Vuora-asuminen vs asuntolaina
Kertokaahan ajatuksia miksi asua vuokralla tai miksi ottaa velkaa asuntoa varten. Kumpi kannattaa vai onko tällä edes väliä?
Kommentit (71)
Miten täällä on ihmisillä käsitys että omistusasujalle kaikki asunnon/talon huoltotoimenpiteet ja ylläpito on ilmaisia???
Koittakaa nyt mammat tajuta ettei ole tarkoituskaan että vuokra olisi jonkunlainen osamaksu omasta asunnosta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:44"]
ja kaikki eivät halua omakotitaloa..... Vuokrattuna tuo ei kovin halpa olisi
[/quote]
Ei tietenkään kaikki halua omakotitaloa. Jos haluaa elää helposti vuokralla kerrostalossa, niin saa siitä kyllä maksaakkin.
[/quote]
ja se omakotitalo ei mitään maksa? Ei sellaista lainaa ihan tosta vaan saa.
[/quote]
Ok taloon on ollut siksi varaa, että on heti ostanut sen ensimmäisenkin asunnon, eikä jäänyt vuokralle. Jos maksaa vuokraa suunnilleen saman verran kuin maksaisi laina lyhennystä + vastiketta, niin on ihan hölmöä maksaa vuokraa. Kun ostaa omaksi, niin vuosien varrella lainaa maksaa pois. Sitten jos perhe kasvaa, voi vaihtaa isompaan jne.
Olen kyllä itse ehdottomasti omistusasunnon puolesta. Jos asuisimme perheemme kanssa nykyisessä asunnossamme, olisi vuokra suurempi, kuin mitä tällä hetkellä maksamne lainaa ja vastiketta. Lisäksi laina lyhenee joka kuukausi, vuokrasta ei jää mitään säästöön. Viidentoista vuoden päästä laina on maksettu pois, eikä tarvitse maksaa enää lainaa, jää paljon enemmän rahaa muuhun elämiseen.:) Ne jotka eivät osta omaa asuntoa makselevat vuokraa lopun ikää.
Näinä aikoina omistusasunto ei välttämättä ole mikään sijoitus ainakaan lyhyellä aikavälillä. Ostin omistusasunnon juuri ennen vuoden 2008 talouskriisiä. Jouduin myymään asunnon 2012 muuttaessani toiselle paikkakunnalle. Hintaa piti laskea kahteen kertaan. Tappiota tuli reilu 10 000 euroa ja siihen päälle välityspalkkio. Lisäksi olin investoinut asuntoon joitakin tuhansia matkan varrella. Jälkikäteen olen ajatellut, että tuo asunto oli rahallisessa mielessä kuin vuokra-asunto: lainan sain maksettua, mutta voittoa ei tullut.
jos olisin poikamies, asuisin pihisti vuokralla (tai ehkä jopa omistuskaksiossa) ja sijoittaisin tuottavasti kaiken ylimääräisen ja todnäk 55 ikäisenä eläkkeelle.
mutta kun tuli valittua se toinen tie, nyt sijoitetaan tuottamattomasti OK-kämpän seiniin. sinänsä se on huomattavasti edullisempaa pidemmässä juoksussa kuin asua vastaavassa (tai puolta pienemmässäkin) asunnossa vuokralla. ja kun on osaamista tehdä nuo kaikki remontit, myös talotekniset (ok, pannuhuoneeseen & paineellisiin vesiliitäntöihin ei ole asiaa - hananvaihto ei ole "paineellinen"...) niin eipä se niin kallista ole asua. mutta tuottamatonta verrattuna poikamiesasumiseen.
eli: perheettömänä vuokraaminen voi olla järkevämpi vaihtoehto, jos osaa/on mahdollisuus sijoittaa. perheellisenä mieluummin se omistusasunto, koska asuintilatarpeen myötä vuokra-asunnon hinta on hyvin nopeasti yli vastaavan omistusasunnon lainanlyhennykset yms.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:38"]
Olen yksinäinen ihminen. Palkka 2700e. En uskalla ottaa yksin lainaa ja paljonko edes saisin? Nyt halpavuokrainen pieni asunto. Onhan tämä noloa. Kun ikääkin yli 40 :(
[/quote]
Arvioisin, että saat lainaa n. 90 000 euroa. Tuosta palkastahan pystyy säästöönkin laittamaan. Vaikka ikää olisi yli 40, niin työvuosia on jäljellä n. 20. Kyllä siinä ajassa jo lainat maksaa pois. Ja vaikka ei pystyisikään maksamaan koko kämppää, niin kertyyhän siinä omaisuus kuitenkin koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:23"]
Yksiöitä ja kaksioita ei yleensä taas kannata vuokrata, vaan ne kannattaa ostaa. Vuokra-asumista tuetaan jopa omistusasumista enemmän. Tämä tuki kohdistuu täysin edullisimpiin asuntoihin nostaen niiden vuokrat luonnottoman korkeiksi.
[/quote]
Ei varmaan kannata niin, mutta jos ei ole rahaa takataskussa eikä saa lainaa mieleiseen asuntoon, niin hankala sellaista on ostaa.
Minun asunnossani vuokra on tosiaan 560 eur/kk (vuokra ei ole noussut lainkaan viimeiseen 3 vuoteen), vastaava asunto maksaisi 220 000 euroa ja siitä ylöspäin. Vastike omistusasunnossa olisi minimissään 160-180 eur/kk, maksmissaan 320 eur/kk (sen verran se on ollut vastaavissa asunnoissa tällä alueella).
Että minun kohdallani tuo omistusasuminen ei ainakaan halvemmaksi tulisi kuin vuokralla asuminen. Eikä vuokrani tosiaan ole mikään "luonnottoman korkea".
[/quote]
Vuokrayksiöt ja kaksiot ovat edullisia nimenomaan, koska on paljon ihmisiä, joilla ei ole varaa, ja jotka eivät saa lainaa omaan, mutta joiden on asuttava jossain. Juuri heidän saamansa tuki nostaa edullisimpien asuntojen vuokria.
Ei tosiaan ole kova tuo kolmen prosentin bruttovuokratuottosi. Liian alhainen pikemminkin. En tiedä onko vuokranantajasi kaupunki, joka on sisällyttänyt tuen vuokraasi, vai onko vuokranantajasi yksityinen, jolla ei yksinkertaisesti ole valot päällä. Niin tai näin en yleistäisi tapauksestasi.
Ilman muuta sinun kannattaa asua tuossa asunnossa vuokralla. Jos olet valmis kantamaan omistusasujan riskiä (siitä saa yleensä kompensaatiota), niin sinun kannattaa ottaa 200 teur sijoituslainaa, sijoittaa se korkeammalla korolla vaikkapa yrityslainoihin, ja maksaa vuokra (tai iso osa siitä) nettokorkotuotoista. Varmasti on kannattava järjestely suhteessa omistusasumiseen, jos otetaan vastikkeet huomioon.
Vuokratuhnut ovat vuokratuhnuja ikuisesti juuri sen vuoksi että ovat heti alkajaisiksi menneet vuokralle
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:38"]
Olen yksinäinen ihminen. Palkka 2700e. En uskalla ottaa yksin lainaa ja paljonko edes saisin? Nyt halpavuokrainen pieni asunto. Onhan tämä noloa. Kun ikääkin yli 40 :(
[/quote]
Arvioisin, että saat lainaa n. 90 000 euroa. Tuosta palkastahan pystyy säästöönkin laittamaan. Vaikka ikää olisi yli 40, niin työvuosia on jäljellä n. 20. Kyllä siinä ajassa jo lainat maksaa pois. Ja vaikka ei pystyisikään maksamaan koko kämppää, niin kertyyhän siinä omaisuus kuitenkin koko ajan.
[/quote]
on siis lapsikin vielä elätettävänä.
Joku tuskaili kun ei ole varaa 220000eur asuntoon. Ei ole mullakaan, mutta pitkän ajan tavoitteena sen hintaluokan (max. 250000 lienee realismin rajoissa) asunto on. Asun nyt muualla kuin PK-seudulla, isossa kaupungissa kuitenkin. Täältä sain sen stadin 220000 vastaavan asunnon, tai itse asiassa isomman, hintaan 120000 pari vuotta sitten. Lyhentelen lainaa aika aggressiivisesti, noin tonnin kuussa ja samalla teen pieniä rahastosijoituksia kuukausittain. Veikkaan, että jonkun 5v kitumisen jälkeen pääsen toteuttamaan unelmani ja muutamaan sinne unelma-asuntooni pankin ystävällisellä avustuksella. Olen toki tuolloin jo lähes 40v, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Ja kun nykyinenkin kämppä on sijainniltaan ok, ei millään muuttotappioalueella, niin uskon, että sana kyllä myytyä muutaman kk sisään. Ja jos asuntojen hinnat tippuvat kovasti niin tippuu se ostettavankin asunnon hinta. Ja koska olen nyt mitoittanut lainan järkevästi niin en jaksa edes kokea erityisemmin mielipahaa jos tästä jonkun verran tappiolle jää - ei kukaan meistä ole ennustaja. Remonttikuluja ym maksan ihan mielelläni, itsehän päätän milloin niitä tehdään ja saan muokata asuntoa mieleisekseni. Taloyhtiön rempat taas nostavat asuntoni arvoa.
Vastiketta (sis. veden + autopaikan) maksan kuussa 230eur, vuokra tästä asunnosta olisi n. 600eur.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:36"]
Ne jotka eivät osta omaa asuntoa makselevat vuokraa lopun ikää.
