Auttakaa tosihankalan teinipojan kanssa
Pelottaa kun koulu taas alkaa, että mitä siitä tulee. Koulu on kerta kaikkiaan kamalaa hänen mielestään, läksyjä ei suostu tekemään, lintsaa minkä pystyy, myöhästelee tahallaan melkein joka tunnilta. Joulutodistuksessa pari nelosta ja melkein kaikki muut vitosia. Mitään apua ei suostu vastaanottamaan, kaikki ohjaus on raivostuttavaa kiusaamista hänen mielestään. Koulu uhkailee lastensuojeluilmoituksella. Olen todella uupunut, ratkean varmaan jos saan vielä lastensuojelijoita kyttäämään. Pelkään että nuorempikin lasi joutuu kärsimään, viedään vaikka huostaan. Voinko antaa vapaaehtoisesti tuon vanhemman huostaan ja pääsenkö sillä lastensuojelun kynsistä? Kyseessä on siis kahdeksasluokkalainen. Hänellä on Adhd-lääkitys, mutta ei siitä tunnu olevan apua. Enemmän on kai kyseessä joku auktoriteettivamma.
Kommentit (59)
En haluaisi viranomaisapua, vaan nimen omaan vertaisapua, jotain tietoa siitä onko joku muu selvinnyt. Niin ja ei ole vain murrosikä. Koko kouluaika on ollu samaa p*skaa. Mikä on jopo ryhmä? En ole kuullutkaan?
ap
Mistä ihmeen testieläimestä puhut? Mitä häneltä testataan? Mistä kovan luokan ammatista puhut? Mikä kommentissa kehotti huonon kohteluun?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:39"]Mutta kun mä en todellakaan jaksa sitä että vieraat ihmiset tulevat meille kyttäämään ja määräilemään. Mä en vaan saa puristettua itsestäni yhtään enempää tehoja vaikka kuka vieressä piiskaisi, enkä edes halua. Mutta haluan pelastaa tuon nuoremman järjestelmän kynsistä, elää hänen kanssaan rauhassa ja omaan tapaani. Meidän siisteystaso ja aikatauluton elämä ei kuitenkaan sopisi niille kyttääjille.
ap
[/quote]
Lue tuo ensimmäinen lauseesi uudelleen ja mieti, mistä pojan auktoriteettiongelmat johtuvat.
Järki käteen nyt! Pojan ongelmat eivät johdu kodin siisteystasosta eli siivoamalla ongelmat eivät myöskaään poistu. Täysipäinen sossu tajuaa ettei ole aikaa jynssätä lattialistoja jos on huoli pojan koulunkäynnistä. Otatte yhteiseksi tavoitteeksi saada poika suoriutumaan elämänsä tärkeimmät vuodet niin hyvin kuin pystyy.
ADHD on sairaus siinä missä muutkin. Turha sitä on hävetä. Oma kaverini teki itse ilmoituksen perheestään koska hänen ADHD-teinillään yläaste alkoi menemään päin hanuria. Teini on vihainen mutta saa kuitenkin suoritettuaan oppivelvollisuuttaan ja on taatusti kiitollinen muutaman vuoden päästä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:48"]
Mistä ihmeen testieläimestä puhut? Mitä häneltä testataan? Mistä kovan luokan ammatista puhut? Mikä kommentissa kehotti huonon kohteluun?
[/quote]
Oletko muuten vain tyhmä?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:39"]Mutta kun mä en todellakaan jaksa sitä että vieraat ihmiset tulevat meille kyttäämään ja määräilemään. Mä en vaan saa puristettua itsestäni yhtään enempää tehoja vaikka kuka vieressä piiskaisi, enkä edes halua. Mutta haluan pelastaa tuon nuoremman järjestelmän kynsistä, elää hänen kanssaan rauhassa ja omaan tapaani. Meidän siisteystaso ja aikatauluton elämä ei kuitenkaan sopisi niille kyttääjille.
ap
[/quote]
Kenellä se auktoriteettivamma olikaan??? :) katso peiliin ja mieti mistä poikasi asenne tulee. Ehkä hänkin tarvitsisi vertaisapua, saada kuulla että joku muukin pn selvinnyt??
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:47"]
En haluaisi viranomaisapua, vaan nimen omaan vertaisapua, jotain tietoa siitä onko joku muu selvinnyt. Niin ja ei ole vain murrosikä. Koko kouluaika on ollu samaa p*skaa. Mikä on jopo ryhmä? En ole kuullutkaan?
ap
[/quote]
Voi kuule, voit toki hankkiutua vertaistukiryhmään mutta lapsen vanhempana sinun velvollisuutesi on myös hankkia lapselle ja lapsen sisaruksille apua.
Oletko ymmärtäväinen vai vaativa?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:39"]Mutta kun mä en todellakaan jaksa sitä että vieraat ihmiset tulevat meille kyttäämään ja määräilemään. Mä en vaan saa puristettua itsestäni yhtään enempää tehoja vaikka kuka vieressä piiskaisi, enkä edes halua. Mutta haluan pelastaa tuon nuoremman järjestelmän kynsistä, elää hänen kanssaan rauhassa ja omaan tapaani. Meidän siisteystaso ja aikatauluton elämä ei kuitenkaan sopisi niille kyttääjille. ap [/quote] Lue tuo ensimmäinen lauseesi uudelleen ja mieti, mistä pojan auktoriteettiongelmat johtuvat.
[/quote]
Haluaisitko sinä muka, että joku tulisi teille arvostelemaan ja määräilemään? Vaikkapa vaan anoppi? TAvallaan ymmärränkin poikaa, hänellä on vuosien varrelta tosi huonoja kokemuksia opettajaista. Mutta kun en saa päähän taottua, että noin hän vetää aina vain pahempia ongelmia niskaansa ja koko perheen niskaan. SAadaan kaikki kärsiä hänen takiaan :(
ap
ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:51"]
[/quote]
[/quote]
Kaikesta päätellen olen, koska tätä pitää kysyä. Neuvo ja opeta sinä viisaampana.
PROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovovPROVOPROVOprovoprovovPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovovvPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovoPROVOPROVOprovoprovo
Ap:n ihme ajatus elää nuorimmaisen kanssa omaa elämää, rauhassa häiritseviltä katseilta ei auta nuorimmaista vaan tekee hänelle karhunpaöveluksen. Tässä elämässä nyt vaan toimitaan muiden ihmisten kanssa ja esim työpaikoilla on aikataulut... Kökkimällä sotkuisessa kodissa ilman päivärytmiä ei todellakaan auta lasta selviytymään koulussa saatika työelämässä. Eli mietipä ap vähän itse ryhdistäytyväsi ja näyttämällä esimerkkiä lapsillesi!!!!
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:54"]
[/quote]
[/quote]
Kaikesta päätellen olen, koska tätä pitää kysyä. Neuvo ja opeta sinä viisaampana.
[/quote]
Luuletko oikeasti, että noi kallonkutistajat auttavat häntä jotenkin. Millä tavalla hän hyötyy siitä, että juoksee jokaisella terapeutilla, eikä koskaan saa siitä mitään vastinetta?
Facebookista löytyy vertaisryhmää, osallistu siihen. MUTTA sun täytyy myös auttaa sitä teiniäsi ja ilman ulkopuolisten apua ette tule selviämään. Sinä itsekin voit tehdä sen lasu-ilmoituksen, jos et tee, koulu tekee sen. Ne ei tule teille ihmeemmin kyttäämään, juttelette, selvitätte, mitä apuja nuorelle on tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:39"]Mutta kun mä en todellakaan jaksa sitä että vieraat ihmiset tulevat meille kyttäämään ja määräilemään. Mä en vaan saa puristettua itsestäni yhtään enempää tehoja vaikka kuka vieressä piiskaisi, enkä edes halua. Mutta haluan pelastaa tuon nuoremman järjestelmän kynsistä, elää hänen kanssaan rauhassa ja omaan tapaani. Meidän siisteystaso ja aikatauluton elämä ei kuitenkaan sopisi niille kyttääjille. ap [/quote] Lue tuo ensimmäinen lauseesi uudelleen ja mieti, mistä pojan auktoriteettiongelmat johtuvat.
[/quote]
Haluaisitko sinä muka, että joku tulisi teille arvostelemaan ja määräilemään? Vaikkapa vaan anoppi? TAvallaan ymmärränkin poikaa, hänellä on vuosien varrelta tosi huonoja kokemuksia opettajaista. Mutta kun en saa päähän taottua, että noin hän vetää aina vain pahempia ongelmia niskaansa ja koko perheen niskaan. SAadaan kaikki kärsiä hänen takiaan :(
ap
ap
[/quote]
Eikös nyt ole kyse pojan ongelmista eikä mistään siivoamisesta tai sisustusohjelmasta?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Luuletko oikeasti, että noi kallonkutistajat auttavat häntä jotenkin. Millä tavalla hän hyötyy siitä, että juoksee jokaisella terapeutilla, eikä koskaan saa siitä mitään vastinetta?
[/quote]
En luule enää. Lukemani perusteella koko sakin kannattaa jatkaa niillä eväillä mitä reikäkauhalla on annettu. Ei voi lusikallakaan vaatia.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:57"]
Ap:n ihme ajatus elää nuorimmaisen kanssa omaa elämää, rauhassa häiritseviltä katseilta ei auta nuorimmaista vaan tekee hänelle karhunpaöveluksen. Tässä elämässä nyt vaan toimitaan muiden ihmisten kanssa ja esim työpaikoilla on aikataulut... Kökkimällä sotkuisessa kodissa ilman päivärytmiä ei todellakaan auta lasta selviytymään koulussa saatika työelämässä. Eli mietipä ap vähän itse ryhdistäytyväsi ja näyttämällä esimerkkiä lapsillesi!!!!
[/quote]
Tarkoitan että rauhassa viranomaisilta. Ei me olla mitään erakkoja ja nuoremmalla lapsella sujuu koulu ihan ok! Mutta toki hänkin kärsii siitä, että me tuon raivopääteinin kanssa huudamme ja tappelemme joka päivä. Häntä kun ei saa edes sängystä ylös ja kouluun ilman hirveetä huutoa ja uhkailua. Uhkailen huostaanotolla, koska se on ainoa, joka vähän vaikuttaa. Ei haluaisi jättää kavereitaan ja tyttöystäväänsä.
ap
Ei se lastensuojelu mitään kyttää!
Sieltä saat konkreettista apua, perhetyöntekijä voi esim tulla laittamaan nuoren kouluun aamuisin ja keksii sun kans yhdessä teidän perheeseen sopivia toimintatapoja. Perhetyöntekijä voi myös olla nuoren "oma aikuinen" jolle voi puhua, kun mutsille ei voi (enkä tarkota tässä sitä ettäkö sulle ei vois puhua, mutta tuon ikäiset ei vaan usein halua, koska oma mutsi on aina paskapää).
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:39"]
Ryhdyt yhteistyöhön ammattilaisten kanssa; psykkologin, neurologin joka hoitaa ADHD:ta, sosiaaliviranomaisten, kouluviranomaisten... Ja kenties vertaistuen takia myös vastaavassa tilanteessa olevien kanssa. Pidä päiväkirjaa näistä vuosista, niin kaaos omassa mielessäsi pysyy koossa ja näet joskus miten ihmeen kaupalla selvisittekin kaikesta.
[/quote]
Ei se nyt mikään testieläin ole. Kohtele huonosti niin ei varmasti tule aikuisena kylään. Kaikista ei ole kouluun, hänestäkin voi tulla kovanluokan ammattilainen.