Rekrytoijat - palkkatoiveesta!!
Kumpi on huonompi, liian kova vai liian alhainen palkkatoive? Laitoin pyynnöksi palkaksi liiton mukaisen palkkatoiveen vaativahkoon asiantuntijatyöhön, ja nyt ymmärsin firman puheista, että palkkatoive on korkeahko ja heidän ajattelemansa palkan yli. Ovat edelleen kiinnostuneita, mutta mutta...
Olen valmis joustamaan palkkaTOIVEESTANI alaspäin, koska paikka on mielenkiintoinen. Ilmoitin tämän heille. Onkohan kaikki toivo mennyt?
Vaikeaa arvioida palkkatoiveessa kuitenkaan sitä, mikä on firman politiikka palkkauksessa, kun tosiaan näissä tehtävissä ihmiselle maksetaan 500e haarukassa kaikennäköistä. Nykypalkkaani verrattuna pyyntö oli vain parisensataa yli nykyisen.
Kommentit (24)
Kerropa kakkonen millä alalla ja minkäkokonen firma
Itse luulen, että olen usein päätynyt ö-mappiin, vaikka palkkatoive on ollut alle kolme tonnia asiantuntijatehtävistä. Yhteen tehtävään laitoin mielestäni realistisen palkkatoiveen 3600 e ja firman tj. lähetti paluupostissa vittuiluviestin laskelmineen siitä kuinka kalliiksi heille tulisin.
Turhaan ilmoitit palkkatoiveestasi paikanhaun yhteydessä. Ammattiliitot ovat jo päättäneet sopivat palkkatasot.
Muissa maissa on aika reilu meininki että palkkataso ilmoitetaan ilmoituksessa.
Tää on niin vanhanaikaista Suomessa että pitää arvailla.
Palkkatoive kertoo yleensä hakijan käsityksestä tehtävän vaativuudesta, mutta ei se meillä ole ratkaiseva tekijä, palkasta neuvotellaan hakuprosessin loppuvaiheessa ja joskus hakija ei lähde tarjotulla palkalla ja valitaan toinen. Tarjoamamme palkka muodostuu nykyisistä vastaavia tehtäviä tekevien palkoista alakanttiin. Miehet pyytää selkeästi enemmän kuin naiset, joskus keskitason asiantuntija pyytäää enemmän kuin meillä maksetaan johtajille.
Joo, siis erikseen kysyivät palkkatoiveen. Mietin vaan, että harmi jos näin tyhmän jutun takia menee huti. Olivat kuitenkin tosi kiinnostuneita...
Meillä rekrytoinnit hoidetaan pilvessä, palkkatoiveilla on aika vähäinen merkitys.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:54"]
Turhaan ilmoitit palkkatoiveestasi paikanhaun yhteydessä. Ammattiliitot ovat jo päättäneet sopivat palkkatasot.
[/quote]
Niin mutta sitten siitä palkasta ottaa oman siivunsa se vuokravälitysfirma. Jos tuntiliksa on liiton mukaan 14 euroa ja työpaikka maksaa sen ja työläinen haluaa sen saman myös, vuokravälitysfirmalle ei jää mitään. Jos liitto ja työnantaja maksavat 14 euroa, työläinen ei saa pyytää kuin kympin, jotta välistävetävä ryöstöfirma saa omansa pois. Minä en edes hakenut työpaikkoja, jotka kierrätetään vuokrafirmojen kautta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:15"]
Meillä rekrytoinnit hoidetaan pilvessä, palkkatoiveilla on aika vähäinen merkitys.
[/quote]
Meillä kännissä. Entten-tentten-teelikamentten....
Olin haastattelussa erityisasiantuntijan tehtävään ja vasta haastattelussa kuulin paikkoja olevankin kaksi erilaisin tehtävin. Kysyivät palkkatoivetta... Vastavalmistuneena ei niin minkään näköistä käryä palkoista, varsinkin kun tehtävän sisältökin selvisi minuuttia ennen... Kehtasivat pyöritellä silmiään kun kysyin, mitä tessiä edes noudatetaan :D Tehtävä oli kunnossapidon johtoa, tessi kemianalan...