[/quote]
No shit Sherlock. Aurinkokin nousee idästä ja laskee länteen.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:30"]Ok taloon on ollut siksi varaa, että on heti ostanut sen ensimmäisenkin asunnon, eikä jäänyt vuokralle. Jos maksaa vuokraa suunnilleen saman verran kuin maksaisi laina lyhennystä + vastiketta, niin on ihan hölmöä maksaa vuokraa. Kun ostaa omaksi, niin vuosien varrella lainaa maksaa pois. Sitten jos perhe kasvaa, voi vaihtaa isompaan jne.
[/quote]
No meidän perheessä meni niin, että säästimme ja sijoitimme vuokralla ja asossa asuessamme noin 200 tuhannen euron pesämunan. Ostimme yli puolen miljoonan okt:n ensiasuntona. Saatoimme käteisostajina tinkiä liki kuusinumeroisen summan pyyntihinnasta ja vältyimme varainsiirtoverolta. Vaikea uskoa, että asuntojen arvonnousu olisi kattanut tuota ja välityspalkkioita, jos olisimme ostaneet jo "riittämättömätkin" asunnot.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:38"]
[/quote]
[/quote]
ja mitähän saan tuolla 90 tuhannella treen naapurikunnista? En kaksistakaan luukkua.
Ostettiin juuri ensiasunto, sitä ennen asuimme kaupungin vuokra-asunnossa kivalla alueella Helsingissä. Meillä menee kyllä nyt asumiskuluihin ihan reilusti enemmän rahaa, eli halvemmalla pääseminen ei ollut ajatuksena. Asuinalueemme on nyt myös kauempana keskustasta, joskin mukava ja rauhallinen, nousevaksi alueeksi väitetty (tosin kuka niitä nyt enää nykyään osaa varmasti ennustaa).
Mutta. Olen tosi kova stressaaja, ja pakko myöntää että jättilaina (siltä se ainakin tuntuu..) ja omistusasunnon vastuut ja velvollisuudet ahdistavat aika paljon. Seuraan talousuutisia aika pelokkaana, mietin että jos toiselle käy jotain, jäämme työttömäksi tms. Vanhassa asunnossa ei olisi ollut näitä huolia. Toisaalta pidän ajatuksesta, että kun laina on maksettu, jää maksettavaksi enää vain vuokraan verrattuna pieni vastike, eli jos sitten vanhempana jää vaikka työkyvyttömäksi/eläkkeet ovat tosi pienet tai niitä ei enää ole, niin on mahdollisuus selvitä silti (asunnon lisäksi toki säästämme muutenkin). Eli puolensa ja puolensa, jokaisen täytyy vaan miettiä mikä omalla kohdalla on paras ratkaisu.
Ja niin joo, vaika asumiskulut ovat nyt suuremmat, niin käyttörahaa meillä on suunnilleen saman verran - aikaisemmin vuokranmaksun ohelle säästimme käsirahan asuntolainaa varten.
Olen opiskelija, joka sai lainan ja osti asunnon. Maksan tällä hetkellä asumisestani saman kuin kaverinikin, jotka ovat vuokralla, mutta pienemmässä asunnossa kuin minä asun. Lopulta asunto on kokonaan mun ja kavereilla ei oo kun lovi lompakossa. Tietysti on turvallisempaa ja helpompaa asua vuokralla, mutta mielestäni itse tein hyvän ratkaisun.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:36"]
Ne jotka eivät osta omaa asuntoa makselevat vuokraa lopun ikää.
[/quote]
No shit Sherlock. Aurinkokin nousee idästä ja laskee länteen.
[/quote]
Kahtena päivänä vuodessa. Se siitä teininokkeluudestasi.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:07"]
Vuokralla asuessa yhtiöllä ei ole vaaraa joutua pihalle. Huolto toimii, voi vaan soittaa että nyt on toi ja toi rikki, ja ne korjataan ilmaseksi. Meille laitettiim uudet laminaatit asuntoon pyynnöstä ja ihan ilmaseks - mitähän olis maksanu jos olis omistusasunto ollu ja ite joutunu maksamaan kokonaan? Huh. Yhtiövastike ja vuokra eivät paljon toisistaan eroa. Omistusasuntoa ei nylyajan markkinoilla saa myytyä jos haluaakin muuttaa (paitsi pilkkahinnalla) mutta vuokrakämpässä irtisnominen on helppoa, yleensä 1-3kk irtisanomisajalla saa lähteä. Takuuvuolratkin saa takaisin. Joten me ollaan valittu vuokralla asuminen eikä omaa osteta.
[/quote]
Kai sinä ymmärrät että te vuokralaiset maksatte vuokrissa kaikki nuo "ilmaiset" palvelut ja sen lisäksi myös voittua kiinteistön omistajalle?
[/quote]Myös omistusasujat maksaa samoista asioista