Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä?!! Lapsi 5v on joko jaellut säästörahojaan kaverilleen kymmeniä euroa tai

Vierailija
07.09.2006 |

sitten kaveri on varastanut. Selvää vastausta en ole sannut :/

Aioin pari päivää sitten kerätä säästökolikkolippaat ja purkit yhteen kotoa ja mummolasta ja viedä ne pankkiin lapsen tilille talletettavaksi. Kuten joka vuosi on tehty. Eilen illalla tajusin että kotona olevassa purkissa ei enää olekaan yhden ja kahden euron kolikoita jotka olivat siellä vielä heinäkuun alussa, jolloin kesälomalla mietin jo josko rahat pitäisi viedä pankkiin.

Mikään salapoliisi en ole, mutta n.viikko sitten ihmettelin lapsen n.vuotta vanhemman kaverin kommenttia ettei hän voi kumartua sitomaan kenkiään koska muuten rahat tippuu taskusta. Itse olin yksin kotona ja puhuin melko tärkeää työpuhelua, tuo kommentti vaan jäi mieleen... Monellako 6-vuotiaalla on niin paljon rahaa että pitää pelätä että ne taskuista tippuvat? Tai jos yippuvat, so what? Voihan ne kerätä takaisin, jos on puhtaat jauhot pussissa?

Muutenkin tuo kaveri on aika erikoinen, nyt kun olen asiaa ajatellut. Kiltti ja kohtelias kyllä, mutta lähtee aina kotiinsa yht' äkkiä ja kamalalla kiireellä.

Tuntuu hölmöltä syyttää tai ajatella 6-vuotiasta eskaria varkaaksi, mutta rahaa on kyllä kadonnut aika paljon. Okei, olemme olleet kaiketi ajattelemattomia, typeriä ja luottavaisia kun lukoton säästöpurkki on ollut lapsen omassa huoneessa. Mutta silti. Rahat alkoivat kadota vasta tämän uuden ystävän myötä. Tutustuivat heinäkuussa.

Uskaltaisiko (ja miten?) tiedustella asiaa tämän kaverin vanhemmilta, ovatko ihmetelleet että 6-vuotiaalla on äkkiä enemmän rahaa kuin esim. kouluikäisellä viikkorahan saajalla? Aika harva vanhempi kai uskoisi lapsensa selitystä että juu, sen ja sen äiti/isä tai vuotta nuorempi leikkikaveri antoi tuosta vaan 5 euroa...

Ja tänään pankissa siis aion pyytää mukaani muutaman LUKOLLISEN lippaan!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan tiedä mitä itse tekisin vastaavassa tapauksessa... en usko että kehtaisin kysellä lapsen vanhemmilta rahoista, vaikka ehkä näin joku tekisi... " normaalit" vanhemmat kyllä huomaisivat jos 6v lapselle on yhtäkkiä ilmestynyt paljon rahaa ja varmaan kertoisivat siitä itse/miettisivät mistä ne on peräisin.

poikasi ei siis osaa/halua/uskalla antaa vastausta asiaan vai? minä luultavasti antaisin asian olla, hankkisin lukolliset lippaat (meillä on aina ollut lukolliset) ja seuraavalla kerralla vahtisin tätä kaveria tarkemmin. vanhempi poika saattaa myös jotenkin uskotella teidän pojalle, että tämän " pitää" antaa hänelle rahaa tms. on olevinaan paljonkin isompi ja hiukan ikäänkuin alistaa pienempää.... näin ainakin arvelisin...

Vierailija
2/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma lapseni olisi lahjoitellut rahojaan, laittaisin pyytämään takaisin, lapsi voisi kertoa ettei äiti ja isä anna mun antaa rahojani muille. Ja jos saisin tietää että oma lapseni on kaveriltaan saanut rahaa, laittaisin ilman muuta palauttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai onko tuo kaveri ottanut. Ja sitten puhut hänen vanhempien kanssa, älä syytä varkaaksi kuitenknaa...

Vierailija
4/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse salakuuntelisin, kun lapset leikkivät huoneessa, mitä siellä oikein puuhataan.

Vierailija
5/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...aika paljon on vanhempia, jotka vain tyytyväisenä ottavat lapsensa " löytämät" rahat tai jopa tavarat sen kummemmin kyselemättä. Sitten vasta, jos joku hoksaa kysellä, niin saattavat sanoa, että tuossahan ne on ollut pöydän kulmalla kun on pitänyt niistä tarkemmin kysellä...

Taloyhtiössämme asuu perhe, jossa tosi vilunkki neljäsluokkalainen poika. Poika on jäänyt minullekin kiinni poikamme korttien varastamisesta, mutta äiti suuttui ja tuli ilmoittamaan minulle, että hänen poikaansa ei epäillä varkaaksi. Ei myöskään antanut katsoa poikansa korttipinoa. Pojaltamme oli varastettu harvinaisia kortteja, ne olisi ollut helppo tunnistaakin. Poika seisoi äitinsä turvissa ja äiti puolusti poikaansa tietämättä asioiden oikeaa laitaa. Asia oli siis päivänselvä (en jaksa sepustaa tähän kaikkea), mutta näitäkin vanhempia on...

