Ampujan perheessä on 11 lasta, "Elämme unelmaamme."
http://m.iltalehti.fi/perhe/2014122918784617_pr.shtml
Ohhoh, minusta ei kyllä tuohon olisi, kaksikin on jo tarpeeksi ja uuvutta jo väsätä lihapullat neljälle hengellä, heillä väsätään 13 hengelle.
Kommentit (180)
Uteliaisuudesta kävin katsomassa ja lähin koulu on 4,8 km päässä kävelymatka ja autolla 5 km Google mapsin mukaan.
Hieno juttu ettei perheellä ole tilanpuutetta. Jokaiselle löytynee oma tila kun neliöitä on 320.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:30"] Miten pärjäävät sitten kun lapset alkavat olla teini-/täysikäisiä? Omista lapsista kaksi on nyt teinejä ja enää ei selviä niin halvalla kuin taaperoiden kanssa. Lapsilisätkin loppuvat 17-vuotiaana ja esim kirppiksillä on paljon vähemmän hyviä vaatteita kuin taaperoikäisille ja poikakin syö varmaan 10x enemmän kuin joku 2-vuotias. Miten kustantavat esim ajokortit lapsille, vai jättävätkö lapset kortin ajamatta? Ei nykyään ole joka teinille tarjolla kesätöitäkään. Entäs mahdolliset lukiokirjat, eivät ole halpoja nekään, tosin osittain voi kierrättää. Olisi oikeasti mielenkiintoista kuulla jonkun suurperheellisen vastauksia! [/quote] Kyllähän nyt ihmiset itse osaa ajokorttinsa maksaa. Niin suurin osa ihmisistä tekee. Itseasiassa en ole koskaan tavannut ketään jonka vanhemmat olisi maksanut ajokortin [/quote] Jos sinä et ole tavannut niin ei se sitä tarkoita ettei sellaisia ihmisiä olisi. Annapa lähde johon perustat väitteesi "suurin osa maksaa itse". Eipä taida kuule pitää paikkaansa.
[/quote]
Laita linkkiä että maksaa?
Kyllä 18 vuotiaat jo yleensä elättää itsensä mutta teillä varmaan sinä teet ruoatkin heille valmiiksi
Suurimmalle osalle ajokortin kustantavat vanhemmat. Paitsi jos ajaa kortin vasta myöhemmällä iällä. Kyllä se vaan niin on, käykää vaikka jollain lukioluokalla tekemässä gallup. Alle 18-v ei helposti saa kokoon niin suurta summaa ja moni haluaa ajaa kortin heti koska siitä on hyötyä (kesä)töiden saannissa. Voi ottaa työn jostain muualtakin kuin julkisten ulottuvilta.
Tuota ihmettelen että koululaisen vastuulla on herättää muut lapset. Normaalisti vanhempi herättää tai kun lapsi on riittävän iso niin laittaa itse herätyksen.
En minä eikä moni muukaan ole saanut ajokorttirahaa vanhemmilta.
Nykyään curling-vanhemmat maksaa kaiken jopa lapsen elämän kotoa poismuuton jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:30"]
Miten pärjäävät sitten kun lapset alkavat olla teini-/täysikäisiä? Omista lapsista kaksi on nyt teinejä ja enää ei selviä niin halvalla kuin taaperoiden kanssa. Lapsilisätkin loppuvat 17-vuotiaana ja esim kirppiksillä on paljon vähemmän hyviä vaatteita kuin taaperoikäisille ja poikakin syö varmaan 10x enemmän kuin joku 2-vuotias. Miten kustantavat esim ajokortit lapsille, vai jättävätkö lapset kortin ajamatta? Ei nykyään ole joka teinille tarjolla kesätöitäkään. Entäs mahdolliset lukiokirjat, eivät ole halpoja nekään, tosin osittain voi kierrättää. Olisi oikeasti mielenkiintoista kuulla jonkun suurperheellisen vastauksia!
[/quote]
Tätä samaa minäkin mietin. Olisi tosi kiva kuulla jonkun suurperheen omakohtaisia kokemuksia. Itsellä neljä lasta ja oli kyllä taloudellisesti tiukinta juuri tuo lasten teini-ikä. Kasvavat ja urheilevat pojat syövät valtavasti. Ajokortit hankittiin opetusluvalla. Alle 18-vuotiaina on vaikeaa löytää kesätöitä.
