Kelan toimeentulotuki ja lasten tilit
Kuinka lasten säästötilit huomioidaan toimeentulotuessa? Joudun hakemaan toimeentulotukea lapsen silmälaseihin. Voi olla että olen oikeutettu saamaan muutakin toimeentulotukea mutta ne silmälasit kuluineen ovat se tärkein.
Menin sanomaan että.lapsilla säästötilit joihin isovanhemmat pistää rahaa. 2 tiliä (2lasta) ja kummankin tilillä noin 1000 euroa eli ei mitään suuria summia edes. Minulla ei tietääkseni ole niihin käyttöoikeutta. Tilit pitäisi olla sellaiset että lapsi saa ne käyttöönsä kun täyttää 18-vuotta.
En saa pankista sellaista todistusta kun ei heillä sellaisia ole kuulemma. Kävin paikan päällä kysymässä. Nyt kysyn että jos tiliotteet niistä sitten edes saisi kun asia ei etene ennen kuin tiliotteet tai muu dokumentti etten tililtä saa rahaa on toimitettu kelaan.
Jos laitan pelkät tiliotteet niin voiko kela ihan oikeasti velvoittaa että nostan toisen lapseni tilin tyhjäksi että hän saa silmälasit? Jos siis edes jostain kumman syystä sieltä rahaa edes saisin. On lasten syntymäpäivä- ja nimipäivärahoja nuo.
Silmälasit ja tarvittavat piilolinssit harrastukseen maksaa lääkärikuluineen minimissään noin 700 euron paikkeilla ja itsellä ei ole nyt rahaa niihin.
Teen osa-aikatyötä ja nyt tunnit ihan minimissä eli palkkaa ei montaa kymppiä ole tulossa tässä kuussa eikä ensi kuussa. Joulukuussa saan tunteja lisää eli silloin kuun lopussa saan jo normipalkan mutta se ei nyt tässä hetkessä lämmitä.
Toimeentulotukea en ole koskaan aiemmin saanut/hakenut
Kommentit (38)
Synsamilta saa alle 12v ilmaiseksi silmälasit.
Lasten tileiltä rahan ottaminen elämisen kuluihin on kavallus. Tästä on muutama ennakkotapaus.
Vierailija kirjoitti:
Synsamilta saa alle 12v ilmaiseksi silmälasit.
EI taatusti saa kun ja jos on erikoislasit vahvuuksilla sun muilla härpäkkeillä,taittovikaan tms,älä puhu pötyä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lapsen rahat pitäisi käyttää ensin lapsen omiin kuluihin ennen kuin toimeentulotukea tippuu. Eri asia, jos tili on tosiaan "jumissa" siihen saakka, että lapsi täyttää 18. Sitten ei tietenkään voi niitä rahoja käyttää, eikä myöskään voida velvoittaa käyttämään lapsen rahoja vanhemman elatukseen.
Mutta mistä tiedät, että edes saisit toimeentulotukea, jos et ole sitä koskaan hakenut tai saanut aiemmin? Ei se toimi niin, että kun yhtäkkiä tarvitsetkin jotain, sitten haet tukea ja sitä tulee sormia napauttamalla 700 euroa. Kyseessä on viimesijainen tuki, joka on tarkoitettu elämisen kuluihin sitten jos/kun mikään muu ei riitä kohtuullisen elämiseen. Toki tällöin, jos oikeus toimeentulotukeen on muutenkin, sitten voi ne silmälasitkin sinne menoihin laittaa, mutta ei silloinkaan makseta mitään tonnin laseja, jos halvemmallakin on mahdollista saada.
Lapsen tili on lapsen tili, sieltä ei tarvitse silmälaseja ostaa! Lapsen rahat vaikuttavat ainoastaan lapsen osalta mahdolliseen toimeentulotukeen, ei perheen yhteiseen. Lapsi ei ole elatusvelvollinen, joten hänen rahojensa käyttö on kavallus.
Kysy suoraan KELAsta. Kelalla on myäs kysymyspalsta, jonne voit laittaa kysymyksesi ja johon aika nopeasti saa vastauksenkin (päivä tai kaksi menee). Kannattaa laittaa se kysymys sinne, koska mielestäni tuo on sellainen asia, että moni muukin saattaa sitä pohtia tai jotain muuta vastaavaa. Sieltä minä olen ainakin löytänyt moneen pulmaan vastauksen. Sinne tosin saa kirjoittaa muutkin kuin virallinen Kela, mutta vastauksista näkee sen onko siihen tullut KELAn vastaus vai jokun muun mutu-vastaus.
Olen kysynyt kelasta mutteivät osanneet vastata. Käsittelijä kuulemma sitten katsoo tilanteen.
Ja olen laskurilla laakenut että saisin myös perustoimeentulotukea. Olisin saanut sitä jo aiempina kuukausina. Tarkoitin vaan että en tarvitse sitä perustoimeentulotukea kuitenkaan vaan ne silmälasit ovat se ykkönen. Saan sitä perustoimeentulotukeakin varmaan satasen verran, halusin tai en. Toki sen rahan mielelläni otan jos sellaisen saan. Tämä siis sinulle joka epäilit että saanko edes tt-tukea.
Synsamilta ei todellakaan saa ilmaisia silmälaseja. Toisellakin lapsella on lasit ja ostettiin sieltä ne ilmaiset silmälasit 200 eurolla. Linssit maksoi.
Tälle jolle nyt haen silmälasirahaa ei selvitä 200 edes synsamilta.
Olen aina maksanut itse lasteni lasit ja silmälääkärit yksityiselle. Nyt vaan on tilanne ettei rahat riitä. Todellakin se viimesijainen tuki.
Ja tonnin lasit maksetaan jos lasit tonnin maksaa. Ne haetaan ilmeisesti tietystä liikkeestä maksusitoumuksella. Lasten kehykset eivät kalleimmillaankaan kovin paljoa maksa. Ne linssit on se joka maksaa. Meille nyt ei kuitenkaan ole tonnin laseja tulossa. Silmälääkärikin veloittaa noin 130 euroa ja tuo 700 euroa oli arvio kaikista kuluista yhteensä. Piilarit tarvitsee myös mutta ne voin ostaa omasta pussista jos ei niihin tukea saa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt kelasta mutteivät osanneet vastata. Käsittelijä kuulemma sitten katsoo tilanteen.
Ja olen laskurilla laakenut että saisin myös perustoimeentulotukea. Olisin saanut sitä jo aiempina kuukausina. Tarkoitin vaan että en tarvitse sitä perustoimeentulotukea kuitenkaan vaan ne silmälasit ovat se ykkönen. Saan sitä perustoimeentulotukeakin varmaan satasen verran, halusin tai en. Toki sen rahan mielelläni otan jos sellaisen saan. Tämä siis sinulle joka epäilit että saanko edes tt-tukea.
Synsamilta ei todellakaan saa ilmaisia silmälaseja. Toisellakin lapsella on lasit ja ostettiin sieltä ne ilmaiset silmälasit 200 eurolla. Linssit maksoi.
Olen aina maksanut itse lasteni lasit ja silmälääkärit yksityiselle. Nyt vaan on tilanne ettei rahat riitä. Todellakin se viimesijainen tuki.
Ja tonnin lasit maksetaan jos lasit tonnin maksaa. Ne haetaan ilmeisesti tietystä liikkeestä maksusitoumuksella. Lasten kehykset eivät kalleimmillaankaan kovin paljoa maksa. Ne linssit on se joka maksaa. Meille nyt ei kuitenkaan ole tonnin laseja tulossa. Silmälääkärikin veloittaa noin 130 euroa ja tuo 700 euroa oli arvio kaikista kuluista yhteensä. Piilarit tarvitsee myös mutta ne voin ostaa omasta pussista jos ei niihin tukea saa.Ap
Laskurin antama vastaus on ar-vi-o.
Vierailija kirjoitti:
Ja tonnin lasit maksetaan jos lasit tonnin maksaa. Ne haetaan ilmeisesti tietystä liikkeestä maksusitoumuksella. Lasten kehykset eivät kalleimmillaankaan kovin paljoa maksa. Ne linssit on se joka maksaa. Meille nyt ei kuitenkaan ole tonnin laseja tulossa. Silmälääkärikin veloittaa noin 130 euroa ja tuo 700 euroa oli arvio kaikista kuluista yhteensä. Piilarit tarvitsee myös mutta ne voin ostaa omasta pussista jos ei niihin tukea saa.Ap
Eikös tuo Kelan virkailija toisin sanoen suosittanut hakemaan toimeentulotukea. Joten: tee hakemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo Kelan virkailija toisin sanoen suosittanut hakemaan toimeentulotukea. Joten: tee hakemus.
Olen tehnyt ja asiaa kysynyt siinä vaiheessa kun alkoivat lasten säästötileistä kyselemään tiliotteita.
Ja ei se arvio ole täysin tuulesta temmattu vaan yleensä pitää ihan paikkansa.
Se että ollaan pärjätty ilman sitä tukea ei tarkoita sitä ettei tukea olisi silti mahdollista saada. En vaan ole halunnut sitä aiemmin hakea.
Ap
Joo, ei saa mennä enää lasten tileille. Jos menet, se on kavallus. Jonkun mopon tai jonkun saa ostaa, jos lapsi sitä itse kinuaa. Jos lapsella on yli 10 000 euroa tilillään, rahojen käytöstä ja säilyvyydestä, sijoituksista jne. pitää tehdä vuosiraportti, mihin pitää saada tiliotteet ja muut tositteet ja kummankin huoltajan allekirjoitukset hyväksyntään. Maistraatti sitten tarkistaa nämä. Maistraatissa pitää myös hyväksyttää esim. sijoitukset, etkä tule saamaan lupaa vaikkapa lapsen rahojen käyttöön omassa yrityksessäsi, etkä riskisijoituksiin.
Tämä muuttui muutama vuosi sitten, kun jotkut vanhemmat olivat tosiaan käyttäneet lasten rahat elatukseen, vaikka näin ei ole tarkoitus, vaan lapsi saa täysi-ikäisenä rahat itselleen.
Mielestäni olisi kohtuutonta alkaa vaatimaan, että lasten tilien rahoilla pitäisi kustantaa selkeästi elatukseen kuuluvia menoja, kuten silmälaseja. Tee hakemus ja ellei mene läpi, valita. Kerro sitten täällä, miten kävi, koska muitakin kiinnostaa.
Hankala tilanne. Kyllä ne lapsen tilit otetaan huomioon. Muutenhan ihmiset aina laittaisi rahat lasten tileille piiloon ja hakisivat toimeentulotukea.
Jossain pitää olla paperit tilien avaamisesta ja niissä on kyllä merkitty, kenellä on tiliin käyttöoikeus.
Muistelee, kun allekirjoitti anopille suostumuslapun tilin avaamisesta, mutta piti huolen, ettei anopilla itsellään ole mitään käyttöoikeuksia, vaikka tiliotteet saikin. Anoppi on sellainen henkilö, että jos ottaa jostain nokkiinsa, ottaa lahjansa takaisin. Meinasi vielä tehdä esikoisen täytettyä 18v virallisen lahjakirjan rahoista , mitkä oli jo vuosien mittaan sinne laittanut. Siinä tapauksessa olisi joutunut lahjaverojakin maksella, olemattomista rahoista, kun ei sitä toista lahjoitusta ollut, vaan kuvitteli lahjoittavansa summan tuolloin. Oli aikamoinen homma vakuutella, että ei hän niitä rahoja lahjoita nyt, vaan on lahjoittanut aina tilille maksaessaan ja jos hän menee tekemään lahjakirjan, hänen myös pitäisi antaa lapselle siinä oleva summa tilillä olevien lisäksi.
Kela ei maksa yksityisiä silmälääkäreitä lapsille. Kunnalliset palvelut tuotetaan verorahoilla ja silmälääkärille saa kunnalliselta lähetteen, jos siihen on perusteltu syy.
Eikä Kela oletusarvoisesti maksa lapselle harrastuspiilareita. Ehkä maksaa, jos harrastus on kuntouttavaa toimintaa erityislapselle, mutta mikä on sellainen harrastus? Ratsastus voi olla kuntouttavaa toimintaa, mutta siihenkin riittää silmälasit. Tiedän yhden erityislapsen, jolle mkasetaan ratsastus kuntouttavana toimintana, mutta vanhempien pitää itse kuljettaa lapsi sinne omalla kustannuksellaan eikä lapsella ole Kelan maksamia piilareita vaikka hän on puolisokea.
Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että toimeentulotuki on viimesijaista tukea? Kaikki muu mahdollisuus tulla toimeen on jo käytetty.
Totta ihmeessä lahjarahat käytetään tärkeisiin tarpeisiin, se on vanhemmuutta.
Kukaan ei sentään käske lempilelua myymään.
Lasten tilit kuulostaa rahojen pimittämiseltä. Tyypillinen toimeentulotukihuijaus!
Eikös se Kelan perutoimeetulotuki pidä joka tapauksessa hakea ensin ja sitten vasta voi hakea kunnalta harkinnanvaraista?
Vierailija kirjoitti:
Lasten tileiltä rahan ottaminen elämisen kuluihin on kavallus. Tästä on muutama ennakkotapaus.
Näinhän se normaalitilanteessa on. Lapsi ei ole itseensä nähden elatusvelvollinen eikä lapsen rahoja saa käyttää elatuskuluihin. Mutta uskoisin että tässä tilanteessa, kun vanhemmalla ei ole elatuskykyä ja joudutaan hakemaan toimeentulotukea, tilanne on eri. Toimeentulotuessa katsotaan, että lapsen säästöjä voi ja pitää käyttää lapsen elatukseen ja ne lapsen säästöt otetaan huomioon toimeentulotuen laskennassa sen lapsen osalta. En usko että tässä tilanteessa syyllistytään rikokseen, jos lapsen säästöillä ostetaan silmälasit.
Mutta vaikea on uskoa että toimeentulosta maksettaisiin mitään kalliita laseja, saati piilolinssejä. Jos ap:llä on vain tilapäisesti vaikea rahatilanne, niin selvittäisin optikolta mahdollisuutta osamaksuun. Lääkärin palkkiota ei varmastikaan ole mahdollista maksaa osamaksulla, mutta silmälasien kohdalla se voi olla mahdollista. Isovanhemmat ovat myös taho, joiden puoleen tässä tilanteessa kääntyisin. Mitään massikeisareita eivät hekään tunnu olevan, jos lapsen tilille on kertynyt vain 1000€. Mutta jos pystyisivät edes jotenkin osallistumaan ja/tai antamaan pienen summan lainaksi.
En tiedä onko ajattelutapani yleinen, mutta jos minun ovelleni ilmestyisi äiti tällaisen nyyhkytarinan kanssa, niin kyllä voisin ottaa hänet meille kotiin muutamaksi tunniksi siivoamaan 10€/h ja käteisellä voisin maksaa. Joku saattaa pitää tätä halventavana, mutta minä näen sen niin, että tarjoan ihmiselle mahdollisuutta tienata muutama kymppi vaikeassa tilanteessa. Ap itse kertoi että työtunteja on nyt vähän, joten aikaa hänellä pitäisi olla. Naapurustossa voisi kierrellä kysymässä olisiko heillä tarjota jotain pientä askaretta, että hän saisi kerättyä rahaa lapsen silmälaseihin.
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksa yksityisiä silmälääkäreitä lapsille. Kunnalliset palvelut tuotetaan verorahoilla ja silmälääkärille saa kunnalliselta lähetteen, jos siihen on perusteltu syy.
Eikä Kela oletusarvoisesti maksa lapselle harrastuspiilareita. Ehkä maksaa, jos harrastus on kuntouttavaa toimintaa erityislapselle, mutta mikä on sellainen harrastus? Ratsastus voi olla kuntouttavaa toimintaa, mutta siihenkin riittää silmälasit. Tiedän yhden erityislapsen, jolle mkasetaan ratsastus kuntouttavana toimintana, mutta vanhempien pitää itse kuljettaa lapsi sinne omalla kustannuksellaan eikä lapsella ole Kelan maksamia piilareita vaikka hän on puolisokea.
Kuulemma saa maksusitoumuksella silmälääkärin yksityiselle. Kysyin tätä siis. Optikkohan on ilmainen mutta nyt oli tarve silmälääkäriin optikon määräyksellä.
Ei kunnallisella ole sellaisia optikko- ja silmälääkäripalveluita joihin mennään noin vaan. Niihin on kuukausien jonot eikä voi olettaa että odotetaan monta kuukautta niin ettei näe kunnolla.
Kuten kirjoitin niin piilarit boin maksaa omasta pussista. Silmälasit ovat se numero yksi.
Ap
No eikö niillä isovanhemmilla nyt kuitenkin ole jotkin tilinavauspaperit ja tilin ehdot saatavilla?
Kysy heiltä.
Kyllä ne lapsen rahat pitäisi käyttää ensin lapsen omiin kuluihin ennen kuin toimeentulotukea tippuu. Eri asia, jos tili on tosiaan "jumissa" siihen saakka, että lapsi täyttää 18. Sitten ei tietenkään voi niitä rahoja käyttää, eikä myöskään voida velvoittaa käyttämään lapsen rahoja vanhemman elatukseen.
Mutta mistä tiedät, että edes saisit toimeentulotukea, jos et ole sitä koskaan hakenut tai saanut aiemmin? Ei se toimi niin, että kun yhtäkkiä tarvitsetkin jotain, sitten haet tukea ja sitä tulee sormia napauttamalla 700 euroa. Kyseessä on viimesijainen tuki, joka on tarkoitettu elämisen kuluihin sitten jos/kun mikään muu ei riitä kohtuullisen elämiseen. Toki tällöin, jos oikeus toimeentulotukeen on muutenkin, sitten voi ne silmälasitkin sinne menoihin laittaa, mutta ei silloinkaan makseta mitään tonnin laseja, jos halvemmallakin on mahdollista saada.