Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ampujan perheessä on 11 lasta, "Elämme unelmaamme."

Vierailija
01.01.2015 |

http://m.iltalehti.fi/perhe/2014122918784617_pr.shtml

Ohhoh, minusta ei kyllä tuohon olisi, kaksikin on jo tarpeeksi ja uuvutta jo väsätä lihapullat neljälle hengellä, heillä väsätään 13 hengelle.

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein tykkää tuollaisesta asenteesta, että vanhemmat sisarukset joutuvat huolehtimaan nuorempien sisarustensa kouluun heräämisistä ja läksyistä ja muustakin. IL:n jutussa sanotaan, että "läksyihin vanhemmat eivät juurikaan puutu, sillä tarvittaessa isommat neuvovat nuorempiaan." Kyllä se on vanhempien tehtävä, tuo läksyasia. Entä isompien lasten läksyt? Entä muut lasten asiat? Kuka heitä neuvoo ja kuuntelee arkisissa asioissa?

Vierailija
122/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 08:18"]

Mua tökki se että elävät tuen varassa, saivat ruokatukea yms. Jos ei ole varaa elättää perhettä miksi  sitä pitää pykeltää noin paljon muksuja??

Mutta sama meininki kuin lessuperheissä: isommat lapset hoitavat pienemmät - ei äiti. Äiti ja isä huolehtivat vain vauvasta. Säälin vähän sisaruksia

Tuota ruoka määrää en ymmärrä - meillä 1kg lihapullataikina riittää 8:lle, 3 litraa maitoa 2 pvälle. Tosin olemme normaalipainoisia.

[/quote]

Lessuperheissä käy myös kotiapua. Yhdellä tutulla käyvät kolme kertaa viikossa. Yksi lapsi enemmän kuin meillä. Me emme ole lestoja, ja itse on hoidettu kaikki viisi, vaikka välillä on ollut raskastakin. Ei taida tavallisiin perheisiin kunnan apua riittää, kun monilla paikkakunnilla kaikki menee lestoille.

[/quote]

No mä olen hoitanut kaikki 4 itse miehen kanssa enkä edes odottanut apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:15"]

No 48, me olemme kyllä maksaneet ajokortin kaikille kolmelle lapsellemme. Harvalla on 18-vuotiaana varaa maksaa itse.

[/quote]

Miksi se pitää ajaa 18 vuotiaana? Pari kuukautta kun tekee työtä niin ajokorttirahat on kädessä. Aika on laiskaa porukkaa jos edes sitä ei jaksa tehdä

[/quote]

Milläs menet töihin, jos ei ole korttia eikä työpaikka naapurissa. Nykyiseen autokoulussa hankittuun ajokorttiin ei ihan parin kuukauden kesätienestit riitä kun sille rahalle löytyy muutakin käyttöä esim. säästää talveksi.

[/quote]

Ei niitä rahoja tarvitse säästää talveksi. Töitä tehdään ympäri vuoden. 

[/quote]

Et taida elää tässä maailmassa.

Kun opiskelet et voi olla töissä kokopäiväisesti. Töitä ei vaan riitä kaikille. Ja varsinkaan ei niitä riitä, jos ei edes opiskele. Jos sinulla on ollut töitä 18-vuotiaasta lähtien koko ajan ilman opiskeluja niin ole onnellinen. Toivottavasti lapsesikin saa heti 18-v töitä, että pystyy elättämään itsensä - vanhemmalta kun sitten ei enää heru mitään.

[/quote]

Mulla on 3 lasta jotka on olleet töissä koulun ohessa 15v lähtien. Ensin pullopoikina/tyttöinä, lapsenpiikoina yms. Yliopistossa gradua nyt tekevä teki samalla parhaillaan 2 työtä, silti valmistuu alle 4v. Ovat halunneet hoitaa omat menot itsenäisesti mikä on ollut hyvä harjoitus nyt aikuiselämää varten! Ei ole pikavippejä eikä velkoja (paitsi asuntovelka), sensijaan matkustavat ja nauttivat elämästä.

[/quote]

Sinulla ja perheelläsi on elämä hyvässä mallissa. Ole siitä onnellinen mutta kaiketi tiedät ja ymmärrät mitä todellisuus nykysuomessa on. Kaikille ei riitä töitä eikä edes aina opiskelupaikkaa. Pidä huoli lapsistasi sillä onhan se lapsellesi melkoisen rankkaa tehdä kahta työtä ja opiskella täydellä teholla. Tiedän monta nuorta, jotka ovat etsimällä etsineet töitä mutta eivät ole saaneet. Joillakin aloilla jopa pakollisen työharjoittelupaikan etsiminen on ollut tuskaa.

[/quote]

Tietenkin pidän! Esim opiskelijatyttö on hakenut pari kertaa kuukaudessa pakkasesta ylijääneet ruuat mutta kun haluavat olla omillaan. Ovat ylpeitä siitä että pärjäävät ja niin olen minäkin mutta koskaan ei ole painostettu eikä vaadittu tekemään noin. Rahallisesti olisimme selvinneet ilman noita heidän töitäänkin.

Joitain ihan syrjäisimpiä pikkukyliä lukuunottamatta taajamissa löytyy kyllä aina jotain tekemistä mistä saa muutaman euron. Mutta olisiko niin että 5€ lapsenpiialle on nuorten mielestä liian vähän? Mun lapset ei ole koskaan nyrpistelleet nenäänsä ns "huonoille töille" vaan omalla aktiivisuudellaan ja päättäväisyydellään päässeet nopeasti etenemään ja päässeet tilanteeseen jossa heille tarjotaan töitä ja aina parempia tehtäviä!

Vierailija
124/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, lisää vaan pikku veronmaksajia suomeen :)

Vierailija
125/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:32"]Oiskohan toimittaja hiukan liioitellut noita lukuja. Jos perhe pesee joka päivä pyykkiä vähintään yli 30 kiloa, niin jossain on jotain pielessä. 

Muutenkaan en jaksa ymmärtää näitä suurperhe hehkutuksia - kaksi tila-autoa, mieletön määrä kenkiä ja vaatteita, polkupyöriä jne.. Muutaman vuoden päästä alkaa perheeltä vähetä lapsilisät ja samaan aikaan pitäisi hankkia mopoja ja skoottereita, mopokortteja, kevarikortteja, autokortteja, ostaa lukiokirjoja, amiskirjoja ja tarvikkeita, auttaa opiskeluasunnon vuokrissa jne...Kesätöitä ei välttämättä nuorille niin vain löydy.

Ai niin mutta heitähän varmaan avustetaan yhteiskunnan ym. taholta. Eiväthän ihmiset mitään sille voi että heille on sattunut syntymään yli kymmenen lasta.
[/quote]

Onko se jossain laissa määritelty että lapsille pitäis hommata skootterit, mopot jne. Ja että ajokortti on vanhempien maksettava??

Vierailija
126/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:18"]

No 48, me olemme kyllä maksaneet ajokortin kaikille kolmelle lapsellemme. Harvalla on 18-vuotiaana varaa maksaa itse.

[/quote]

Miksi se pitää ajaa 18 vuotiaana? Pari kuukautta kun tekee työtä niin ajokorttirahat on kädessä. Aika on laiskaa porukkaa jos edes sitä ei jaksa tehdä

[/quote]

Missä todellisuudessa sinä elät? Tässä maassa noin puoli miljoonaa aikuista ammattitaitoista ei saa työtä edes pariksi kuukaudeksi! Ja niiden parin kuukauden palkalla pitää kustantaa paljon muutakin kuin ajokortti. Paitsi tietenkin siinä tapauksessa, että vanhemmat kustantavat KAIKEN muun.
[/quote]
Meillä on kaksi lasta nyt hankkinut ajokortin itse, tosin opetusluvilla. Opetusluparahat ovat hankkineet kesätöillään, toinen tehnyt 15-vuotiaasta kesätöitä, toinen 16-vuotiaasta.

Vierailija
127/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse saman kokoisesta perheestä. Että hui mikä uutinen!! :D Oikee alko huvittamaan. Nyt minullakin suuri perhe.

Vierailija
128/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen juttua minäkin.
Meillä on vain(?) 7 lasta mutta pyykin ja varsinkin ruoan määrät tuntuvat järkyttäviltä. Meille riittää kun lihapullia tehdään yhdelle arerialle 800g-1kg jauhelihaa (ja kaksi lapsista on jo teinipoikia myös).
Ja hiukan tökki ruoka-avut yms. ja silti lisää lapsia mahdollisesti suunnitelmissa.
Me saadaan lapsilisät ja käytetään neuvolaa ja kouluja yms mutta mitään ylimääräisiä "almuja" ei yhteiskunnalta tai seurakunnalta tai muiltakaan tahoilta tule, itse ollaan lapsemme tehty ja itse elätetään.
Ja sääliksi käy isompia lapsia jos omien kouluhommiensa lisäksi joutuvat hoitelemaan pienempiensäkin läksyisdä auttamisen ja aamuherättelyt. Kummallista.

Vierailija
129/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:44"]

Jos 13 henkisessä perheessä menee 4,5kg lihapullia yhdellä aterialla, jokainen syö suurinpiirtein 350 grammaa lihapullia. Onpa nälkäisiä taaperoita. 

[/quote]

Ei ne lapset vaan VOI syödä oikeasti noin paljoa. Isolle aikuisellekin osana annosta normaali olisi varmaan joku 150-200 grammaa, saati lapselle. Haluaisinpa nähdä normaalipainoisena pysyvän pikkulapsen, joka popsisi aterialla 350g lihapullia, ja siihen päälle perunat, kasvikset, leivät ja maidot.. 
[/quote] siinä perheessä lapset ei ole kaikki pieniä vaan miltei joka vuosi syntynyt lapsi vuodesta 99 alkaen. Ehkä sinulla ei ole kokemusta liikunnallisen nuoren syömisestä? Saati jos nuoria on useampia?
Yhdessä kuvassa kuopus käy pyytämässä isoveljiä lukemaan satua. Kyllä mun matikalla 13 henkilöä tekee 4,5 kiloa lihapullia jotka menevät istumalta ja varmasti syövät lisäksi salaattia ja perunoita.

Oma esikoiseni on vasta 10- v. ja syö ruokaa koulussa ja kotona ottaen salaattia myöten kahdesti lisää. Ja urheilee kuin pieni eläin, veikkaan että tuonkin perheen lapset liikkuu myös paljon ja eikös ne lapset kuvassa olleet normaalipainoisia?

Vierailija
130/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:45"]Ihmettelen juttua minäkin.
Meillä on vain(?) 7 lasta mutta pyykin ja varsinkin ruoan määrät tuntuvat järkyttäviltä. Meille riittää kun lihapullia tehdään yhdelle arerialle 800g-1kg jauhelihaa (ja kaksi lapsista on jo teinipoikia myös).
Ja hiukan tökki ruoka-avut yms. ja silti lisää lapsia mahdollisesti suunnitelmissa.
Me saadaan lapsilisät ja käytetään neuvolaa ja kouluja yms mutta mitään ylimääräisiä "almuja" ei yhteiskunnalta tai seurakunnalta tai muiltakaan tahoilta tule, itse ollaan lapsemme tehty ja itse elätetään.
Ja sääliksi käy isompia lapsia jos omien kouluhommiensa lisäksi joutuvat hoitelemaan pienempiensäkin läksyisdä auttamisen ja aamuherättelyt. Kummallista.
[/quote]

Järkyttävää tosiaan teidän lihankäyttö. Meillä menee 1400 g lihaa pulliin ja meillä 2 henkilöä pienempi perhe kuin teillä ja te käytätte 800g!
Jos siis tekisin 6 hengen sijasta 12 niin menisi kolmisen kiloa lihaa.

Meidän lapsista kaksi syö ihan muutaman pullan vielä niin tämä määrä ei ole vakio vaan kasvaa kun lapset kasvaa.

Esikoinen söi ennätyksenä 30 lihapullaa koululla ja on 10 vuotias. Ainoana luokaltaan ottaa myös perunaa ja salaattia lisää. Liikkuu siis päivittäin harrastuksissa ja kavereitten kanssa.

Vierailija
131/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta. Ei ihme, että tarvitaan lihan tehotuotantoa, kun yksi perhe syö 4,5 kiloa (!) lihaa yhdellä aterialla. Jos haluavat tehtailla lisää ihmisiä tähän maailmaan, niin olisivat edes kasvissyöjiä.

Vierailija
132/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:18"]

[/quote]

[/quote]

Milläs menet töihin, jos ei ole korttia eikä työpaikka naapurissa. Nykyiseen autokoulussa hankittuun ajokorttiin ei ihan parin kuukauden kesätienestit riitä kun sille rahalle löytyy muutakin käyttöä esim. säästää talveksi.

[/quote]

Ei niitä rahoja tarvitse säästää talveksi. Töitä tehdään ympäri vuoden. 

[/quote]

Mitähän töitä jostain Jokioisilta löytyy? Maatalouslomittajaa? Perheellä toki varaa jeesata koko katraalle opiskelukämpät kasvukeskuksista... ;-D
[/quote]

No jotkut on kiinnostuneita lapsistaan kuin omasta navettaan.
Kuulostaa ilkeältä. Mutta sinun suuhun jauhot suuhun tungetaan!
Ihmettelen miten noin ilkeitä voi olla mitä sinä puhiset. Mitä jos huolehtisit omien lapsiesi hoitamisesta ja jättäisit muiden arvostelun!
Kehnosti on sinut kasvatettu.

Vierailija
133/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:45"]Ihmettelen juttua minäkin.
[/quote]

Järkyttävää tosiaan teidän lihankäyttö. Meillä menee 1400 g lihaa pulliin ja meillä 2 henkilöä pienempi perhe kuin teillä ja te käytätte 800g!
Jos siis tekisin 6 hengen sijasta 12 niin menisi kolmisen kiloa lihaa.

Meidän lapsista kaksi syö ihan muutaman pullan vielä niin tämä määrä ei ole vakio vaan kasvaa kun lapset kasvaa.

Esikoinen söi ennätyksenä 30 lihapullaa koululla ja on 10 vuotias. Ainoana luokaltaan ottaa myös perunaa ja salaattia lisää. Liikkuu siis päivittäin harrastuksissa ja kavereitten kanssa.

[/quote]

No joo, punainen liha nyt ei oo kauheen terveellistä tai eettistä syötävää. Aterialla tosiaan tarjolla muutakin kuin ne lihapullat ja peruna (kasvikset, leivät yms lisukkeet). Itse olisin valmis pitämään vaikka kokonaan lihattomia viikkoja tms. mutta teinipojat ja mies ovat eri mieltä :)
Kyllä mun mielestä lähentelee sairasta jos 11-lapsisessa perheessä menee aterialla 4,5kg lihaa. Surullista.

Ja ajokortti- ja opiskeluasiaan kommentoin vielä että meidän 7 lapsella on kullakin omat vauvana otetut rahastot joista saavat jokusen tonnin täysikäisinä. Kuukausittain maksetaan pieni summa jokaiselle.

Vierailija
134/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

103, voisiko sen jutun myös lukea ennen kuin kommentoi? Avun saanti seurakunnalta liittyi tilanteeseen, jossa muuttivat pois hometalosta, josta ei saanut ottaa tavaroita mukaan. Vaikka perheessä olisi vain yksi lapsi niin tuollaisessa tilanteessa kuuluukin saada apua!

Vierailija
135/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa suositellaan aikuiselle yleensä noin 100-200g/ateria. Taaperolle paljon vähemmän. Ei tule 4.5 kiloa lihaa tolle porukalle, jos syödään terveellisesti ja tarjolla muutakin kuin lihapullia.

Ja pyykin määrään: vaikka pesisi yhden vaatekokonaisuuden per henki päivässä, ei 13:sta vaateparresta kyllä tule kolmea 11kg konetta täyteen. Hyvä jos edes yksi. Ja kuka pesee muka housutkin joka päivä? Paidat ymmärrän, sukat ja alusvaatteet. Farkut pestään kun on likaset. Ei ole normaalia jos perse hikoaa niin että housut on pestävä joka päivä.

Vierailija
136/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:02"]103, voisiko sen jutun myös lukea ennen kuin kommentoi? Avun saanti seurakunnalta liittyi tilanteeseen, jossa muuttivat pois hometalosta, josta ei saanut ottaa tavaroita mukaan. Vaikka perheessä olisi vain yksi lapsi niin tuollaisessa tilanteessa kuuluukin saada apua!
[/quote]
Olihan siinä että vieläkin saavat seurakunnalta ruoka-apua?
Ihan sama mulle, hyvä että saavat eikä ole minulta pois :)
Joku vois antaa myös avustuksena lapsille uudet hammasharjat, hirveän näköisiä hapsuttavia osa kuvan harjoista!

Se 7 lapsen äiti

Vierailija
137/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:45"]Ihmettelen juttua minäkin. Meillä on vain(?) 7 lasta mutta pyykin ja varsinkin ruoan määrät tuntuvat järkyttäviltä. Meille riittää kun lihapullia tehdään yhdelle arerialle 800g-1kg jauhelihaa (ja kaksi lapsista on jo teinipoikia myös). Ja hiukan tökki ruoka-avut yms. ja silti lisää lapsia mahdollisesti suunnitelmissa. Me saadaan lapsilisät ja käytetään neuvolaa ja kouluja yms mutta mitään ylimääräisiä "almuja" ei yhteiskunnalta tai seurakunnalta tai muiltakaan tahoilta tule, itse ollaan lapsemme tehty ja itse elätetään. Ja sääliksi käy isompia lapsia jos omien kouluhommiensa lisäksi joutuvat hoitelemaan pienempiensäkin läksyisdä auttamisen ja aamuherättelyt. Kummallista. [/quote] Järkyttävää tosiaan teidän lihankäyttö. Meillä menee 1400 g lihaa pulliin ja meillä 2 henkilöä pienempi perhe kuin teillä ja te käytätte 800g! Jos siis tekisin 6 hengen sijasta 12 niin menisi kolmisen kiloa lihaa. Meidän lapsista kaksi syö ihan muutaman pullan vielä niin tämä määrä ei ole vakio vaan kasvaa kun lapset kasvaa. Esikoinen söi ennätyksenä 30 lihapullaa koululla ja on 10 vuotias. Ainoana luokaltaan ottaa myös perunaa ja salaattia lisää. Liikkuu siis päivittäin harrastuksissa ja kavereitten kanssa.

[/quote]

Sairasta! Ja vielä kehut että 10v söi 30 lihapullaa... Meillä aikuisillekin riittää 3-5 lihapullaa (mies 2m/115kg) eikä silti tarvita perunaa tai leipää lisukkeeksi vaan kasvikset/salaatti riittää. Ja ne on normaalikokoisia lihapullia, ei mitään golfpallon kokoisia.

Kannattaa juu venyttää lapsen vatsalaukku jo pienestä pitäen!

Vierailija
138/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kovia ovat nussimaan, kun kerran 11 lasta ovat tähän maailmaan vääntäneet.

T: Mies

Vierailija
139/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 12:55"]Sairasta. Ei ihme, että tarvitaan lihan tehotuotantoa, kun yksi perhe syö 4,5 kiloa (!) lihaa yhdellä aterialla. Jos haluavat tehtailla lisää ihmisiä tähän maailmaan, niin olisivat edes kasvissyöjiä.
[/quote]

Mene sinä luomuvihannes pätemään kasvimaallesi. :)
Sinä söisit eläimestä vaan parhaat palat ja roskiin huonot. Kokkina naurattaa nämä teidän jutut!
8 lihapullaa pienenä (30 g) tekee yhdelle 240g pullia. Siihen 13 henkilön pullat niin päästään yli kolmen kilon määrään.
Itse teen ruokaa niin että siitä jää mahdollisesti kaverille kanssa tai ainakaan pullia ei joudu kukaan sitte kaipaamaan.

Annokseen tulee tottakai perunat ja salaatit mutta tavallinen ravintola-annoskin sis. 300 g lihaa ja perheessä tuntuu riittävän nuoria miehiä ja ehkä lihapullat on suosikki.

8 pientä pullaa menee pienenkin lapseen.

Vierailija
140/180 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:09"]

Aika kovia ovat nussimaan, kun kerran 11 lasta ovat tähän maailmaan vääntäneet. T: Mies

[/quote]

Sulta on ilmeisesti biologia hukassa. Ei siihen tarvita kuin 11 kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä