Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkevää voisi syödä välipalaksi leivän sijaan?

Vierailija
03.01.2015 |

Rakastan leipää. Voisin syödä useita leipiä putkeen, ja varsinkin erilaisten juustojen kanssa, ja helposti sitten syönkin saman tien monta. No, ylikiloja on kertynyt, joten tästä tavasta haluan eroon. Mitä järkevää ja mielellään yhtä helppoa voisin syödä silloin, kun on pienen välipalan tarvetta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvattomuus kouluruoassa voi hyvin johtaa tuohon. Meillä on pari esiteiniä, jotka syövät koulussa 12 aikoihin. Tulevat kotiin klo 13 tai 14 nälkäisinä kuin sudet, vaikka ovat omien sanojensa mukaan syöneet parikin lautasellista.

Vierailija
2/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raejuustoannoksen ole pakko olla makeaa syötävää. Laitan itse raejuustoon pilkotun avokadon ja pähkinöitä. Tonnikalaa voi myös laittaa, tai viipaloida tomaatin sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunikasvikset. Laitat mausteita, juustoja jne. Maukasta ja terveellistä. Ja helppoa.

Vierailija
4/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:17"]

Jostain syystä se leipä on sellainen, että monen muun ruoan jälkeenkin kroppa (tai ainakin suu) tuntuu vielä sitä kaipaavan. Minulle tämä leivän mussuttaminen on ehdottomasti se huonoin tapa. [/quote]

Tässähän sinä sen itse sanoit: tapa. Olet totuttanut kroppasi ja suusi siihen leipään. Siitä ei ole muuta keinoa päästä eroon kuin vain lopettaa se. Sama kuin kaikissa muissakin tavoissa ja pinttyneissä tottumuksissa, alku on vaikeaa ja mielitekoja tulee, mutta mitä kauemmin olet ilman, sitä helpommaksi se tulee. Ja kun olet päässyt eroon jatkuvasta mieliteosta, voit ottaa leivän takaisin ruokavalioon, mutta sellaisena erikoisherkkuna, jota syöt harvoin ja nautiskellen, et mekaanisesti tavan vuoksi joka päivä.

Vierailija
5/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin kuitupitoinen smoothie, esim. sellainen, jossa on pellavarouhetta tai mangoa. Tai sitten luonnonjogurtti, jossa pellavarouhetta ja hunajaa. Mun suussani OK, tosin makuja on monia.

Vierailija
6/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile gluteenitonta leipää. 

Vierailija
7/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 tunnin välein kuuluukin syödä että aineenvaihdunta pysyy vauhdissa!! Ehkä tonnikalaa, pähkinöitä, siivu jotain 'hyvää' leipää esim real? Ei mitään valkoista paahtoleipää..

Vierailija
8/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

porkkana, kokonainen

Vierailija
9/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka rahkaa tai raejuustoa.

Musta sun ei tarvi lopettaa leivänsyöntiä kokonaan, mutta syö sitä vain esim. kerran päivässä ja yksi tai kaksi palaa. Leipä on kyllä valitettavasti sellaista, että sitä voi vetää paljon, kokemusta on..

Vierailija
10/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmiä, raejuustoa, pähkinöitä, marjoja

Vierailija
11/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothie tai pirtelö. 

Vierailija
12/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vain se juustoviipale siitä

Vierailija
13/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuttele mieluumin kokonaan eroon välipaloista. Jos syöt täysipainoiset terveelliset ateriat, ei napostelua tarvita. Jos on ihan pakko, syö välipalaksi pieni salaatti, hedelmä tai marjarahka.

Vierailija
14/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmistä jää näläntunne helposti vaivaamaan, ja sitten syön sekä sen että ne leivät :/ Rahkan suurin ystävä ei ole, enkä raejuustonkaan, mutta olen niitä yrittänyt opetella syömään juuri siksi, että se näläntunne pysyisi poissa. Jostain syystä se leipä on sellainen, että monen muun ruoan jälkeenkin kroppa (tai ainakin suu) tuntuu vielä sitä kaipaavan. Minulle tämä leivän mussuttaminen on ehdottomasti se huonoin tapa. Kaikkia muita herkkuja pystyn vastustamaan hyvinkin, varsinkin kun niitä ei läheskään niin usein ole tarjolla kuin leipää. No, toinen paha olisi sipsit, mutta niitä ei suinkaan meillä tavallisesti ole. Taidan olla suolaisen perään, ja siksi ne rahkat ja raejuustot on jotenkin valjuja vaihtoehtoja. En vain tule ottaneeksi niitä yhtä helposti.

ap

Vierailija
15/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aloittaa vaikka sillä, että syöt pelkät leivänpäälliset. Jos ajatellaan että syöt vaikka 6-9 palaa leipää päivässä niin onhan ero jo sillä huomattava, vaikket mitään muuta muuttaisikaan.

Vierailija
16/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:12"]

Totuttele mieluumin kokonaan eroon välipaloista. Jos syöt täysipainoiset terveelliset ateriat, ei napostelua tarvita. Jos on ihan pakko, syö välipalaksi pieni salaatti, hedelmä tai marjarahka.

[/quote]

Syön kyllä täyspainoiset järkevät ateriat. Välipalalla en tarkoita varsinaista napostelua, vaan tosiaankin sitä pienen näläntunteen taltuttajaa siinä kahden maissa iltapäivästä. Aamupalalla syön aika usein kananmunan sekä mysliä tai smoothien, jossa sitä rahkaakin sitten on. Lounaan syön tosi aikaisin, koska olen kiinni työpaikan aikatauluissa. Työskentelen koulussa ja syön siellä ihan tavanomaisen annoksen, kiltisti lautasmallin mukaan. Siitä 3-4 tuntia myöhemmin tarvitsen jonkinlaisen välipalan, tai olen kotiin tullessani niin nälkäinen, etten edes ajattele muuta kuin niitä leipiä. Ja tässä kohdassa nimenomaan meneekin yleensä överiksi. Päivällinen syödään vähän lasten harrastusten mukaan klo 17 tai 18, ja ihan tavallista kotiruokaa teen silloinkin. Iltapalaa en yleensä tarvitse, mutta mukavuudenhaluissani päädyn kuitenkin usein siihen leipään.

ap

Vierailija
17/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta leipä on hyvä välipala, kunhan määrät pysyy kohtuudessa. Olen itse samanlainen kuin sinä ap, tykkään suolaisesta. Mitäs jos kokeilet, että teet 1-2 runsaskuituista välipalaleipää ja katsot, että täytteet on kohdillaan: vihanneksia, jotain proteiinipitoista ja vähärasvaista (jos siis kaloreita seuraat). Siihen kylkeen sitten se hedelmä tai smoothie tms. 

Sinuna miettisin myös, saatko tarpeeksi energiaa varsinaisista aterioista? Jos syöt kunnollisen aamiaisen, lounaan ja päivällisen, niin välipalojen tarve pienenee - ellet sitten ole himoliikkuja tai kuluta muuten paljon energiaa. Jos tykkäät leivästä, niin voithan ottaa ne osaksi aterioita? Vaikka keitto + leipä. Muista myös juoda vettä tarpeeksi. Tsemppiä painonpudotukseen. :)

Vierailija
18/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kokeilla vaihtaa ainakin osan leivistä hapankorppuun tai näkkäriin ja sitä kautta vähentää vähitellen leivän syömistä. Ja itse syön välipalaksi joko rahkaa, raejuustoa, avokadoa, pähkinöitä, keitettyä kananmunaa, kinkkua, juustoa tai juon piimää. En siis syö tuota kaikkea välipalaksi, vaan valikoin aina jotain ja pidän määrät kohtuullisina. Proteiini on se juttu, joka täyttää, ei vilja tai hedelmät. Ja tosiaan välillä syön näkkileipää ja päällystän sen raejustolla, kananmunalla ja mustapippurirouheella.

Vierailija
19/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustovoirullia!  Juustohöylällä voita juustoviipaleen päälle, kierrä rullaksi ja ääntä kohti.  NAM!

Vierailija
20/20 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen miettinyt, että johtuuko näläntunne kouluruoan rasvattomuudesta. Ilmeisesti kouluruoan on oltava mahdollisimman vähärasvaista nykyisen vallitsevan ravitsemusnäkemyksen mukaan. Itse tehty ruoka on meillä aika samantyyppistä muuten, mutta käytämme enemmän rasvaa. Emme mitenkään karppaajatasolla, mutta emme valitse kevyttuotteita tai erityisesti rasvattomia vaihtoehtoja.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä