Mitä just kuulin. Valtio on taannut 14 miljardilla risteilijöiden rakentamista Turussa
Koronan takia risteilybissnes on veitsenterällä joten melkoinen velkapommi voi jäädä suomalaisten veronmaksajien maksettavaksi. Yritykset joiden lainoja valtio on taannut maksukyky on tällä hetkellä heikko ja se heikkenee koko ajan. Isoja laivoja on valmistumassa tälläkin hetkellä markkinoille joita ei käytännössä ole.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan siellä Uudessa Suomessa lukee että "valtio on pelkästään 2000-luvulla tarjonnut yli 14 miljardia euroa rahoitusta laivatilausten toteuttamiseksi".
Tarjonnut, ei taannut...
Luku taitaa olla vain sattumaa mutta tässä puhutaan nyt nykyisistä takauksista
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan siellä Uudessa Suomessa lukee että "valtio on pelkästään 2000-luvulla tarjonnut yli 14 miljardia euroa rahoitusta laivatilausten toteuttamiseksi".
Tarjonnut, ei taannut...
Suomi nimenomaan takaa nämä ostokset. Takaa että laivoja rahoittaneet pankit saavat rahansa pois.
Suomen vientitakuiden kokonaisvastuut taitaa olla jo yli 20 miljardia euroa.
Millään toisella valtiolla ei ole tämmöisiä takaussummia vastattavanaan.
Tässä onkin taustalla ns.piilokehitysapu eli annetaan itäeurooppalaisille hyväpalkkaista työtä ilmaisella ja hyvällä terveydenhoidolla Suomessa. Lisäksi Suomi maksaa hyvät lapsilisät työmiesten kotimaahan jääneiden lapsien ylläpitoon. Verojakaan ei tarvi Suomeen maksaa kun osataan "verosuunnittelu".
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin taustalla ns.piilokehitysapu eli annetaan itäeurooppalaisille hyväpalkkaista työtä ilmaisella ja hyvällä terveydenhoidolla Suomessa. Lisäksi Suomi maksaa hyvät lapsilisät työmiesten kotimaahan jääneiden lapsien ylläpitoon. Verojakaan ei tarvi Suomeen maksaa kun osataan "verosuunnittelu".
No voihan sen noinkin ajatella.
Eihän niitä laivoja rakenneta kuin tilauksesta. Onko tässä sellainen riski ettei tilaajat pystykään maksamaan timauksiin kun menevät konkurssiin? Toisaalta ihmiset nyt kaipaavat matkoja kun 1,5 vuotta on pitänyt olla vankina kotona koronan vuoksi. Uskon matkailun elpyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin taustalla ns.piilokehitysapu eli annetaan itäeurooppalaisille hyväpalkkaista työtä ilmaisella ja hyvällä terveydenhoidolla Suomessa. Lisäksi Suomi maksaa hyvät lapsilisät työmiesten kotimaahan jääneiden lapsien ylläpitoon. Verojakaan ei tarvi Suomeen maksaa kun osataan "verosuunnittelu".
No voihan sen noinkin ajatella.
Kyllä. Tuhannet perheet ovat nostaneet mukavasti elintasoaan itäeuroopassa Suomen avustuksella ja lisää tulee. Ydinvoimalakaan ei valmistu koskaan...telakat tappiolle...jne
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä laivoja rakenneta kuin tilauksesta. Onko tässä sellainen riski ettei tilaajat pystykään maksamaan timauksiin kun menevät konkurssiin? Toisaalta ihmiset nyt kaipaavat matkoja kun 1,5 vuotta on pitänyt olla vankina kotona koronan vuoksi. Uskon matkailun elpyvän.
Kyllä. Tälläkin hetkellä jo olemassa olevasta kalustosta vain osa on käytössä ja nekin seilaavat tuolla jossain puoliksi tyhjillään. Ei kukaan tarvitse nyt uutta kalustoa saatikka ole varaa maksaa sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan siellä Uudessa Suomessa lukee että "valtio on pelkästään 2000-luvulla tarjonnut yli 14 miljardia euroa rahoitusta laivatilausten toteuttamiseksi".
Tarjonnut, ei taannut...
Luku taitaa olla vain sattumaa mutta tässä puhutaan nyt nykyisistä takauksista
Missä tässä?
Vaihtoehto noille takauksille lienee, että laivojen rakentaminen ja työpaikat ovat Ranskassa jne.
Mikään ei ole muuttunut 80-luvulta
Vierailija kirjoitti:
kaatuisi moni pienyritys samalla. Sitäkö täällä idiootit haluavat?!
Ei haluta, mutta noin valtavat takausvastuut kyllä hirvittävät idioottiakin.
Kyllä ne risteilyt siellä varakkaissa maissa menee jo kaupaksi ja laivoja on rempattu ja tilattu. Hyvä asia että Turussa osataan tehdä maailmanparhaita laivoja.
Olisko linkkiä juttuun, niin voisi perehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan siellä Uudessa Suomessa lukee että "valtio on pelkästään 2000-luvulla tarjonnut yli 14 miljardia euroa rahoitusta laivatilausten toteuttamiseksi".
Tarjonnut, ei taannut...
Suomi nimenomaan takaa nämä ostokset. Takaa että laivoja rahoittaneet pankit saavat rahansa pois.
Suomen vientitakuiden kokonaisvastuut taitaa olla jo yli 20 miljardia euroa.
Millään toisella valtiolla ei ole tämmöisiä takaussummia vastattavanaan.
Ranskalla ainakin on vaikka minkälaisia vientitakuujärjestelyjä ranskalaisille firmoille. Niissa 14 miljardia olisi kevyt alkulämmittely. Ilmankos ranskalaiset firmat tuppaa viemään rehellisemmiltä firmoilta urakat nenän edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto noille takauksille lienee, että laivojen rakentaminen ja työpaikat ovat Ranskassa jne.
Vaihtoehto niille on, että telakka-alan paskat johtajat resurssoivat tuotekehitystä ja innovaatiotoimintaa, palkkaavat tuotekehityksen ammattilaisia, ja kehittävät tuottavampia liiketoimintoja kuin aikansa eläneiden typerien risteilylaivojen rakentaminen kustannukset höylättynä joka paikasta ja silti melkein tappiolla.
t. turkulainen
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä laivoja rakenneta kuin tilauksesta. Onko tässä sellainen riski ettei tilaajat pystykään maksamaan timauksiin kun menevät konkurssiin? Toisaalta ihmiset nyt kaipaavat matkoja kun 1,5 vuotta on pitänyt olla vankina kotona koronan vuoksi. Uskon matkailun elpyvän.
Vanhempia laivoja myös romutettiin aika paljon juuri viime vuonna. Sitä kalustoa siis oikeasti tarvitaan, jos ja kun matkailu taas elpyy.
Persut ja lukemisen ymmärtäminen: Ei löydy
Oikeastaan siellä Uudessa Suomessa lukee että "valtio on pelkästään 2000-luvulla tarjonnut yli 14 miljardia euroa rahoitusta laivatilausten toteuttamiseksi".
Tarjonnut, ei taannut...