Yhden lapsen perhe ei ole perhe?
Voisikohan joku perustella mulle, että miksi yksilapsinen perhe ei muka ole oikea perhe?
Kommentit (26)
Ei niin tyhmään väitteeseen tarvii perustella.
Tietysti on. Ei kai kukaan voi sanoa ettei lapsella ole perhettä jos ei ole sisaruksia.
Olemme perhe, vaikka löytyy vain yksi kissa...
En tiedä, mutta minusta yh+1lapsi ei ole perhe. Olen siis itse yh:n lapsi, enkä ikinä kokenut meitä kahta perheeksi. Kukaan ei ikinä viitannut meihin perheenä, emme tehneet tai kuluttaneet mitään perheille suunnattua jne. Perhe on mielestäni kaksi vanhempaa + 1< lapsi.
Me, Mom and Dad, that's my family...
No onse perhekunta tai -yksikkö, mutta ei se lapsiperheen elämästä mitään tajua.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:16"]No onse perhekunta tai -yksikkö, mutta ei se lapsiperheen elämästä mitään tajua.
[/quote] onneksi ei tarvitse .
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:16"]No onse perhekunta tai -yksikkö, mutta ei se lapsiperheen elämästä mitään tajua.
[/quote]
Millä perusteella? Lapsiperhehän sekin on.
[/quote]no kyllä tajuaa kun on itse viettänyt lapsuutensa suurperheessä t. Yhden lapsen perhe
Perhe
Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia.
Samaa sukupuolta olevat henkilöt ovat voineet 1.3.2002 lähtien rekisteröidä parisuhteensa.
Asuntokunnissa asuvat perheen ulkopuoliset henkilöt, vaikka olisivat perheen sukulaisia, eivät kuulu perheväestöön, elleivät muodosta omaa perhettä. Yhdessä asuvat sisarukset tai serkukset eivät ole perhe, eivätkä kuulu perheväestöön. Yksin tai samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa asuvat ihmiset eivät kuulu perheväestöön.
Asuntoloissa asuvat perheet kuuluvat perheväestöön. Sen sijaan laitoksissa kirjoilla olevista henkilöistä ei muodosteta perheitä.
Perheessä voi olla korkeintaan kaksi perättäistä sukupolvea. Jos asuntokunnassa on useampia sukupolvia, perhe muodostetaan nuorimmasta sukupolvesta lähtien. Näin esim. lapsensa perheen kanssa asuva anoppi tai appi jää perheeseen kuulumattomaksi, ellei yhdessä asu myös puoliso, jolloin vanha pariskunta muodostaa oman erillisen perheen.
Lapsiperheitä ovat perheet, joissa kotona asuu vähintään yksi alle 18-vuotias lapsi.
Meillä on yksi lapsi ja kyllä, olemme perhe! <3 Ja ei, enempää ei tule lapsia. Lapsi on parasta, mitä minulle on ikinä tapahtunut, mutta vastaavasti myös niin suurta ja mullistavaa, etten halua lapsia enempää. Lastani rakastan yli kaiken!
Tahtoisin kuulla perusteluita noille miinuspeukuille, t. nro5. Millä tavoin minun kokemukseni "perheestä" on huono?
Nämä on taas näitä väittämiä jonka on tehnyt joku useamman lapsen väsynyt äiti.
Hah, minun mielestäni meillä on nyt jo pieni perhe, kun on minä, mies ja koira. Pian tulee vauva ja sitten meillä onkin jo kunnon perhe, minun mielestäni. :D Isompi asunto on jo hankittu ja autokin on vaihdettava isompaan (farmariin). Että ihan perheelliseltä kyllä tuntuu. :)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:14"]En tiedä, mutta minusta yh+1lapsi ei ole perhe. Olen siis itse yh:n lapsi, enkä ikinä kokenut meitä kahta perheeksi. Kukaan ei ikinä viitannut meihin perheenä, emme tehneet tai kuluttaneet mitään perheille suunnattua jne. Perhe on mielestäni kaksi vanhempaa + 1< lapsi.
[/quote] perheiden peruspalveluja ovat mm. Neuvola, päivähoito, opetus, leikkipuistot, lapsilisä, vanhempainraha. Vaikea uskoa ettette ole mitään noista käyttäneet
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:46"]Nämä on taas näitä väittämiä jonka on tehnyt joku useamman lapsen väsynyt äiti.
[/quote]
Joo, näitähän nämä ovat olleet. Rupesin kyselemään, kun pienen ajan sisään viisi eri äitiä on naurahtanut mulle, että "ettehän te ole edes perhe, kun teillä on vain yksi" joopajoo...
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:33"]Tietenkin on perhe.
[/quote]
Ja vielä lapsiperhe
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:14"]En tiedä, mutta minusta yh+1lapsi ei ole perhe. Olen siis itse yh:n lapsi, enkä ikinä kokenut meitä kahta perheeksi. Kukaan ei ikinä viitannut meihin perheenä, emme tehneet tai kuluttaneet mitään perheille suunnattua jne. Perhe on mielestäni kaksi vanhempaa + 1< lapsi. [/quote] perheiden peruspalveluja ovat mm. Neuvola, päivähoito, opetus, leikkipuistot, lapsilisä, vanhempainraha. Vaikea uskoa ettette ole mitään noista käyttäneet
[/quote]
Tarkoitin hieman maanläheisempiä seikkoja: perheravintoloita, perhelomia, perhekerhoja, perhemarketteja, perhelääkäreitä, perhejuhlia, perhepakkauksia(ruuat)..
[/quote]
Kyllä yh on lapsensa kanssa perhe, juuri kuten toinen kirjoittaja viittasi peheiden peruspalveluihin, neuvola jne.
Noita mitä itse luettelit, meidän viisihenkinen perhe ei ole käyttänyt; perhejuhlia tietysti on järjestetty ja muidenkin sukulaisten perhejuhlissa on oltu, mutta en edes tiedä mikä on perhemarketti.
Tuettuja perhelomiahan voi juurikin yksinhuoltajat hakea ja saada. Harmi, jos äitisi ei osannut luoda perhetunnelmaa sinulle ja itselleen :(