Kysy mitä tahansa automyyjältä!
Ruudun takana häärii 26-vuotias nainen, joka työskentelee automyyjänä. Eli nyt saa heitellä kysymyksillä autoihin tai ihan mihin tahansa liittyen! :) Vastailen täällä sitä mukaa kun kysymyksiä tulee.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:23"]
Paras tinkaamistaktiikka ja paljonko on tinkivaraa?
[/quote]
Eihän minun tällasia vinkkejä täällä kannata jaella. ;-) No ei vaiskaan. Tinkaamistaktiikkoja on niin paljon erilaisia ja usko pois, hulluimmatkin ehdotukset on kyllä nähty ja kuultu! Sanon nyt kuitenkin näin, että tällä hetkellä auton ostaminen olisi kannattavaa, sillä ainakin meidän liikkeessämme hinnat on tiputettu suht alas tämän kaupungin ja lähialueen suurista irtisanomisilmoituksista johtuen (ja muutenkin Suomen taloustilanne tällä hetkellä nyt on mitä on). Eli ei tarvitse edes paljon koittaa tinkiä näinä aikoina, mutta tässäkin asiassa on yllättävän paljon liikekohtaisia ja aluekohtaisia eroja - esim. pääkaupunkiseudulla tuskin on paljon tinkivaraa autoa ostaessa.
ap
Valmistuin 19-vuotiaana eli tänä vuonna tulee 8 vuotta täyteen. Koulutuksena autoalan pt ja siinä olen suuntautunut automyyntiin.
ap
Miten voi myydä autoja vaikkei oikein ymmärrä mitään niiden tekniikastakaan? Tää ei koske nyt pelkästään sinua ap, vaan ihan yleisesti. Ps. Parhaan kuvan automerkistä saat merkin keskskustelufoorumeilta tai huollon suorittavalta portaalta ;)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:24"]
Minkänäkönen olet ulkonäöltäsi? Ootko saanut paljon iskuyrityksiä miehiltä? Miten sua on kohdeltu miesvaltasella alalla? t. m 34v
[/quote]
Sanotaan nyt vaikka näin, että ihan perussuomalaisen näköinen perunanenäinen hiirulainen. :-D Olen saanut yllättävän paljon iskuyrityksiä ja sellasta viatonta flirttailua on aika usein, joskus pyydetään kahvillekin jopa. Asiakkaat ovat välillä suhtautuneet aika varauksella, etenkin jotkut miehet katsovat päästä varpaisiin ja aika aliarvioiden. Työkaverit ovat sen sijaan ottaneet alusta alkaen hyvin vastaan, periaatteessa aloitin nykysessä työpaikassa työskentelyn jo ennen valmistumistani, kun olin työssäoppimassa ja mulle tarjottiin kesätöitä ja heti valmistuttuani pääsin virallisesti töihin. :-) Mutta useimmat suhtautuvat ihan samalla tavalla kuin miesmyyjäänkin ja eihän nainen automyyjänä nyt mikään harvinaisuus sentään ole!
ap
ap
Myytkö uusia vai käytettyjä autoja?
Eikös liksat ole aika haastavia olleet jokusen vuoden?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:25"]
Miksi Pohjanmaalla hallitaan autokauppa paremmin kun muualla?
Pari viimeisintä kauppaa mennyt sinnepäin vaikka ihan naapurissakin myydään samaa tavaraa.
[/quote]
Tähän en oikeastaan osaa vastata, varmaan Pohjanmaalla ihmiset ovat sen verran avoimempia ja ulospäinsuuntautuneempia että kauppa sujuu paremmin? :-D
ap
Apua, olisi niin paljon kysyttävää oikeastaan :) Olen vajaa kolmekymppinen nainen ja edessä on ensimmäisen auton osto ehkä nyt ihan lähiviikkoina jopa.
- Jos asiakkaasta näkee heti, että hän ei tiedä autoista mitään, niin "kusetetaanko" helpommin?
- Jos autossa ei ole voimassa olevaa leimaa, voiko tinkiä kauppahintaan että autokauppa katsastuttaa auton ennen ostoa? Tai onko tällainen yleistä.. (Eihän katsastamattomalla saa edes ajaa kotiin..?)
- Entä voiko hintaan tingata ajantasaisen huollon tai tehdäänkö sellaista lainkaan?
Kiitos, jos jaksat vastata!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:25"]
Miksi Pohjanmaalla hallitaan autokauppa paremmin kun muualla?
Pari viimeisintä kauppaa mennyt sinnepäin vaikka ihan naapurissakin myydään samaa tavaraa.
[/quote]
Tähän en oikeastaan osaa vastata, varmaan Pohjanmaalla ihmiset ovat sen verran avoimempia ja ulospäinsuuntautuneempia että kauppa sujuu paremmin? :-D
ap
[/quote]
Tarkoitan ihan palvelua. Monesti tulee mieleen että muualla asiakas jopa häiritsee myyjää, sähköpostiin ei vastata jne.
Pohjanmaalla yrittäjyys on verissä -pointtini on se että miksi siitä ei muualla opita mitään?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:00"]
Apua, olisi niin paljon kysyttävää oikeastaan :) Olen vajaa kolmekymppinen nainen ja edessä on ensimmäisen auton osto ehkä nyt ihan lähiviikkoina jopa. - Jos asiakkaasta näkee heti, että hän ei tiedä autoista mitään, niin "kusetetaanko" helpommin? - Jos autossa ei ole voimassa olevaa leimaa, voiko tinkiä kauppahintaan että autokauppa katsastuttaa auton ennen ostoa? Tai onko tällainen yleistä.. (Eihän katsastamattomalla saa edes ajaa kotiin..?) - Entä voiko hintaan tingata ajantasaisen huollon tai tehdäänkö sellaista lainkaan? Kiitos, jos jaksat vastata!
[/quote]
Ns kunnon liikkeestä ei myydä autoa, jossa ei ole leimaa. Kunnon liikkeessä ei myöskään myydä autoa, jossa ei huollot olis ns ajantasalla. Tingata silti voi aina, joskus hyödyttää, joskus ei. _ohis
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:26"]
Miksi te myyjät ette heti näe että tiedän autoista kaiken eivätkä myyntikikkanne silloin toimi
[/quote]
Voi ei! :-D No, ensi kerralla sanot suoraan ettei myyntikikat oikein toimi, niin ei tarvitse olla kuuntelemassa kun myyjä kehuu ja esittelee vieressä suu vaahdoten parhaimpia ominaisuuksia. Tosin, sen jälkeen saat mitä luultavimmin kahta kauheampaa aivopesua!
ap
Te automyyjät olette aina ihmetyttäneet minua ja miestäni: Ollaan alta kolmikymppinen nuori pari, joka haluaisi ostaa noin 20-30 t euron käytetyn, paremman käyttöauton käteisellä. Olemme kierrelleet ajoittain paljonkin autokauppoja, mutta yhdenkin kiertelypäivän saldona asiakaspalvelun osalta oli se, että yhdessä autoliikkeessä myyjä TERVEHTI meitä ohi kävellessään. Muissa liikkeissä myyjät pysyivät tiukasti kopeissaan, tai juttelivat keskenään. Erääseen liikkeeseen menin ennen miestäni, eikä sielläkään kukaan myyjistä tullut palvelemaan minua. Mietin vaan itsekseni, että näytän tuskin siltä että kuljeskelisin autokaupoilla huvikseen, joten jos olen autokaupassa, niin olen varmaankin potentiaalinen asiakas ja auton tarpeessa...
Tähän liittyen haluaisinkin kysyä:
- millä perusteella päätätte, ketä liikkeeseen sisään tullutta menette palvelemaan? (ikä, varakkuus.. )
- kieltäydyttekö usein esimerkiksi antamasta autoa koeajolle? (ja mitkä asiat siihen vaikuttavat?) Miehelläni nimittäin kokemus, että joutui kaverinsa kanssa anelemaan pitkään erästä autoa koeajolle, jonka sitten heti testattuaan ostivatkin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:27"]
Millainen psykologinen koulutus teille annetaan työhönne? Olen pari kertaa havainnut, että automyyjä on valinnut juuri sellaisen myyntiargumentin, jolla juuri minuun tekee vaikutuksen. Kerrankin myyjä luonnehti, että auton väri on kuin espanjalainen punaviini ilta-auringossa. Ostin auton. Mistä hän näki, että en olle lonkeron kittaaja enkä raitis tiukkapipo?
[/quote]
No nyt on pakko paljastaa, että ainakin meillä koulussa (autoalan pt, automyynti) opetettiin aina käyttämään nimenomaan mielikuvitusta ja hauskoja kuvauksia, sillä se on hyvän myyjän valttikortti! Harjoittelimme pareittain ja luokkahuoneen edessä kuvailemaan autoja mitä hassuimmilla lausahduksilla, sillä niillä saadaan tehtyä ostajaan vaikutus ja sen lisäksi saadaan vielä tietynlaista huumoria peliin. Oletko koskaan tavannut huumorintajutonta automyyjää? ;-) Mutta joo, jos on usean vuoden kokemusta automyynnistä niin kyllä siinä ehtii jo tunnistamaan, millaisia metaforia kannattaa käyttää juuri tämän asiakkaan kohdalla vai kannattaako käyttää kenties lainkaan.
ap
Onko työ erilaista merkkiliikkeessä kuin vaihtoautoliikkeessä?
Kummassa itse työskentelet?
Oletko harkinnut oman liikkeen perustamista?
Höpö höpö. Automyyjät ei tiedä asioista muuta kuin sen mitä tehtaan esitteessä lukee. "Tässä on tosi kiva alusta, tosi kiva ajaa". Totesi eräskin myyjä. Koejajolla kävin ja totesin että "alusta on aivan surkea. Kallistaa mutkissa niin paljon ettei meinaa penkissä pysyä". Myyjän suu loksahti auki. Olen kuitenkin ajanut satoja autoja, osia kovempaa ja osia hieman hiljempaa. Minuun ei ainakaan pure yhdekään myyjän "Tämä on tosi kiva ja minun mielestäni paras auto". Tuo on surkeinta mitä myyjä voi suustaan ulos päästää. Sinun mielestäsi paras ei ole asiakkaan mielestä paras. Älä koskaan yritä myydä asiakkaalle mitä sinä haluat tälle myydä, vaan myy asiakkaalle mitä asiakas haluaa ostaa.
Myytkö enemmän kuin mieskollegasi?
Käytätkö naisellista viehätysvoimaa kaupanteossa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä autoa suosittelisit meidän perheelle? Neljä henkilöä, liikumme aika paljon autolla ja kesäisin liikumme asuntovaununkin kanssa. Vaununa uusi saksalainen iso telivaunu, kokonaismassaltaan 2000kg.
Suosittelen saksalaiseen vaunuun saksalaista autoa.
Englantilainen auto ei käy saksalaisen auton kanssa, ottaen huomioon maailmansotien historian..
Mitä 7 hengen autoa suosittelet?