Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mua vaivaa? Onko tämä joku mt-ongelma?

Vierailija
03.01.2015 |

Olen 23-vuotias nainen, jolla on enemmän tai vähemmän kummia vaivoja. Nämä kaikki ovat alkaneet suunnilleen esimurrosiässä.
Ensinnäkin mulla on kaikesta siis ihan kaikesta koko ajan kamala stressi. Kun yhdestä stressin aiheesta pääsee, tulee toinen. Aiheet voivat olla niinkin naurettavia kuten vaikka, että piti mennä maanantaina kauppaan, mutta suunnitelmiin tuli joku muutos ja pääsenkin kauppaan vasta tiistaina. Sitte kertaan jatkuvasti mielessäni että ei hätää, menen tiistaina kauppaan ja elämä jatkuu normaalina. Lisäksi olen hirveän järjestelmällinen ja en pysty keskittymään jos avomieheni on jättänyt esim keittiön kaapin oven auki, minun on pakko käydä sulkemassa se.
Pelkään ja kammoan myös muiden ihmisten kohtaamista. Olen aivan varma, että kaikki nauravat minulle ja arvistelevat minua. Välillä en ole voinut lähteä kaupungille kun olen aivan varma että kaikki siellä nauravat minulle koska olen ruma ja tyhmä. Olen varma että kaverini eivöt pidä minusta ja puhuvat pahaa selkäni takana. Häpeän itseäni jatkuvasti ja jos teen jotain noloa se vaivaa minua viikkoja. Koen jatkuvaa huonommuutta ja vertailen itseäni muihin, en koe onnistuneeni ikinä missään.
Minulla on myös hassuja ajatuksia välillä, pelkään ajaneeni autolla jonkun yli huomaamattani ja sitten vatvon sitä mielessäni.
Mikä ihme mua vaivaa? Olen ihan tavallisesta perheestä. Ainoa negatiivinen asia elämässäni on ollut peruskoulun kestävä koulukiusaaminen. Kiusaaminen ei kuitenkaan ole koskaan ollut niin pahaa että mua olisi esim tönitty tai pahoinpidelty yms. Lähinnä vain pilkkaamista. Myös lapsuudenkaverini harrastivat tuota nälvintää.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:27"]Voi yhyy, hakeuduppa hoitoon!
[/quote]

Hyppääppä sinä kaivoon!

Vierailija
22/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireinen häiriö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepa jee toivottavasti asiat menee parempaan päin asioilla on tapana järjestyä ja ai että eihä tää Elämä helppoo oo itekki kärsiny vakavasta masennuksesta ja olis sillon tehnyt mieli kirota koko maailma ja kaikki asiat.

Vierailija
24/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:27"]Voi yhyy, hakeuduppa hoitoon!
[/quote]

Hyppääppä sinä kaivoon!
[/quote]

Tuukkonää perässä?

Vierailija
25/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi vois olla melkee mun kirjottama paitsi että oon 22v nainen. Mul on noitten lisäks paniikkihäiriö että pientä masennusta.

Vierailija
26/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:31"]

Pakko-oireinen häiriö?

[/quote]Pakko-oireiden taustalla voi olla erityisherkkyys ja hajustetun pyykinpesuaineen tahi parfyymin aiheuttama myrkytystila. Syyt ovat niin moninaiset.

Vierailija
27/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jonkinlaiselta ahdistuneisuushäiriöltä. 

Vierailija
28/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:35"]

Toi vois olla melkee mun kirjottama paitsi että oon 22v nainen. Mul on noitten lisäks paniikkihäiriö että pientä masennusta.

[/quote]Asutko hometalossa? 

Vierailija
29/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa osittain tutulta omasta nuoruudestani kun kaikkea oli meneillään yhtaikaa.

Yritä jollain tapaa kääntää tuo negatiivinen stressi positiiviseksi stressiksi, sellaiseksi joka antaa tekemisiin hieman potkua ja jälkikäteen hyvänolontunteen ja sellaisen että olen saanut aikaan jotain, sen sijaan että kiihdytät itsesi sellaiseen stressiin joka hajottaa mieltä ja jättää pelkän riittämättömyyden tunteen.

Salli itsesi hengähtää, ajattele ettei se maailma hajoa siitä jos joku kadun tuntematon katsoo kieroon (ihminen jota tuskin koskaan enää edes näet, joten mitä niistä?) tai joku asia jäänyt kesken tai tekemättä. Palkitse itsesi jollain asialla mikä saa ajatukset pois muusta, vaikka kynsilakalla, vartalovoiteella, leivonnaisella ja tee siitä oma kaunistus- tai herkutteluhetkesi välittämättä muista. Älä ajattele tai analysoi asioita liikaa, anna niiden mennä omalla painollaan niin niistä ei tarvitse miettiä niin että pääkapasiteetti käy täysillä koko ajan. Anna pään levätä, ja jos ei meinaa onnistua niin katso joku "aivot narikkaan"-tyylinen leffa, eli komedia tms.