[/quote]
Miksi lapsesi ei itse maksanut ajokorttia? Ei sitä 18 vuotiaana tarvitse ajaa
[/quote]
Lapsihan sen itse maksoi mutta tuli paljon halvemmaksi kun minä opetin. Säästettiin reilu tonni. Voihan sen toki myöhemminkin hankkia mutta asumme maalla eikä ole julkisia. Esim. tytär aloitti heti ajokortin saatuaan viikonlopputyöt 20 kilometrin päässä kotoa (siis opiskelujen ohella). Ei olisi onnistunut ilman ajokorttia tai sitten minä olisin kuljettanut hänet töihin ja kilometrejä kertynyt kaksinkertainen määrä.
Poikaa kuljetin 15 kilometrin päähän ammattikouluun kun julkisia ei kulkenut. Kortti oli tarpeen heti 18-v. Voihan sitä antaa lapsensa jäädä kotiin odottamaan ja syrjäytymään ilman ajokorttia. Tai sitten odotella että joku sossu tai nuorisoetsivä alkaa hoitaa lapsen asioita. Minä nyt ole sitä mieltä että jos lapsia hankkii, niin niistä on myös huolehdittava itse eikä heitettävä muiden huollettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:30"] Miten pärjäävät sitten kun lapset alkavat olla teini-/täysikäisiä? Omista lapsista kaksi on nyt teinejä ja enää ei selviä niin halvalla kuin taaperoiden kanssa. Lapsilisätkin loppuvat 17-vuotiaana ja esim kirppiksillä on paljon vähemmän hyviä vaatteita kuin taaperoikäisille ja poikakin syö varmaan 10x enemmän kuin joku 2-vuotias. Miten kustantavat esim ajokortit lapsille, vai jättävätkö lapset kortin ajamatta? Ei nykyään ole joka teinille tarjolla kesätöitäkään. Entäs mahdolliset lukiokirjat, eivät ole halpoja nekään, tosin osittain voi kierrättää. Olisi oikeasti mielenkiintoista kuulla jonkun suurperheellisen vastauksia! [/quote] Kyllähän nyt ihmiset itse osaa ajokorttinsa maksaa. Niin suurin osa ihmisistä tekee. Itseasiassa en ole koskaan tavannut ketään jonka vanhemmat olisi maksanut ajokortin [/quote] Jos sinä et ole tavannut niin ei se sitä tarkoita ettei sellaisia ihmisiä olisi. Annapa lähde johon perustat väitteesi "suurin osa maksaa itse". Eipä taida kuule pitää paikkaansa.
[/quote]
Laita linkkiä että maksaa?
Kyllä 18 vuotiaat jo yleensä elättää itsensä mutta teillä varmaan sinä teet ruoatkin heille valmiiksi
[/quote]
Ehkäpä siellä tuppukylässä josta sinä ilmeisesti olet peräisin. Jossain muualla 18-vuotiaat vielä opiskelevat.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:44"]
Jos 13 henkisessä perheessä menee 4,5kg lihapullia yhdellä aterialla, jokainen syö suurinpiirtein 350 grammaa lihapullia. Onpa nälkäisiä taaperoita.
[/quote]
Eihän toi ole mitään. Jos aikuinen mies syö sellaisen reilun kilon kerralla niin kyllä toi 350 grammaa menee lapselta helposti
[/quote]
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, paljonko on 350 g raakaa jauhelihaa? Tavallisessa keskikokoisessa myyntipakkauksessa on 400 grammaa. Siitä tulee hyvä annos 4-henkiselle perheelle, sillä lihapulliin tulee muutakin kuin vain pelkkää jauhelihaa. 4,5 kg eli noin 11 paketista jauhelihaa tulee 13 hengelle paljon suurempi annos henkeä kohti kuin 350 g, vaikka olisi halpaa ja kypsentäessä rasvaksi sulavaa sikanautaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:09"]
No ajattele: joka ikinen päivä jokaisen perheen henkilön yksi vaate kerta pestään. Kyllä siinä koneet täyttyy.
[/quote]
Kumpi siihen on syynä, ylihygieenisyys vai sotkuisuus? Kyllä tavallisilla lapsilla voi käyttää samaa vaatetta useampana päivänä peräkkäin. Alusvaatteet ja likaiset pannaan pyykkiin, ei sellaisia joita on vain käytetty mutta eivät ole kovin likaisia.
Miksi joku pesee jokaisen vaatteen "käytön" jälkeen, vaikka se ei ole likainen? Ei meillä ole vaatteet paskaisia joka päivä, jos ei vaipat falskaa.
Jos rahkeet riittävät, niin siitä vaan lisääntymään. Mutta onhan se selvää, että tuossa eletään nimenomaan "aikuisten unelmaa". Eivät ne lapset ole valinneet tuota. Ja vaikka joku sanoisi mitä, itsestään selvää on, ettei tuossa yhteen lapseen yksilönä riitä paljon aikaa, huomiota ym. Vääjäämättä joku jää jalkoihin ja saa pärjätä omillaan aikuisuuteen asti, jolloin terapiassa sitten maksaa vanhempien unelmaa jälkikäteen. Itsekästä ja ajattelematonta toimintaa vanhempien puolelta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:22"]
Nykyään curling-vanhemmat maksaa kaiken jopa lapsen elämän kotoa poismuuton jälkeen.
[/quote]
Kaikkea löytyy. On lapsia/nuoria, jotka hankkivat itse korttinsa ja autonsa, jos onnistuvat saamaan kesätöitä. Ja sitten on niitä perheitä, joissa ajokortin lisäksi kustannetaan myös se auto ja bensat 18-v lahjaksi.
Kannattaa muistaa myös että kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla tai muissa suurissa kaupungeissa, joissa hyvin pärjää vaikka koko ikänsä ilman ajokorttia.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:21"]
Tuota ihmettelen että koululaisen vastuulla on herättää muut lapset. Normaalisti vanhempi herättää tai kun lapsi on riittävän iso niin laittaa itse herätyksen.
[/quote]
Miksi koululainen herättäisi muut lapset, kun molemmat vanhemmat ovat aamuisin kotona? Tavallisissa perheissä alle kouluikäiset heräävät ihan itsekseen herättämättä.
Jotenkin tuntuu siltä, että ei tällaista perhettä ole oikeasti olemassakaan. Jo pelkät nimet ovat epäilyttäviä. Kuka olisi niin edesvastuuton viranomainen, että hyväksyisi tuollaiset? Jo sukunimessä olisi tarpeeksi kestämistä lapsille ilman eriskummallista etunimeä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:15"]
No 48, me olemme kyllä maksaneet ajokortin kaikille kolmelle lapsellemme. Harvalla on 18-vuotiaana varaa maksaa itse.
[/quote]
Myös me, koska ei ole paljonkaan perintöä lapsille annettavaksi. Ajokortti helpottaa myös työssäkulkemista. Eikä tarvitse enää ajaa itse, kun lapsilla on kortti silloin, kun ollaan perheenä liikkeellä.
Meillä minä maksoin aikanaan oman ajokorttini itse. Kuljin fillarilla yhden kesän 36km/päivä kesätöihin, että sain autokoulun maksettua.
Ja olin täyttänyt jo talvella 18. Mitä sillä ajokortilla heti tekee, jos ei ole autoakaan. Auton sain hankittua sitten 21 -vuotiaana.
Mainittakoon nyt kuitenkin vielä, että olen tuttavapiiristäni ainoa, joka maksoi itse autokoulun. Muille rahoitti ne vanhemmat.
[/quote]
Ei ole saanut kyllä moni muukaan mitään ajokorttirahoja vanhemmilta
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:21"]
[/quote]
Kyllä asia on niin että sisaruksien kuuluu kantaa vastuuta toisistaan. Ei koti ole mikään täysihoitola. Kotitöitä pitää tehdä ja sisaruksista huolehtia
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:18"]
No 48, me olemme kyllä maksaneet ajokortin kaikille kolmelle lapsellemme. Harvalla on 18-vuotiaana varaa maksaa itse.
[/quote]
Miksi se pitää ajaa 18 vuotiaana? Pari kuukautta kun tekee työtä niin ajokorttirahat on kädessä. Aika on laiskaa porukkaa jos edes sitä ei jaksa tehdä
[/quote]
Milläs menet töihin, jos ei ole korttia eikä työpaikka naapurissa. Nykyiseen autokoulussa hankittuun ajokorttiin ei ihan parin kuukauden kesätienestit riitä kun sille rahalle löytyy muutakin käyttöä esim. säästää talveksi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:30"] Miten pärjäävät sitten kun lapset alkavat olla teini-/täysikäisiä? Omista lapsista kaksi on nyt teinejä ja enää ei selviä niin halvalla kuin taaperoiden kanssa. Lapsilisätkin loppuvat 17-vuotiaana ja esim kirppiksillä on paljon vähemmän hyviä vaatteita kuin taaperoikäisille ja poikakin syö varmaan 10x enemmän kuin joku 2-vuotias. Miten kustantavat esim ajokortit lapsille, vai jättävätkö lapset kortin ajamatta? Ei nykyään ole joka teinille tarjolla kesätöitäkään. Entäs mahdolliset lukiokirjat, eivät ole halpoja nekään, tosin osittain voi kierrättää. Olisi oikeasti mielenkiintoista kuulla jonkun suurperheellisen vastauksia! [/quote] Kyllähän nyt ihmiset itse osaa ajokorttinsa maksaa. Niin suurin osa ihmisistä tekee. Itseasiassa en ole koskaan tavannut ketään jonka vanhemmat olisi maksanut ajokortin [/quote] Jos sinä et ole tavannut niin ei se sitä tarkoita ettei sellaisia ihmisiä olisi. Annapa lähde johon perustat väitteesi "suurin osa maksaa itse". Eipä taida kuule pitää paikkaansa. [/quote] Laita linkkiä että maksaa? Kyllä 18 vuotiaat jo yleensä elättää itsensä mutta teillä varmaan sinä teet ruoatkin heille valmiiksi [/quote] Ehkäpä siellä tuppukylässä josta sinä ilmeisesti olet peräisin. Jossain muualla 18-vuotiaat vielä opiskelevat.
[/quote]
Opiskelu ei tarkoita että ei käydä töissä. Katsos aikuisella ihmisellä on kuluja ja ne pitää maksaa. Ei silloin enää missään vanhempien nurkissa asuta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:44"]
Jos 13 henkisessä perheessä menee 4,5kg lihapullia yhdellä aterialla, jokainen syö suurinpiirtein 350 grammaa lihapullia. Onpa nälkäisiä taaperoita.
[/quote]
Eihän toi ole mitään. Jos aikuinen mies syö sellaisen reilun kilon kerralla niin kyllä toi 350 grammaa menee lapselta helposti
[/quote]
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, paljonko on 350 g raakaa jauhelihaa? Tavallisessa keskikokoisessa myyntipakkauksessa on 400 grammaa. Siitä tulee hyvä annos 4-henkiselle perheelle, sillä lihapulliin tulee muutakin kuin vain pelkkää jauhelihaa. 4,5 kg eli noin 11 paketista jauhelihaa tulee 13 hengelle paljon suurempi annos henkeä kohti kuin 350 g, vaikka olisi halpaa ja kypsentäessä rasvaksi sulavaa sikanautaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:09"]
No ajattele: joka ikinen päivä jokaisen perheen henkilön yksi vaate kerta pestään. Kyllä siinä koneet täyttyy.
[/quote]
Kumpi siihen on syynä, ylihygieenisyys vai sotkuisuus? Kyllä tavallisilla lapsilla voi käyttää samaa vaatetta useampana päivänä peräkkäin. Alusvaatteet ja likaiset pannaan pyykkiin, ei sellaisia joita on vain käytetty mutta eivät ole kovin likaisia.
Miksi joku pesee jokaisen vaatteen "käytön" jälkeen, vaikka se ei ole likainen? Ei meillä ole vaatteet paskaisia joka päivä, jos ei vaipat falskaa.
[/quote]
Kyllä vaatteet vaan tulee jo päivässä likaiseksi. Pelkkä hiki likaa vaatteet ja jokainen ihminen hikoilee joka ikinen päivä
Kummallakin yritykset ja lapset soittaa kuka viulua.kitaraa.kannelta jne. Jotkut ei saa yhtäkään lasta. Ei mene nallekarkit tasan. Sain sentään yhden joka oli tavoitteeni.
[/quote]
Miksi se pitää ajaa 18 vuotiaana? Pari kuukautta kun tekee työtä niin ajokorttirahat on kädessä. Aika on laiskaa porukkaa jos edes sitä ei jaksa tehdä