Kuka haluaisi vapaaehtoisesti muuttaa ison kaupungin keskustaan?
Vielä älyttömän hintaiseen asuntoon. Pikku kylältä parin sadan neliön omakotitalo alle 100k vs kaupungista 30 neliön yksiö 300k.
Kommentit (20)
Aika monikin, itse asiassa useampi haluaa kaupunkiin kuin sinne pikku kylälle.
En suostuisi asumaan missään muualla. Olen valmis maksamaan siitä.
Asun miljoonakaupugin keskustassa täällä keski-euroopassa. En viihtyisi jossain jossa ei olisi kauppoja, ravintoloita ja kahviloita heti kotiovella. Kukin tavallaan. Ymmärrän että luonnossa viihtyy, sinne voin mennä kävelemään. Mutta en haluaisi asua kaukana kaikesta.
Suurin osa maailman ihmisistä.
Minä myös.
En usko että voisin asua jossain pikkukylässä, jossa on vain nurkkakuntaisia ihmisiä ja ei mitään palveluita. Joku Rosso ei ole ravintola ja Alepa ei ole kauppa.
Minä mutta pitää tyytyä vuokra-asuntoon minkä sain kaupungilta. Ei ole varaa valita missä asuu.
Olen asunut böndellä, pikkukaupungissa ja suurkaupungeissa sekä Suomessa että ulkomailla. Isoimmassa ollut yli 10 miljoonaa ihmistä.
Alle 200 000 asukkaan kaupungissa en halua enää asua. Ei ole pakko olla keskusta vaikka sekin käy oikein hyvin, mutta palvelut kävelymatkan päässä ja hyvät kulkuyhteydet ytimeen ovat ihan ehdottomia vaatimuksia mulle.
Jos ei harrasta kuin teatterissa käymistä ja baarissa istumista niin voi asua keskustassa.
Itsellä kymmenkunta erilaista pyörää, parikymmentä paria suksia, kanootteja, ym. Lisäksi kunnostan huonekaluja ja harrastan metallitöitä ja muuta nikkarointia. Omat omena ja kirsikkapuutkin on kivoja. Koira leikkii vapaana pihalla. Ainoa vaihtoehto on oma talo. Toki kävelymatkan päässä metrolta jos tulee joskus asiaa sinne keskustaan. Vaan eihän siellä asu kuin ulkkareita, narkkareita ja hämäräjengiä. Kaupatkin löytyy nykyisin täältä läheltä kauppakeskuksesta. Viimeksi kävin kaupungilla vuonna 2018.
Vierailija kirjoitti:
En usko että voisin asua jossain pikkukylässä, jossa on vain nurkkakuntaisia ihmisiä ja ei mitään palveluita. Joku Rosso ei ole ravintola ja Alepa ei ole kauppa.
Pikku kylässä se ei olisi edes Alepa vaan Sale.
Mulla on joko tai. Ahdistun äärettömän paljon esikaupunkialueesta tai keskikokoisista kaupungeista. Olen jatkuvasti kiukkuinen, jos joudun sellaisessa asumaan.
Nyt asun Keski-Euroopassa pienessä kylässä (asukkaita 6000), 65 km pääkaupungista. Pääsen maakuntajunalla noin 40 minuutissa keskustaan päärautatieasemalle. Ihana kun täällä on peltoa ja metsää vaikka muille jakaa ja iso ruokakauppa ihan naapurissa (kirjaimellisesti). Junalle kävelen 4 minuuttia. Autoa en omista. Asuin keskikokoisessa kaupungissa (asukkaita 600 000), tunnin junamatkan päässä pääkaupungista ja vihasin sitä.
Minä. Asun nyt pikkukaupungin lähiössä, maalle en muuttaisi mistään hinnasta, täälläkin on jo liian nurkkakuntaista ja pitkä matka joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut böndellä, pikkukaupungissa ja suurkaupungeissa sekä Suomessa että ulkomailla. Isoimmassa ollut yli 10 miljoonaa ihmistä.
Alle 200 000 asukkaan kaupungissa en halua enää asua. Ei ole pakko olla keskusta vaikka sekin käy oikein hyvin, mutta palvelut kävelymatkan päässä ja hyvät kulkuyhteydet ytimeen ovat ihan ehdottomia vaatimuksia mulle.