Just pari viikkoa sitten yhdessä uravalmennustilaisuudessa eräs rekrytointikonsultti sanoi, ettei hän suosittele kenellekään laittamaan sitä palkkatoivetta työnhakuilmoitukseen. Pelkkä "palkasta voinemme sopia työtehtävien tarkennuttua"- tyyppinen ilmoitus on ihan riittäävä vastaus, vaikka työnantaja haluaisikin nähdä palkkatoiveen heti työhakemuksessa.
Toiset taas kehottaa vastaamaan palkktoiveeseen jollakin summalla. Eli monenlaista on mielipidettä...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:12"]
Just pari viikkoa sitten yhdessä uravalmennustilaisuudessa eräs rekrytointikonsultti sanoi, ettei hän suosittele kenellekään laittamaan sitä palkkatoivetta työnhakuilmoitukseen. Pelkkä "palkasta voinemme sopia työtehtävien tarkennuttua"- tyyppinen ilmoitus on ihan riittäävä vastaus, vaikka työnantaja haluaisikin nähdä palkkatoiveen heti työhakemuksessa.
Toiset taas kehottaa vastaamaan palkktoiveeseen jollakin summalla. Eli monenlaista on mielipidettä...
[/quote]
Mielipiteiden kirjo johtuu siitä, että HR on täyttä arpapelia. Ihan sama, jos tekisivät työnsä kännissä tai darrassa. Ei vaikuttaisi lopputulokseen mitenkään.
Olen myös kuullut tuota, että kirjoitetaan jotain ympäripyöreää, koska palkkatoiveeseen vaikuttaa tosiaan ne tehtävät ja myös se, onko tarjolla jotain työsuhde-etuja.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:55"]
Muissa maissa on aika reilu meininki että palkkataso ilmoitetaan ilmoituksessa.
Tää on niin vanhanaikaista Suomessa että pitää arvailla.
[/quote]
Kuten missä? Olen tässä viimeisen vuoden aikana hakenut paikkoja ympäri Eurooppaa ja yli puolessa on ollut palkkatoive pakollinen, ehkä 10% on ilmoittanut palkan ilmoituksessa ja lopuissa ei mitään mainintaa palkasta tai toiveesta. Jenkeissä sama homma. Asiantuntija- ja esimiestehtävät kyseessä.
En tiedä kuinka yleistä se on, mutta kaverille kävi niin että se oli hyvin pitkällä hakuprosessissa, käynyt haastatteluissa ja testeissä, ja sitten ihan kalkkiviivoilla putosi palkkatoiveen takia. Eikä siis minkään palkkaneuvottelun jälkeen, vaan ihan olivat keskenään puhuneet että palkkatoive oli liian korkea ja valinneet toisen. Tyhmintä tässä oli että kaverini olisi ollut valmis tinkimään siitä palkkatoiveestaan, mutta hänelle ei annettu sitä mahdollisuutta.
Sitä en tiedä mitä oli pyytänyt, mutta varmasti kyllä aika paljon, sillä hänelle palkka-asiat ovat tosi tärkeitä JA hänellä on hyvä tausta ja paljon näyttöjä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:12"]
[/quote]
Jos ilmoituksessa pyydetään ilmoittamaan palkkatoive, niin pidän outona neuvona sitä, että neuvotaan jättämään ilmoittamatta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:16"]
Olen myös kuullut tuota, että kirjoitetaan jotain ympäripyöreää, koska palkkatoiveeseen vaikuttaa tosiaan ne tehtävät ja myös se, onko tarjolla jotain työsuhde-etuja.
[/quote]
Se on vain tehty monessa paikassa aika vaikeaksi, koska haku menee netin kautta, ja siihen ruutuun ei kelpaa kuin numeerinen vastaus - eikä edes mikään haarukka vaan vain yksittäinen numero.
Meillä on yleensä maksimipalkka määritetty ja sen tonnilla ylittävät menee suoraan ö-mappiin. Tarkka palkka sitten määrittyy henkilökohtaisesti.