Brittien nimisuosikit lapsille, mitä mieltä näistä?
Aika mielenkiintoiset lasten nimet pinnalla Briteissä.
Tytöillä; Imogen, Cora, Harper, Eleanor, Adeline, Ruby, Penelope ja Claire.
Pojilla; Atticus, Finn, Silas, Declan, Knox, Jasper, Bodhi, Soren ja Asher.
Mitä mieltä näistä? Onko trendi muuttumassa tuollaiseksi vanhahtavaksi tai "satuhahmomaiseksi" täällä pohjoisessakin päin?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:12"]
Imogenistä tulee mieleen Imu-Geeni :D
[/quote]
Äännetään tosin ihan eri tavalla...
Shakespeare-nimi.
Ihania nimiä :) Noista top-10 en niin paljon välitä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:12"]
Imogenistä tulee mieleen Imu-Geeni :D
[/quote]
Äännetään tosin ihan eri tavalla...
Shakespeare-nimi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:12"]Imogenistä tulee mieleen Imu-Geeni :D
[/quote]
Tämmöinen päättely on ominaista rahvaalle
Imogen oli muinoin jossain lasten tai nuorten kirjassa erittäin ilkeä ja itsekäs kakara, kaunis kylläkin, mutta No thanks!
Cora ja Atticus ovat varmasti saaneet nosretta Downton Abbeystä:)
Bodhi ja Atticus ovat erikoisia. Claire on mun mielestä todella tylsä nimi, ja suomalaisiin korviini myös ruman kuuloinen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:12"] Imogenistä tulee mieleen Imu-Geeni :D [/quote] Äännetään tosin ihan eri tavalla... Shakespeare-nimi. [/quote] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:12"]Imogenistä tulee mieleen Imu-Geeni :D [/quote] Tämmöinen päättely on ominaista rahvaalle
[/quote]
Niinpä, samalla logiikalla esim. Isabellasta tulisi sitten mieleen Iso-Pelle. Not. Ei todellakaan tule.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:50"]
Bodhi ja Atticus ovat erikoisia. Claire on mun mielestä todella tylsä nimi, ja suomalaisiin korviini myös ruman kuuloinen.
[/quote]
Mulla taas tulee outlanderin claire mieleen siitä, joten tykkään.
Claire tarkoittaa jotain valoisuuteen liittyvää, kaunista. Noi muutkin on kyllä mielenkiintoisia.
Mä oon ajatellut, et poikani olisi Fin. Mutta onko taivutus vaikea, Finiltä, Finille, Finin..
Jos saan tyttölapsen joskus, Eleonora/Eleonoora olisi yksi todella varteen otettava vaihtoehto. Taipuu hyvin suomalaiseen suuhun ja tosiaan nimen merkitys on kaunis, "jumalani on valoni" ja olen jostain sellaisenkin version lukenut, että tarkoittaa yleensäkin rohkeaa.
Mutta noista aloituksen nimistä huomaa kyllä tv-sarjojen vaikutuksen lasten nimeämiseen, enkä sano, ettäkö siinä mitään pahaa olisi. Ihan kivoja nimiä kaikki, Ruby ja Imogen pistivät silmään.
Briteissä näyttää olevan vanhat nimet muotia. Suurin osa ainakin. Harper tosin taitaa olla sen beckhamien tyttären vaikutusta. Harperhan on sukunimi ja on tarkoittanut myös harppua soittavaa henkilöä. Netin mukaan inspiraationa on ollut äidin lempikirjailija Harper Lee.
Tiedän pienen Atticus pojan ihan täällä Suomessa :) Perheen kotikielenä on tosin englanti.
En laittaisi mitään noista nimistä. Haluan mieluummin suomalaisen nimen lapselle, kun sukunimenikin on ihan tavallinen korhonenvirtanenlahtinen...tyyliin. Tosin ei minulla ole ketään jonka kanssa saisin lisää lapsia, joten saapa nähdä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:33"]
Eivät nuo ap:n mainitsemat nimet mitään suosikkeja ole. Britannian suosituimmat poikalapsille annetut nimet v. 2013 olivat:
[/quote]
APn luettelemat nimet on 2014 suosituimmat nousunimet.
[/quote]
Nyt lähde olisi siis kiva. On aika oleellinen ero tarkoittaako tuo prosentuaalisesti paljon nousseita, sijaluvultaan paljon nousseita vai esim. top 100 joukossa nousseita. Suhteellinen nousu on kova, jos edellisvuonna on vain yksi saanut saman nimen ja seuraavana kymmenen. Häntäpäässä taitaa olla myös helpompi nostaa sijoitustaan...
Ja lähde on mikä? Minä kun juuri luin että suosituin poikien nimi Briteissä on Mohammad.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:04"]
Bodhi ja Atticus nyt ehkä vähän pisti silmään, mutta muutenhan nuo on aika normaaleja brittinimiä.
[/quote]
Minkähän verran eri kulttuuritaustaisten nimivalinnat näkyvät tuossa? Bodhin osaan hyvin kuvitella pakistanilais taustaiselle tai intialaiselle.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 04:19"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 03:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 03:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:21"]
Suomessa nuo voisi toimia Eleanoora, Jesperi ja Sööreni muodoissa :)
[/quote]
Tuo Briteissä suosiossa oleva "Soren" on suoraan lainattu pohjoismaista.
Nimi "Sören" on ikivanha pohjoismainen nimi, jonka kantajia löytyy Suomestakin satoja.
[/quote]
Jep. Briteissä kaikki pohjoismaalainen on suuressa suosiossa. Se näkyy tuon Soreninkin suosiossa...
[/quote]
Pohjoismaisuusbumi taitaa näkyä myös nimen Finn suosiossa. Onhan se yleinen nimi Pohjoismaissa ja lisäksi tarkoittaa myös suomalaista. :)
[/quote]
Finn nimenä tulee iirin Fionn nimestä tarkoittaen vaaleaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:59"]Aika mielenkiintoiset lasten nimet pinnalla Briteissä.
Tytöillä; Imogen, Cora, Harper, Eleanor, Adeline, Ruby, Penelope ja Claire.
Pojilla; Atticus, Finn, Silas, Declan, Knox, Jasper, Bodhi, Soren ja Asher.
Mitä mieltä näistä? Onko trendi muuttumassa tuollaiseksi vanhahtavaksi tai "satuhahmomaiseksi" täällä pohjoisessakin päin?
[/quote]
Imogenista tulee mieleen jokin vatsalääke :/
Yllättävän viktoriaanisia/vuosisadan vaihteen nimiä, etenkin tytöillä. Penelopet ja Rubyt sun muut. Lieneekö tosiaan Downton Abbeyn ja vastaavien pukudraamojen vaikutusta? Pojilla etenkin Silas on yllättävä - se on todella vanhahtava nimi.
Eleanor on suosikkini. Vanha, upea nimi.