Onko enää laulukokeita luokan edessä?
Onko ne lopetettu? Jäi ikuiset traumat koulusta, vaikka olin hyvä laulaja.
Kommentit (17)
Kääk, toivottavasti! Ne oli ihan kamalia. Opettaja antoi vielä arvosanankin koko luokan kuullen enkä enää koskaan sen jälkeen ole kehdannut laulaa julkisesti missään, kun sain arvosanaksi 6½ muiden luokan tyttöjen saadessa ysiä ja kasia. Koen sen takia itseni ihan surkeaksi laulajaksi (ja varmasti olenkin).
Edelweissin mäkin muistan laulaneeni, opettajan kanssa oltiin kyllä kaksin. 80-90-luku.
Me laulettiin opettajalle komerossa... Vuosi 2007. :o
Yläasteella meillä oli laulukokeet opettajan kanssa kaksin, opettaja säesti pianolla kun lauloin. Ihana opettaja antoi positiivisia ja rakentavia kommentteja, vaikka en osannut laulaa kovin hyvin. Hyvät muistot jäi, open nimi oli Päivi :)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:52"]Yläasteella meillä oli laulukokeet opettajan kanssa kaksin, opettaja säesti pianolla kun lauloin. Ihana opettaja antoi positiivisia ja rakentavia kommentteja, vaikka en osannut laulaa kovin hyvin. Hyvät muistot jäi, open nimi oli Päivi :)
[/quote]
Meillä sama. Jukka oli ope. :)
Mulle on jäänyt pääasiassa hyviä muistoja laulukokeesta, mitä ei onneksi jouduttu laulamaan luokan edessä, vaan kahdestaan opettajan kanssa. Sekin oli itse asiassa vapaaehtoinen, mutta päätin rohkaistua ja laulaa kun se vaikutti arvosanaan vain ylentävästi. En ole omasta mielestäni todellakaan hyvä laulaja, mutta sain arvosanaksi 9½ jos oikein muistan ja se lämmitti mieltäni pitkäksi aikaa. Tämä oli n. 10v sitten ollessani 7-luokalla.
Meillä taisi olla kasilla. Muut odotti omaa vuoroaan käytävässä. Itse sai valita laulun ja se piti samaan aikaan soittaa kitaralla. Eihän siitä mitään tullut, kun en osannut keskittyä molempiin. Ala-asteella koko luokka lauloi samaan aikaan ja ope kiersi jokaisen vieressä kuuntelemassa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:52"]Yläasteella meillä oli laulukokeet opettajan kanssa kaksin, opettaja säesti pianolla kun lauloin. Ihana opettaja antoi positiivisia ja rakentavia kommentteja, vaikka en osannut laulaa kovin hyvin. Hyvät muistot jäi, open nimi oli Päivi :) [/quote] Meillä sama. Jukka oli ope. :)
[/quote]
Sama täällä, terveisiä Emilia S.:lle Varsinais-Suomeen :)
Mitähän tuolla laulukokeella oikein niinkuin loppujen lopuksi haetaan? Aika huono esiintymistaidon mittari.
Meillä ei ollut enää edes 90-luvulla...
Musiikki oli muuten yksi kamalimmista oppiaineista peruskoulussa, kun en oikeasti osannut sitä yhtään.. Musiikin kokeet meni aina päin mäntyä, koska en ymmärtänyt nuotteja enkä mitään niistä monista termeistä. Laulu- ja soittokokeet oli myös niin nöyryyttäviä että huhhuh. Päivi Räsänen voisi seuraavaksi kieltää pakollisen musiikin, mä en nimittäin ole missään vaiheessa elämääni tarvinnut kykyä soittaa nokkahuilua tai kykyä erotella oboe ja klarinetti toisistaan.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:11"]
Musiikki oli muuten yksi kamalimmista oppiaineista peruskoulussa, kun en oikeasti osannut sitä yhtään.. Musiikin kokeet meni aina päin mäntyä, koska en ymmärtänyt nuotteja enkä mitään niistä monista termeistä. Laulu- ja soittokokeet oli myös niin nöyryyttäviä että huhhuh. Päivi Räsänen voisi seuraavaksi kieltää pakollisen musiikin, mä en nimittäin ole missään vaiheessa elämääni tarvinnut kykyä soittaa nokkahuilua tai kykyä erotella oboe ja klarinetti toisistaan.
[/quote]
Sama. Ymmärrän että musiikkia, kuvaamataitoa ja liikuntaa on pakollisena kaikilla jonkun verran, mutta kun itse olen urheilullinen, en taiteellinen tai musikaalinen niin on todella nöyryyttävää joutua laulamaan tai soittamaan muiden edessä ja saada siitä vielä arvosana. Vieläkin muistan sen paniikin aina kun piti soittaa tai laulaa, kun en KOSKAAN ollut musiikillisesti lahjakas, olin aina harrastanut kilpaurheilua harrastuksena. Kuvaamataidossa meillä oli ihana opettaja joka arvosti jokaisen omaa näkemystä ja sain hyviä arvosanoja vaikka en osaa piirtää tai maalata. Musiikista sen sijaan en koskaan pitänyt koska on aivan perseestä joutua laulamaan tai soittamaan nokkahuilua arvosanaa varten kun ei itse kuule mitä laulusta haetaan, ei osaa yhtäkään nuottia ja ei ole pienintäkään aavistusta miten kuuluisi laulaa "oikein".
Mekin laulettiin pelkästään opettajalle jossain musaluokan komerossa, 2005 jos en väärin muista :D
8 vuotta sitten, kun olin 6-luokalla, ei ollut laulukoetta luokan edessä, mutta piti laulaa yksin musiikkiluokassa opettajalle. Opettaja oli verhon takana "piilossa", jos jännitti liikaa että joku katsoo.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:11"]
[/quote]
Sama. Ymmärrän että musiikkia, kuvaamataitoa ja liikuntaa on pakollisena kaikilla jonkun verran, mutta kun itse olen urheilullinen, en taiteellinen tai musikaalinen niin on todella nöyryyttävää joutua laulamaan tai soittamaan muiden edessä ja saada siitä vielä arvosana. Vieläkin muistan sen paniikin aina kun piti soittaa tai laulaa, kun en KOSKAAN ollut musiikillisesti lahjakas, olin aina harrastanut kilpaurheilua harrastuksena. Kuvaamataidossa meillä oli ihana opettaja joka arvosti jokaisen omaa näkemystä ja sain hyviä arvosanoja vaikka en osaa piirtää tai maalata. Musiikista sen sijaan en koskaan pitänyt koska on aivan perseestä joutua laulamaan tai soittamaan nokkahuilua arvosanaa varten kun ei itse kuule mitä laulusta haetaan, ei osaa yhtäkään nuottia ja ei ole pienintäkään aavistusta miten kuuluisi laulaa "oikein".
[/quote]
Tää pätee myös toisinpäin, olen itse taiteellinen ja musikaalinen, mutta urheilussa ja liikunnassa kömpelö... Liikuntatunnit olivat häpeää ja tuskaa.
6.-luokkalaisella tyttärelläni oli syksyllä laulukoe luokan edessä. Muut oppilaat tosin soittivat eri instrumentteja samaan aikaan - osa soitti kitaraa, osa koskettimia, osa rumpuja jne. tyttäreni valitseman biisin tahtiin. Ei kuulemma ollut paha, koska kaikki muut luokan oppilaat olivat keskittyneitä soittamiseen.