Vierailija
6/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikkulelujen, tarrojen yms. vaihtokauppaan emme ole puuttuneet.

Asia tuntuu olevan pojalle aika arka. Henkilökohtaisesti olen ollut huomaavinani hänen puoleltaan palvontaa ja hyväksymisen etsimistä tämän isomman eskaripojan suhteen. Ja sitä ihmettelen, koska muut ystävä/kaverisuhteet toimivat loistavasti, vastaavaa emme ole niissä ikinä huomanneet.

AP

Vierailija
7/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on vaan rahaa. Eli jos joku kaveri pyytää, antaisi varmasti, sillä kukaan ei ole kieltänyt antamasta. Kuinka monimutkaista ajattelua voi sen ikäiseltä vaatia? Pitäisi varmaan olla joku konkreettinen säästökohde tai jotain että ymmärtäisi jotain säästämisestä.

Vierailija
8/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän noiden leikki-ikäistenkin parään saa jo katsoa. Meillä on ainakin milloin mitälin pikkutavaraa kadonnut, kummasti aina kun on paljon kavereita paikalla.

Ja rahoista varsinkin, eskari-ikäinen juuri totesi, ettei sillä ole yhtään rahaa pussissa kun ei ollut kolikkoja. Ei ne mummolta vuosien varrella saadut 150 euroa ollut siitä ollenkaan rahoja! Varmasti olis antanut jollekin jos olisi kaveri osannut kysyä.

Vierailija
9/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että se 6-v olisi puhunut taskussaan olevista rahoista jos olisi tiennyt siinä olevan jotain kiellettyä. Siis en usko etä on varastanut tai edes välttämättä pyytänyt, ja jos on pyytänyt niin ei tajua siinä olevan mitään väärää.

Vierailija
10/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyliin 20 euron seteli muutamia kertoja. Tytöllä käy paljon kavereita ja kaverit ovat tytön huoneessa yksin kun olemme esim. syömässä. Ihan selkeästi rahaa on kadonnut ja pieni aavistus minulla on syyllisestä, mutta ei todisteita. Joten annoin asian olla, mutta siirsin tytön rahat omasta huoneesta piiloon muualle.

Mutta 5 v voi ihan hyvin antaakin rahaa kaverille. Meidän pojalla 7v ei ole minkäänlaista käsitystä rahan arvosta. Oli just pari viikkoa sitten koululla jossain myyjäisissä ja oli astanut arpoja kaikilla rahoillaan (30 e) ja nyt meillä on 7 liian isoa mainoslakkia, kaksi kerää saumurilankaa (ei saumuria) jne jne. Voisin kuvitella ihan hyvin että antaisi rahaa kaverilleen..

Vierailija
11/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta AINA on sanottu että rahaa ei kannata tuhlata ilman hyvää syytä. Ja joku ymmärrys hänellä on myös siitä maksaako joku asia 1 euron vai 10 euroa. Nyt säästökohteena oli tämän kesän innoittamana seuraavalle kesälle suunniteltu etelänmatka, sinne käyttörahaa. Ja mummolan lippaassa on ns. " joulurahat" (joita tosin ei ole vielä ikinä käytännössä tarvinnut).

Epäilen tosiaankin että rahaa on jaeltu suosion kalastelun innoittamana... Ja ei se naapurin eskaripoika siis varmaan edes tajunnut että kuulin sen rahakommentin, kun olin puhelimessa viereisessä huoneessa.

Ajateltiin vielä puhutella poikaa asiasta ja katsoa sitten. Mutta kiusallista tämä on kyllä. Voiko 5-vuotiasta käskeä hakemaan rahojaan takaisin, vai unohtaako koko juttu ja olla vastaisuudessa viisaampi...

AP

Vierailija
12/13 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(olkoon sitten ostamatta etelänmatkalla itselleen jotain). Toisaalta ehkä 5 v on pikkuisen nuori ymmärtämään rahan arvoa, minä kysyisin tältä eskaripojalta asiaa itse kun tulee seuraavan kerran kylään ..

t. se jonka 7 vuotias osti 30 eurolla arpoja

Tämä poika sai kärsiä itse vanhingon, jäi ostamatta joku lelu johon itse oli säästänyt rahaa. Kyllä koululaisella pitäisi olla joku käsitys jo rahan arvosta. Nyt on

Vierailija
13/13 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta varasti kaveri lapsena rahaa. Surullista se on. Kerran jäi jopa kiinni,kun oli huoneessani kun tulin vessasta niin tutki kukkaroitani. Taija voitko maksaa takas sen 10mk ....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi