Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva reilut 3kk ja flunssa

Vierailija
07.09.2006 |

*huokaus*

Miten yleistä näin pienillä on flunssan sairastaminen? Eilen alkoi flunssaoireet ja tänään jo lämpöä, ei vielä kuitenkaan yli 38 astetta, joten en ole lääkinnyt. Nenää olen imenyt tyhjäksi, tuntuu kuitenkin, ettei siellä hirveästi vielä limaa ole, ainakin hengitys kulkee suht. hyvin.

Välillä sitten yskittää kun limaa kurkussa. Onko tämän ikäisellä flunssasta jotain erityistä vaaraa, vai onko ihan normaalia? Esikoisesta kun on kyse niin ei oikein tiedä milloin on syytä olla erityisen huolissaan. Soittelen kyllä neuvolaankin, kunhan puhelinaika siellä alkaa, olisi vaan kiva tietää muiden kokemuksia. Kun vauva on ensimmäistä kertaa kipeänä niin on aika avuton olo.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun lapsilla (3) flunssaa oli jo tämän ikäisenä. 3kk:n ikäisenä sairastivat rsv:n joka on tavallista flunssaa vaarallisempi. rsv:tä on yleensä joulun aikoihin. Hengitys vinkuu ja rintakehä ei nouse kunnolla hengittäessä (pintahengitystä). Nämä on sellaisia merkkejä joitten takia pitää viedä heti lääkäriin. Minun lapsilla on infekstioastma ja yskivät varsinkin pieninä niin paljon että eivät vetäneet ilmaa kunnolla sisäänpäin ja yhdellä lapsistani on ollut myös valekuristustautia (ei mennnyt loppuun asti) mutta kurkunpää turposi ja se yhdessä astman kanssa teki pahoja hengitysvaikeuksia. Kohtauksenomainen kova yskä (siis sellainen joka yhtäjaksoisesti minuutteja vaikeuttaa hengittämistä) oli merkki siitä että sairaalaan. Myöhemmin meillä on ollut kaikki lääkitykset kotona ja tiheät sairaalakäynnit on jääneet.

En tietenkään voi tietää mikä teidän lapsen tapaus on ja on vaikea sanoa mikä on väärin tai oikein mutta vinkkejä mitkä yleensä auttaa:

-Sängyn pääty ylös flunssan ajaksi (kirjoja jalkojen alle)

-Älä käytä liikaa niistintä, limakalvot voi turvota ja nuha jopa pahentua. Silloin tällöin on hyvä käyttää.

-Höyryhengityksestä ollaan kahta mieltä. Väittävät että se auttaa bakteerien tuloa mutta minä olen laittanut vauvoina lapseni saunan pesuhuoneeseen mietoon höyryyn hetkeksi kylpyyn iltapäivisin flunssan alkuvaiheessa jos limaa on kehkoputkissa. 3kk:n ikäinen on niin pieni että en voi vielä kuitenkaan suositella. Minusta tämä on auttanut kuitenkin.

-Anna riittävästi nestettä, lima ei tule niin sitkeäksi.

-Lämmin juotava on hyvä, irroittaa limaa.

Nämä kaikki vinkit pitää ottaa varovasti koska lyseessä on pieni vauva!

Myöhäisemmässä vaiheessa olen saanut lääkäriltä allergialääkkeitä lapsen nuhaan jos se on ollut kova (auttoi kyllä meidän tapauksessa).

- Sitten kun nuhatippoja saa käyttää ne auttaa hyvin kun laittaa ennen nukkumaan menoa sen jälkeen kun on käyttänyt niistintä. En käytä niitä lapsilla päivällä koska ne alkaa kirvellä jos laittaa usein. Minusta parhaita laittaa ennen nukkumaan käymistä yöksi.

Jos tuntuu hankalalta, lapsi valvoo tai yskii yöt, itkee paljon tai epäilet onko normaalia, kannattaa viedä lääkäriin. Korvat kannattaa katsoa ja kuunnella keuhkot. Äitiäkin rauhottaa kun tilanne on tarkistettu.

Vierailija
2/2 |
07.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tuo, että niistintä kannattaa käyttää kohtuudella, on hyvä tietää. Helposti sitä varmaan vaan niistää oikein varmuuden vuoksikin jos ei tuota tietäisi. Sängyn pääty on jo ylempänä, tyttö siellä parhaillaan vetää sikeitä, onneksi. Kyllä tässä jo kiukuteltiinkin väsymystä ja pahaa oloa :( Tässähän se pienen oma vastustuskyky toivon mukaan vaan vahvistuu.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan