Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yläastevalinnat: pitääkö soveltuvuuskokeisiin treenata esim. Ksyk?

Vierailija
04.01.2015 |

Voiko/tarvitseeko/pitääkö/kannattaako painotettujen yläasteiden soveltuvuuskokeisiin harjoitella, miten ja kuinka paljon?

Esim. Ksykin kaksikielinen linja tai englanninkielinen linja, jos siitä on kokemuksia.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulushoppailu <3

Vierailija
2/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntapainotteisille ei ainakaan paljon treenailut tässä vaiheessa enää auta, eiköhän ne treenit ole tehty jo aikaisempien vuosien aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologialuokalle poika meni kylmiltään ts oli soveltuvuuskokeet painotukset oli tietotekniikka.fysiikka.kuvataide ja tekninen käsityö. Poika voittoinen oli.

Vierailija
4/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi harjoitteli vähän ylimääräistä ksykkiin, netistä googlattiin harjoitustehtäviä. En tiedä olisiko ollut tarpeen, sisään pääsi. 

Vierailija
5/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kaksi lasta yläasteella matematiikkaluokalla. Tulostin heille treenaamista varten joitakin vanhoja PISA-testin tehtäviä netistä. Niitä he tekivät parin tunnin ajan yhtenä iltana. Todennäköisesti he olisivat päässeet ilman sitäkin.

Lähinnä kannattaa katsoa sitä, että onko koeaineessa jotain sellaisia juttuja, joita ei ole koulussa käsitelty vähään aikaan ja jotka ovat voineet unohtua, esimerkiksi matematiikassa murtoluvut tai prosenttilaskut.

Vierailija
6/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:03"]

Teknologialuokalle poika meni kylmiltään ts oli soveltuvuuskokeet painotukset oli tietotekniikka.fysiikka.kuvataide ja tekninen käsityö. Poika voittoinen oli.

[/quote]

Oliko Aurinkolahti? Mun lapsi kävi siellä soveltuvuuskokeissa, ja kokeessa ei ollut mitään mitä olisi voinut etukäteen harjoitella.

Vierailija
7/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt itse aikanani Ksykin, enkä harjoitellut soveltuvuuskokeeseen lainkaan. Sen tarkoitus on mitata nimenomaan sitä, että riittääkö lapsen kielitaito vieraalla kielellä opiskeluun. Joillain lapsilla on tämän kanssa alkuun vaikeuksia, vaikka olisivat kokeen selvittäneetkin ja aika monella tipahtivat numerot reilustikin ensimmäisen puolen vuoden - vuoden aikana.

Halutessaan joitain asioita voi toki kerrata, mutta suurin merkitys on koulussa/mahdollisen harrastuneisuuden avulla hankitulla kokonaiskielitaidolla. Ksykissä osa englanniksi opetettavien aineiden opettajista oli ainakin minun aikanani brittejä/yhdysvaltalaisia, jotka eivät puhuneet suomea juuri ollenkaan. Sanastoa ei käydä läpi/käännetä suomeksi opetusmateriaaleista ollenkaan, joten jos jotain ei ymmärrä sen selvittäminen on oppilaan omalla vastuulla. 

Vierailija
8/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku alapeukuttaa näitä, ärsyttääkö "koulushoppailu"?

Vierailija
9/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:20"]

Olen käynyt itse aikanani Ksykin, enkä harjoitellut soveltuvuuskokeeseen lainkaan. Sen tarkoitus on mitata nimenomaan sitä, että riittääkö lapsen kielitaito vieraalla kielellä opiskeluun. Joillain lapsilla on tämän kanssa alkuun vaikeuksia, vaikka olisivat kokeen selvittäneetkin ja aika monella tipahtivat numerot reilustikin ensimmäisen puolen vuoden - vuoden aikana.

Halutessaan joitain asioita voi toki kerrata, mutta suurin merkitys on koulussa/mahdollisen harrastuneisuuden avulla hankitulla kokonaiskielitaidolla. Ksykissä osa englanniksi opetettavien aineiden opettajista oli ainakin minun aikanani brittejä/yhdysvaltalaisia, jotka eivät puhuneet suomea juuri ollenkaan. Sanastoa ei käydä läpi/käännetä suomeksi opetusmateriaaleista ollenkaan, joten jos jotain ei ymmärrä sen selvittäminen on oppilaan omalla vastuulla. 

[/quote]

Oliko itselläsi jo kouluun hakiessasi englanninkielistä taustaa takanasi, vai lähditkö ksykkiin ala-asteen englannin kielen opetuksen pohjalta?

Vierailija
10/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:21"]

Miksi joku alapeukuttaa näitä, ärsyttääkö "koulushoppailu"?

[/quote]

Varmaankin :-). Maalla asuvilla ei ole muita vaihtoehtoja kuin se oma tavislähikoulu, tokihan se ärsyttäääää :-D.

Vierailija
11/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:20"]

[/quote]

Oliko itselläsi jo kouluun hakiessasi englanninkielistä taustaa takanasi, vai lähditkö ksykkiin ala-asteen englannin kielen opetuksen pohjalta?

[/quote]

Ei ollut englanninkielistä taustaa ja aloitin opiskelun ihan normaalisti kolmannella luokalla. Englanti oli alusta lähtien lempiaineeni, josta olin kiinnostunut myös vapaa-ajalla (pyysin lisätehtäviä, aloin lukea kirjoja englanniksi, halusin katsoa leffat ilman tekstitystä treenin takia jne.). Kyllä Ksykissä pärjää ihan hyvin ala-asteella opitulla englannilla, jos on ollut opiskelusta innostunut.

Luokallani vähän alle puolet oppilaista oli joko kaksikielisiä tai asuneet/opiskelleet jossain vaiheessa ulkomailla. Loput olivat englantinsa ala-asteella oppineita. Jälkimmäiseen porukkaan kuuluville muutos opetuskielessä oli varmasti vaativampi, mutta veikkaan, että meidän kielitaitomme myös parantui kolmessa vuodessa paljon enemmän lähtötasoon nähden, joten siitä oli tulevaisuuden kannalta ehdottomasti hyötyä.    

Vierailija
12/13 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnekin matikka- ja kielipainotteisille voi ehkä kerrata, muille ei.

Vierailija
13/13 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia soveltuvuuskokeet ovat? Millaiset testit esim liikunta-, matikka- ja kielilinjoille, mitä taitoja pitää esittää ja mitä pitää osata?