Muista myös se, ettet sinä tästä maailmasta yksin valmista tee :) Luota siis myös enemmän muihin ihmisiin. Tsemppiä! :)

Vierailija
30/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireinen häiriö ja/tai ahdistuneisuushäiriö mun mielestäni. Sinuna hakisin hoitoa, tuohon auttaa terapia ja lääkitys.

Vierailija
31/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseluottamuksen puutetta ja ehkä hieman liikaa menneiden vatvomista ja niiden kautta rypemistä kuten tuo koulukiusaaminen, ei tuossa kyse ole mistään mielisairauksista tai herkkyyksistä! Normaalia nuoruuden ja aikuisuuden välivaiheen etsikkoaikaa, oman aikuisuusidentiteetin hidasta rakentamista. Älkää nyt nuorelle terveelle ihmiselle mitään psykiatrista osastoa ja lääkkeitä nyt suinkaan suositelko!

Vierailija
32/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:20"]

Googlaa erityisherkkyys, home, hajusteallergia.

[/quote]

Näitä ei ole olemassakaan, ne ovat "terveitä" nimityksiä oikeille häiriöille. Varsinkin tuo uusi muotinimike "erityisherkkä" = mikä ihana tekosyy

Vierailija
33/37 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ahdistuneisuushäiriö sinulla on.Voi olla yleistynyt ahdisyuneisuushäiriö.  Jos vaikeuttaa elämääsi, niin mene terveyskeskukseen. Saat ohjausta tarvittaessa muualle

Vierailija
34/37 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:20"]

Googlaa erityisherkkyys, home, hajusteallergia.

[/quote]

Kyse ei ole erityisherkkyydestä, homeesta eikä hajusteallergiasta. Unohda ap tällaiset höpötykset ja hae ihan oikeaa apua.

[/quote]Miksi erityisherkkyyttä ja altistumista myrkyille vähätellään? Kenen intresseissä tällainen propaganda on? Kyllä ap hyvin luultavasti on homeella ja hajuvedellä myrkytetty erityisherkkä aistija, eikä siinä ole mitään häpeämistä. Itsekin erityisherkkänä aistin asian niin olevan.

[/quote]

En nyt mitenkään halua vähätellä sitä, jos joku kokee olevansa erityisherkkä, mutta muistuttaisin, että se ei ole mikään oikea diagnoosi millekään. Jos kokee saavansa apua siitä, että ajattelee olevansa sellainen, se sallittakoon, mutta kehottaisin vakavasti olemaan tuputtamatta tällaista pseudodiagnoosia muille ihmisille. Ei ole myöskään ensimmäistäkään vakavasti otettavaa tieteellistä todistetta sille, että hajusteet tai home aiheuttaisivat mielenterveysongelmia.

Vierailija
35/37 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 jatkaa: Avun hakemisen peruste ei ole se, että sinä itse tai joku muu pystyy jo etukäteen diagnosoimaan, mikä ongelmasi nimi on. Avun hakemisen peruste on se, että sinä kärsit, ja ongelmasi vaivaa sinua arjessa.

Vierailija
36/37 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 23:44"]

Itseluottamuksen puutetta ja ehkä hieman liikaa menneiden vatvomista ja niiden kautta rypemistä kuten tuo koulukiusaaminen, ei tuossa kyse ole mistään mielisairauksista tai herkkyyksistä! Normaalia nuoruuden ja aikuisuuden välivaiheen etsikkoaikaa, oman aikuisuusidentiteetin hidasta rakentamista. Älkää nyt nuorelle terveelle ihmiselle mitään psykiatrista osastoa ja lääkkeitä nyt suinkaan suositelko!

[/quote]

On hieman muitakin juttuja kuin lääkkeet ja osastot... Ihan keskusteluapua suosittelisin.

Vierailija
37/37 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallikon ymmärryksellä ap:n kuvauksesta on erottavinaan neuroottisuutta ja huonoa itsetuntoa, joka saattaa itse asiassa olla juurisyy kaikkiin ongelmiin. Huonolla itsetunnolla tarkoitan tässä yhteydessä "terveen" tai "kehittyneen" itsetunnon vastakohtaa, enkä mitään vaatimattomuutta.

Etsi tietoa itsetunnosta ja sen osatekijöistä mutta harkitse vakavasti myös avun hakemista. Tilanteesi voi johtaa huonoon kierteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi