muumeista, koska ei tykkää pelottavista jutuista. Tyttö on kohta 7. Ja on kyllä nähnyt frozenin ja tykkäs. Meillä katsotaan silti elokuvat ekaa kertaa aina aikuisen kanssa varmuuden vuoksi.

Vierailija
55/64 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 6-ja 4-vuotiaat lapsenlapset.Eivät tosiaankaan pelkää kyseistä elokuvaa tai satukirjaa,katsovat oikein mielellään,fanittavat.

Epäilen sensijaan että itse tarina aukeaa vasta tuossa 8-9 vuotiaana.On niinpaljon lumoava ja mielenkiintoinen,aikuinenkin seuraa oikein jännityksellä.

Lapsenlasteni mielestä on varmaan hahmot ja laulut ja sensellaiset hienoja,mitä sitten ymmärtävät,on toinen juttu.

Vierailija
56/64 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aivan järkyttävää, kuinka moni antaa lapsen katsoa elokuvia ja tuijottaa muutenkin millon minkäkinlaista kuvaruutua jo 2-4v iässä. Meillä lapset leikkii ulkona, piirtää, kasaa ja purkaa rakennelmia, lukee kirjoja jne. En ymmärrä ollenkaan, missä vaiheessa siitä tuli "normi" että lapset kasvatetaan television ääressä. Hyi.

Vierailija
57/64 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin eri asia jos on sellainen myötäeläjä. Ei pidä sanoa että on liian 'pelottava' elokuva lapselle, kun hän ei edes katsonut kuin siihen kruunajaiskohtaan asti. Hän myötäelää kuvitteellisen hahmon tunteita. Ehkä kannattaisi jutella että se ei ole totta tao tyttö ei ikinä pysty toimimaan oikeassa maailmassa. Älkää ylisuojelko. Mutta tosiaan on ihan sama näkeekö kukaan ikinä yhtäkään disney-leffaa.

Vierailija
58/64 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 6-ja 4-vuotiaat lapsenlapset.Eivät tosiaankaan pelkää kyseistä elokuvaa tai satukirjaa,katsovat oikein mielellään,fanittavat.

Epäilen sensijaan että itse tarina aukeaa vasta tuossa 8-9 vuotiaana.On niinpaljon lumoava ja mielenkiintoinen,aikuinenkin seuraa oikein jännityksellä.

Lapsenlasteni mielestä on varmaan hahmot ja laulut ja sensellaiset hienoja,mitä sitten ymmärtävät,on toinen juttu.

Sekoleffa sinänsä kun ne hahmot olisi kuollut hypotermiaan jo aikaa sitten. Luulisi osaavan laittaa talvella vaatetta päälle. Tietenkin se yksi ei tarvinnut kun käytti taikaa.

Vierailija
59/64 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu mutta miten 7-v ei uskalla katsoa Frozenia tai 5-v Late Lammasta? Missä vaiheessa näille nössöille voi näyttää kunnon Disney-leffoja, esim. Leijonakuninkaan, joka vielä sisältää mm. tappamistakin?

Vierailija
60/64 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nelivuotias on katsonut Frozenin jo 28 kertaa (minun laskujeni mukaan, ehkä siis useammankin kerran isänsä kanssa). Hän on täysin hurahtanut siihen. Elokuva ei pelottanut ensimmäiselläkään kerralla lainkaan toisin kuin Anastasia, jota ei uskallettu katsoa alkua pidemmälle sotakuvauksen takia. Myös Kaunottaren ja hirviön Hirviö on hänelle liian pelottava jopa kirjana. Olemme sitten kuunnelleet sen kuunnelmana, koska lapsi tykkää siitä Bellestä kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän