Vuora-asuminen vs asuntolaina
Kertokaahan ajatuksia miksi asua vuokralla tai miksi ottaa velkaa asuntoa varten. Kumpi kannattaa vai onko tällä edes väliä?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:48"] [quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:44"] ja kaikki eivät halua omakotitaloa..... Vuokrattuna tuo ei kovin halpa olisi [/quote] Ei tietenkään kaikki halua omakotitaloa. Jos haluaa elää helposti vuokralla kerrostalossa, niin saa siitä kyllä maksaakkin. [/quote] ja se omakotitalo ei mitään maksa? Ei sellaista lainaa ihan tosta vaan saa. [/quote] Ok taloon on ollut siksi varaa, että on heti ostanut sen ensimmäisenkin asunnon, eikä jäänyt vuokralle. Jos maksaa vuokraa suunnilleen saman verran kuin maksaisi laina lyhennystä + vastiketta, niin on ihan hölmöä maksaa vuokraa. Kun ostaa omaksi, niin vuosien varrella lainaa maksaa pois. Sitten jos perhe kasvaa, voi vaihtaa isompaan jne.
[/quote]
Kiva jos on ollut heti koulusta päästyään mahdollisuus vakityöpaikkaan tai mahdollisesti jopa parisuhteeseen jossa on kahden ihmisen tulot -> saat sen lainan siihen ihan ensimmäiseen asuntoon. Ottakaa huomioon että läheskään kaikilla näin ei ole.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:38"]
Olen yksinäinen ihminen. Palkka 2700e. En uskalla ottaa yksin lainaa ja paljonko edes saisin? Nyt halpavuokrainen pieni asunto. Onhan tämä noloa. Kun ikääkin yli 40 :(
[/quote]
Arvioisin, että saat lainaa n. 90 000 euroa. Tuosta palkastahan pystyy säästöönkin laittamaan. Vaikka ikää olisi yli 40, niin työvuosia on jäljellä n. 20. Kyllä siinä ajassa jo lainat maksaa pois. Ja vaikka ei pystyisikään maksamaan koko kämppää, niin kertyyhän siinä omaisuus kuitenkin koko ajan.
[/quote]
Ja siihen lainaan tarvitsee säästöjä tai takaajia. Entäpä jos ei ole kumpaakaan?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:47"]
Ja siihen lainaan tarvitsee säästöjä tai takaajia. Entäpä jos ei ole kumpaakaan?
[/quote]
Jos ei viitsi säästää, niin kenenkäs vika se sitten on? Turha väittää että "ei pysty", itse olen kyllä pystynyt säästämään ihan osa-aikaisen kassankin palkasta. Se on ihan tahdosta ja vaivannäöstä kiinni jos vain on terve ihminen.
Me asutaan vuokralla ainaki vielä muutama vuosi koska muutettiin toiseen kaupunkiin miehen opiskelujen takia eikä vielä ole varmaa mihin halutaan asettua asumaan.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:47"]
[/quote]
Jos ei viitsi säästää, niin kenenkäs vika se sitten on? Turha väittää että "ei pysty", itse olen kyllä pystynyt säästämään ihan osa-aikaisen kassankin palkasta. Se on ihan tahdosta ja vaivannäöstä kiinni jos vain on terve ihminen.
[/quote]
no en itse saa säästöön kovin suuria summia palkastani joka on siis tuo 2700 e. Auto vie esim paljon rahaa ja on pakollinen täällä maalla. Toki sääatöön jää mutta ei suuria summia.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:47"]
[/quote]
[/quote]
Eli kyse on siis pelkästään siitä että pääset edes jossain tuntemaan olevasi parempi ihminen kuin muut. Selevä.
Vuokralla asumisen plussia:
- helpompi muuttaa halutessaan ilman vastuuta asunnon myymisestä ja uuden ostamisesta
- ei vastuuta remonteista jne.
- kenties mahdollisuus asua asunnossa, jollaista ei ole varaa ostaa
Vuokralla asumisen miinuksia:
- Asuntoa ei voi rempata mielensä mukaan
- Omaisuus ei kerry itselle vaan vuokranantajalle
- Vuokraa joutuu maksamaan lopun ikää, myös mahdollisesti hyvinkin pienestä eläkkeestä (kun taas omistusasuntonsa maksaneen eläkeläisen asumiskustannukset ovat taas pienemmät ja maksettua asuntoa vastaan voi tarvittaessa saada käänteistä asuntolainaa)
- Ei mahdollisuutta pitää maksuvapaita elämäntilanteen vaatiessa (jos asuntolainaa on hoitanut mallikkaasti, pankista saa helposti vuodenkin lyhennysvapaata, jonka aikana maksaa pelkkää korkoa lainasta)
Laskekaapa siitä, tuleeko asunnon omistaminen halvemmaksi kuin vuokralla eläminen.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:47"] Ja siihen lainaan tarvitsee säästöjä tai takaajia. Entäpä jos ei ole kumpaakaan? [/quote] Jos ei viitsi säästää, niin kenenkäs vika se sitten on? Turha väittää että "ei pysty", itse olen kyllä pystynyt säästämään ihan osa-aikaisen kassankin palkasta. Se on ihan tahdosta ja vaivannäöstä kiinni jos vain on terve ihminen. [/quote] no en itse saa säästöön kovin suuria summia palkastani joka on siis tuo 2700 e. Auto vie esim paljon rahaa ja on pakollinen täällä maalla. Toki sääatöön jää mutta ei suuria summia.
[/quote]
Saat siis nettona jotain 2000e? Siitä kun laskee auton kulut esim. 300e ja vuokran esim. 500e (ei voi olla maalla kovin kallis vuokrakaan), jää kaikkeen muuhun noin 1200 euroa. Siitä saisi helposti säästöön ainakin 500 euroa joka ikinen kuukausi! Vuodessa 6000 euroa, ja esim. kolmessa vuodessa noin 20 tonnia jos edes hitusen saa säästöilleen tuottoa. Se on jo ihan hyvä käsiraha asuntoon!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:10"]http://yle.fi/uutiset/vuokralla_asuessa_maksat_kamppasi_pariin_kertaan_katso_miten_suureksi_laskusi_kasvaa/7418189
Laskekaapa siitä, tuleeko asunnon omistaminen halvemmaksi kuin vuokralla eläminen.
[/quote]
http://www.yle.fi/uutiset/vuokralla_asuessa_maksat_kamppasi_pariin_kertaan_katso_miten_suureksi_laskusi_kasvaa/7418189
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:07"]
Vuokralla asuessa yhtiöllä ei ole vaaraa joutua pihalle. Huolto toimii, voi vaan soittaa että nyt on toi ja toi rikki, ja ne korjataan ilmaseksi. Meille laitettiim uudet laminaatit asuntoon pyynnöstä ja ihan ilmaseks - mitähän olis maksanu jos olis omistusasunto ollu ja ite joutunu maksamaan kokonaan? Huh. Yhtiövastike ja vuokra eivät paljon toisistaan eroa. Omistusasuntoa ei nylyajan markkinoilla saa myytyä jos haluaakin muuttaa (paitsi pilkkahinnalla) mutta vuokrakämpässä irtisnominen on helppoa, yleensä 1-3kk irtisanomisajalla saa lähteä. Takuuvuolratkin saa takaisin. Joten me ollaan valittu vuokralla asuminen eikä omaa osteta.
[/quote]
Kai sinä ymmärrät että te vuokralaiset maksatte vuokrissa kaikki nuo "ilmaiset" palvelut ja sen lisäksi myös voittua kiinteistön omistajalle?
[/quote]
Kyllä. Samalla tavalla kuin maksamme mm. ruuasta kaupoille. Sekin raha menee kaikki ihan vaan elämiseen ja lopulta vessanpöntöstä alas. Kaikki tietää ettei kukaan anna asuntoaan ilmaiseksi tai voittoa tavoittelematta kenenkään käyttöön, joten siitä maksetaan vuokraa, mistä myös vuokralla asuminen.
Sitten tullaan siihen että kaikilla ei ole halua tai mahdollisuutta ostaa sitä omaa kämppää. Teki miten teki, nämä rahathan eivät ole muilta pois, jokainen saa käyttää omansa miten haluaa. Ja muutenkin voi sijoittaa kuin asuntoon.