Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Frozen liian pelottava 7-vuotiaalle

Vierailija
04.01.2015 |

7-v tyttömme ei uskalla katsoa ko. elokuvaa kruunajaistanssiaisia pidemmälle. Katsoimme sen sitten miehen kanssa yhtenä iltana loppuun ja elokuvassa on itse asiassa todella pelottavaa tavaraa. Eli pistämme sen suosiolla ylähyllylle odottamaan tytön siirtymistä uudelle kymmenluvulle :)

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällä on väliä koska...???[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:11"]

mutta koulussa selviää että kaikki muut jo on kattonu kaiken,..

[/quote]

Vierailija
22/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on sujuvasti katsellut esim. Star Wars-elokuvia neli, viisivuotiaana. Eivät pelottaneet yhtään. Mutta sitten jostakin syystä hän pelkäsi ihan kuollakseen Möhköfantin äitiä siinä yhdessä Puh-elokuvassa. Ei osannut nimetä, mikä siinä hahmossa pelotti kun juteltiin asiasta. Ei siinä mitään, sitten sitä elokuvaa ei katsottu kuin vasta sitten kun aika oli niin sanotusti kypsä (poika taisi olla 7v. kun halusi katsoa sen seuraavan kerran).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain katsoa kaikki Indiana Jonesit ja James Bondit alle kymmenvuotiaana. Mikään ei ollut pelottavaa tai ahdistavaa. Ja Frozen on oikeasti kesy leffa, siinä ei ole edes mitään syyläistä noitaa...ainoostaan komee nuorimies on ilkimys!

Vierailija
24/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolme vuotias on katsonut sen leffan jo kymmenen kertaa eikä pelkää yhtään mitään. 

Vierailija
25/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
26/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niille lapsille saa jotain rajojakin asettaa. Sitä kutsutaan vanhemmuudeksi.[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:06"]

Oho. Meillä ei ollut ongelmaa. Tyttö täytti just 7 v ja katsoo siskon nälkäoelejä yms..

[/quote]

Vierailija
27/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis näin ne Disney-leffat 17-vuotiaana Jenkeissä, ei silloin ollut mitään Disney-buumia Suomessa -vhs-nauhuritkin tuli yleisemmiksi vasta kun olin 11-12- v.

Vierailija
28/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotias voisi tehdä muutakin kuin tuijottaa elokuvia.[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:19"]

Mun kolme vuotias on katsonut sen leffan jo kymmenen kertaa eikä pelkää yhtään mitään. 

[/quote]

Vierailija
29/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frozen on ihana, mun 6-vuotias ihan rakastui niihin tyttöihin. Kääntöpuolena nyt tietty se että nyt hänkin haluaa siskon :D

Kyllä mä selitin hänelle miksi se Elsa pakeni ja yritti työntää kaikki läheltään. Tyttö ymmärsi hyvin eikä pelännyt edes sitä vahtija-jääukkelia.

Vierailija
30/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
31/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, että ap on saanut kauheasti alapeukkuja! Tulee mieleen noista peukuista ja kommenteista kaksi kirjainta ja ne ovat W ja T. 

Ap, meilläkin 7-v piti leffaa osittain pelottavana. Ole tyytyväinen, että lapsesi ei ole niin kovaksikeitetty, että ei hätkähtäisi enää mistään tuossa iässä. Suurin osa lapsista taitaa nykyään olla. Disneyn leffat ja muut jenkkileffat ovat kyllä varsinaisia karaistuselokuvia, aina pitää ympätä mukaan mahdollisimman hurjaa menoa ja pelottavia kohtauksia. Siihen saakka ne pelottavat, kunnes ovat nähneet niitä niin valtavasti ja parit painajaiset siinä sivussa, että ovat jo turtuneita. Useat kakarathan katselevat vastaavia action-piirrettyjä siitä asti kun pysyvät tv:n ääressä sohvalla istuma-asennossa, joten siinä vaiheessa kun osaavat puhua ja siten kertoa kommenttejaan, ovat jo täysin turtuneita.

