Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko raskaana värjätä hiuksia?

Vierailija
01.01.2015 |

Mikä on se totuus tuon asian suhteen? Netistä löytyy vähän vastaan ja puolesta, niin ajattelin täältä kysyä!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En värjäisi... Kun Ajattelee, että kampaajilla on hirmusesti enemmän esim virtsarakon syöpää, niin se tarkottaa että jo värjäysaineiden ym muiden kemikaalien haistelu huoneilman kautta vaikuttaa jopa syövän kehittymiseen. Ja sitten Kun se väri on sun päässä, niin kerta-altistuminen ihokontaktissa kemikaaleilla aiheuttaa ihan varmasti kemikaalien imeytymisen kehoon tehokkaasti ja varmasti menee myös istukan kautta eteenpäin, jos kerran virtsarakkoonkin ne aineet menee ihmisellä.

ite en oo värjänny hiuksia kolmeen vuoteen, mutta en ole mikään kemikaalinatsi. Raskaana ja imettäessä en kyllä vaan suosittelisis värjäämistä. Syy, että asiasta löytyy ristiriitasta tietoa on, että värjäyksen aiheuttamia terveysongelmia syntyvällä lapsella on mahdoton todistaa. Ja asiasta ei ole kerätty tutkimusaineistoa vielä tarpeeksi myöskään kun verrataan ei-värjäävien äitien lasten terveyttä värjäävien äitien lasten terveyteen.

Vierailija
2/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse värjäsin viimeksi , kun en tiennyt vielä olevani raskaana. Sain hirveän allergiakohtauksen ja jouduin sairaalaan, kun meni hengitystiet tukkoon. Pari päivää tuosta sain sitten keskenmenon.

Eli älä värjää! Oli elämäni kamalin kokemus. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä värjäsin kaksi kertaa. Vauva syntyi terveenä ja kehittyy nyt ihan normaaliin tahtiin. Turvallisinta olisi tietty värjätä kampaajalla niin että pyytää jättää tyvet värjäämättä, niin ettei päänahkaan osuisi väriä. Tällöin olisi ainakin pienempi riski että mitään imeytyy

Vierailija
4/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjäsin koko raskausajan, mutta yritin pitkittää värjäysväliä mahdollisimman pitkäksi.
Välillä värjäsin vain kevytvärillä.
Lapsuuden syntyi 39+ viikoilla, sai 10 pistettä ja nyt reilun vuoden ikäinen, eikä ole ollut kertaakaan yhtään mitenkään sairaana.
Sitä en voi sanoa, etteikö joskus 20 vuoden päästä olisi jotain seurauksia.

Vierailija
5/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:07"]Värjäsin koko raskausajan, mutta yritin pitkittää värjäysväliä mahdollisimman pitkäksi.
Välillä värjäsin vain kevytvärillä.
Lapsuuden syntyi 39+ viikoilla, sai 10 pistettä ja nyt reilun vuoden ikäinen, eikä ole ollut kertaakaan yhtään mitenkään sairaana.
Sitä en voi sanoa, etteikö joskus 20 vuoden päästä olisi jotain seurauksia.
[/quote]

kevytvärit ovat vaarallisempia kuin kestovärit.

Vierailija
6/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:06"]

Minä värjäsin kaksi kertaa. Vauva syntyi terveenä ja kehittyy nyt ihan normaaliin tahtiin. 

[/quote]

No nyt tuli vedenpitävä todiste haitattomuudesta!

Vierailija
7/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haima syöpää noil partureil kanssa tosi paljon.

8/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ainaskin värjäsin kevyt värillä hiukset kun olin raskaana. Tyttö synty terveenä :)

Vierailija
9/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri pyörtyi raskaana ollessaan kampaamon tuoliin se lämmityspömpeli ja värit päässään. Värjännyt aiemminkin kymmeniä kertoja, ikinä aiemmin ei ollut ollut mitään. Nyt oli hajukin ollut sietämätön.

Vierailija
10/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se suurin riski on se allergiareaktio minkä saa niistä aineista, joita on hyvin paljon varsin tummissa kevytväreissä ja kestoväreissä ja synteettisessä hennassa. Raskaanaollessa keho on herkempi reagoimaan ja allerginen reaktio voi olla just tosi paha ja vaikka sitten johtaa keskenmenoonkin niinkuin tuolla yhdellä kirjoittajalla oli käynyt.

Ja paljonhan on puhetta kaikenmaailman kemikaalien aiheuttamista sivuoireista, mm poikasikiölle aiheutuu siittiökadon kehittyminen kun kivekset kehittyvät äidin vatsassa jo ja sitten lapsilla astmat ja kaikki muut allergiat, mitä voi syntyä koko elämän aikana.

Kyllä mua aina arvelutti kun kummilapsen äiti värjäsi tummakisi jurikasvuaan koko raskauden ajan. Sittenhän lapselleen on alle kouluikäsenä tullut paha astma. Mutta mistä hitosta näitä sitten tietää ja milläs todistaa...

Vierailija
11/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="slonce" time="01.01.2015 klo 20:13"]Ite ainaskin värjäsin kevyt värillä hiukset kun olin raskaana. Tyttö synty terveenä :)
[/quote]

ne ei ole sen turvallisempia ku kestovärit, jote n lopettakaa ton "käytin kevytvärejä" paskan suoltaminen:)

Vierailija
12/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusvärit on niitä kosmetiikan kemikaalipommeja, joten ihan maalaisjärkikin sanoo että kannattaa vältellä raskausaikana. 

Tietääkseni pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole vielä tutkimuksia, siksi hiusväreillä onkin vain suosituksia myynnin rajoitukseen.

Vierailija
13/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:06"]

Minä värjäsin kaksi kertaa. Vauva syntyi terveenä ja kehittyy nyt ihan normaaliin tahtiin. 

[/quote]

No nyt tuli vedenpitävä todiste haitattomuudesta!

[/quote]

Niinkös mä sanoin. Oli ehkä hieman epäselkeesti sanottu, pitäs ottaa huomioon että täällä on teitä tahallaan väärin ymmärtijöitä. Kyseessä oli siis MUN henk.koht. kokemus, en voi luvata että muille käy samoin! Lisäksi annoin ohjeen, kuinka riskejä voi pienentää jos kuitenkin pakko on värjätä. LISÄÄN VIELÄ, ettei kelleen jää epäselväksi, että riskittömintä on olla värjäämättä ollenkaan. Ymmärsitkö nyt?

Vierailija
14/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun ystävä värjäili ja ihan terve lapsi syntyi

Vierailija
15/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:07"]Värjäsin koko raskausajan, mutta yritin pitkittää värjäysväliä mahdollisimman pitkäksi. Välillä värjäsin vain kevytvärillä. Lapsuuden syntyi 39+ viikoilla, sai 10 pistettä ja nyt reilun vuoden ikäinen, eikä ole ollut kertaakaan yhtään mitenkään sairaana. Sitä en voi sanoa, etteikö joskus 20 vuoden päästä olisi jotain seurauksia. [/quote] kevytvärit ovat vaarallisempia kuin kestovärit.

[/quote]

Kevyt ja kestovärit ovat ihan samaa tavaraa. Itse olen kampaaja ja kahden täysin terveen lapsen äiti. Ei ole mitään kieltoa värjätä hiuksia raskaana ollessa. Jos väreillä olisi todistetusti jotain todella vaarallisia vaikutuksia lapseen olisin minäkin varmasti koko odotusajan saanut olla sairaslomalla. Istukka suodattaa kuitenkin todella paljon kehossa kiertävistä kemikaaleista, joten voikin miettiä kumman kokee vaarallisemmaksi: värjäät tyvikasvun 3-4 kertaa raskausaikana vrt levität iholle lähes päivittäin meikkiä ja erilaisia voiteita. Itse väreistä ei ole mitään suoria todisteita, mutta niiden allergisoivista ainesosista on. Se miksi itse suosittelen yleensä ennemmin pelkkiä raitoja kuin koko tyviväriä raskaana oleville epäilijöille on allergisen reaktion riski. Keho toimii raskaana ollessa hyvin erilailla kuin normaalisti. Värjätessä on aina riski saada allerginen reaktio, joka etenkin raskaana ollessa saattaa olla hyvinkin vaarallinen sillä hyvin monet allergialääkkeet ovat kiellettyjä raskaana ollessa. Ennemmin siis pelkäisin allergiaa kuin sitä mitä istukan läpi mahdollisesti saattaisi päästä.

Vierailija
16/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi värjätä, mieluiten ei vaalentaa ja ammoniakittomalla värillä. Mutta ei ole mitään tutkimustuloksia raskaana värjäämisen haitallisuudesta.

Vierailija
17/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai te muutamat oikeasti luule, että sikiöön raskausaikana kohdistamanne kemikaalikuorman vaikutus tai vaikuttamattomuus näkyy silloin, kun lapsi syntyy? Että jos vauvalle tulee 10 pistettä niin kaikki on hyvin?

Kuten joku tuossa aiemmin sanoi, ne kemikaalit voivat näkyä lapsen elämässä esimerkiksi vasta sitten, kun hän itse yrittää saada lasta eli 20-30 vuoden kuluttua. Tai tosiaan astmana kouluiässä.

Tuota samaa lausettahan kuulee monilta jotka tupakoivat raskausaikana. "Vedin askin päivässä mutta lapsi oli syntyessään ihan terve."

6

Vierailija
18/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin raskausajan meikkien käytöllä osoitettiin muutama vuosi sitten voivan olla yhteyttä poikalapsen kivessyöpään myöhemmällä iällä, tuskinpa nuo hiusvärit ainakaan turvallisempia ovat.

T: viime vuonna kivessyövän läpikäyneen vaimo

Vierailija
19/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:06"]

Voi värjätä, mieluiten ei vaalentaa ja ammoniakittomalla värillä. Mutta ei ole mitään tutkimustuloksia raskaana värjäämisen haitallisuudesta.

[/quote]

Mistä te keksitte näitä "faktojanne"?? Nimenomaan vaalennus on turvallisempaa kuin värjäys sillä vaalennusaine ei sisällä läheskään niin paljoa allergisoivia ainesosia tai esimerkiksi ppd:tä. Mitä tummempi väri sitä suurempi todennäköisyys allergisoitua. Tästä syystä alle 16-vuotiaille ei saa käyttää enää mitään muuta kuin vaalennusainetta. Ja jos värissä ei ole ammoniakkia on siinä jotain ammonniakkijohdannaista, joka on taas, ylläripylläri, huomattavasti allergisoivampaa kuin tavallinen ammoniakkiväri.

-16

Vierailija
20/23 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:07"]Värjäsin koko raskausajan, mutta yritin pitkittää värjäysväliä mahdollisimman pitkäksi. Välillä värjäsin vain kevytvärillä. Lapsuuden syntyi 39+ viikoilla, sai 10 pistettä ja nyt reilun vuoden ikäinen, eikä ole ollut kertaakaan yhtään mitenkään sairaana. Sitä en voi sanoa, etteikö joskus 20 vuoden päästä olisi jotain seurauksia. [/quote] kevytvärit ovat vaarallisempia kuin kestovärit.

[/quote] osaatko perustella miksi?