Mikä tekee minusta naismaisen?
Tulin nyt tänne kysymään asiasta, kun olen sitä aina miettinyt. Olen reilusti yli parikymppinen perheellinen mies, hetero aika lailla tietääkseni. Jo ollessani teini-ikäinen humalainen naispuolinen kaverini sanoi tyyliin "sori vaan, muttet sä kovin miehekäs ole". En tiennyt, miksi hän koki asian niin. Samoin epäsuoria vihjailuja on tullut aina sukupolisuudestani ja seksuaalisesta suuntautumisestani. Tännekin joskus kirjoitin ja useampi piti minua miehenä esiintyvänä naisena. Mikä voisi olla syynä? Tai millaiset asiat laittavat yleensäkin ihmiset miettimään toisen miehekkyyttä tai naisellisuutta, kun kyseessä on mies? Myös seksuaalinen suuntautuminen mietityttää, mikä vaikuttaa toisten käsityksiin jonkun suuntautumisesta?
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 07:48"]
Tästä aiheesta on niin monta erilaista käsitystä kuin on ihmisiäkin joten en voi ottaa kantaa kuin omasta puolestani. Sanoisin, että ehkä miellyttämisen halu on pääsyy siihen miksi joku mies vaikuttaa minusta naismaiselta. Sellainen, että vilkuillaan sivuille ja katsotaan mitä muut tekee ja yritetään olla samanlaisia. Eli siis muoti-ilmiöiden seuraaminen ja niihin mukaan meneminen, statuskilpailu, opettajien ja muiden auktoriteettihenkilöiden mielistely (tai jossain alakulttuureissa vastustaminen), silmänpalvonta, ulkokultaisuus jne.
Miehekkäät miehet tekevät mitä katsovat parhaaksi ja jos joku ei siitä pidä, niin sitten ei pidä. Tätä ei kuitenkaan pidä sekoittaa kusipäisyyteen ja itsekkyyteen.
[/quote]
Mitäs tuo sitten on jos ei kusipäisyyttä tai itsekkyyttä? Miten määrittelet em:t ja "miehekkään miehen"? Kyllä mun mielestä ihminen joka tekee oman pään mukaan välittämättä muiden mielipiteistä on juuri noita kahta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:16"]Mikään ei ole niin naismaista kuin oman ja toisten ihmisten käytöksen ja tunteiden vatvominen av-palstalla ja mielipiteiden kysely av-mammoilta. [/quote] Kaikilla ihmisillä on tunteet.
[/quote]
Kaikki eivät vatvo niitä av-palstalla.
Ei kenenkään mielipiteet tee kenestäkään yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:16"]Mikään ei ole niin naismaista kuin oman ja toisten ihmisten käytöksen ja tunteiden vatvominen av-palstalla ja mielipiteiden kysely av-mammoilta. [/quote] Kaikilla ihmisillä on tunteet.
[/quote]
Kaikki eivät vatvo niitä av-palstalla.
[/quote] Missä miehet voisivat sitten vatvoa tunteita?
Ääni, puhetapa ja eleet. Ääni ei välttämättä kimeä, vaan nimen omaan äänenpaino, eli naisten usein käyttämä nouseva intonaatio puhetavassa. Kuulostaa TODELLA hassulta, jos mies puhuu näin. Ehkä viettää paljon aikaa nuorten kaupunkilaisnaisten kanssa, ja identifioituu = alkaa matkia puheessaan näitä vs. että alkaisi kuulostaa miespuolisilta kavereiltaan? Puhetavathan tarttuvat.
Eleet on toinen. Esim. yksi mies joka oli ihastunut muhun ja halusi ilmeisesti käyttäytyä ihastuttavasti, alkoi venkoilemaan mulle kuin ämmä: räpsytteli ripsiään, nuoleskeli huuliaan ja leikki raapivaa kissaa :D :D :D ja oli 30v. mies.
Ja kyllä tänä päivänä seukkaa naisen kanssa ja aina ihastuu naisiin.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 07:48"]
Tästä aiheesta on niin monta erilaista käsitystä kuin on ihmisiäkin joten en voi ottaa kantaa kuin omasta puolestani. Sanoisin, että ehkä miellyttämisen halu on pääsyy siihen miksi joku mies vaikuttaa minusta naismaiselta. Sellainen, että vilkuillaan sivuille ja katsotaan mitä muut tekee ja yritetään olla samanlaisia. Eli siis muoti-ilmiöiden seuraaminen ja niihin mukaan meneminen, statuskilpailu, opettajien ja muiden auktoriteettihenkilöiden mielistely (tai jossain alakulttuureissa vastustaminen), silmänpalvonta, ulkokultaisuus jne.
Miehekkäät miehet tekevät mitä katsovat parhaaksi ja jos joku ei siitä pidä, niin sitten ei pidä. Tätä ei kuitenkaan pidä sekoittaa kusipäisyyteen ja itsekkyyteen.
[/quote]
Mitäs tuo sitten on jos ei kusipäisyyttä tai itsekkyyttä? Miten määrittelet em:t ja "miehekkään miehen"? Kyllä mun mielestä ihminen joka tekee oman pään mukaan välittämättä muiden mielipiteistä on juuri noita kahta.
[/quote]
Eli siis mies joka käräyttää pettäjäkaverinsa on kusipää?
Tai mies joka ottaa auton avaimet pois juopolta?
Tai mies joka ilmoittaa viranomaisille vaarallisesta käytännöistä työpaikalla vaikka saisi kaikkien vihat niskoilleen?
Olin varma, että eräs uusi työkaverini on homo. Kaikki merkit viittasivat siihen. Hento vartalo, luisut olkapäät, olemattoman pienet lihakset. Naukuvan naismainen puhetapa, tapa pitää istuessaan jalkoja päällekkäin kuten naiset ja heilutella päällimmäisen jalkansa jalkaterää, tapa tehdä käsillään vilkuttavia ja viuhtovia eleitä. Tapa sipaista usein kädellään hiuksiaan ja räpsytellä silmiään. Kiinnostus pehmeään ja tunnelmalliseen musiikkiin.
Olin ihmeissäni, kun hän kerran näytti minulle puhelimesta valokuvia vihitystä vaimostaan ja lapsistaan. Oli vielä oikein näyttävä vaimo; miten sellainen voi mennä naimisiin tuollaisen miehen kanssa? Olen varma, että mies on bi, tai ei vain ole vielä tajunnut olevansa homo. Raavaana heteromiehenä en voi kuin ihmetellä.
Minkä mallinen kroppa sulla on ap? Itsekin olen kokenut vastaavanlaisia epäilyjä mm. seksuaalisesta suuntautumisesta. En ole varma johtuuko noista mikroilmeistä yms. mitä joku mainitsi, mutta itselläni on vähän naismainen kroppa. Lihon "kuin akat", kilot kertyy rintoihin, reisiin ja perseeseen :)
Ap kysyy naisten mielipiteitä aiheesta, siksi av:lla. Monella sukupuolirooleihin kuuluu paljon kaikkea todella kehällistä, usein tosiasiassa sukupuolineutraaleja asioita.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:37"]Minkä mallinen kroppa sulla on ap? Itsekin olen kokenut vastaavanlaisia epäilyjä mm. seksuaalisesta suuntautumisesta. En ole varma johtuuko noista mikroilmeistä yms. mitä joku mainitsi, mutta itselläni on vähän naismainen kroppa. Lihon "kuin akat", kilot kertyy rintoihin, reisiin ja perseeseen :)
[/quote] AP vastaa. Pitkä ja laiha ja olen tummahiuksinen vrt. Sid Vicious
Naisellisia viboja aiheuttavat:
-kimakka, naukuva ääni, tietyt sanavalinnat
-eleet (esim. käsien liikkeet, sormien hypistely, seisoessa käsien pitäminen lantiolla, jalat ristissä istuminen, oman leuan tai kasvojen hyplääminen, silmälasien sangan imeskely)
-hintelä ja hento tai naismaisella tavalla pyylevä vartalo, jota vaatteilla korostetaan
-terveyssandaalien käyttö (töissä)
-naisten vaatteiden tai asusteiden (esim. rillit tai aurinkolasit) käyttäminen, pinkki väri
Tiedän yhden miehen jota jotkut pitävät kaappihomona. Mies huolehtii ulkonäöstään, (on selkeästi visuaalinen, huomio myös muiden pukeutumisen yms), hyvätapainen ja empaattinen (perhetausta) ja kohtuullisen pienikokoinen ja kaunis mieheksi. Seuraa kyllä urheilua mutta siitäkään ei vain tule sitä junttimacho fiilistä. Itse olen satavarma että on kiinnostunut naisista(kin) ja joutunutkin miettimään että onko omassa tutkassani jotain vikaa koska juuri tuollainen kyllä kelpaisi. Empaattisuus kun teki vain vaikutuksen ja pärjäilee asemansa puolesta sen verran hyvin että itsellä menee noista ominaisuuksista huolimatta enemmän alfamies kategoriaan.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:17"]Naisellisia viboja aiheuttavat:
-eleet (esim. käsien liikkeet, sormien hypistely, seisoessa käsien pitäminen lantiolla, jalat ristissä istuminen, oman leuan tai kasvojen hyplääminen, silmälasien sangan imeskely)
-hintelä ja hento tai naismaisella tavalla pyylevä vartalo, jota vaatteilla korostetaan
-naisten vaatteiden tai asusteiden (esim. rillit tai aurinkolasit) käyttäminen, pinkki väri
[/quote]
:D
Puhetapa. Siihen yhdistettynä metroseksuaali pukeutuminen. Kaikki työpaikalla pitivät yhtä miestä homona, mutta kuitenkin vikittelee naisia. Ehkä on kaapissa tai sitten vain on naismainen.
Mun mies on näyttää tosi miehekkäältä, on tumma, pitkä ja kulmikas. Osaa kuitenkin halutessaan elehtiä todella naismaisesti, naismaisemmin kuin minä ikinä. Osaa liikkua silleen söpösti ja viehkeästi, pitää suutaan tyttömäisesti supussa ja tuijottaa sellaisilla söpöillä silmillä vähän ripsiensä alta. Joskus mies tarjoili mulle konvehdin sohvalle istuen polvillaan geishamaisesti, se oli tosi outoa, aivan kuin hän olisi eri ihminen!
Mies siis käyttäytyy noin tahallaan ja leikillään. Mutta naisellinen olemus ei tosiaankaan ole kiinni ulkonäöstä, enemmän elekielestä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:12"]Ääni, puhetapa ja eleet. Ääni ei välttämättä kimeä, vaan nimen omaan äänenpaino, eli naisten usein käyttämä nouseva intonaatio puhetavassa. Kuulostaa TODELLA hassulta, jos mies puhuu näin. Ehkä viettää paljon aikaa nuorten kaupunkilaisnaisten kanssa, ja identifioituu = alkaa matkia puheessaan näitä vs. että alkaisi kuulostaa miespuolisilta kavereiltaan? Puhetavathan tarttuvat.
Eleet on toinen. Esim. yksi mies joka oli ihastunut muhun ja halusi ilmeisesti käyttäytyä ihastuttavasti, alkoi venkoilemaan mulle kuin ämmä: räpsytteli ripsiään, nuoleskeli huuliaan ja leikki raapivaa kissaa :D :D :D ja oli 30v. mies.
Ja kyllä tänä päivänä seukkaa naisen kanssa ja aina ihastuu naisiin.
[/quote]
Olen kerran myös nähnyt kun mies yrittää soluttautua naistanssijoiden seuraan sillä seurauksella että alkoi juurikin kopioida naisten tanssiliikkeitä tanssilajissa jonka tuntevat tietää että naiset liikkeillään korostaa feminiinisyyttä ja miehet (olisi tarkoitus) omilla liikkeillään maskuliinisuutta. Aika hilpeää katsottavaa oli koska oli selkeästi tahatonta. (Olen myös nähnyt kun mies imitoi noita naisten maneereista tietoisesti mutta taas niin ettei tanssijan suuntautumisesta voinut sanoa mitään suuntaan tai toiseen koska teki sen niin äijämeiningillä ja samalla flirttasi naisille.)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:17"]
Naisellisia viboja aiheuttavat:
[/quote]
Minusta tässä keskustelussa menee taas sekaisin tunnusmerkit ja asioiden todellinen olemus. Kausaatio ja korrelaatio. Vaikka kaikki maailman naismaiset pukeutuisivat pinkkiin, niin itse väri ei tee miehestä naisellista. Eikä miehekkäät miehet muutu yhtäkkiä naismaisiksi jos vetävät pinkin paidan päälleen. Eli kun ihminen näkee usein tietyn asian jonkin toisen asian yhteydessä, niin aivot alkavat ajatella, että ne kuuluvat yhteen. Mutta kysymys on vain samaan aikaan tapahtuvista asioista.
Esim. tiedän miehen joka istuu aina jalat ristissä ja hän on erittäin miehekäs. Jalat ristissä istuminen nyt vain sattuu samaan aikaan kuin naisellisuus mutta se ei määrittele naisellisuutta.
Homon tunnistaa jo ammatista. Jos mies on stuertti, tarjoilija tai kampaaja, hän on homo.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:16"]Mikään ei ole niin naismaista kuin oman ja toisten ihmisten käytöksen ja tunteiden vatvominen av-palstalla ja mielipiteiden kysely av-mammoilta.
[/quote] Kaikilla ihmisillä on tunteet.