Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin surullinen tyttäreni masennuksesta

Vierailija
26.10.2021 |

28-vuotias tyttäreni kärsii pahasta masennuksesta eikä jaksa tehdä mitään elämässään. Surettaa, miten hänellä menee elämän parhaat vuodet kotona maatessa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni oli vaikeasti masentunut. Kun ei tuntunut apua löytyvän, päätin itse terapioida hänet. Minulla on jonkin verran alan opintoja takana. Sovimme, että pidämme joka päivä istunnon. Minä kysyn, hän vastaa. Mitä hän ajattelee tänään. Siitä aloitettiin joka päivä. Hän kertoi. Tyttö on terve tänä päivänä.

Yksi tärkeä neuvo on. Älä anna masentuneelle ohjeita. Anna hänen itse kertoa.

Vierailija
22/30 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan lastenpsykyatrin avustajana. Hänen taktiikkansa muun ohessa oli tartuttaa positiivisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni oli vaikeasti masentunut. Kun ei tuntunut apua löytyvän, päätin itse terapioida hänet. Minulla on jonkin verran alan opintoja takana. Sovimme, että pidämme joka päivä istunnon. Minä kysyn, hän vastaa. Mitä hän ajattelee tänään. Siitä aloitettiin joka päivä. Hän kertoi. Tyttö on terve tänä päivänä.

Jatkoa edelliseen. Kun hän kertoi kuvaavasti jonkun asian, kehuin häntä ja sanoin, että hän osaa hyvin kertoa omasta tilanteestaan ja alan pikku hiljaa ymmärtää häntä paremmin.

Vierailija
24/30 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen masentunut koska ei ole kavereita tai kumppania. Lisäksi ei ole harrastuksia, koska olen huono kaikessa ja olen myös huono työssäni. Todennäköisesti saan jossain vaiheessa potkut koska olen riippakivi, yrityksellä menisi paljon paremmin ilman minua.

Vierailija
25/30 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen masentunut koska ei ole kavereita tai kumppania. Lisäksi ei ole harrastuksia, koska olen huono kaikessa ja olen myös huono työssäni. Todennäköisesti saan jossain vaiheessa potkut koska olen riippakivi, yrityksellä menisi paljon paremmin ilman minua.

Pidä tää asenne elämässä! Varmasti päättyy vielä hyvin lmao

Vierailija
26/30 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä tää asenne elämässä! Varmasti päättyy vielä hyvin lmao

Niin, miten sinä ajattelet masennuksen vaikuttavan ihmiseen? Voisiko se asenne johtua masennuksesta? Auttaako masentunutta tunnekylmä kommentointi? Antaako se tunteen siitä, että asiat voivat muuttua parempaan suuntaan? Mistä sinun oma asenne on peräisin, tuo tarve painaa vielä vähän alemmas?

Vierailija
27/30 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin lapselleni tyhjän vihon ja kehoitin häntä alkaa pitää päiväkirjaa. Kirjoittamaan sinne kaikki asiat, hyvät ja huonot. Haukkumaan kaikki haukuttavat ja kehumaan kehuttavat. Sanoin myös, että ei tarvitse antaa kenenkään lukea ja jos haluaa niin repii sivut kirjoittamisen jälkeen. Ihan miten haluaa tehdä.

Ilmeisesti se auttoi ainakin jonkun verran koska hän alkoi sitten voida paremmin.

Vierailija
28/30 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kehottaisi vanhempia ryhtymään lapsensa terapeutiksi, mutta tässä on tosiaan sikäli vinha perä, että keskustelu, kuunteleminen ja asioiden jakaminen säännöllisesti oman läheisen kanssa voi todellakin helpottaa lapsen oloa. Siitä varmasti välittyy välittämistä ja sellaista taakan jakamisen fiilistä. Minusta sinä olet toiminut vanhempana tosi hyvin. Kyllä moni masentunut nuori hyötyisi vanhemman läsnäolosta ja pysähtymisestä juuri nuoren omien asioiden ja tunteiden äärelle. Ja vaikkei olisi masennustakaan niin tätä voisi tehdä ongelmien ennaltaehkäisemiseksi esimerkiksi aina kun ollaan yhdessä ruokapöydässä.

Vierailija
29/30 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ongelmista syytetään vanhempia, hyvin usein masennusta aiheuttaa ainoastaan yhteiskunta. Oli itsellekin oikeasti hirveä shokki hypätä idyllisestä, turvatusta lapsuudesta koulu- ja työelämään. 

Ei ole oikein rakentavaa, että käytät tuolla ilmausta ”syytetään”. Mutta vanhempien tehtävä on opettaa valmistautumaan tuohonkin shokkiin ja muihin elämän vastoinkäymisiin. Se on osa kasvatusta; hankkia elintärkeä resilienssi.

Muu on ajattelematonta helikopterivanhemmuutta ja hirveä karhunpalvelus lapselle.

Vierailija
30/30 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vasta toivoi lapsia tai ne olivat ihan pieniä, ei ymmärtänyt, miten vanhempi loppuelämänsä murehtii lapsensa puolesta. Toki myös iloitsee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi