Miten laihduttaminen muka voi olla niin vaikeaa??
Minä en pysty käsittämään, että miten laihduttaminen voi olla monelle ihan mahdoton tehtävä. Syö vain vähemmän ja liikkuu enemmän. Eräs lähisukulaiseni on koittanut lääkärin käskystä laihduttaa kymmenen kiloa, mutta ei vain ole onnistunut. Minua huolestuttaa hänen terveytensä kovasti, koska hän on minulle rakas. Mutta en osaa ollenkaan tukea häntä enää asiassa, koska en vain voi käsittää miten hän ei voi olla syömättä kaikkea lihottavaa.
Kommentit (26)
Helppo se on omaa lihavuutta puolustella geeneillä yms. Oikeasti se on kuitenkin vain itsestään kiinni.
Mä tiedän kans yhden ylipainoisen ihmisen, joka pyöräillee töihin ja liikkuu mielestäni aika hillittömästi. Eikä syö herkkuja. MUTTA hän ei siis syö sitä, mitä minä katson herkuksi: makeaa, karkkia, leivonnaisia. Ei koskaan. Hän inhoaa kaikkea makeaa, joka taas on minun kompastuskiveni. Sen sijaan ne kalorit tulevat normaalista ruuasta, tämä ylipainoinen kaverini saattaa syödä ties kuinka monta makkaraa iltanuotiolla (yök - itse en pysty syömään yhtään) ja juo viiniä, olutta, siideriä... juustoja, rasvaista lihaa, suolaisia piirakoita. Niin ne tulevat kalorit sieltäkin. Eikä laihdu, ei millään.
Meillä on niin että minä suht pienenä naisena voin syödä todella isoja annoksia, herkutella rajoituksetta eikä tarvi liikkua, silti paino pysyy paikallaan. Mies on lihaksikas ja roteva. Hänen on pakko tarkkailla syömisiä todella tarkasti ja liikkua ihan hulluna että saa painon pysymään paikoillaan. Jos hän ei liiku, on elettävä suunnilleen salaateilla, tai muuten läski alkaa heti kertyä. Kevään jälkeen oli 5 kk käymättä salilla ja söi vähän huolettomammin. Tuloksena noin 10 kg painonnousu! Nyt taas tiukkaa diettiä ja liikuntaa. Olis kyllä mielenkiintoista tietää miksi jotkut lihoo niin helposti ja toiset ei.
Sinänsä se on yksi ja sama syökö ns. herkkuja vai tavallista ruokaa jos siitä syödystä saadut kalorit jäävät kuluttamatta. Niissä herkuissa on vaan enemmän painoa kohti kaloreita kuin tavallisessa ruuassa, se on kuin energiapommi joku pienikokoinen suklaapatukka ja niitä kooltaan parin perunan verran niin sitä energiaa tulikin valtava määrä.
Tällaiset jotka pyöräilevät töihin jne. ja ovat silti lihavia, heillä ei ole tasapainossa energian kulutus ja saanti, saanti on pahasti plussan puolella. Lisäksi pyöräily ei ole kovin suuri energiankulutukseltaan, sitä pitäisi sotkea polkia vinhaa vauhtia joka ikinen kilometri, sillä tasaisella ja hitaalla etenemisellä ei kauheasti pala energiaa.
Aineenvaihdunnalla on tekemistä asian kanssa, mutta se ei selitä lihavuutta, jos on hitaampi aineenvaihdunta se tarkoittaa silloinkin sitä, että energiankulutus ja sen hankkiminen eivät ole tasapainossa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:07"]Enempi minä ihmettelen miksi jotkut lihoo niin helposti. Itse en liho sitten millään, mies lihoo kun katsookin pitsaa. Hänellä on äitin puolen suku lihavaa ja helposti lihovaa sorttia. Eli kyllä se aineenvaihdunta yms on geeneissä. Epäreilua. toisten on sitte vaan pakko kytätä syömisiään ja niiden kuluttamista tosi tarkkaan jos haluaa linjansa säilyttää. Itse pääsen tosi helpolla, ihan sama mitä syön.
[/quote]
Joo, mä oon aika hoikka, mutta tasan siksi että kyttään syömisiäni lähes neuroottisesti. Ajatuskin suklaasta ja PAM! vaa'alla +5kg.
Ärsyttää kun ihmiset ei edes tajua ettei tämä hoikkuus ole mulle "ilmaista" eli en luonnollisesti vain ole tällainen ja voi syödä aina miten huvittaa. Ja se, kun sanotaan että "sähän oot hoikka, totta kai sä voit syödä mitä vaan".. no, sitten en olisi hoikka. Meni vähän ohi aiheesta nyt.
Aineenvaihdunta on erilaista. Silti jokainen voi halutessaan laihtua. Tottakai. Jos vaikka sairastuu vakavasti, yleensä laihtuu. Ei ne läskit pysy jos ei syö.