Äidit ja raskaana olevat! Mitä mieltä lasten ja raskauden ignoraamisesta?
Olen tajunnut, että olen koko elämäni ignorannut kaikkien naisten raskaudet niin pitkälle kuin se kohteliaisuussyistä on kohtuullista. En välttämättä edes tajua onnitella raskaudesta. Tulin uuteen työpaikkaan ja työkaveri oli viimeieillä kuukausillaan, eli raskaus oli ilmiselvää. En muista teinkö elettäkään huomatakseni naisen raskautta edes lähemmin tutustuessa.
Lapset on sama juttu. En ole kiinnostunut lasten i'istä enkä nimistä, en sitten alkuunkaan. En osoita millään tavalla huomaavani lasten olevan paikalla. Eri asia toki jos niitä työnnetään mun naaman eteen tai lapsi puhuttelee minua. Muuten en huomioi lapsen olemassaoloa mitenkään. En koskaan kysy lasten vointia tai mitään lapsiin liittyvää. Juttelen vanhempien kanssa aivan mistä tahansa muusta.
Tämä on siis ollut täysin tiedostamatonta. Tajusin sen juuri äsken! En vihaa lapsia, mutta ne ovat yhtä kiinnostavia kuin kaurasuurimot.
N27
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:00"]
Joskus on vaikea tietää miten onnitella raskaudesta. Mutta paikalla olevat lapset on syytä huomioida kuten kaikki muutkin paikalla olevat ERI-IKÄISET ihmiset. Jätätkö kaikki vanhuksetkin huomioimatta? Ihminen kokee elämänsä aikana kaikki eri ikävaiheet (elämän pituudesta riippuen), jokainen ihminen on saman arvoinen, ikään katsomatta.
[/quote]
Jätän kaikki epäkiinnostavat ihmiset huomiotta. Vauvasta vaariin. Muistutan, että hyvien tapojen rajoissa kuitenkin. ap
[/quote]
Tämä on juuri sitä sosiaalista taitamattomuutta, johon viittasin.
15
[/quote]
No jaa. Ei tuo mulle sinänsä uutinenkaan ole. Eli sinä pidät minua moukkana jos en kysele lastesi elämästä tai yritä oma-alotteisesti luoda henkilökohtaista suhdetta lapsiisi? ap
Käyttäydyt huonosti, koska kaikki esimerkiksi juhlissa tai mussa sosiaalisissa tilanteissa paikalla olevat ihmiset tulee ottaa humioon, myös lapset. Toisaalta itse olen tyytyväinen, kun ujon lapseni annetaan lla rauhassa. Eli eipä haittaa minua, eikä lastani. :)
Olen raskaana ja ei haittaa ollenkaan jos sitä ei huomioida. Enemmän ärsyttävät kaikk neuvojen antajat ja vatsan hiplailijat
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:57"]Mä olen vähän samantyylinen, tosin välinpitämättömyyteni kohdistuu lähinnä muiden vauvoihin, kun lapsi osaa ottaa kontaktia ja jutella seurustelen mielelläni. Mulla on vaikeaa onnitella raskaudesta, teen sen vain kohteliaisuudesta. Kun työpaikalleni tuodaan vauvoja näytille en viitsi mennä parveilemaan sen ympärille, enkä halua ottaa syliin. En ymmärrä yhtään tätejä, kummeja tai mummoja jotka puhuvat työpaikalla vauvoista ja näyttävät kuvia.
Kun olin itse raskaana, ihmettelin miten muut jaksavat olla asiasta niin kiinnostuneita. Tosin osa varmaan oli kiinnostunut pelkästä kohteliaisuudesta. Mielestäni raskaus on niin luonnollinen asia, ettei siitä tarvitse intoilla ylenmäärin. Samantienhän voisi intoilla kuukautisista tai suolentoiminnasta.
[/quote]
Ehkä vähän eri esiintymistiheys, jos suoli toimii kerran pari päivässä, ja naisella ehkä 400-500 kuukautiset, niin kyllä ne 2-3 muksua on kuitenkin hieman harvinaisemmat... ;)
No kyllä mua on harmittanut kun kolme hyvää ystävääni ei onnitellut aikoinaan raskaudestani eikä kaksi heistä edes vauvan synnyttyä vaiko lähetin heille heti henk.koht. tekstarit. Vauvan synnyttyä heistä ei ole muutenkaan juuri kuulunut ja lapsi jo melkein 2v. Aikani jaksoin kysellä heidän kuulumisiaan mutta luovutin kun eivät yhtäkkiä olleet lainkaan kiinnostuneita minusta.
Kyllä mielestäni aikuisen ihmisen pitäisi osata perus kohteliaisuus ja onnitella vaiko itse eivät niin olisikaan kiinnostuneita. Pitäisi ymmärtää että sille lapsen saaneelle ystävälle asia on tärkeä. Itsekin onnittelen vaikkapa jos ystävä hankkii uuden koiran vaikka itse en edes pidä koirista. Onnittelen koska tajuan että se on iso juttu ystävälleni.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:05"]
Ei tervepäiset äidit ja raskaana olevat oleta että kaikkien randomienkin pitää olla kiinnostuneita heidän vatsoistaan (weird) tai lapsistaan.
[/quote] Reilly weird etta samaan ketjuun sattui randomisti kaksi puolikielista ignooraajaa :D. Weird ei muuten ole vatsan synonyymi.
The two of you seem to think this is copacetic and don't understand that you are on a slippery slope to linguistic perdition.
On top of being socially awkward you cannot even express youselves in your native tongue, poor souls.
Olen raskaana. Ei haittaa ollenkaan jos joku ei kommentoi mahaani. Puhun oikein mielelläni muistakin asioista. Enemmänkin häiritsee jotkut ihmiset jotka olettavat, etten ole enää kiinnostunut mistään muusta asiasta.
Ei ole pakko ylenmäärin hehkuttaa, mutta täysi sivuuttaminen on mielestäni huonoa käytöstä. Onnittelun pitäisi olla ihan perusjuttu. Aina ei toisten elämän kaikki osa-alueet voi kiinnostaa, mutta on kohteliasta huomioida edes jotenkin.
Ei mua ainakaan haittaa jos lapseni tai raskauteni ignoorataan. Ei kaikkia voi kiinnostaa. Ei muakaan välttämättä kiinnosta jos joku on hankkinut koiran, että mikä sen nimi on ja mistä kennelistä on hankittu. Voin silti niistäkin jutella jos toinen haluaa.
Tietysti silloin jos lapseni on siinä vieressä mukana niin oletan, että heitäkin tervehditään. Se nyt vaan on kohteliasta.
Lapset ja raskaudet yleensä alkaa kiinnostaa sitten vasta, kun niistä on itsellä kokemusta, nyt kun omat lapset jo isompia, minusta tullut se lepertelevä "täti", enpä olisi itsestäni uskonut :)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:02"]
Kaikki ihmiset eivät vain ole kovin taitavia sosiaalisesti. Kyllä mä ainakin ymmärrän sen. Et siis ap ole mikään poikkeus.
[/quote]
Mikä on minimivaatimus, että on taitava sosiaalisesti? Kuinka paljon siihen raskauteen pitää kiinnittää huomiota ja miten? Tai lapsiin?
[/quote]
Raskauteen ei mielestäni mitenkään. Jos tuntuu että jotain olisi sanottava niin vaikka milloin on laskettu aika tai onko ensimmäinen lapsi. Lapsille pitäisi pystyä sanomaan hei ja vastata jos ne puhuvat sinulle. Noin niinkuin minimisti. Kyllä normaalin ihmisen pitäisi pystyä vähän venymään, minäkin joudun töissä kuuntelemaan rouvien koirajuttuja vaikka ohrasuurimotkin kiinnostaisivat enemmän.
Mitä tähän nyt kommentois, kiviäkin kiinnostaa...
Noo mikäpä pakko sun olis toisten lapsia sen erityisemmin huomioida, ihan ymmärrettävää ettet sen ihmeemmin ole kiinnostunut jossei sulla omiakaan ole. Kohteliasta on kuitenkin vähintään tervehtiä lapsia ja onnitella raskaudesta. Ihan oikeasti ei raskaana olevat edes jaksa joka tuutista sitä jatkuvaa kyselyä, kiva vaan jos joku ignooraa välillä sen mahan :)
Teen samaa, vaikka sinänsä raskaudet ovat mielestäni ihania ja omissa haaveissakin toisinaan. En onnittelu puolituttuja/hyvänpäiväntuttuja raskaudesta (mutta se nyt on muutenkin mielestäni kummallista, lapsen syntymästä on sitten syytä onnitella). En kysele lapsien, joita en tunne, kuulumisia tai ikiä, kuin todella vaivaantuneissa tilanteissa, joissa en keksi muuta puhuttavaa. Ehkä se on osittain sitä, että minua ei niin kauheasti kiinnosta, mutta toisaalta sitäkin, että se asia ei minun mielestäni mitenkään kuulu minulle. Läheisten kavereiden raskauksia kyllä puin heidän kanssaan ja kysyn aina lasten kuulumiset jne.
Ei haittaa yhtään. Paitsi jos ignooraaja on sellainen että haluaa sitten puhua ITSE OMISTA LAPSISTAAN AINA JA JATKUVASTI. On paljon muitakin keskustelunaiheita kuin lapset. Monilla se tuppaa menemään loputtomaksi oman lapsen tekemisten ja sairasteluiden ja koulumenestyksen kuvailuksi. Kohtuullisessa määrin lapsista puhuminen on tietysti ihan mukavaa. Mutta on paljon muitakin keskustelunaiheita.
Mutta harvemminhan perheet sinkkukavereita enää pitää vaan yleensä ne potkitaan ulos kaveripiiristä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:51"]
i'istä
[/quote]
Oliko väärin kirjoitettu? Rei'istä (ei reijistä) ja i'istä. Ei minusta!
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:08"]
Mukava kuulla äideiltä, etteivät ota tätä pahalla. Olen kiinnostunut TEISTÄ ja keskustelen mielummin teidän ajatuksistanne ja teihin liittyvistä jutuista. Mitä te olette mieltä ja mitä olette kokeneet. Jonkun toisen koulumenestys, harrastukset, flunssat ja kehitysvaiheet eivät :) ap
[/quote]
Mutta se raskaus/lapset ovat osa ihmistä. Ei se, että nämä asiat huomioi, tarkoita sitä, että flunssat ja koulumenestykset pitää heti tentata. Jos nyt ajattelet, että joku toinen ihminen ignooraa täysin jonkun sun elämään liittyvän osa-alueen, niin onhan se outoa.
[/quote]
Itse olen aivan kissafrikki ja näytän mielelläni kuvia ja kerron kissastani, jos jotakuta kiinnostaa. Mulla on kavereita jotka jopa vihaavat kissoja. En mä niiltä odotakaan kiinnostusta. ap