En ole koskaan asunut enkä asu ytimessä. Tukehtuisin siellä.
Kahvia osaan ihan itse keittää ja itsenäisenä pärjän ihan yksin tai kuppanin kanssa.
Riittää ihan että siellä ytimessä käy töissä tai joskus viihteellä.
Autolla tai skuutilla pääsee ytimeenniin halutessa.
Aika monelle vanhemmalle ihmiselle keskusta-asuminen on ainoa vaihtoehto. Kun ajokortti menee (ja se menee kaikilta ennen pitkää), ei maalta pääse mihinkään. Keskustassa tai sen lähellä asuvalla on todennäköisesti kävelymatka lääkäriin, kauppaan, ja yleensä moniin harrastuspaikkoihinkin. Toki maalla on väljää asua, mutta kun palvelut on kaukana eikä bussitkaan kulje, ei siellä voi autoton asua. Ja aina pitäisi mennä hotelliin jos haluaisi käydä kaupungilla illalla ja ottaa vaikka pari alkoholiannosta.
Minä kiitos! Asutaan Lontoon keskustassa ja asunnon tämänhetkinen hinta hipoo miljoonaa puntaa, itse ei kyllä 15 vuotta sitten maksettu kuin 420t.
Kaupunkiasuminen on ihanaa, en vaihtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös.
Suurin osa maailman ihmisistä haluaa ison omakotitalon. Oletkin varmaan kuullut Pohjois-Amerikan valtavista omakotitalojen esikaupungeista.
Suomalaisilla on trauma maalaisuudesta niin kerrostalo ghettoja pidetään hienona ja urbaanina. Mitä taas Helsinkiin tulee. Siellä ei ole muuta hienoa kuin merenrannan puistot. Muu osa kantakaupungista voisi olla yhtä hyvin Kouvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös.
Suurin osa maailman ihmisistä haluaa ison omakotitalon. Oletkin varmaan kuullut Pohjois-Amerikan valtavista omakotitalojen esikaupungeista.
Suomalaisilla on trauma maalaisuudesta niin kerrostalo ghettoja pidetään hienona ja urbaanina. Mitä taas Helsinkiin tulee. Siellä ei ole muuta hienoa kuin merenrannan puistot. Muu osa kantakaupungista voisi olla yhtä hyvin Kouvolassa.
En tiedä Helsingistä, mutta esim. Tampereella on keskustan alueella (sanotaan vaikka parin kilometrin säteellä rautatieasemasta) kaikki palvelut. Ymmärrän oikein hyvin, miksi ihmiset haluavat asua siellä. Omaa pihaa ei tietenkään ole, mutta kai sitä aina voisi ostaa siirtolapuutarhamökin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei harrasta kuin teatterissa käymistä ja baarissa istumista niin voi asua keskustassa.
Itsellä kymmenkunta erilaista pyörää, parikymmentä paria suksia, kanootteja, ym. Lisäksi kunnostan huonekaluja ja harrastan metallitöitä ja muuta nikkarointia. Omat omena ja kirsikkapuutkin on kivoja. Koira leikkii vapaana pihalla. Ainoa vaihtoehto on oma talo. Toki kävelymatkan päässä metrolta jos tulee joskus asiaa sinne keskustaan. Vaan eihän siellä asu kuin ulkkareita, narkkareita ja hämäräjengiä. Kaupatkin löytyy nykyisin täältä läheltä kauppakeskuksesta. Viimeksi kävin kaupungilla vuonna 2018.
Mä harrastan myös tanssia, taistelulajeja, talvisin laskettelen, kesällä suppailen ja kaupungissa onnistuu tämä kaikki paitsi laskettelu, sitä varten matkustan Lappiin tai Alpeille.
Kuka haluaa vapaaehtoisesti asua jossain kyylien kansoittamassa pikkukylässä jossa ei ole yhtään mitään tekemistä, jos on varaa asua mukavasti kaupungissa?
Monikin. Helsinki ei ole ainoa iso(hko) kaupunki eli ei tarvi maksaa 300 t.