Vierailija
32/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:15"]Tää leffa on niin ihana venäjäksi❤️
[/quote]

palstavenakko pois

Vierailija
33/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä mun mielestä mitenkään hurja ole. Näytäppäs lapselles Hiidenpata niin lorahtaa housuun. Sitä pelkäsin itsekin pienenä! (Ehkä vielä nykyäänkin:)

Vierailija
34/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:12"]Opeta ap lapselle että se on vain elokuvaa, keksittyä piirrosta, ei oikeaa elämää, kuulostaa siltä että lapsi pitää näkemäänsä totena ja menee siihen maailmaan liikaa mukaan, aika mediataitojen opettamiselle siis ap!
[/quote]
Suosittelisin myös opettamaan niitä medialukutaitoja lapselle. Sitä ainakin, että elokuvien tapahtumat eivät ole totta. Jos kovasti haluaa tämän elokuvan katsoa, auttaisiko jos pehmittäisi lasta sillä, että elsasta tulee lopussa hyvä?

Vierailija
35/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reps

Vierailija
36/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:23"]Ei se kyllä mun mielestä mitenkään hurja ole. Näytäppäs lapselles Hiidenpata niin lorahtaa housuun. Sitä pelkäsin itsekin pienenä! (Ehkä vielä nykyäänkin:)
[/quote]

Mä näin ton 6v ja pelkäsin ihan sairaasti. Nytemmin olen tottunut :)

Vierailija
37/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:12"]Opeta ap lapselle että se on vain elokuvaa, keksittyä piirrosta, ei oikeaa elämää, kuulostaa siltä että lapsi pitää näkemäänsä totena ja menee siihen maailmaan liikaa mukaan, aika mediataitojen opettamiselle siis ap!
[/quote]
Suosittelisin myös opettamaan niitä medialukutaitoja lapselle. Sitä ainakin, että elokuvien tapahtumat eivät ole totta. Jos kovasti haluaa tämän elokuvan katsoa, auttaisiko jos pehmittäisi lasta sillä, että elsasta tulee lopussa hyvä?
[/quote]

Elsahan on ollut alusta alkaen hyvä. Vain väärinymmärretty.

Vierailija
38/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin eivät elokuvat kuuluneet olennaisena osana lasten kulttuuriin...

Mutta takaisin nykymaailmaan: itse en kyllä osaa nähdä huolestuttavana tätä asiaa, mutta aika moni näköjään on sitä mieltä että nyt opetat kakarasi ymmärtämään mediaa ja erottamaan tarun/todellisuuden..

Heitän takaisin: voisiko ajatella että ihmiset ovat yksilöitä tässäkin asiassa, eikä jännän elokuvan "kestäminen" loppuun asti ehkä kuitenkaan ole tärkeä kansalaistaito? Ja toisaalta veikkaan että 9-v:nä Frozen on tytöstä IHANA.

Onko tässä oikeasti mielestänne jokin ongelma?

Meillä muuten ihan oikeasti noudatetaan elokuvien ja pelien ikärajoja, mutta siitä voisikin tehdä oman avauksen ja taas nousisi myrsky ;)

Vierailija
39/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 23:23"]Ei se kyllä mun mielestä mitenkään hurja ole. Näytäppäs lapselles Hiidenpata niin lorahtaa housuun. Sitä pelkäsin itsekin pienenä! (Ehkä vielä nykyäänkin:)
[/quote]

Mä näin ton 6v ja pelkäsin ihan sairaasti. Nytemmin olen tottunut :)
[/quote]

Joo nykyään sen sentään pystyy katsomaan silmät auki (; Hyviä muistoja lapsuudesta!

Vierailija
40/64 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tyttö on aika herkkä ja saa helposti painajaisia, mutta rakastaa silti katsella leffoja enkä näe tarvetta kieltää sitä ja kietoa tyttöä pumpuliin. Kun tulee pelottava kohta tyttö pistää silmät kiinni ja minä katson kohdan, sitten kerron mitä siinä oli ja jos tyttö haluaa niin seuraavalla leffailukerralla katsoo sitten kohtauksen itse jos haluaa, yleensä aina katsoo. Tosin tätä ei ole enää pitkään aikaan tarvinnut tehdä Disney-leffojen kanssa, sillä tyttö ymmärtää että ne ovat vain tarinoita. Näyteltyjen leffojen kanssa tehdään tuota enemmän. En koe että lasta pitää mitenkään karaista, mutta jos pitää Frozenin kaltaista leffaa jo alussa liian pelottavana 7-vuotiaana niin asiasta kannattaa keskustella ja opettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi