Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi yksityiseen perhepäivähoitoon?

Vierailija
04.01.2015 |

Löytyykö täältä kyseisen ratkaisun tehneitä vanhempia? Paljonko yksityinen pph maksoi? Saako siihen millaisia tukia, saako esimerkiks kotihoidontukea samalla?
Kertokaa kaikki kokemukset mitä tiedätte :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erittäin negatiivinen kokemus perhepäivähoidosta. Tukia sain kyllä hyvin, mutta hoitaja sairasti persoonallisuuhäiriötä. Pph:ista aika monet on persoonallisuushäiriöisiä tai muuten vain sille alalle soveltumattomia. Kukaan ja mikään ei valvo mitä hoitaja päivän aikana tekee ja miten kohtelee lapsia. Minun lapseni, joka syntyi terveenä, ja oli terve hoitoon mennessään, ei ole hoidon aloittamisen jälkeen tervettä päivää nähnyt. Sain sieltä takaisin lapsen jolla oli kaikki ravisteluun liittyvät oireet, kehitys alkoi viivästyyn ja taantuun, epilepsiakin puhkesi. Tajusin vasta 10v liian myöhään että lastani oli ravisteltu. Nykyään lapsella älyllinen kehitysvamma.

Vierailija
2/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa saman hintaista kuin kunnallinen hoito. Hyvää ja laadukasta hoitoa ainakin meillä. Kiitos hoitajalle! Ei taas syyllistetä kaikkia kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen tuli kunnallista kalliimmaksi. Yksityisen hoidon tuki riippuu kaupungista missä asut. Meille sitä sai erityisesti alle 3-vuotiaasta todella hyvin. Kuukausimaksu ei tullut paljonkaan kunnallista kalliimmaksi. Mutta kunnallisella saa yhden kesäkuukauden kunnassamme ilmaiseksi ja enemmänkin, jos on poissa kesällä. Yksityinen tarvitsee tietysti palkkansa joka kuukaudesta.

Puskaradio on aika hyvä mittari hoitajan valinnassa. Eli kannattaa kyselle kokemuksia alueesi perheiltä.

Vierailija
4/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta totta se on ettei kukaan valvo joka hetki pph n töitä. Mietis jos itse olet neljän lapsen kanssa päivät pitkät, vielä vieraiden... Voiko todella luottaa siihen että toiminta on aina laadukasta, hoitaja neljän seinän sisällä tasa-arvoinen ja välittävä jne? Päiväkodissa kun on aina tukea ja ottaa tovin "lukua" muualla ja saada vertaistukea. Tosin helppoa hommaa jos lapset ovat rauhallisia jne.. Aina näin,vaan ei ole ja ryhmässä voi olla pieniä, erityisiä ja varsin haasteellisia lapsia. Sitä hommaa en kadehdi enkä lastani enää pph lle laittaisi. Juu, oli yksityisellä.

Vierailija
5/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mahdollista saada yksityiselle pph:lle palveluseteli, jolla hoito on asiakasperheelle samanhintaista kuin kunnallinenkin päivähoito. Mulla oli kaksi lasta osapäiväisesti yksityisellä pph:lla puolisen vuotta ennen kuin jäin äitiyslomalle, ja itse aloitin yksityisenä pph:na jonkun aikaa sitten (nuorin lapseni on nyt 2v). Mun asiakkaat on palvelusetelillä, kuten itsekin oltiin kun lapset oli hoidossa.

Mitä noihin persoonallisuushäiriöihin tulee... No, onhan sitä vähän hullu oltava että tätä työtä tekee vapaaehtoisesti ;) no oikeesti, kaikki tähän mennessä tapaamani yksityiset pph:t on kyllä mukavia tyyppejä, kaikki erilaisia keskenään ja kuka milläkin syyllä tähän lähtenyt. Jotkut tekee hommaa vain pari vuotta, koska haluavat turvata omille lapsilleen vähän pidempään mahdollisuuden kotona oloon, toiset taas haluavat lisätienestiä kotihoidon tuen rinnalle, kolmannet taas tekevät tätä 20:ttä vuotta ja kokevat tämän kutsumusammatikseen. Mä itse halusin pystyä olemaan kotona vielä pienten kanssa, ja kun omalla alalla ei ole kuin pätkätöitä tarjolla, en halua (vielä) lähteä siihen pyöritykseen. Samalla voin sitten helpottaa jonkun toisen perheen elämää hoitopaikan tarjoamalla. Salaa toivon, että tän työn myötä saisin vähän lisää ammatillista osaamista ja pääsisin vähän helpommalla sitten joskus erikoistumisopintoihin sisään... Toki kaikki mun tuntemat pph:t on kaupungin valvonnassa, koska kaupunki ostaa heiltä palvelua, ja heidän pitää olla varma että hoito on vähintään saman tasoista kuin kunnan itsensä tuottama. En usko että täällä enää edes toimii ihan vaan yksityisiä pph:ia, jotka eivät siis olisi palveluseteliverkostossa ja sitä kautta myös valvonnassa. Asiakasperheet tuskin maksaisivat koko hoidon hintaa, kun saman palvelun voi saada myös normaaliin päivähoitohintaan.

Vierailija
6/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta pitää kirjaa jos hoitopaikasta on tehty valituksia. Myös yksityisistä pidetään kirjaa.

Vierailija
7/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varahoito järjestelyjä ei kait ole?

Vierailija
8/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisestä perhepäivähoitajasta kannattaa kysyä kunnalta etukäteistietoa. Jos on järjestäytynyt,niin kunta valvoo heitä. Puskaradio on hyvä. Juttele vaikka puistossa muiden vanhempien kanssa alueesi hoitajista. Siellä yleensä tiedetään. Itse en veisi suinpäin tuntemattomalle. Hoidonlaadun voi kyseenalaistaa,mikäli paikkoja on jatkuvasti vapaana eli ei ole neljää lasta.
Yksi iso miinus on kunnallisiin hoitajiin verrattuna se,että varahoidon hoitajan sairastuessa tai lomaillessa joutuu järjestämään itse toisin kuin kunnallisellapuolella varahoito on päiväkodissa.
Perhepäivähoito on hyvä vaihtoehto pienille lapsille ja HOITAJAT ovat yl. HYVIÄ! Ei pidä yleistää!!

Vierailija
9/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsi yksityisellä perhepäivähoitajalla.

Valitsin hoitomuodon, koska tunsin hoitajan henkilökohtaisesti ja olin nähnyt hänet melkein päivittäin puistossa lapsiryhmänsä kanssa. Toimintatavat olivat tutut minulle jo ennestään ja hoitaja ihana ihminen. Itse hoitajaan olen siis tyytyväinen.

Helsingissä pph:lle maksetaan kuntalisää, jonka jälkeen maksamme itse maksun, joka meidän tapauksessamme on itseasiassa pienempi kuin julkisen puolen maksu. Olemme myös sopineet, että loma-ajalta emme maksa hoitomaksua. Tämä siis silloin kuin pph on itse lomalla, eikä meille ole järjestetty mitään varahoitoa. Pidämme siis vuosilomamme hoitajan kanssa samoihin aikoihin, jos tämän yli tulisi vielä jotain lomia, niin niistä menee maksu.

Oikeastaan ainoa ongelma meillä on ollut se varahoidon puuttuminen. Meillä on itsellämme aika huonot tukiverkot, ja nyt syksylle on sattunut jonkun verran hoitajan sairaslomia, jolloin lapsella ei sitten ole hoitopaikkaa ollenkaan.

Mutta tosiaan itse voin kyllä suositella yksityistä pph:ta, jos vain hoitaja on sellainen tyyppi, johon voit luottaa.

Vierailija
10/10 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Yksityinen tulee lähelle samaa hintaa kuin kunnallinen jos on palveluseteli käytössä.

Itse toimin yksityisenä . Olen ollut jo vuosia. En omaa persoonallisuus häiriöitä.
Toiset lapset viihtyy luonani, toiset ei. Riippuu laosen tempperamentista ja persoonasta.
Hoidossa on hoitopaikan säännöt ja kotona omat. Hoitoon ei kannata tuoda jos vanhemmilla jo asenne valmiiksi vino. Pyrin toteuttamaan jokaiselle lapselle parhaan mahdollisuuden mukaan yksilöllistä hoitoa mutta tiettyjä samoja rutiineja meillä on kuten päiväkodissakin.

Hoidossa ei huudeta, ei lyödä, ei alisteta eikä syyllistetä.

Koen kunniana saada hoitaa lasta. On vanhemmilta suuri luottamus tuoda lapsi luokseni, lähteä itse töihin lapsen jäädessä minun luokseni.
Jos luottamusta ei ole , on hoitosuhde silloin raskas kaikille osapuolille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä