Voiko vastasyntyneen herättää syömään, vai pitääkö antaa nukkua?
Maito on juuri alkanut nousta rintoihin ja ovat jo ihan pinkeänä. Vauva vaan nukkuu ja syö ihan pieniä määriä. Lypsäminen on tuskallista eikä paljon mitään irtoa. Vauva on nyt nukkunut kaksi tuntia putkeen. Eikö sen vois jo herättää vai pitääkö antaa nukkua kunnes itse herää?
Kommentit (28)
Ihan vastasyntyneen olisi hyvä syödä muutaman tunnin välein
No ei kahden tunnin jälkeen kannata herättää jos on vasta syönyt. Mun käskettiin sairaalassa herättää (2pv vanha) vauva syömään kun oli nukkunut 7h. Ja syönyt siis juuri ennen nukahtamista
Jos terve niin anna hyvä ihminen nukkua.
En ole asiantuntija, mutta antaisin nukkua vielä ainakin tunnin tai kaksi.
Lypsä tai pumppaa maitoa vähemmäksi ja pakasta, varastosta on iloa myöhemmin.
8 syöttöä vuorokaudessa eli 3 tunnon välein. Yksi pidempi väli saa tulla. Näin neuvottiin sairaalassa.
Pitää herättää yöllä.
Se tekee hyvää imetykselle mutta myös lapsen verensokerille, neuvolani varoitti että liian pitkään nukuttu uni voi tiputtaa verensokerit niin alas ettei lasta saa hereille.
Lämmin suihku voi auttaa ja käsin tyhjentäminen - mullakaan ei pumppaaminen ollut kovin sujuvaa, vaikka imettänyt olen kauan. Pakkautuminen helpottuu myöhemmin paljon.
Hei, mullakin on täällä vastasyntynyt, 1.1.2015 vauva :)
mua on ohjattu herättelemään vauvaa kolmen neljän tunnin välein syömään. Sain rinnalle aika lempeästi pienen sujauttamalla vaippasillaan oman paitani sisään, pysyy lämpimänä ja unisena syö.
rinnat on varmasti aristavat maidon noustessa, käsittääkseni muutakin nestettä sinne pakkaa kuin maitoa. Pieni vauva ei varmasti jaksa niitä täysin tyhjäksi imeä. Voisitko hieroa drintoja kuumassa suihkussa ollesasi? Voisi auttaa tyhjenemistä.
Mulle myös sanottiin, että vauva tyhjentää ringaa tehokkaimmin leukansa piolelta. Eli valitse imetysasento niin että jos rinassa on joku ihan kova paukama, tyhjenisi se ensin.
tsemppiä, muutaman päivän pästä varmaan helpottaa!
En herättänyt. Eihän aikuisiakaan herätetä. Oletan vauvan olevan terve.
Jääkaappikylmä kaalinlehti helpottaa rinnalla. Pyydä miestä huomenna ostamaan kaali teidän jääkaappiin.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:48"]
Pitää herättää yöllä. Se tekee hyvää imetykselle mutta myös lapsen verensokerille, neuvolani varoitti että liian pitkään nukuttu uni voi tiputtaa verensokerit niin alas ettei lasta saa hereille.
[/quote]
Meilläkin näin, mutta verensokerit oli liian alhaiset heti syntymästä. Terveen vauvan antaisin vielä nukkua.
Juu tyksissä ainakin neuvoivat, että noin 5h välein pitää ihan vastasyntynyt herättää ja jo muutaman viikon ikäisen saa antaa nukkua pidempään jos nukkuu. Oma vauvani nukkui jo vastasyntyneenä noita viiden tunnin pätkiä niin pumppasin käsin jos rintoja kivisti. Nännit oli niin rikki ja arat etten voinut käyttää pumppua. Oman mukavuudenhalun takia ei lasta voi herättää. Vastasyntynyt pitää herättää syömään noin viiden tunnin välein mm verensokerin takia.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:48"]Pitää herättää yöllä.
Se tekee hyvää imetykselle mutta myös lapsen verensokerille, neuvolani varoitti että liian pitkään nukuttu uni voi tiputtaa verensokerit niin alas ettei lasta saa hereille.
[/quote]
Siis... Imetyksen tulee olla lapsentahtista. Mitä ihmeen lapsentahtista on siinä, että herätetään ja pakotetaan syömään?
Antakaa nukkua! Jos on terve ja kasvaa niin antaa nukkua vain! Niin ne sairaalassakin sanoi.
Terve kolmen päivän ikäinen kyseessä. Yritin jo lypsää mutta ei siitä mitään tule. Tekisi mieli herättää, mutta jos nyt sitten vielä vähän odottelen. Yllättävän kipeiksi rinnat tuli. Nyt jo onneksi nännit alkavat tottua touhuun, mutta särkylääkettä on kulunut.
Ap
Voithan kokeilla, mikä toimii teillä! Jotkuthan nostavat nukkuvan vauvan rinnakke imemään siinä vaiheessa kun itse menevät illalla nukkumaan. Näin vauva ei ihan heti herää nälkään ja äitikin saa nukkua pitmmän yhtenäisen pätkän.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:53"]Antakaa nukkua! Jos on terve ja kasvaa niin antaa nukkua vain! Niin ne sairaalassakin sanoi.
[/quote]
Miksi äidin pitäisi antaa nukkua jos vauva ei ole syönyt viikkoon ruokaa? Eikö se paska kuole ilman syötävää?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:45"]Ihan vastasyntyneen olisi hyvä syödä muutaman tunnin välein
[/quot
Jos on yli kolme kiloinen niin järjetöntä herättää kahden tunnin välein(toki ap:n olo siitä helpottuu.
Kun vauva tottuu syömään parin tunnin välein niin seuraavaksi ihmetelään ja itketään kun ei saada yöllä nukuttua.
Terve vauva vaatii kyllä ruokansa, ei tarvitse herätellä.
Mulle sairaalasta opastettiin, että pitäisi ihan vasta syntynyt eli alle pari viikkoinen herättää väh. 4h välein syömään. Parina yönä niin tein. Mutta maalaisjärki kehotti antamaan nukkua. Lapsi alkoihin heti nukkua 6h unia ihan muutaman päivän ikäisestä. Hyvin söi ja hyvin riitti maitoa. Toki rintoja kivisti pitkien unien aikana, mutta pumppasin pakkaseen tai vain puristelin hukkaan.
Toinen lapsi olikin sitten toista maata. Herätti 10x yössä ja olin aivan poikki. Anna hyvä ihminen nukkua, jos on terve vauva!!!!!!!!!
Annat nukkua tietysti.