Paljonko kotiäidit alkoa?
Paljonko te kotiäidit kulutatte alkoa/kk? Täällä yks miettii, että onkohan mennyt jo vähän liiallisuuksiin tää tissuttelu?
Kommentit (33)
OT.. tuleepa mieleen, kun miettii paljoko sitä viinaa suomessa kitataan vuodessa...että kuinka kamalia määriä ne Suurkuluttajat oikein sitä kiskoo..
Eiks elämästä ole ihan ok nauttiakin. Vaikka on äiti. Mun mielestä ihan ok. Ite tiedät parhaiten. Voit kai sitä vähentääkin jos itsestä tuntuu siltä. (Itsekin nautin alkoholia (punaviiniä) viikottain ja nyt joululomalla oon tissutellut tiuhemmin.)
24: ja olen useamman lapsen työssäkäyvä äiti. Nyt oon ollu pari viikkoa lomalla. Nuorin laps 1,5 vuotias.
N. Kerran viikossa otan lasin- pari viiniä, en sen kummemmin.
En ole kotiäiti vaan työssäkäyvä kahden alle kouluikäisen lapsen äiti. Mulla alkoi tuntua loppuvuodesta, että jää ryyppy päälle ja päätin kokeilla olla kotona kokonaan ilman alkoholia. Yleensä olen ostanut kotiin 4 isoa siideritölkkiä viikonlopuksi. Joulukuussa tuli ostettua glögiä ja punaviiniä jota oli mukava tissutella. Joulun aikaan join joka ilta 2-4 alkoholiannosta. Siinä vaiheessa tuosta tissuttelusta ei enää tule edes hyvä olo ja aamuisin on helposti väsynyt ja krapulainen. Mietin, että tästä helposti liukuu jatkuvaan tissutteluun ja sitä en missään nimessä halua. Äitini on tissuttelija-alkoholisti ja minusta se on ihan kamalaa vierestä seurattavaa. Ikääntynyt nainen, joka korkkaa oluen joka ilta samaan aikaan, sen jälkeenkin vielä pari-kolme. Olen sosiaalinen ihminen ja käyn jonkin verran kavereiden kanssa ulkona. Olenkin nyt päättänyt jättää tuon yksinään tissuttelun kokonaan pois mutta aion edelleenkin sallia itseni juhlia alkoholin vauhdittamana silloin tällöin (noin 2 kuukauden välein).
Mulla on vähän sama juttu, paitsi että olen työssäkäyvä äiti. Arkena juon ehkä keskimäärin kolme viinipulloa kuussa eli ei ihan joka viikko yhtä pulloa. Usein viikonloppuna kun teen vähän parempaa ruokaa, avaan sen viinin ruokaillessa, sitten juon illalla toisen lasin ja seuraavana päivänä loput. Lasten mentyä nukkumaan se yksi lasillinen on minusta luksusta arjen keskellä.
Joulun aikaan kun on ollut kotona paljon juhlaruokia ja myös niille valittuja viinejä, on tullut juotua enemmän. Joskus käy mielessä, juonko liikaa, ja itselläni on vähän ylipainoa kertynyt kaikesta tästä herkuttelusta. Välillä olenkin ollut vaikka kuukauden ihan tietoisesti kokonaan ilman, eikä ole ollut vaikeaa.
Minusta juomisesi ei kuulosta mitenkään holtittomalta, ja on hienoa, että pohdit asiaa. Itse olen ajatellut, että reilun kympin maksavien pullojen sijaan voisin valita kerran kuussa yhden vähän kalliimman viinin ja sitten maistella ja nautiskella vain kerran kuussa.
Kiitos kaikille kommenteista! Pahoitteluni, että ehdin vasta nyt kommentoimaan. Mukava huomata, etten ole ainut. Nyt kun arki taas rullaa tissuttelukin on jäänyt vähemmälle. Mutta voihan sitä välillä ottaa. Pitäkäämme vain huolta, ettei karkaa käsistä! Hyvää kevättä niin kotiäidit kuin työssä käyvätkin!
ap
Miksi verrata muihin? Onko elämälle aina lähtökohtana miten muut asiat tekee tai miten muut elämäsi tuomitsee? Jos itsellä on hyvä olla ja perheellä ympärilläsi, ongelmaa ei ole. Jos alkaa mietityttää alkon käyttö, sitten taukoa jolla selviää onko tarpeellinen. Mitään sen kummempia vaadi. Yhdelle 1 lasillinen on liikaa, toinen tarvitsee pullon viikonloppuun kun omasta ajasta kyse.
Kunhan alkoholi ei ota valtaa, eli ettei ole pakonomaista tarvetta jokaviikkoiseen tissutteluun vaan kyse on joulun aikaan nyt vähän suuremmasta määrästä kun ehkä pulloja avattu ja jäänyt jotain, en näe ongelmaa. Etelä-Euroopassa juodaan joka aterialla viiniä. Mielestäni joskus voi nauttia enemmän, kunhan pystyisi jättämään sen myös tekemättä, eikä tissuttelu jää päälle. Lapset varmasti kärsisivät siitä myös, jos äidillä alkaisi jatkuvasti olla rentouttavat nenän edessä, ja voisin kuvitella, että helposti määrät lisääntyvät ja asiasta muodostuukin oikea ongelma. Muuten asiassa mielestäni ei ole ongelmaa, ja välillä rentoutuminen tekee hyvää eikä ole pahasta. Silloinkin täytyy muistaa joku kohtuus, että vauvan käsittely ei kärsi eivätkä isommatkaan joutuisi katsomaan känniäitiä. Tämä minun mielipiteeni. :)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 21:22"]
En ymmärrä kysymystä! Voisitko esittää joillain yleisesti tunnetulla kielellä? Vai onko alkoholi vienyt kielitaidon?
[/quote]
Onkohan alkoholi vienyt sinulta jotain, jos ymmärrät vain kieliopillisesti täysin oikeaa kirjakieltä?
Ap, kuulostaa kyllä aika paljolta. Sillähän se selviää, että olet muutaman viikon juomatta ja jos tuntuu pahalta, niin ongelma on jo olemassa. Itse juon silloin tällöin annoksen tai kaksi saunan jälkeen kun lapsi on nukkumassa. Varsinaisesti viihteellä (eli juon sen pienen humalan) ehkä 1x3kk. Useamminkin voisin halutessani mennä, mutta inhoan sitä seuraavaa päivää niin paljon ettei tee edes mieli lähteä.