Sointumerkit
Osaako joku enemmän soittamista harrastanut sanoa miksi monissa kappaleissa ainakin netissä on vain sanat ja sointumerkit? Pitäisikö vain niistä sointumerkeistä osata päätellä mitä oikealla kädellä soitetaan.
Kommentit (9)
Tarkoitatko siis, et mä voisin soittaa niitä sointuja ja joku laulais?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:04"]Tarkoitatko siis, et mä voisin soittaa niitä sointuja ja joku laulais?
[/quote]
Kyllä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:04"]
Tarkoitatko siis, et mä voisin soittaa niitä sointuja ja joku laulais?
[/quote]
No vaikka. Ei tietenkään kannata soittaa "pelkkää sointua", vaan varioida sen sisältämiä nuotteja eri tavoin kaksikätisesti ja muutenkin lisätä korvakuulolta jotain ekstraa.
Oikealla kädellä soitat omasta päästäsi eli korvakuulolta melodiaa. Jokainen nuottikorvallinen sen osaa, sointumerkit ainakin minä tarvin vasemmalle kädelle.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:10"]Oikealla kädellä soitat omasta päästäsi eli korvakuulolta melodiaa. Jokainen nuottikorvallinen sen osaa, sointumerkit ainakin minä tarvin vasemmalle kädelle.
[/quote]
Oikeat säestäjät eivät soita oikealla kädellä melodiaa ja vasemmalla sointuja. Mutta kukin tietenkin soittaa niin kuin itse parhaaksi katsoo ;)
Vapaa säestys: vasen käsi soittaa bassoääniä = niitä isolla kirjaimella merkattuja sointujen ääniä esim. Am= vasen soittaa a:n. Oikea käsi soittaa sointuja. Jos sointu on Am/C, vasen soittaa c:n ja oikea a-mollisoinnun. Komppi eli säestys syntyy siitä, miten käytät käsiäsi. Kannattaa aloittaa pitkillä koko tahdin kestävillä soinnuilla. Sitten kun löytää jo soinnut nopeammin, voi alkaa varioida kappaleen tyylistä riippuen.
Pakko myöntää, etten tajua oikein mitään näistä asioista. En ole ikinä käynyt missään soittotunneilla vaan yks kaks päätin opetella soittamaan kaksikätisesti, aloitin "tuiki,tuiki tähtösestä". Kirjasta olen noita sointuja opetellut ja myös netistä. Kiitos jos joku jaksaa enemmänkin neuvoa:) ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:10"]
Oikealla kädellä soitat omasta päästäsi eli korvakuulolta melodiaa. Jokainen nuottikorvallinen sen osaa, sointumerkit ainakin minä tarvin vasemmalle kädelle.
[/quote]Pitäiskö luovuttaa... En ymmärrä miten ainakaan tässä vaiheessa voisin mitenkään osata soittaa jonkun kappaleen ns. korvakuulolta. Mulla ei taida olla sitä nuottikorvaa): ap
Sä voit säestää niiden sointumerkkien avulla.
Kyllä siis onnistuu esim. pianolla molempikätinen säestys jos on vähän opetellut vapaata säestystä. Melodiaa et niistä luonnollisestikaan näe.