Ampujan perheessä on 11 lasta, "Elämme unelmaamme."
http://m.iltalehti.fi/perhe/2014122918784617_pr.shtml
Ohhoh, minusta ei kyllä tuohon olisi, kaksikin on jo tarpeeksi ja uuvutta jo väsätä lihapullat neljälle hengellä, heillä väsätään 13 hengelle.
Kommentit (180)
Luulin otsikosta, että tämä oli perhesurmajuttu.
Tuosta jutusta puuttui kokonaan kuvaus siitä, millä perhe maksaa tuon lystin. Se tuli selväksi, että miehellä toiminimi ja vaimo työskentelee iltaisin ja almuja otetaan vastaan. Mutta oikeesti, mitä tuollaisen perheen pyörittäminen maksaa kuussa ja mistä ne rahat tulee?
Minusta tuota taloudellista puolta olisi pitänyt käsitellä jo sen vuoksi, ettei joku yllytyshullu ala haaveilla suurperheestä ilman kunnollisia taloudellisia resursseja.
Anteeksi nyt mutta miten Pinkki ja Kisu on hyväksytty oikeiksi nimiksi?! Entä Pippuriina ha Nuppulina?!?! Minä kun luulin että sen nimilain pitäisi suojata lapsia vanhempien vähän turhan "luovilta" nimi-ideoilta...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:35"]
[/quote]
Sehän tän avauksen tarkoitus olikin. Tää sama veijo availee tällasia viestejä joka päivä. Ihan puhdasta trollailua siis.
Tämä nimi saikin väkästämään vähintään kaksi samanlaista ketjua, huvinsa kullakin. Voi niitä olla enemmänkin, mutta tää nyt ainakin:
Ampuja :D pinkki pippuriina ampuja.. On siinä nimi :)
Arvostan tämän perheen vanhempia. Ja kaikkia vanhempia, jotka kasvattavat lapsiaan rakkaudella ja kunnioituksella.
Lapsiparat noiden nimien kanssa. Kolmea nuorinta tullaan varmasti kiusaamaan koulussa :(
Mua tökki se että elävät tuen varassa, saivat ruokatukea yms. Jos ei ole varaa elättää perhettä miksi sitä pitää pykeltää noin paljon muksuja??
Mutta sama meininki kuin lessuperheissä: isommat lapset hoitavat pienemmät - ei äiti. Äiti ja isä huolehtivat vain vauvasta. Säälin vähän sisaruksia
Tuota ruoka määrää en ymmärrä - meillä 1kg lihapullataikina riittää 8:lle, 3 litraa maitoa 2 pvälle. Tosin olemme normaalipainoisia.
Oiskohan toimittaja hiukan liioitellut noita lukuja. Jos perhe pesee joka päivä pyykkiä vähintään yli 30 kiloa, niin jossain on jotain pielessä.
Muutenkaan en jaksa ymmärtää näitä suurperhe hehkutuksia - kaksi tila-autoa, mieletön määrä kenkiä ja vaatteita, polkupyöriä jne.. Muutaman vuoden päästä alkaa perheeltä vähetä lapsilisät ja samaan aikaan pitäisi hankkia mopoja ja skoottereita, mopokortteja, kevarikortteja, autokortteja, ostaa lukiokirjoja, amiskirjoja ja tarvikkeita, auttaa opiskeluasunnon vuokrissa jne...Kesätöitä ei välttämättä nuorille niin vain löydy.
Ai niin mutta heitähän varmaan avustetaan yhteiskunnan ym. taholta. Eiväthän ihmiset mitään sille voi että heille on sattunut syntymään yli kymmenen lasta.
Itselläni vain kaksi lasta, ja pitkäänpohdittu iltatähtikin jää hankkimatta, koska minusta ei vaan kertakaikkiaan ole isomman lapsilauman huoltajaksi.. en kestä sitä meteliä ja vastuuta ja lasten kinastelua ja oman ajan menettämistä ja ja...
Mutta ihailen jostain syystä ihan älyttömästi tällaisia isoja suurperheitä, joissa vanhemmat nauttivat lapsistaan!! Haaveilen välillä itsekin isosta talosta joka täynnä lapsia aamiaispöydässä, ja se vilkas puheensorina ja nauru... :) Mutta samantien hylkään haaveeni, koska mun hermo ei vaan kestäisi sitä kaikkea muuta.. Nytkin on välillä kestämistä kun pienemmällä muksullani on uhmaikä ja isompi alkaa oireilla teini-ikäisyyttään, mitä vääntämistä ja väittelyä toisinaan! joka ikiseen pyyntöön/käskyyn aina ensimmäisenä pistetään vastaan ja sitten saa vääntää ja väitellä ja pahimmassa tapauksessa ottaa ja viedä mukulan kädestä pitäen tekemään mitä pitikään tehdä ja valvoa hommaa koko ajan samalla sitä kitinää ja vinkumista kuunnellen (ja itsellä olisi jotain muutakin tekemistä..) siinä saa laskea mielessään sataan ja vielä toiseenkin sataan... huh.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:53"]Anteeksi nyt mutta miten Pinkki ja Kisu on hyväksytty oikeiksi nimiksi?! Entä Pippuriina ha Nuppulina?!?! Minä kun luulin että sen nimilain pitäisi suojata lapsia vanhempien vähän turhan "luovilta" nimi-ideoilta...
[/quote]
Mä luulen, että niillä on oikeesti vaan loppunut nimi ideat kesken varsinkin toisen nimen kanssa, kun sen pitäisi olla jotenkin edes yhteen sopiva.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:44"]
Jos 13 henkisessä perheessä menee 4,5kg lihapullia yhdellä aterialla, jokainen syö suurinpiirtein 350 grammaa lihapullia. Onpa nälkäisiä taaperoita.
[/quote]
Samaa ihmettelin. Lihapulliin laitetaan jauhelihan lisäksi yleensä muitakin aineksia, eli todella häkellyttävä annos / lapsi. Toimittajan laskutaito ei ole tainnut olla kokkaustaitoa parempi. Se kyllä käy minultakin, että tekaisen itse lihapullat 20 hengelle, ja olen joskus tehnytkin.
Entä miksi he eivät anna lasten kulkea kunnan järjestämässä koulukuljetuksessa vaan kuljettavat itse? Tähän täytyy olla kai joku erityinen syy, jonka olisin halunnut tietää. Eikö lähikoulu ole kelvannut?
On kyllä harvinaisen sotkuista sakkia jopa lapsiperheeksi, jos todella kolmesti päivässä pitää täysi koneellinen pestä. Miten saavat edes kuivaksi?
Jotenkin ylisuorittamiselta vaikuttaa, tai sitten iltapulun toimittaja on ollut aika pihalla tuota juttua tehdessään. Veikkaan, että tuo perhe katuu sitä, kun tuli antaneeksi aihetta tällaiseen juttuun - paitsi jos ovat julkisuudenkipeitä ja ihan mikä tahansa huomio katsotaan hyväksi.
http://www.atenakustannus.fi/tilaukset/kirja/669
Lukekaapa miten traumaattista on kasvaa jättisuuressa perheessä
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:30"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:35"]
[/quote]
Sehän tän avauksen tarkoitus olikin. Tää sama veijo availee tällasia viestejä joka päivä. Ihan puhdasta trollailua siis.
Tämä nimi saikin väkästämään vähintään kaksi samanlaista ketjua, huvinsa kullakin. Voi niitä olla enemmänkin, mutta tää nyt ainakin:
[/quote]
En kyllä ollut tietoinen toisen keskustelun olemassa olosta, jos olisin en olisi tätä tehnyt. Tein keskustelun luettuani uutisen, jonka löysin facebookin kautta, kyllä sulla on varmaan tylsä elämä jos kuvittelet jonkun saavan hupia keskustelujen tehtailusta. Anteeksi, mutta kyllä mun huvitukseni tarvitsee enemmän. P.S Veijo on miehen nimi, olen nainen. Kiitos myös linkistä olemassa olevaan toiseen keskusteluun käynpä siellä lueskelemassa. AP
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 06:01"]Lapsiparat noiden nimien kanssa. Kolmea nuorinta tullaan varmasti kiusaamaan koulussa :(
[/quote]
kuka niitä siellä kiusaisi?sinun kaltaistesi lapset kenties
Kustannuspuoli minuakin olisi kiinnostanut. Tuollaisen joukkion ylläpdon täytyy maksaa tuhottomasti. Olen aina ihmetellyt miten suurperheiden rahat riittävät.
Ruuan ja pyykin määrä kuulostaa liioitellulta.
Miten perhe selittää ne koulukuljetukset?
Miten pärjäävät sitten kun lapset alkavat olla teini-/täysikäisiä? Omista lapsista kaksi on nyt teinejä ja enää ei selviä niin halvalla kuin taaperoiden kanssa. Lapsilisätkin loppuvat 17-vuotiaana ja esim kirppiksillä on paljon vähemmän hyviä vaatteita kuin taaperoikäisille ja poikakin syö varmaan 10x enemmän kuin joku 2-vuotias. Miten kustantavat esim ajokortit lapsille, vai jättävätkö lapset kortin ajamatta? Ei nykyään ole joka teinille tarjolla kesätöitäkään. Entäs mahdolliset lukiokirjat, eivät ole halpoja nekään, tosin osittain voi kierrättää.
Olisi oikeasti mielenkiintoista kuulla jonkun suurperheellisen vastauksia!
Eikö noin isosta lapsimäärästä mee jo tussukin pilalle