Ammattikorkea vai yliopisto ujolle ja esiintymiskammoiselle?
Kummassa on eniten esitelmiä jne.?
Osaisiko joku kertoa voisiko tällainen ujo, melko huonoilla papereilla lukiosta valmistunut pärjätä vaikka psykologian opinnoissa? Psykasta kirjoitin C:n, mutta esimerkiksi äidinkieli meni niin penkin alle kuin voi :( (B)
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:36"]
Amk:ssa jatkuvasti esitelmiä ja ryhmätöitä, paljon keskustelua yms.
[/quote]
Yliopistolla on ihan sama. Semmaa semman perään.
[/quote]
No ketä mun nyt pitäis uskoa? Ilmeisesti riippuu varmaan yliopistossakin alasta montako esitelmää siellä on, mutta.. -ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:37"]
Ammattikorkeassa tehdään lähes joka kursilla ryhmätöitä ja esityksiä. Yliopisto opiskelu on paljon itsenäisempää, käydään luennoilla tehdään tentit yms.
[/quote]
Ja (yliopistossa) harjoitellaan esiintyjäksi. Tieteellisen koulutuksen saatuaan suurin osa ainakin osa-aikaisesti tutkimuksensa yhteydessä opettaa ja esitelmöi seminaareissa usein kansainvälisesti. Seminaarikurssit valmentavat tähän, yliopistossa on myös ryhmätöitä ja esim. labrakurssien päätteeksi yleensä esitelmöidään omasta aiheesta. Itse kandivaiheessa viime lukukautena pidin kolme isoa, omaa esitelmää ja osallistuin useaan pienempään. Mutta ei niiden takia kannata koulutukseen hakemista perua, KAIKKI SIELLÄ HARJOITTELEE ja jännittää todennäköisesti joko yhtä paljon, tai lähes yhtä paljon.
Molemmissa on paljon esitelmiä, ryhmätöitä ym. Esiintymiskammon voittaa vain ajattelemalla itsensä vahvaksi siinä asiassa ja lopettamalla itsensä näkemisen muiden silimin. Ei helppoa tietenkään.
Amk:n pääsykokeissakin on keskustelu jossa noin 10 henkilöä ja sitten opettajat arvostelevat miten suoriudut keskustelusta. Ja tunnit enemmän keskustelua, kun sellaista että opettaja pitää luentoa ja oppilaat kuuntelee. Ja kaikkien on osallistuttava keskusteluun!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:36"] Amk:ssa jatkuvasti esitelmiä ja ryhmätöitä, paljon keskustelua yms. [/quote] Yliopistolla on ihan sama. Semmaa semman perään. [/quote] No ketä mun nyt pitäis uskoa? Ilmeisesti riippuu varmaan yliopistossakin alasta montako esitelmää siellä on, mutta.. -ap
[/quote]
No joka alalla niitä on, mutta todellakin saat apua ongelmaasi. Lääkkeet esiintymispelkoon ovat tosi hyviä, saat myös terapiaa jos opiskelu jannaa moisen asian vuoksi. Ja ihan turha kuvitella, että kaikki siellä ovat luontevia esiintyjiä, ehkä prosentti kaikista opiskelijoista on :D
Mä en pitänyt ylä-asteella yhtäkään esitelmää, koska kammosin sitä niin paljon. Amiksessa se jännitti vielä alussa tosi paljon, mutta koska olin päättänyt vihdoin rohkaistua niin hampaita purren vaan luokan eteen. Ja pian siinä ei enää ollutkaan mitään ihmeellistä!
Sanoisin, että haet sinne mikä eniten kiinnostaa, ja päätät päästä liiasta ujoudesta eroon.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:43"]
Amk:n pääsykokeissakin on keskustelu jossa noin 10 henkilöä ja sitten opettajat arvostelevat miten suoriudut keskustelusta. Ja tunnit enemmän keskustelua, kun sellaista että opettaja pitää luentoa ja oppilaat kuuntelee. Ja kaikkien on osallistuttava keskusteluun!
[/quote]
No kuka nyt ei keskusteluun kykene osallistumaan? Jos on esim. lukiosta tai muusta koulusta ja ylipäätään elämästä selvinnyt?
Yliopistossa on ihan asiallista porukkaa, varmasti esiintymiskammo helpottaa siellä. Ikinä en ole kuullut että kenenkään esitykselle oltaisiin tirskuttu tai muuta epäasiallista käytöstä vaikka miten paperit käsissä olisivat vapisseet. Ei kannata antaa tälläisten juttujen rajoittaa itseään.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:37"]
Ammattikorkeassa tehdään lähes joka kursilla ryhmätöitä ja esityksiä. Yliopisto opiskelu on paljon itsenäisempää, käydään luennoilla tehdään tentit yms.
[/quote]
Ja (yliopistossa) harjoitellaan esiintyjäksi. Tieteellisen koulutuksen saatuaan suurin osa ainakin osa-aikaisesti tutkimuksensa yhteydessä opettaa ja esitelmöi seminaareissa usein kansainvälisesti. Seminaarikurssit valmentavat tähän, yliopistossa on myös ryhmätöitä ja esim. labrakurssien päätteeksi yleensä esitelmöidään omasta aiheesta. Itse kandivaiheessa viime lukukautena pidin kolme isoa, omaa esitelmää ja osallistuin useaan pienempään. Mutta ei niiden takia kannata koulutukseen hakemista perua, KAIKKI SIELLÄ HARJOITTELEE ja jännittää todennäköisesti joko yhtä paljon, tai lähes yhtä paljon.
[/quote]
Mutta eikös ne esitelmöijät saa itse valita meneekö sinne eteen pitämään esitelmää niissä seminaareissa? Vai siis mitä :D
Ei mua haittaa niin paljoa ryhmäesitelmät, mutta ne yksin pidettävät.. -ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:45"]
[/quote]
No kuka nyt ei keskusteluun kykene osallistumaan? Jos on esim. lukiosta tai muusta koulusta ja ylipäätään elämästä selvinnyt?
[/quote]
Ei lukioissa välttämättä tuollaista tilannetta koskaan tullut esiin. Mä valmistun kohta yliopistosta, enkä varmaan vieläkään 'osaisi' osallistua tuollaiseen keskusteluun, yrittäkää nyt ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia ongelmia ja teille helpotkin asiat voi olla toisille ylivoimaisia.
Musta on myös naurettavaa, että usein esiintymiskammoisia/ryhmätilanteita pelkääviä vähän naureskellaan. Suomalainen koulutusjärjestelmä ei ylipäänsä tue oikein millään tavalla sosiaalisia taitoja tai rohkaise esiintymään. Yläasteella ja lukiossa sut heitetään pari kertaa vuodessa (ilman mitään valmistavaa harjoittelua) luokan eteen. Siinäkö pitäisi nauttia ja olla hyvä esiintyjä? Nope. Olen itsekin vasta reilusti 20-vuotiaana alkanut olemaan rohkeampi, kiitos puhtaasti harjoittelun.
Meille sanottiin fuksivuona, että meistä koulitaan paatuneita esiintyjiä enen kuin kandiksi valmistumme. Ihmiset luimuilivat penkeissään. Ei se sitten niin kauheaa ollutkaan, eka isompi esitelmä jännitti, mutta sen jälkeen jatko on aina helpompaa ja helpompaa, kunnes ei tunnu enää oikeastaan miltään. Itsekin olen jännääjä, mutta niin se vain meni. Alkuun jouduin kyllä syömään Propralia.
[/quote]
Mistä silloin saa sen opillisen sisällön! Tuskin toisten opiskelijoiden juttuja kuuntelemalla. Omituiseksi on mennyt.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:47"]Yliopistossa on ihan asiallista porukkaa, varmasti esiintymiskammo helpottaa siellä. Ikinä en ole kuullut että kenenkään esitykselle oltaisiin tirskuttu tai muuta epäasiallista käytöstä vaikka miten paperit käsissä olisivat vapisseet. Ei kannata antaa tälläisten juttujen rajoittaa itseään.
[/quote]
No, totta.. Ehkä mä rohkaistun ja panostan siihen psykologian pääsykokeeseen yliopistossa.. Beetasalpaajat avuksi :D -ap
Yliopistossa ei juurikaan joudu esiintymään luokan edessä tai edes seisaaltaan, vaan useimmat työt esitellään lyhyesti omalla paikalla istuen. Olen itse ujo ja helposti punastuva, joten täytyy sanoa että yliopisto oli todella positiivinen yllätys noiden esitelmien ja ryhmätöiden suhteen. Sai ikään kuin rauhassa kasvaa esiintymispelosta pois. Opiskelin humanistisessa tiedekunnassa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:37"] Ammattikorkeassa tehdään lähes joka kursilla ryhmätöitä ja esityksiä. Yliopisto opiskelu on paljon itsenäisempää, käydään luennoilla tehdään tentit yms. [/quote] Ja (yliopistossa) harjoitellaan esiintyjäksi. Tieteellisen koulutuksen saatuaan suurin osa ainakin osa-aikaisesti tutkimuksensa yhteydessä opettaa ja esitelmöi seminaareissa usein kansainvälisesti. Seminaarikurssit valmentavat tähän, yliopistossa on myös ryhmätöitä ja esim. labrakurssien päätteeksi yleensä esitelmöidään omasta aiheesta. Itse kandivaiheessa viime lukukautena pidin kolme isoa, omaa esitelmää ja osallistuin useaan pienempään. Mutta ei niiden takia kannata koulutukseen hakemista perua, KAIKKI SIELLÄ HARJOITTELEE ja jännittää todennäköisesti joko yhtä paljon, tai lähes yhtä paljon. [/quote] Mutta eikös ne esitelmöijät saa itse valita meneekö sinne eteen pitämään esitelmää niissä seminaareissa? Vai siis mitä :D Ei mua haittaa niin paljoa ryhmäesitelmät, mutta ne yksin pidettävät.. -ap
[/quote]
No ei saa jos se on kurssi, josta pitää saada opintopisteet. Yleensä aiheen saa valita itse. Mullakin on ens keväälle ainakin 3 semmaa, sen lisäksi kahden labrakurssin esitelmä, enkun kurssin esitelmä (ruotsi oli jo ja meni jätte fint... :o) ja ainakin yksi ihan tavallisen luentokurssin esitelmä itse valitusta alan aiheesta.
Yläasteella kuuluin itsekin siihen kakojien kerhoon, joka sönkötti, tärisi ja muutti väriään luokan edessä. Aikuisiällä kaikki on kuitenkin helpompaa ja kuulijakunta aikuista. Kaikki myös tiedostavat, että käytännössä kaikkia jännittää ja siitä myös puhutaan semmakursseilla. Pitää vaan hypätä pyörän selkään ja ajaa, sit sitä huomaakin, että ei helvetti, täähän meneekin aika hyvin.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:45"]
[/quote]
[/quote]
No vähän eri kun jotkut arvioimassa sua...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:52"]Yliopistossa ei juurikaan joudu esiintymään luokan edessä tai edes seisaaltaan, vaan useimmat työt esitellään lyhyesti omalla paikalla istuen. Olen itse ujo ja helposti punastuva, joten täytyy sanoa että yliopisto oli todella positiivinen yllätys noiden esitelmien ja ryhmätöiden suhteen. Sai ikään kuin rauhassa kasvaa esiintymispelosta pois. Opiskelin humanistisessa tiedekunnassa.
[/quote]
Hyvä kuulla! Mitä opiskelit ja millä paikkakunnalla? :) -ap
Älä mieti sitä esiintymistä vaan valitse se koulu, mikä sinulle sopii/kiinnostaa. Niitä ryhmätöitä on sekä AMK:ssa että yliopistossa. Molemmissa myös esiintymistä, yliopistossa luultavasti vaan isommalle yleisölle. AMK:ssa ollaan hyvin luokkamuotoisesti, joten ne esitykset ja ryhmätyöt tehdään tuttujen luokkakavereiden kanssa. Yliopistossa eri kursseilla on aina eri ihmiset käytännössä, joten joudut työskentelemään miltei joka kerta uusien ihmisten kanssa ja esiintymään myös täysin tuntemattomille ihmisille. Eli tavallaan riippuu siitäkin, että pelkääkö esiintyä tutuille kasvoille ja onko tuntemattomille helpompaa vai päinvastoin. Mutta mielestäni sinun kannattaa valita se koulu, minne eniten haluat. Jos psykologia kiinnostaa, niin yliopisto on se ainut vaihtoehto sitten. Psykologiassa ollaan ainakin paljon pienryhmissä, joissa keskustellaan, joten siellä ainakin on paljon esiintymistä, mutta mitä enemmän esiinnyt niin sitä enemmän se muodostuu rutiiniksi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:58"]Älä mieti sitä esiintymistä vaan valitse se koulu, mikä sinulle sopii/kiinnostaa. Niitä ryhmätöitä on sekä AMK:ssa että yliopistossa. Molemmissa myös esiintymistä, yliopistossa luultavasti vaan isommalle yleisölle. AMK:ssa ollaan hyvin luokkamuotoisesti, joten ne esitykset ja ryhmätyöt tehdään tuttujen luokkakavereiden kanssa. Yliopistossa eri kursseilla on aina eri ihmiset käytännössä, joten joudut työskentelemään miltei joka kerta uusien ihmisten kanssa ja esiintymään myös täysin tuntemattomille ihmisille. Eli tavallaan riippuu siitäkin, että pelkääkö esiintyä tutuille kasvoille ja onko tuntemattomille helpompaa vai päinvastoin. Mutta mielestäni sinun kannattaa valita se koulu, minne eniten haluat. Jos psykologia kiinnostaa, niin yliopisto on se ainut vaihtoehto sitten. Psykologiassa ollaan ainakin paljon pienryhmissä, joissa keskustellaan, joten siellä ainakin on paljon esiintymistä, mutta mitä enemmän esiinnyt niin sitä enemmän se muodostuu rutiiniksi.
[/quote]
Mutta siis tarkoitatko että ne esiintymiset hoidetaan niissä pienryhmissä vai? -ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:36"]
Amk:ssa jatkuvasti esitelmiä ja ryhmätöitä, paljon keskustelua yms.
[/quote]
Tää on kyllä totta. Joillain kursseilla pienempiä esityksiä saattoi olla lähes joka tunnilla, suurimmassa osassa kursseja oli kuitenkin isompi ryhmätyö joka esitettiin kurssin lopuksi.